کد خبر 481380
تاریخ انتشار: ۲۲ مهر ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۱

شاگردان مارک ویلموتس به لطف نتایج خوبی که در مرحله مقدماتی یورو 2016 کسب کرده‌اند، جای فینالیست‌های جام جهانی 2014 را در صدر رنکینگ فیفا خواهند گرفت.

بلژیک تیم اول فوتبال جهان می‌شودبه گزارش مشرق، بلژیک با پیروزی ۳-۱ مقابل رژیم صهیونیستی در رقابت‌های انتخابی یورو ۲۰۱۶ صدرنشینی خود را در گروه B این رقابت‌ها تثبیت کرد. این برد اما یک نکته مهم را برای فوتبال بلژیک و شاید فوتبال جهان در پی داشت. با این پیروزی بلژیک در سیستم عجیب رنکینگ فیفا به رده اول صعود کرد. بالاتر از آرژانتین، آلمان، اسپانیا، کلمبیا، هلند، برزیل، انگلیس و تمام قدرت‌های فوتبال جهان.

فرانسوی‌ها مسخره‌شان می‌کنند. آنها می‌گویند خوشبوترین بویی که از بروکسل بیرون می‌آید، اسانس فوق‌العاده تهوع‌آور یک نوع پنیر است! پنیری که شده دلیلی برای دست انداختن یکی ازکم انسجام‌ترین ملل دنیا. حالا اما این همه طعنه و نفرت کم شده و احترام، جای تحقیر را گرفته.
باور عمومی درمورد بی تفاوتی ملی در بلژیک نسبت به فوتبال، روز بازی افتتاحیه یورو ۲۰۰۰ عوض شد؛ وقتی امیل امپنزا با دست توپ را کنترل کرد و گل پیروزی تیمش مقابل سوئیس را زد. مردم فوتبالدوست بلژیک که به خاطر موفقیت‌های آن زمان باشگاه اندرلخت به وجد آمده بودن، خوشحال‌تر از همیشه از پدیده‌ای به نام فوتبال حرف می‌زدند.
آن شور عمومی با ناکامی‌های بعدی خاموش شد. تا قبل از اینکه سر وکله اسپانیای طلایی پیدا شود، بلژیک با ۶ حضور متوالی در جام‌جهانی بین سالای ۱۹۸۲ تا ۲۰۰۲، انگشت‌نما بود. جالب اینکه این تیم در ۵ دوره از این ۶ حضور از دور اول صعود کرد. برای اینکه بگوییم آنها امروز چقدر در فوتبال غنی و باکیفیت هستند، اول باید یک نفس عمیق بکشیم و بعد اسامی برخی از بازیکنانشان را مرور کنیم. لوکاکو، آزار، کورتوا، مینیوله، فرمالن، کمپانی، فرتونگن، فن‌بویتن، ویتسل، دی‌بروین، فلینی، دمبله، چادلی، میرالاس، مرتنس و البته یانوزای.
اگر بلژیک در کل تاریخش به جای این همه فوتبالیست، کارتونیست و آرشیتکت معروف سیاست‌مدار قدرتمند داشت، شاید امروز به جای اینکه یکی از میدان‌های جنگ اروپا باشد، مکان امن‌تری برای رویاپردازی‌ها می‌شد.در این صورت، حزب "فلامن" هم بر طبل تجزیه بلژیک نمی‌کوبید و مشکل قدیمی ۲ زبانه بودن از زمان استقلال از هلند، موجودیت کشور را در معرض خطر قرار نمی‌داد.

بلژیکی‌ها امروز صدرنشین گروهی هستند که ولز، دیگر تیم شگفتی‌ساز فوتبال اروپا کمی پایین‌تر از آنها ایستاده و تاریخ فوتبال کشورش را از نو نوشته؛ گروه B مقدماتی یورو ۲۰۱۶، گروه تاریخ‌سازهاست. بلژیک و ولز، کشورهایی که در سال‌های اخیر هیچ‌کس جدی‌شان نمی‌گرفت، امروز در میان ۱۰ تیم برتر فوتبال جهان ایستاده‌اند و ثابت کرده‌اند فوتبال هر روز، تاریخ جدیدی می‌نویسند. بی هیچ‌شباهتی به گذشته.
منبع: وب سایت برنامه نود

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس