کد خبر 481638
تاریخ انتشار: ۲۲ مهر ۱۳۹۴ - ۱۸:۲۸

طی مراسمی امروز همزمان با آخرین روز از ماه ذی‌الحجه پرچم گنبد طلای امام رضا(ع) برای بیش از دو ماه سیاه‌پوش شد.

به گزارش مشرق، این آیین همه ساله در حرم رضوی یک روز مانده به شروع دهه اول محرم برگزار می‌شود و پرچم سیاه تا سه روز پس از سالروز شهادت حضرت ثامن‌الحجج (ع) بر فراز گنبد طلا باقی می‌ماند.

شروع ماه محرم امسال همزمان با فصل پاییز غروب صحن و سرای حرم را غم‌انگیزتر کرده و این همزمانی پاییز و محرم، گرفتگی این روزها را بیشتر کرده است. صحن و سرای حرم رضوی زودتر به پیشوازی این ماه رفت و به احترام سید و سالار شهیدان پیش‌تر از همه لباس عزا بر تن کرد و دیرتر هم این لباس را از تن در خواهد ‌آورد. لباسی که به احترام آزادگی، شجاعت و ایثار بر قامت خود کرده است.

سیدخلیل منبتی، معاون اماکن متبرکه آستان قدس رضوی، در حاشیه این مراسم گفت این پرچم سیاه که مزین به آیه شریفه «نصر من الله و فتح قریب»است، توسط تعدادی از خادمان سادات و سرکشیک‌های حرم مطهر رضوی، طی تشریفات و آیینی خاص همراه با ذکر و مدح ائمه معصومین(ع) و قرائت صلوات خاصه به بالای گنبد منور حرم مطهر رضوی منتقل و بر فراز آن به اهتزاز در آمد. این پرچم 63 روز بر فراز گنبد برافراشته می‌ماند.

وی افزود: در این مراسم پرچم حرم مطهر رضوی به نشانه آغاز ماه محرم تعویض شد و به رنگ مشکی درآمد و این پرچم تا سوم ربیع الاول «سه روز پس از شهادت امام رضا(ع)» بر گنبد بارگاه منور رضوی برافراشته خواهد بود.

معاون اماکن متبرکه و امور زائرین آستان قدس رضوی، قدمت و پیشینه برگزاری مراسم تعویض پرچم را مربوط به دوران صفوی عنوان کرد و گفت: این آئین در طول تاریخ، دارای فراز و نشیب‌های مختلفی بوده است و از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی به این شکل برگزار می‌شود.
منبع: ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس