این بسته خبری بنا دارد به بررسی اتفاقات مهم اقتصادی هفته بپردازد تا مخاطبان اجمالاً از شرایط پیش آمده مطلع گردند. این گزارش در پنج محور کلی تولید، بازار، اقتصادمقاومتی، توسعه و بازار سرمایه اقتصاد ایران را رصد می کند.

گروه اقتصادی مشرق- در هفته ای که گذشت اقتصاد ایران متاثر از تحولات کلان اقتصادی و تصمیمات و قوانین جدید دستخوش فراز و فرود های زیادی قرار گرفت.

این بسته خبری بنا دارد به بررسی اتفاقات مهم اقتصادی هفته بپردازد تا مخاطبان اجمالاً از شرایط پیش آمده مطلع گردند. این گزارش در پنج محور کلی تولید، بازار، اقتصادمقاومتی، توسعه و بازار سرمایه اقتصاد ایران را رصد می کند.

 به منظور دسترسی به متن کامل هر خبر روی عبارت مشخص شده کلیک کنید.

1**تولید


* در هفته ای که گذشت مدیرکل صنایع خودرو وزارت صنعت در پاسخ به سئوالی درباره کیفیت خودرو با اعلام اینکه برای رساندن کیفیت خودرو به سطح انتظارات مردم برنامه کوتاه‌مدت تدوین شده است، گفت: با نظام بانکی برای ارائه تسهیلات خرید خودرو رایزنی شده، اما انتظاری برای کاهش قیمت نداریم.

این در حالی است که اکثر خودروسازان داخلی در شهریور ماه با کاهش شدید تولید و فروش مواجه  و مجبور شدند محصولات خودرو با شرایط خاص به فروش برسانند. در این مدت تولید انواع سواری در گروه صنعتی ایران خودرو با افت 49.5 درصدی از 52 هزار و 988 دستگاه در شهریور 1393 به 26 هزار و 781 دستگاه کاهش یافته است.همچنین در گروه خودروسازی سایپا نیز با کاهش 36.7 درصدی از 36 هزار و 196 دستگاه در شهریور 1393 به 22 هزار و 914 دستگاه کاهش یافته است.

در همین زمینه و با توجه به کمبود مالی شرکت های خودروساز، دبیر انجمن تخصصی صنایع همگن قطعه سازان خودرو با بیان اینکه در دو هفته گذشته قریب به 10 هزار نیروی انسانی در صنعت قطعه‌سازی تعدیل و یا تعلیق شده‌اند،گفت: اگر این روند تا پایان سال ادامه پیدا کند 300 هزار نیروی انسانی در این صنعت بیکار می‌شوند.

اما با این وجود خودروسازان همچنان بر جلوگیری از کاهش قیمت خودرو مصمم هستند بطوریکه مهدی جمالی مدیرعامل سایپا در پاسخ به این پرسش که شنیده شده در جلسات اخیر شرکت‌های خودروسازی با وزیر صنعت، توافق ضمنی برای کاهش قیمت خودرو با شیب ملایم صورت گرفته است، اظهار داشت: اصلاً چنین موضوعی مطرح نیست.  وی افزود: کدام کالا ارزان شده است که خودرو ارزان شود.

در همین رابطه دبیر انجمن قطعه سازان خودرو نیز با بیان اینکه رکود اقتصادی در این صنعت هم تاثیرگذاشته است ، گفت :‌ البته بعید است قیمت خودرو کاهش یابد و اگر عده ای می خواهند قیمتها کاهش یابد باید برای کاهش هزینه تمام شده تولید هم برنامه ریزی کنند.

همچنین رضا شیوا دبیر شورای رقابت، در پاسخ به این سؤال که "احتمال خروج شورای رقابت از قیمت گذاری خودرو تا چه‌حد جدی است؟" گفت: احتمالش وجود دارد چرا که اکنون وضعیت بازار خودرو بسیار تغییر کرده است، با این وجود اظهار نظر قطعی در این زمینه به برگزاری جلسات و جمع‌بندی اعضای جدید شورای رقابت وابسته است.

** در این هفته سید تقی نوربخش مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی، با اشاره به تعداد بازنشستگان و مددجویان، درباره همسان‌سازی حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی، اظهار داشت: این سازمان 2 میلیون نفر بازنشسته و مستمری‌بگیر و 700 هزار نفر نیز بازمانده مستمری‌بگیر دارد که تاکنون خدمات درمانی و بیمه‌ای به این افراد داده شده است. که ما این آمادگی را داریم که اگر در سال 95 دولت در بودجه عمومی مبلغی را پیش‌بینی کند نسبت به همسان‌سازی حقوق بازنشستگان اقدام می‌کنیم.

در این رابطه امیرعباس تقی پور مدیرکل روابط عمومی سازمان تامین اجتماعی گفت: از آبان ماه سال جاری طرح پرداخت متمرکز حقوق مستمری بگیران سازمان تامین اجتماعی اجرایی می شود و مراحل مختلف این طرح به طور دقیق اطلاع رسانی خواهد شد.

*** در هفته ای که گذشت علی عابدزاده رئیس سازمان هواپیمایی کشوری درباره زمان آزدسازی نرخ بلیط هواپیما با بیان اینکه شبکه مناسب توزیع بلیت برای آزادسازی نرخ‌ها توسط شرکت‌های هواپیمایی فراهم شده است، از آزادسازی نرخ‌های بلیت هواپیما تا پایان برنامه پنجم خبر داد.

**** براساس نتایج بررسی جدیدترین گزارش وزارت کار از وضعیت بیکاری فارغ التحصیلان رشته های مختلف دانشگاهی در روستاهای کشور نشان می‌دهد که بیشترین تعداد بیکاران فارغ التحصیل دانشگاهی در رشته های بازرگانی و امور اداری، علوم انسانی، مهندسی و حرفه های مهندسی به ترتیب با ۲۱.۳ درصد، ۱۵.۶ درصد و ۱۳.۹ درصد وجود دارند و این رشته ها بالاترین آمار بیکاری جوانان روستاهای کشور را دارند. جدول میزان بیکاری رشته های مختلف را از اینجا ببینید.

در همین  رابطه همچنین در این هفته گزارشی منتشر شد که طی آن پردرآمد ترین مشاغل خانگی اعلام شده بود. بر اساس آن به عنوان نمونه برخی افرادی که به حرفه فرش بافی مشغولند  تا ماهی 5 میلیون تومان هم از این شغل درآمد کسب می کنند. مابقی مشاغل را از اینجا مشاهده کنید.


1**بازار


* تغییرات قیمت ها در بازار، هفته متلاتمی را پشت سر گذاشت که از جمله آن می توان به قیمت سکه و طلا اشاره کرد. به طوری که در بازار طلای ایران هرگرم طلای 18 عیار با 415 تومان کاهش در هر گرم، در ابتدای هفته 96082 تومان و پایان هفته به 95667 تومان رسید. سکه نیز با افزایش پنج هزار تومانی در ابتدای هفته 940 هزار تومان و در پایان هفته 945 هزار تومان فروش رفت.

** بازار مواد خوراکی در آستانه ماه محرم هم شاهد تغییرات قیمتی بود به نحوی که قیمت کالاهایپرمصرف در این ایام با افزایش قیمت همراه بود. گزارش کامل بانک مرکزی از تغییرات قیمت مواد غذایی را اینجا ببینید.

در بازار موادغذایی نیز علی اصغر ملکی رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی با بیان اینکه قیمت گوشت گوسفندی نسبت به هفته گذشته تغییری نداشته است، اظهارداشت: در حال حاضر قیمت هرکیلوگرم شقه بدون دنبه عرضه به مشتری ۲۹ تا ۳۰ هزار تومان و عرضه به مغازه‌دار ۲۵ هزار و ۵۰۰ تومان تا ۲۶ هزار و ۵۰۰ تومان است. همچنین رییس اتحادیه فروشندگان پرنده و ماهی گفت: قیمت‌ مرغ در مقایسه با هفته گذشته حدود 300 تومان کاهش داشته است و در حال حاضر هر کیلو مرغ در خرده فروشی‌ها 6500 تومان، توزیع عمده 5950 تومان و در کشتارگاه 5850 تومان عرضه می‌شود و قیمت هر کیلو مرغ زنده نیز 4200تومان است.

*** قیمت جهانی نفت در این هفته با افزایش جزئی به دلیل تولید بی رویه و کاهش تقاضا و نگرانی از وضعیت کند رشد اقتصادی چین ۱۰ درصد ارزش خود را تاکنون از دست داده است.در همین حال، قیمت نفت دریای برنت برای تحویل در ماه نوامبر با ۱۰ سنت افزایش یا ۲ دهم درصد رشد به رقم ۴۹ دلار و ۳۴ سنت در هر بشکه رسید . قیمت جهانی طلا نیز در بازار معاملات جهانی قیمت طلا با یک درصد کاهش به قیمت 1155 دلار فروخته شد.

**** همه ساله با نزدیک شدن به ماه محرم، ماه عزاداری سیدالشهدا (ع)، بازار لوازم مورد نیاز هیات‌ها، مساجد و تکیه‌ها برای اقامه عزای امام حسین(ع) بسیار داغ و پر رونق می‌شود،  آخرین قیمت های ملزومات و مواد مورد نیاز برای استفاده در مراسمات عزاداری ماه محرم را از اینجا و اینجا ببینید.

**اقتصاد مقاومتی


* در این هفته گروه اقتصادی مشرق در گزارشی به آخرین وضعیت پرونده صدور مجوز واردات و تردد خودرو در منطقه اروند پرداخته و زوایای مختلف این موضوع را بررسی کرده است.

بخشنامه تردد خودروهای پلاک منطقه آزاد اروند در خوزستان و ورود بیش از 25 هزار خودرو خارجي، آن هم بدون پرداخت عوارض گمرکی طی کمتر از یک سال حالا حالا همانند تبعات اقتصادی آن مناقشه برانگیز است. بخشنامه ای که این روزها صادر کننده آن یعنی عبدالحسن مقتدایی استاندار خوزستان را به تناقض گویی انداخته است ، روزی توپ واردات بیش از 25 هزار خودرو آن هم بدون پرداخت عوارض گمرکی را به زمین اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور می‌اندازد و روز دیگر مي‌گويد: سازمان‌های نظارتی مطالب خلاف واقع به نقل از ایشان مطرح می‌کنند.

** در این هفته و پس از آنکه حسن روحانی رئیس جمهور، در گفتگوی زنده تلویزیون خود از تحت کنترل قرار گرفتن رشد پایه پولی کشور در دولت یازدهم سخن گفت، گروه اقتصادی مشرق نیز در گزارشی به صحت و سقم این ادعا و میزان رشد پایه پولی کشور در بیش از دوسالی که از عمر دولت یازدهم میگذرد پرداخت.


**توسعه


* در هفته ای که گذشت اکبر ایزدی مدیرعامل سازمان هدفمند سازی یارانه ها زمان واریز یارانه مهرماه را اعلام نمود که بر این اساس به ازای هر نفر455/000 ریال ساعت 24:00 روزیکشنبه مورخ 1394/07/26 مهرماه به حساب سرپرستان خانوار واریز میشود.

** در این هفته و طبق بخشنامه جدید گمرک نحوه ارزش‌گذاری برخی خودروهای چینی وارداتی به ایران اعلام شد، این قیمت‌ها به صورت جداگانه در سه بخش قیمت خودرو بدون در نظر گرفتن هزینه حمل تا مرز، هزینه حمل و نقل با کشتی و هزینه نهایی حاصل از مجموع آن‌ها در نظر گرفته شده‌اند. جدول جزئیات این بخشنامه را از اینجا ببینید.

*** طبق آماری که از سوی گمرک در هفته ای که گذشت درمورد میزان واردات لوازم آرایش به کشور در شش ماهه نخست سال  منتشر شد معلوم شد در حالی که میزان واردات انواع لوازم آرایشی و بهداشتی در سال گذشته 17 میلیون و 855 هزار و 218 کیلوگرم به ارزش 118 میلیون و 81 هزار و 99 دلار بود این رقم در شش ماهه اول سال جاری به حدود 9 میلیون و 985 هزار و 677 کیلوگرم و ارزش 59 میلیون و 808 هزار و 490 دلار رسیده است.

**** جواد درودیان رییس اتحادیه پیراهن دوزان وپیراهن فروشان در رابطه با واردات پیراهن مشکی  اظهار کرد: پارچه مشکی از کشورهای ترکیه، تایلند و چین با مارک‌های متفاوت وارد می‌شود ولی سهم بیشتری از این واردات متعلق به کشور چین است. این در حالی است که طبق آمار حدود 60 الی 70 درصد پیراهن های مشکی نیز از کشور چین وارد میشوند. گفتنی است هزینه تولید هر پیراهن مشکی 25 تا 30 هزار تومان است.

***** در این هفته محمدرضا نعمت‌زاده وزیر صنعت معدن و تجارت در افتتاحیه همایش بین المللی سیاست‌های تجاری و صنعتی صادرات و اشتغال با اعلام این مطلب که صرف لغو تحریم‌ها نمی‌تواند مشکلات اقتصادی کشور را حل کند اظهار کرد: دولت با رشد منفی کار خود را آغاز کرده اما خوشبختانه هم تورم در این سال کاهش یافته و هم رشد اقتصادی مثبت شده است.

****** صندوق پس انداز مسکن نیز در روزهای گذشته آخرین تغییرات ایجاد شده در زمینه دریافت وام‌های مرتبط با صندوق پس‌انداز مسکن یکم پس از موافقت بانک مرکزی را برای اجرا به شعب بانک مسکن ابلاغ کرد که بر طبق آن سه شرط از شروط قبلی این قانون برداشته شد که امکان دریافت تسهیلات با سهولت بیشتری انجام شود.

******* پس از آن که هفته گذشته نامه تاریخی 4 وزیر اقتصاد، صنعت، رفاه و دفاع در انتقاد از سیاست‌های اقتصادی دولت منتشر شد، برخی مقامات دولتی تلاش بسیار کردند تا این نامه را یک نامه معمولی و محتوای آن را فاقد انتقاد صریح از دولت جلوه دهند. همچنین وزرای اقتصاد و رفاه در گفتگوهایی اینگونه وانمود کردند که این نامه به معنای اختلاف در تیم اقتصادی دولت نیست. گروه اقتصادی مشرق نیز در گزارشی روند این نامه نگاری ها را بررسی و از مابقی نامه هایی که در این مدت بین مسئولان ردوبدل شد پرده برداشت.


**بازار سرمایه

* در بازار بورس این هفته که با رشد 7 واحدی معاملات در روز اول آغاز شده بود و شاخص بازار سرمایه در روز اول به 61396 واحد رسیده بود در آخر هفته با افزایش 450 واحدی مواجه شد. در طی هفته نیز با کاهش 577 واحدی، شاخص کل بازار سرمایه در انتهای هفته به 61973 واحد رسید.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس