گروه سیاسی مشرق - روزنامه‌ها در لابه‌لای گزارش‌ها و سرمقاله‌ها، قسمتی از صفحات خود را به اخبار روزهای گذشته یا اخبار ویژه اختصاص می دهند که مشرق در ادامه به آنها اشاره می‌کند.

** کیهان

مسابقه پوپولیست‌‌ها برای خالی‌بندی هرچه بزرگ‌تر!

طرفداران خط سازش و باج‌دهی به آمریکا، در عوام‌فریبی و گفتن دروغ‌های هر چه بزرگ با هم مسابقه گذاشته‌اند.
سیروس ناصری دیپلمات نفتی - کسی که همزمان با شروع اولین مذاکرات هسته‌ای در 12 سال پیش، نایب رئیس هیئت مدیره شرکت نفتی کیش اورینتال بود، هفته گذشته ضمن حضور در برنامه «ثریا»ی شبکه یک سیما مدعی شد تاخیر کمیسیون ویژه بررسی برجام تاکنون 3 میلیارد دلار برای کشور ضرر داشته است.
وی همچنین مدعی شد: دندان‌های این گرگ (آمریکا) در این سال‌ها کشیده و آمریکا به میش تبدیل و اکنون در باتلاق یمن، سوریه، عراق، لبنان و مناطق دیگر گرفتار شده است. آمریکا اسمش استکبار اما عقلش کوتاه است بنابراین نباید اینقدر بزرگش کنید.
دیروز هم صادق زیباکلام ضمن مقاله‌ای در روزنامه آرمان، ادعایی گنده‌تر از سیروس ناصری مطرح کرد و مدعی شد: نمایندگان مخالفان برجام متوجه نیستند ادامه تحریم‌ها چه هزینه گزافی را بر دوش ملت خواهد گذاشت؛ به قولی روزانه 3 میلیارد دلار هزینه عدم لغو تحریم‌ها برای ایران است، برای آنها شاید اهمیت ندارد که وضع اقتصادی مردم نابسامان است.
اگر ادعای زیباکلام را درست تلقی کنیم ایران در یک سال 1095 میلیارد دلار درآمد خواهد  داشت (!) حال آن که در اوج درآمدهای کشور، این رقم از 100 میلیارد دلار تجاوز نکرده است!
اما درباره استدلال سیروس ناصری که شبیه آن از سوی بیژن زنگنه مطرح شده - ضرر روزانه 100 میلیون دلاری - باید یادآور شد که طبق متن برجام، روز تصویب برجام 3 ماه پس از تصویب قطعنامه شورای امنیت یعنی 26 مهرماه 94 است. با این وصف معلوم نیست دلال نفتی با چه محاسبه‌ای، رقم زیان 3 میلیارد دلاری کشور تا به امروز به خاطر عدم اجرای برجام را به دست آورده است؟!
ناصری پس از اجرای توافق موقت ژنو چندین بار تصریح کرده بود عدم دقت هیئت ایرانی در تنظیم این توافق موجب سوء تفسیر و سوء‌استفاده غرب و آمریکا شد و سخن رهبری مبنی بر ممنوعیت دو مرحله‌ای کردن توافق، بیان دقیق و کارشناسانه‌ای است.
یادآور می‌شود عملا توافق وین (برجام) به شکل دو مرحله‌ای تدوین شد و انجام تعهدات محدود طرف غربی، موکول به بعد از اجرای تمام تعهدات غیرقابل بازگشت طرف ایرانی است.

هشدار صریح رهبر انقلاب مسئولیت مجلس را سنگین‌تر کرد

هشدار اخیر رهبر معظم انقلاب، تایید کلی متن برجام از سوی مجلس بدون بستن منافذ رفع ایرادات آن را غیرقابل قبول می‌کند.
چند روز قبل از بررسی طرح یک فوریتی مرتبط با برجام در مجلس، رهبر معظم انقلاب در دیدار فرماندهان نیروی دریایی سپاه پاسداران، نکته مهمی را درباره برجام در فرمایشات خود مطرح کردند که می‌توان از آن با عنوان یک «کد علنی» و قابل استفاده برای نمایندگان مجلس در تصمیم‌گیریشان یاد کرد.
به گزارش رجانیوز، رهبر معظم انقلاب در بخشی از سخنان خود در دیدار فرماندهان سپاه با اشاره به مذاکرات اخیر هسته‌ای گفتند: «طرف‌های ایرانی بحمدالله حواس‌شان جمع بود اما یک جاهایی بالاخره آنها [آمریکایی‌ها] فرصت‌هایی پیدا کردند، یک نفوذی کردند، یک حرکت مضر برای منافع ملی انجام دادند.» مقام معظم رهبری در این بخش از فرمایشات خود صراحتا به زمینه‌های نفوذ آمریکا با بیان این جمله که «آمریکایی‌ها در جاهایی فرصت پیدا کردند» اشاره داشتند که عملا تایید کلی متن برجام را از سوی مجلس شورای اسلامی غیرقابل قبول خواهد کرد، چرا که تایید کلی و قانونی کردن طرحی که فرصت نفوذ و ضربه زدن به منافع ملی ایران را به آمریکا داده باشد، آن هم از سوی نمایندگان مجلس و مبدل کردن آن به یک قانون رسمی، نمی‌تواند هیچ توجیه حقوقی و قانونی داشته باشد.
این در حالی است که آنچه با عنوان طرح یک فوریتی «اقدام متناسب و متقابل دولت در اجرای برجام» در دستور کار یکشنبه مجلس قرار گرفته، نه تنها برنامه‌ای برای این منافذ مشهود و مسیرهای نفوذ دشمن در نظر نگرفته، بلکه در دل خود تایید و تصویب برجام را نیز نهفته دارد که می‌تواند مضرات فراوان و غیر قابل جبرانی برای منافع ملی ایران دربر داشته باشد.
این نکته به خوبی در گزارش کمیسیون ویژه برجام که نتیجه برگزاری نشست‌های تخصصی نمایندگان مجلس با اعضای تیم مذاکره‌کننده فعلی و سابق ایران، برخی وزرای کابینه، کارشناسان و متخصصان برگزار شد، اشاره شده اما نکته غیرقابل توجیه آن است که برخی نمایندگان بدون توجه به گزارش کمیسیون ویژه، طرحی را برای بررسی به مجلس آوردند که ویژگی اساسی آن، انتقال مسئولیت پیامدهای اجرای برجام، از دولت به مجلس است.
این در حالی است که در توجیه این طرح، علی لاریجانی و برخی دیگر از نمایندگان در جلسه غیرعلنی مجلس به ارائه کد محرمانه از سوی مقام معظم رهبری استناد کرده و ادعا کردند که بررسی فوری برجام خواست دفتر ایشان است. اما نکته قابل توجه آنجاست که بر اساس کد علنی و تصریح رهبر معظم انقلاب، آنچه اهمیت ویژه داشته، پیش از سرعت بررسی، بستن و اندیشیدن چاره برای بستن مسیرهای نفوذ از طریق این متن است.
به نظر می‌رسد سخن صریح رهبر معظم انقلاب تجدید نظر جدی نمایندگان در طرح ضعیف یک فوریتی که روزهای گذشته به تصویب کمیسیون امنیت ملی رسیده را ایجاب کند؛ به نحوی که مجلس نباید مسئول تصویب متن ضعیفی شود که مسئول اصلی آن دولت و تیم مذاکراتی آن است.

هاشمی: افراطیون باعث شدند صدام بترسد و به ایران حمله کند!

هاشمی رفسنجانی دشمنی‌های صدام و آل‌سعود علیه ملت ایران در جنگ تحمیلی 8 ساله و پس از آن را به افراطیون در ایران نسبت داد.
وی در مصاحبه با شفقنا با بیان این که وقوع انقلاب در ایران باعث شد خیلی از کشورهای منطقه بترسند، مسئولیت شروع جنگ از سوی صدام و حامیان سعودی را به گردن افراطی‌ها در داخل انداخت و گفت: در همان موقع انسان‌های افراطی بین ما بودند که حرف از صدور انقلاب ]نه آن‌گونه که امام می‌گفتند [  می‌زدند. بعضی‌ها ]نه باز با رویکرد و منظوری که امام داشتند[  می‌گفتند: با دولت‌ها کار نداریم و با ملت‌ها کار داریم. این حرف‌های عجیب و غریب، باعث شد که کم‌کم اختلاف پیش بیاید. عراق بیش از همه ترسید و عامل اجانب شد و علیه ما جنگ به راه انداخت. کشورهایی که به عراق کمک کردند، در حقیقت در جنگ با ما شریک بودند و هزینه‌های جنگ را به عراق می‌دادند اما بعد از اینکه تصمیم گرفتیم که قطعنامه را بپذیریم، با منطق با دنیا مواجه شدیم که حالات دیگری پیدا کرد. دیدند ما عاقلانه، بحث و قطعنامه را به نفع خودمان عوض کردیم. کار آسانی نبود که بندهای قطعنامه شورای امنیت را بعد از یک سال اصلاح کنیم. ما قطعنامه را نه رد کردیم و نه پذیرفتیم، گفتیم ما اشکال داریم و باید آن را اصلاح کنیم. مثل همین مذاکرات هسته‌ای اخیر که وقتی با حوصله بحث کردیم و منطق‌مان را نشان دادیم، دیدند اهل منطق هستیم. ]![  بعد از قطعنامه دولت جدیدی آمد که دولت من بود. ما گفتیم دشمن‌تراشی نداریم و می‌خواهیم با دنیا کار کنیم. دنیا خیلی سریع به طرف ما آمد(!).
هاشمی همچنین با بیان اینکه روابط در دوره فعلی سخت‌تر از دوره جنگ نیست گفت: البته فعلا در عربستان وضع خوبی پیش نیامده است. یعنی سیاستی که حاکمان جدید پیش گرفتند، عاقلانه نیست. ولی باز هم راهش جنگ نیست. راهش این است که ما باید به نحوی منطقی مذاکره و صحبت کنیم و آنها را مطئمن کنیم که از ما نترسند و ما هسته‌ای نظامی نیستیم. نمی‌خواهیم سلاحمان را علیه کسی بکار ببریم. اتفاقا در این شرایط، باید از ما استقبال می‌کردند، چون الان بار مبارزه با اسرائیل به گردن ما افتاده است. آنها باید از خدا می‌خواستند که این اتفاق بیفتد. چون ایرانی که در اینجا بود، خانه اسرائیل بود و اسرائیل در اینجا سفارت داشت و هر چه آمریکا می‌خواست، به اسرائیل می‌دادند. انقلاب که پیروز شد، آنجا را گرفتیم و به فلسطینی‌ها دادیم و موضع ایران عوض شد.
اما الان شما می‌بینید که وضع چگونه شده است. من فکر می‌کنم که اگر ما درست وارد شویم، خیلی آسان می‌توانیم مسایل خود را با اعراب حل کنیم. آنها هم باید درست وارد شوند و اگر آدم عاقل و معتدلی مثل ملک‌عبدالله وجود داشت می‌شد مسایل را حل کرد. البته من قبلا در یک جلسه طولانی مهمان آقای سلمان در ریاض بودم. آن موقع ایشان را آدم معقولی دیدم. به نظرم اطرافیانش بد عمل می‌کنند و تندروی دارند. در عین حال ما باید از این راه مسایل را حل کنیم.
هاشمی همچنین گفته که مسائل با عربستان قابل حل بوده و ملک عبدالله نیز در این زمینه پیغام داده بود اما احمدی‌نژاد مانع شد.
اظهارات هاشمی در تخطئه جریان افراطی داخلی در شروع جنگ و دشمنی‌های بعدی در حالی است که حضرت امام در منشور روحانیت (جلد21 صحیفه امام)- با اشاره به فضای تبلیغاتی‌ای  که خودی‌ها را متهم به تندروی می‌کند و ماجرای سلمان رشدی - تأکید کردند: «من قبلا نیز گفته‌ام همه توطئه‌های جهانخواران علیه ما از جنگ تحمیلی گرفته تا حصر اقتصادی و غیره برای این بوده است که ما نگوییم اسلام جوابگوی جامعه است و حتما در مسائل و اقدامات خود از آنان مجوز بگیریم. ما نباید غفلت بکنیم، واقعا باید به سمتی حرکت نماییم که ان‌شاءالله تمام رگه‌های وابستگی کشورمان از چنین دنیای متوحشی قطع شود. استکبار غرب شاید تصور کرده است از اینکه اسم بازار مشترک و حصر اقتصادی را به میان بیاورد ما در جا می‌زنیم و از اجرای حکم خداوند بزرگ صرف‌نظر می‌نماییم. آنان که هنوز بر این باورند و تحلیل می‌کنند که باید در سیاست و اصول و دیپلماسی خود تجدیدنظر نماییم و ما خامی کرده‌ایم و اشتباهات گذشته را نباید تکرار کنیم و معتقدند که شعارهای تند یا جنگ سبب بدبینی غرب و شرق نسبت به ما و نهایتا انزوای کشور شده است و اگر ما واقعگرایانه عمل کنیم، آنان با ما برخورد متقابل انسانی می‌کنند و احترام متقابل به ملت ما و اسلام و مسلمین می‌گذارند. این یک نمونه است که خدا می‌خواست پس از انتشار کتاب کفرآمیز «آیات شیطانی» در این زمان اتفاق بیفتد و دنیای تفرعن و استکبار و بربریت چهره واقعی خود را در دشمنی دیرینه‌اش با اسلام برملا سازد تا ما از ساده‌اندیشی به درآییم و همه‌چیز را به حساب اشتباه و سوءمدیریت و بی‌تجربگی نگذاریم و با تمام وجود درک کنیم که مسئله اشتباه ما نیست، بلکه تعمد جهانخواران به نابودی اسلام و مسلمین است و الا مسئله فردی سلمان رشدی آنقدر برایشان مهم نیست که همه صهیونیستها و استکبار پشت سر او قرار بگیرند.

4وزیر کدام واقعیت را به همکاران کابینه گوشزد کردند؟

«نامه‌ 4 وزیر به روحانی برای گوشزد کردن این واقعیت تلخ به دیگر اعضای دولت است که کاهش تورم را پای برنامه‌های خود نگذارند.»
روزنامه شرق در تحلیلی نوشت: همان‌طور که در نامه وزیران دولت روحانی آمده، آنچه کشور را به آستانه شکنندگی رسانده، نه کمبود سرمایه، بلکه کاهش تقاضاست و در نتیجه دولت مجبور است به دنبال راهکارهایی برای افزایش تقاضا در بازار باشد. رخداد مهمی که برخلاف گزارش‌های بانک مرکزی و مرکز آمار متأسفانه در طول یک سال گذشته، کمتر کارشناسان به آن توجه کرده یا می‌کنند. از قضا درست همزمان با خبری شدن نامه چهار وزیر، گزارش بانک مرکزی هم از اوضاع بازار مسکن تهران در شهریور منتشر شد که نشان می‌داد حجم معاملات مسکن در شهریور امسال، نسبت به شهریور پارسال کاهش درخور توجهی، در حد 20 درصد داشته است.
شرق یادآور شد آنچه در محور نامه چهار وزیر آمده چیز تازه‌ای را به فهم عمومی از اقتصاد کشور اضافه نکرده است. واقعیت تازه‌ای را عریان و حقیقت نوینی را طرح نکرده است، بلکه یک لایه از طرز تفکری را عریان کرده است که اگر برای آن فکری نشود، می‌تواند در کوتاه‌مدت خطرناک و بحران‌آفرین باشد و آن این است که تا چه زمانی می‌توان انتظارات روانی راکه قیمت‌ها در آینده رو به کاهش خواهد بود، کنترل کرد. در واقع همه ما می‌دانیم آنچه باعث شده نرخ تورم کاهش یابد، نه تولید و تأمین تقاضای مکفی که همین انتظارات روانی است. این همان واقعیت عریانی است که همه دولتمردان ما می‌دانند. اما برخی از آنها خودشان را به غفلت زده‌اند. شاید چهار وزیر دولت روحانی خواسته‌اند این واقعیت تلخ رابه دیگر اعضای دولت گوشزد کنند و کاهش نرخ تورم را به پای برنامه‌های خود نگذارند. چون اتفاق تازه‌ای در رونق اقتصادی کشور رخ نداده که تورم را پایین بیاورد.

ریخت و پاش در دولت هشدار عضو کارگزاران را برانگیخت

عضو مرکزیت کارگزاران گفت با وجود محدودیت‌های اقتصادی، حجم ریخت و پاش در دولت زیاد است اما دولت پاسخگو نیست.
سعید لیلاز گفت: دولت در مورد هزینه‌های خود به درستی پاسخگوی مردم نیست و هنوز به این نتیجه نرسیده که باید هزینه‌های جاری را کنترل کند؛ گویا به طور جدی سهم خود را از وخامت اوضاع در بودجه سالهای 94 و 95 دخالت نداده است.
وی افزود: برای کاهش هزینه‌های جاری امکان زیادی وجود دارد اما دولت به طور جدی به این موضوع ورود نمی‌کند و این کوتاهی را متوجه دولت آقای روحانی می‌بینیم.
لیلاز در مصاحبه با ایرنا ادامه داد:‌ دستگاه برنامه‌ریزی و اداری، رئیس‌جمهور را اسیر خود کرده و مرتب موضوع انعطاف‌ناپذیر بودن هزینه‌های جاری را پیش می‌کشد که سخن درستی نیست.
وی ادامه داد: اگر ما بپذیریم که سال 1394 بدترین سال اقتصاد است و این را بارها از زبان مسئولان ارشد دولت و شخص آقای جهانگیری شنیده‌ایم، آن وقت، بازتابی از این دولت را نسبت به لزوم کاهش بودجه جاری ترغیب می‌کند.
لیلاز گفت: هنوز حجم زیادی ریخت و پاش در بودجه جاری دولت اتفاق می‌افتد که می‌تواند نیفتد اما دولت این بودجه‌ها را کاهش نمی‌دهد و روزی که دولت این بودجه‌ها را کم و هزینه‌های جاری و ریخت و پاش‌ها را صفر کند، می‌تواند به مردم پاسخ دهد که درآمدهای مالیاتی کجا می‌رود.
محمد سلیمانی عضو  کمیسیون صنایع و معادن مجلس نیز با بیان اینکه بودجه جاری دولت در سنوات گذشته افزایش چشمگیری داشته، گفت: بودجه جاری دولت در سال 91 حدود 90 هزار میلیارد تومان بود که این میزان در سال 94 به بالای 170 هزار میلیارد تومان رسید. این یعنی هزینه‌های دولت ظرف سه سال به نزدیک دو برابر افزایش پیدا کرده است.
وی ادامه داد: این اتفاق در حالی رخ می‌دهد که میزان سرمایه‌گذاری دولت در پروژه‌های عمرانی کاهش پیدا کرده و به دنبال آن هزینه‌های جاری افزایش پیدا کرده است. طبیعتا دولت برای جبران هزینه‌ها مجبور به کم کردن بودجه بخش عمرانی و سرمایه‌گذاری در این بخش است.

** وطن امروز

پیام رهبر انقلاب به مناسبت شهادت سردار همدانی

حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای، رهبر حکیم انقلاب اسلامی در پیامی شهادت سردار سرافراز شهید حسین همدانی را تبریک و تسلیت گفتند. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر مقام معظم رهبری، متن پیام رهبر انقلاب اسلامی به این شرح است:
بسم الله الرحمن الرحیم
شهادت سردار سرافراز، شهید حسین همدانی را به خانواده‌ گرامی و بازماندگان و دوستان و همرزمانش و به مجموعه پرافتخار سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تبریک و تسلیت می‌گویم. این رزمنده‌ قدیمی، صمیمی و پرتلاش، جوانی پاک و متعبد خود را در جبهه‌های شرف و کرامت، در دفاع از میهن اسلامی و نظام جمهوری اسلامی گذرانید و مقطع پایانی عمر بابرکت و چهره‌ نورانی خود را در دفاع از حریم اهل‌بیت علیهم‌السلام و در مقابله با اشقیای تکفیری و ضداسلام سپری کرد، و در همین جبهه‌ پرافتخار به آرزوی خود یعنی جان دادن در راه خدا و در حال جهاد فی‌سبیل‌الله نائل آمد و فضل و رحمت الهی بر او گوارا باد. صف استوار آرزومندان این موهبت و کمربستگان راه جهاد و شهادت در ایران اسلامی و در سپاه و همه‌ نیروهای مسلح جمهوری اسلامی، صفّی بلند و بنیانی مرصوص است: و منهم من ینتظر و ما بدّلوا تبدیلا. رحمت خدا بر شهید همدانی و بر همه‌ مجاهدان راه حق.
سیدعلی خامنه‌ای
18 مهر 1394

امروز تشییع شهید همدانی در تهران

پیکر سردار شهید حسین همدانی جمعه‌شب با حضور جمعی از فرماندهان عالیرتبه نیروهای مسلح به کشور بازگشت. به گزارش فارس، پیکر سردار شهید حسین همدانی جمعه‌شب وارد فرودگاه مهرآباد تهران، پایگاه قدر سپاه شد.  پیکر شهید همدانی امروز یکشنبه 19 مهرماه ساعت 9 صبح از مقابل حسینیه فاطمه الزهرا(س) سپاه محمدرسول‌الله(ص) تهران بزرگ واقع در میدان سپاه خیابان پادگان ولی‌عصر(عج) تشییع می‌شود.

مسؤولان مشمول طرح رسیدگی به دارایی مسؤولان مشخص شدند

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام مسؤولان و مقامات مشمول طرح رسیدگی به دارایی مسؤولان را معرفی کرد. به گزارش تسنیم، محسن رضایی در نشست خبری اظهار داشت: در جلسه امروز [شنبه] مجمع، 5 ماده از طرح رسیدگی به اموال و دارایی مسؤولان به تصویب رسید؛ در ماده 2 این طرح که امروز [دیروز] تصویب شد، مقرر شد مقامات تعیین شده در اصل 142 قانون اساسی فهرست دارایی خود، همسر و فرزندانشان را مطابق آیین‌نامه‌ای که توسط قوه‌قضائیه تعیین می‌شود برای رسیدگی از جهت اینکه این دارایی‌ها «من غیرحق» به دست نیامده باشد ارائه دهند. وی ادامه داد: در ماده 3 طرح رسیدگی به دارایی مسؤولان، گستره مسؤولان مشخص شد که علاوه بر لیستی که در اصل 142 آمده و موضوع آن رسیدگی است، بقیه مسؤولان کشور برای خوداظهاری، دارایی خود، همسر و فرزندان تحت تکفل‌شان را مطابق این قانون در سامانه‌ای که به وجود می‌آید به رئیس قوه‌قضائیه اعلام می‌کنند. دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: تمام نمایندگان مجلس خبرگان رهبری، تمام اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام، مقامات منصوب از سوی رهبری، اعضای شورای نگهبان، نمایندگان مجلس شورای اسلامی، معاونان رئیس قوه‌قضائیه، دادستان کل کشور، رئیس دیوان عالی، رئیس دیوان عدالت اداری، رؤسای کل دادگستری استان‌ها و معاونانشان، رؤسای دفاتر سران 3 قوه، رؤسای مجمع تشخیص مصلحت نظام و مجلس خبرگان رهبری، مشاوران سران 3 قوه، دستیاران ارشد رؤسای 3 قوه، دبیر شورایعالی امنیت ملی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام، دبیر شورای انقلاب فرهنگی، دبیر شورای فضای مجازی، دبیر هیأت‌دولت، فرماندهان و مسؤولان نیروهای مسلح از سرتیپ‌ تمام و بالاتر، استانداران و معاونان آنها، مدیران عامل و اعضای هیأت‌مدیره بانک‌ها و بیمه‌ها، سفرا و کارداران نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران در خارج، رئیس کل گمرک، رئیس سازمان مالیاتی، نمایندگان دولت در مجامع عمومی هیأت‌مدیره‌ها، اعضای شورای شهر تمام شهرها و شهرداران مناطق کلانشهرها و معاونان آنها جزو مسؤولانی هستند که باید دارایی‌های خود، همسر و فرزندانشان را اعلام کنند. بنابراین مسؤولی در جمهوری اسلامی وجود ندارد که دارایی خود و خانواده‌اش را اعلام نکند و باید خوداظهاری کند.

** خراسان

طرح جديد برخي مسئولان براي همکاري با دانشمندان ايراني غيرمقيم

بر اساس درخواست رسمي برخي مسئولان اجرايي از مديران ارشد نهاد رياست جمهوري، پيشنهاد شده است با توجه به اختيارات دولت بر اساس بند «ح» ماده (۲۱۰) قانون برنامه پنجم توسعه، به منظور رسيدن به اهداف چشم  انداز علمي کشور و بهره  گيري از ذخاير علمي دانشمندان و متخصصان ايراني غيرمقيم، طرح ايجاد پايگاه تخصصي همکار متخصصان و دانشمندان برجسته ايراني غير مقيم به منظور انتقال دانش، تجربه و ايده  هاي فناورانه به کشور به تصويب دولت برسد. در اين طرح، حمايت هايي چون انجام دوره  هاي علمي و تحقيقاتي مانند پسادکترا، فرصت مطالعاتي و ... براي همکاري با اين متخصصان پيش بيني شده است که به دليل بار مالي آن، فعلا مسکوت مانده است.


دستور مهم دولت به سيف درباره هزينه هاي "فاينانس"

بر اساس ابلاغيه روزهاي اخير يک مسئول مهم اجرايي به ولي ا... سيف، تاکيد شده است که حسب تصميم جديد دولت، بانک مرکزي مکلف است ترتيبي اتخاذ کند تا سود، کارمزد و ساير هزينه هاي جانبي طرح ها و پروژه هايي که نيازمند فاينانس هستند، در چارچوب مقررات بين المللي به حداقل کاهش يابد و در عين حال، ناد مذکور موظف باشد هر 6 ماه يکبار، عملکرد طرح هاي مصوب استفاده از تسهيلات مالي خارجي را به شوراي اقتصاد ارائه کند.

** جمهوری اسلامی

اظهارات صادق خرازی مبنی بر دست دادن آیت‌الله شهید بهشتی با زنان نامحرم

* اظهارات صادق خرازی مبنی بر دست دادن آیت‌الله شهید بهشتی با زنان نامحرم اهل کتاب با واکنش فرزند ارشد آن شهید مظلوم مواجه شد. خانم ملوک السادات بهشتی گفت: در طول اقامت پدرم در اروپا در کلیه جلسات ایشان همراه مادرم شرکت می‌کردم و حتی یک مورد هم دست دادن با زن نامحرم را از ایشان مشاهده نکردم. وی افزود: «حضرات برای توجیه کارهای خودشان شهید بهشتی را سپر قرار ندهند.»ن شهید مظلوم مواجه صادق خرازی که در برنامه «دید در شب» سخن می‌گفت برای جا انداختن نقطه نظر خود، علاوه بر نسبت دادن نادرست به شهید آیت‌الله بهشتی و امام موسی صدر، از عبارات و اصطلاحات نادرستی استفاده کرد که نشانه ناآشنائی وی با مقولات فقهی می‌باشد.


نائب رئیس حزب اسلام جمهوری آذربایجان هم به عملکرد دولت عربستان در حج اعتراض کرد

* نائب رئیس حزب اسلام جمهوری آذربایجان هم بر اعتراض کنندگان به عملکرد دولت عربستان در حج اضافه شد و سهل انگاری و بی‌تدبیری سعودی‌ها در وقوع حادثه منا را محکوم کرد. الهام علی اف گفت:‌ هیات حاکمه عربستان باید در قبال این حادثه دردناک پاسخگو باشد و از امت اسلامی عذرخواهی کند. وی ضمن همدردی با خانواده‌های داغ‌دار فاجعه منا افزود: سعودی‌ها با این خدمات مساله‌دار نشان دادند که صلاحیت اداره حرمین شریفین را ندارند.


وزیر دین اندونزی خواستار بهبود وضعیت حج شد

* لقمان سیف الدین، وزیر دین اندونزی می‌گوید به وزیر حج عربستان نامه نوشته و با مطرح ساختن پیشنهادهائی خواستار بهبود وضعیت حج شده است. وی در این نامه ضمن تاسف بار دانستن وضعیت رفاهی حجاج در عرفات و منا، برحل این مشکلات تاکید کرده و خواستار استفاده از دستنبد هویت مجهز به تراشه یا مدار یکپارچه و «جی. پی. اس» برای نظارت بر حجاج در ایام مناسک حج شد. وی گفت: در مورد استفاده از تراشه سال گذشته نیز مذاکره شده است اما به دلیل مدت کوتاهی که بود، این مورد به انجام نرسید.

** آرمان

خودكشي دو كارگر شهرداري انزلي

شنیده شد که در يك ماه گذشته دو نفر از كارگران شهرداري انزلي به علت نامعلوم جداگانه خودكشي مي‌كنند. منابع ايلنا در شهرداري انزلي با تاييد اين خبر افزودند: كارگران يادشده به ترتيب در نيمه شهريور و مهرماه سال جاري اتفاق افتاده است. گفته مي‌شود كه اين كارگران که حدود 50 سال سن داشتند و به‌صورت پيمانكاري در استخدام شهرداري انزلي بودند خود را حلق آويز كرده‌اند. برپايه اين اظهارات، حادثه اخير در تاريخ پانزدهم مهرماه و در محل سكونت كارگري اتفاق مي‌افتد كه از طريق شركت پيمانكاري ظريف‌كاران در قسمت بازيافت زباله كار مي‌كرده. گفته مي‌شود اين كارگر كه «الف. علي. ش» نام داشت به دليل مشكلات جسماني كه داشت توانسته بود با موافقت كارفرما محل كارش را به واحد كمپوست منتقل كند. در حادثه ديگري كه حدود يك ماه قبل‌تر و در نيمه‌هاي شهريور ماه اتفاق افتاده است يكي ديگر از كارگران پيمانكاري شهرداري در محل كارش خودكشي مي‌كند. به نقل از منابع خبري، هر دو كارگر حدود ۵۰ سال داشتند و علت خودكشي هر دو كارگر در دست بررسي است. 
 
اسلحه‌کشی در کنسرت ناظری؟!

شنیده شد که تور کنسرت «ناگفته» اثر حافظ ناظری و با حضور شهرام ناظری در حالی در کرمانشاه برگزار شد که سایت‌های محلی از اسلحه‌کشی در این کنسرت خبر دادند.ایسنا نوشت؛برخی سایت‌های محلی کرمانشاه 17 مهرماه نوشتند، «در کنسرت «ناگفته» در سالن امام (ره) یکی از افراد وابسته به تیم اجرایی کنسرت به روی نیروهای حراست سالن اسلحه کشیده است و پس از این‌که نیروهای حراست سالن اقدام به دستگیری او می‌کنند، عده‌ای او را از سالن فراری می‌دهند».این در حالی است که مشاور رسانه‌ای حافظ ناظری با رد این خبر گفت: اجرای کرمانشاه در آرامش کامل برگزار و به جشن امضای آلبوم ختم شد و اصلا این خبرهایی که منتشر شده است، صحت ندارد. نگار حسینی همچنین اظهار کرد: با شروع ایام سوگواری ماه‌های محرم و صفر، تور «ناگفته» متوقف می‌شود و پس از سوگواری، دوباره در تهران از سر گرفته خواهد شد.
 
امیر تتلو سفیر شد؟

شنیده شد که امیر تتلو پس از حضور در موزه صلح تهران و دیدار با جانبازانی که این موزه را اداره می‌کنند، اعلام کرد که سفیر صلح این موزه شده است. این خواننده‌ زیر زمینی با انتشار عکسی از خودش در کنار جانبازان این موزه نوشته: «اينجانب امير تتلو شماره هفت، از اين به بعد به لطف عزيزانى كه واقعا جان باختند براى كشورمون سفير صلح هستم در ايران و از امروز خانواده‌ بزرگ تتليتى اضافه ميشه به خانواده‌ بزرگ صُلح در ايران و جهان.» موزه صلح تهران هم در سایت رسمی‌اش خبر این دیدار را تایید کرده و نوشته: «موزه صلح تهران مهمان متفاوتی داشت. امیر تتلو از خوانندگان ایرانی، از طرف جانبازان شیمیایی و قطع نخاع برای ساخت کلیپ «شهدا» تجلیل گردید و به عنوان سفیر صلح این موزه معرفی شد.»
 
یک مجسمه دیگر در تهران ناپدید شد

شنیده شد که یک مجسمه برنزی دیگر هم به جمع آثار حجمی به‌سرقت‌رفته تهران افزوده شد. مجسمه برنزی «صندوق» با وزن ١٢0 کیلو که تصویر پسربچه‌ای را درحال انداختن پاکت نامه نشان می‌داد و در مقابل موزه پست، واقع در خیابان امام‌خمینی (سپه) در منطقه ١٢ نصب شده بود، به سرقت رفته است. ابراهیم اسکندری که برای ساخت این اثر در دومین دوسالانه مجسمه‌‌سازی شهری در سال ٨٨ برگزیده شد، گفت که چندروز قبل دست‌های این مجسمه قطع شده بودند و روز دوشنبه، ٢٩ تیر نیز که برای دیدن وضعیت مجسمه رفته، متوجه ربوده‌شدن آن شده است. دست‌های این مجسمه سال گذشته هم قطع شده بودند اما اسکندری آن را ترمیم کرده و حتی پیشنهاد نصب دوربین با هزینه شخصی را هم به مسئولان موزه داده بود. پیش از این حدود ١٢ مجسمه برنزی در سال ٨٩ از سطح شهر به سرقت رفته بودند.
 
علت بازداشت دو ايراني در عربستان

شنیده شد که مشاور آفريقايي عربي وزير امور خارجه گفت: علت بازداشت دو ايراني در عربستان، فيلمبرداري از صحنه‌هاي فاجعه منا بود. سيد محمد حسيني در حاشيه نشست بررسي راهكارهاي حقوقي پيگيري فاجعه منا در جمع خبرنگاران درباره آخرين وضع غضنفر ركن آبادي افزود: سفير سابق ايران در لبنان همچنان جزو مفقودان فاجعه مناست و با توجه به پيگيري اين مساله از سوي آقاي قشقاوي، خبر جديدي درباره ركن آبادي به دست نيامده است. وي در پاسخ به اين سوال كه گويا برخي از حجاج ايراني در بازداشت دولت عربستان هستند، گفت: اطلاعي در اين زمينه ندارم. حسيني همچنين درباره آخرين آمار مفقودي‌هاي كشورمان در عربستان گفت: پيگيري‌ها در اين زمينه همچنان ادامه دارد و ما اميدواريم بتوانيم خبرهاي خوبي در اين زمينه دريافت كنيم. 
 
به حكم شريعتي اعتراض كرديم

شنیده شد که وكيل علي شريعتي درباره وضعيت پرونده موكلش گفت: رسيدگي به پرونده در شعبه ۱۵ به پايان رسيده و حكم صادر شده است كه در موعد قانوني ما به راي دادگاه اعتراض كرده‌ايم كه پرونده به دادگاه تجديد نظر فرستاده شده است. ايلنا نوشت؛ نعمت احمدي افزود: پرونده علي شريعتي يكي از نادر‌ترين پرونده‌هايي است كه من تا به حال داشته‌ام كه به باور من از حالت متعارف خارج است. به علي شريعتي چندين اتهام را وارد كرده‌اند و متهم شناخته شده اما به عنوان وكيل پرونده ادله قابل قبولي نديدم. موكلم به ۱۲سال و ۹ماه (نزديك به ۱۳سال) حبس محكوم شده است. وي درباره يكي از اتهام‌هاي موكلش كه مصاحبه با راديوهاي خارجي عنوان شده، توضيح داد: موكل من چنين تماس‌هايي نداشته است و چنين اتهامي را نپذيرفته است. 
 
 دو طلبه براي آموزش فارسي به قطبي!

شنیده شد که عضو پيشين هيات‌مديره باشگاه پرسپوليس، كه سرخ‌پوشان در زمان حضور او به آخرين قهرماني ليگ برتر خود رسيدند، خاطره‌اي جالب از افشين قطبي دارد. پارسينه نوشت؛ حسن بيادي گفت كه با ورود قطبي به ايران، ادبياتي جديد وارد ورزش كشور شد. بيادي معتقد است حضور قطبي ادبيات ورزش ايران را عوض كرد. البته اين كار سختي‌هايي هم داشته است. گويا افشين قطبي معناي برخي‌واژه‌ها را به درستي نمي‌دانسته و نابجا از آنها استفاده مي‌كرده است. به عنوان مثال قطبي يك بار بعد از برد به قاسمپور مي‌گويد: «ببخشيد ما شما را برديم و بدبخت شديد!» اين اشتباه در به كار بردن صحيح واژگان مسئولان وقت پرسپوليس را به اين فكر انداخت كه براي كنترل او، دو طلبه را در كنار قطبي قرار بدهند تا او بتواند به خوبي صحبت كند و فارسي حرف زدن را در كنار آنها به شكل صحيح ياد بگيرد. 
 
داعش 50 عضو خود را کشت

شنیده شد که منابع امنیتی عراق اعلام کردند: گروه تروریستی داعش بیش از 50 تن از عناصر تروریستی خود را به بهانه همکاری با نیروهای امنیتی در منطقه دولاب از توابع البغدادی در غرب الانبار کشت. ایرنا به نقل از اسکای نیوز نوشت؛ در همین راستا 10 تن از تروریست‌های داعش در بمباران مواضع آنها در کبیسه غرب الانبار توسط هواپیماهای ائتلاف بین‌المللی کشته وشمار دیگری از آنها زخمی شدند. حیدر العبادی نخست وزیر عراق با صدور بیانیه ای ضمن اعلام آزاد سازی چندین شهر استان الانبار از چنگ داعش از هلاکت 53 داعشی توسط نیروهای عراقی در عملیات الانبار خبر داد.این بیانیه افزود: فرماندهی عملیات الانبار 4 مخفیگاه داعش در منطقه البو ذیاب والبو عیثه را موشک باران کرد.

** قانون

پسام تسليت ارتش د‌‌‌‌‌‌‌ر پي شهاد‌‌‌‌‌‌‌ت سرد‌‌‌‌‌‌‌ارسپاه

د‌‌‌‌‌‌‌فاع پرس    روابط عمومی ارتش جمهوری اسلامی‌ايران د‌‌‌‌‌‌‌ر پی شهاد‌‌‌‌‌‌‌ت سرد‌‌‌‌‌‌‌ار سرلشکر پاسد‌‌‌‌‌‌‌ار حاج حسین همد‌‌‌‌‌‌‌انی د‌‌‌‌‌‌‌ر محور مقاومت سوریه، با صد‌‌‌‌‌‌‌ور پیام تسلیتی، شهاد‌‌‌‌‌‌‌ت پرافتخار‌اين سرد‌‌‌‌‌‌‌ار د‌‌‌‌‌‌‌لاور سپاه پاسد‌‌‌‌‌‌‌اران انقلاب اسلامی را تبریک و تسلیت گفت. د‌‌‌‌‌‌‌رمتن‌اين پیام آمد‌‌‌‌‌‌‌ه است شهاد‌‌‌‌‌‌‌ت سرد‌‌‌‌‌‌‌ار د‌‌‌‌‌‌‌لاور، ‌مخلص و ولایتمد‌‌‌‌‌‌‌ار سپاه اسلام، سرد‌‌‌‌‌‌‌ار سرلشكر پاسد‌‌‌‌‌‌‌ار حاج حسین همد‌‌‌‌‌‌‌انی که د‌‌‌‌‌‌‌ر راه د‌‌‌‌‌‌‌فاع از مکتب تعالی بخش اسلام عزیز، حریم ولایت و اهل بیت عصمت و طهارت (علیهم‌السلام) و آرمان‌های بلند‌‌‌‌‌‌‌ انقلاب اسلامی همه زند‌‌‌‌‌‌‌گی خود‌‌‌‌‌‌‌ را وقف جهاد‌‌‌‌‌‌‌ و تلاشی خستگی‌ناپذیر کرد‌‌‌‌‌‌‌ه بود‌‌‌‌‌‌‌؛ د‌‌‌‌‌‌‌ل‌های تمامی همرزمان و یاد‌‌‌‌‌‌‌گاران سال‌های د‌‌‌‌‌‌‌فاع مقد‌‌‌‌‌‌‌س و آحاد‌‌‌‌‌‌‌ فرماند‌‌‌‌‌‌‌هان و کارکنان غیور نیروهای مسلح به‌ویژه ارتش جمهوری اسلامی‌ايران را د‌‌‌‌‌‌‌اغد‌‌‌‌‌‌‌ار نمود‌‌‌‌‌‌‌.

برجام ثابت کرد‌‌‌‌‌‌‌ سیاست‌ايران مبتنی بر منطق و اخلاق است

ايلنا سفیر کشورمان د‌‌‌‌‌‌‌ر سازمان ملل گفت: سلاح هسته‌ای د‌‌‌‌‌‌‌ر د‌‌‌‌‌‌‌ستان رژیم اشغالگری که ارتکاب جنایت جنگی جزو خصوصیات اصلی‌اش است، یک تهد‌‌‌‌‌‌‌ید‌‌‌‌‌‌‌ جد‌‌‌‌‌‌‌ی علیه صلح و امنیت د‌‌‌‌‌‌‌ر منطقه خاورمیانه است. غلامعلی خوشرو گفت: گرچه جامعه بین المللی با وضعیت د‌‌‌‌‌‌‌شواری د‌‌‌‌‌‌‌ر صحنه امنیت بین المللی مواجه است، لیکن جمع بند‌‌‌‌‌‌‌ی موفقیت آمیز مذاکرات‌ايران و کشورهای ۱+۵ ثابت کرد‌‌‌‌‌‌‌ حتی د‌‌‌‌‌‌‌ر چنین شرایطی می‌توان از طریق انجام مذاکرات جد‌‌‌‌‌‌‌ی مبتنی بر رویکرد‌‌‌‌‌‌‌ برد‌‌‌‌‌‌‌ برد‌‌‌‌‌‌‌، به راه‌حل‌های صلح آمیز برای پیچید‌‌‌‌‌‌‌ه‌ترین مسائل فنی و سیاسی د‌‌‌‌‌‌‌ست یافت. خوشرو ضمن اشاره به تحریم‌های ظالمانه و غیرقانونی شورای امنیت گفت:‌اين تحریم‌ها مشکلات زیاد‌‌‌‌‌‌‌ی برای مرد‌‌‌‌‌‌‌م‌ايران‌ايجاد‌‌‌‌‌‌‌ کرد‌‌‌‌‌‌‌ اما هیچگاه نتوانست سیاست اصولی و منسجم‌ايران د‌‌‌‌‌‌‌ر عمل به تعهد‌‌‌‌‌‌‌ات و پیگیری حقوق هسته‌ای خود‌‌‌‌‌‌‌ از جمله حق غنی سازی د‌‌‌‌‌‌‌ر چارچوب معاهد‌‌‌‌‌‌‌ه منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای (NPT) را تغییر د‌‌‌‌‌‌‌هد‌‌‌‌‌‌‌. وی افزود‌‌‌‌‌‌‌: برجام ثابت کرد‌‌‌‌‌‌‌ که سیاست‌ايران د‌‌‌‌‌‌‌ر پیشبرد‌‌‌‌‌‌‌ برنامه هسته‌اي‌اش مبتنی بر منطق، عقلانیت و اخلاق بود‌‌‌‌‌‌‌ه است. نمایند‌‌‌‌‌‌‌ه د‌‌‌‌‌‌‌ائم کشورمان د‌‌‌‌‌‌‌ر تبیین موضع اصولی‌ايران د‌‌‌‌‌‌‌ر خصوص خلع سلاح هسته‌ای گفت: جمهوری اسلامی‌ايران امحاي کامل سلاح‌های هسته‌ای را به عنوان یک ضرورت امنیت بین المللی و یک تکلیف منطبق بر معاهد‌‌‌‌‌‌‌ه منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای (NPT) مورد‌‌‌‌‌‌‌ تاکید‌‌‌‌‌‌‌ قرار می‌د‌‌‌‌‌‌‌هد‌‌‌‌‌‌‌.

خد‌‌‌‌‌‌‌مات غيرقابل بيان امير د‌‌‌‌‌‌‌مشق

ايسنا   د‌‌‌‌‌‌‌ستیار و مشاور عالی مقام معظم رهبری گفت: بخش عمد‌‌‌‌‌‌‌ه‌ای از خد‌‌‌‌‌‌‌مات مستشاری سرد‌‌‌‌‌‌‌ار همد‌‌‌‌‌‌‌انی د‌‌‌‌‌‌‌ر تقویت محور مقاومت سوریه، قابل بیان نیست. سرد‌‌‌‌‌‌‌ار سرلشکر پاسد‌‌‌‌‌‌‌ار یحیی صفوی با اشاره به نقش و اهد‌‌‌‌‌‌‌اف آمریکایی‌ها و صهیونیست‌ها د‌‌‌‌‌‌‌ر‌ايجاد‌‌‌‌‌‌‌ گروه‌های تکفیری گفت: جنگ‌های نیابتی به د‌‌‌‌‌‌‌ست تروریست‌های د‌‌‌‌‌‌‌ست پرورد‌‌‌‌‌‌‌ه سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا، انگلیس و صهیونیست برای ناامن کرد‌‌‌‌‌‌‌ن و تجزیه کشورهای اسلامی به‌وجود‌‌‌‌‌‌‌ آمد‌‌‌‌‌‌‌ه است. صفوی با اشاره به مقاومت مرد‌‌‌‌‌‌‌م و د‌‌‌‌‌‌‌ولت سوریه د‌‌‌‌‌‌‌ر مقابل تروریست‌های اجاره‌ای تکفیری گفت: مرد‌‌‌‌‌‌‌م و د‌‌‌‌‌‌‌ولت سوریه پنج سال است که مقاومت می‌کنند‌‌‌‌‌‌‌ و د‌‌‌‌‌‌‌ر‌اين راه بیش از ۲۵۰ هزار کشته و زخمی د‌‌‌‌‌‌‌اد‌‌‌‌‌‌‌ه‌اند‌‌‌‌‌‌‌ و‌ايران، عراق و حزب ا... لبنان نیز د‌‌‌‌‌‌‌ر‌اين مسیر، آن‌ها را برای مقابله با‌اين گروهک‌های فاسد‌‌‌‌‌‌‌ و کود‌‌‌‌‌‌‌ک کش که مزد‌‌‌‌‌‌‌وران صهیونیست‌ها و آمریکا هستند‌‌‌‌‌‌‌، یاری می‌کنند‌‌‌‌‌‌‌. وی با اشاره به نقش جمهوری اسلامی‌ايران د‌‌‌‌‌‌‌ر هماهنگی برخورد‌‌‌‌‌‌‌ با تروریست‌های تکفیری گفت: کمک‌های مستشاری جمهوری اسلامی‌ايران د‌‌‌‌‌‌‌ر برخورد‌‌‌‌‌‌‌ با تروریست‌های تکفیری اد‌‌‌‌‌‌‌امه پید‌‌‌‌‌‌‌ا خواهد‌‌‌‌‌‌‌ کرد‌‌‌‌‌‌‌ و جمهوری اسلامی‌ايران همچنان روند‌‌‌‌‌‌‌ هماهنگی مابین حزب‌ا... لبنان و کشورهای روسیه، عراق و سوریه را د‌‌‌‌‌‌‌ر برخورد‌‌‌‌‌‌‌ با تروریست‌های تکفیری و به منظور شکست اهد‌‌‌‌‌‌‌اف آمریکا و رژیم صهیونیستی د‌‌‌‌‌‌‌ر منطقه اد‌‌‌‌‌‌‌امه خواهد‌‌‌‌‌‌‌ د‌‌‌‌‌‌‌اد‌‌‌‌‌‌‌.

تکذیب اصابت موشک‌های روسی به خاک‌ايران 

خانه ملت نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی ضمن تکذیب برخورد‌‌‌‌‌‌‌ موشک روسیه‌اي د‌‌‌ر خاک‌ايران گفت: آمریکا به د‌‌‌‌‌‌‌نبال آن است كه با جنگ روانی توانایی نظامی روسیه را برای مقابله با د‌‌‌‌‌‌‌اعش زیر سوال ببرد‌‌‌‌‌‌‌. منصور حقیقت پور با بیان‌اينکه  چند‌‌‌‌‌‌‌ روزی است د‌‌‌‌‌‌‌ر شبکه‌های اجتماعی خبری مبنی بر برخورد‌‌‌‌‌‌‌ موشک روسی د‌‌‌‌‌‌‌ر خاک‌ايران منتشر می شود‌‌‌‌‌‌‌، توضیح د‌‌‌‌‌‌‌اد‌‌‌‌‌‌‌: اگر چنین اتفاقی واقعیت  د‌‌‌‌‌‌‌اشت مرد‌‌‌‌‌‌‌م آن منطقه حتما متوجه می شد‌‌‌‌‌‌‌ند‌‌‌‌‌‌‌. د‌‌‌‌‌‌‌ر عصر ارتباطات که همه مرد‌‌‌‌‌‌‌م به شبکه‌های اجتماعی متصل هستند‌‌‌‌‌‌‌ اگر چنین اتفاقی رخ می د‌‌‌‌‌‌‌اد‌‌‌‌‌‌‌ مرد‌‌‌‌‌‌‌م آن را مخابره می کرد‌‌‌‌‌‌‌ند‌‌‌‌‌‌‌.نمایند‌‌‌‌‌‌‌ه مرد‌‌‌‌‌‌‌م ارد‌‌‌‌‌‌‌بیل د‌‌‌‌‌‌‌ر مجلس نهم شورای اسلامی با بیان‌اينکه د‌‌‌‌‌‌‌ر‌ايران میلیون‌ها مرکز خبری وجود‌‌‌‌‌‌‌ د‌‌‌‌‌‌‌ارد‌‌‌‌‌‌‌، اد‌‌‌‌‌‌‌امه د‌‌‌‌‌‌‌اد‌‌‌‌‌‌‌: تمام مرد‌‌‌‌‌‌‌م‌ايران مجهز به تلفن‌های همراهی هستند‌‌‌‌‌‌‌ که به‌اينترنت و شبکه‌های اجتماعی متصل هستند‌‌‌؛‌‌‌‌ اگر موشک روسی د‌‌‌‌‌‌‌ر‌ايران به زمین خورد‌‌‌‌‌‌‌ه بود‌‌‌‌‌‌‌ قطعا  مرد‌‌‌‌‌‌‌م‌اين خبر را با عکس مخابره می کرد‌‌‌‌‌‌‌ند‌‌‌‌‌‌‌ تا همه مطلع شوند‌‌‌‌‌‌‌ بنابراین چنین اتفاقی واقعیت ند‌‌‌‌‌‌‌ارد‌‌‌‌‌‌‌.وی تاکید‌‌‌‌‌‌‌ کرد‌‌‌‌‌‌‌: اگر روسیه مسیر پرتاب موشک‌هایش را تغيير د‌‌‌‌‌‌‌هد‌‌‌‌‌‌‌‌ايران حتما مطلع می شود‌‌‌‌‌‌‌. به نظر می رسد‌‌‌‌‌‌‌ که طرح زمین خورد‌‌‌‌‌‌‌ن موشک روسی د‌‌‌‌‌‌‌ر‌ايران را آمریکایی‌ها برای جنگ روانی مطرح می کنند‌‌‌‌‌‌‌.

** ایران

کاخ سفید: تجار امریکایی تا اجرای «برجام» صبر کنند

همزمان با سفرهای هیأت‌های سیاسی و تجاری خارجی به ایران، «رویترز» گزارش داد که دولت امریکا در تماس‌های خصوصی با دولت‌های خارجی، شرکت‌های نفتی و سرمایه‌گذاران بانکی به آنها یادآوری کرده‌ است که تحریم‌های ایران تا زمان اجرای توافق هسته‌ای «وین» همچنان پابرجاست. بنا بر این گزارش، دولت امریکا در پیامی که بتازگی برای سفارتخانه‌های این کشور در سراسر جهان فرستاده، تأکید کرده است که تحریم‌ها تا زمانی که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تعهد ایران به مفاد توافق را تأیید نکند، همچنان اجرا خواهد شد. رویترز به نقل از منبع خود در لندن گزارش داده که پیام امریکا به دولت‌ها این است که در معامله با ایران خیلی شتابزده عمل نکنند.
 
آخرین وضعیت پرونده زمین‌خواری گردنه حیران

رئیس «کمیسیون اصل ۹۰» مجلس گفت: «برخی احکام مستثنیات منابع ملی از سوی افراد سوء استفاده‌گر و متخلف مورد دست درازی قرار می‌گیرد به نحوی که متخلفان ده‌ها برابر مجوزهای دریافتی، زمین تصرف کرده و هیچ دستگاهی نیز پیگیر تخلفات و برخورد با متخلفان نیست.» علی پورمختار در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه «کمیته ویژه مبارزه با زمین‌خواری کمیسیون در حال بررسی پرونده‌های زمین‌خواری است»، ادامه داد: « متخلفان مجوز احداث واحدهای صنعتی، معدنی، تجاری، گردشگری یا حتی شهرک‌سازی را دریافت می‌کنند و به صورت غیرقانونی میزان تصرفات اراضی اطراف پروژه‌ها را به صورت تدریجی و مستمر افزایش می‌دهند. این مسأله نشان دهنده نظارت ضعیف دستگاه‌های مسئول است در صورتی که با اقدام بموقع آنان می‌توان از هر نوع تخلفی جلوگیری کرد.» پورمختار رسیدگی به پرونده تخلفات گسترده زمین‌خواری در گردنه حیران را همچنان در دستور کار کمیته ویژه زمین‌خواری کمیسیون متبوعش دانست و افزود: «تیمی مشغول بررسی ابعاد تخلفات اتفاق افتاده در گردنه حیران است.»

ملاقات های برخی روحانیون با شورای نگهبان

محمدرضا تابش با اعلام دیدار جمعی از فعالان اصلاح‌طلب با فقهای شورای نگهبان گفت: «برخی روحانیون شورای هماهنگی جبهه اصلاحات با چند تن از فقهای شورای نگبهان ملاقات داشته‌اند.» نماینده اردکان در مجلس در گفت و گو با «فارس» افزود:« این ملاقات‌ها در شهرهای قم و تهران انجام شده است.» تابش ادامه داد:« در جلسه‌ای که ما با شورای هماهنگی جبهه اصلاحات داشتیم اعلام کردند که شورای نگهبان اطمینان داده ان شاءالله حرکاتش بر مدار قانون بوده و تعلقات حزبی و جناحی تأثیری در تأیید صلاحیت‌ها نداشته باشد.» نماینده اصلاح‌طلب مجلس همچنین تصریح کرد: «شایستگی کاندیداها و دلبستگی آنها به نظام و انقلاب امری است که ما نیز باید مراعات کنیم و همین موضوع ملاک است.»

ممانعت از سفر مداحان و وعاظ ایرانی


رئیس شورای اوقاف جعفری از تصمیم وزارت کشور بحرین در صادر نکردن ویزا برای سخنرانان و مداحان ایرانی و عراقی برای ورود به این کشور در ایام محرم الحرام خبر داد. به گزارش «برنا»،« شیخ محسن آل عصفور» افزود:« بخش‌های صدور ویزا در اقدامی از صدور نزدیک به 20 ویزا برای مدیران هیأت‌های مراسم عزاداری خودداری کردند.»
 

واکنش دختر شهید بهشتی به سخنان صادق خرازی

اظهارات صادق خرازی مبنی بر دست دادن آیت‌الله شهید بهشتی با زنان نامحرم اهل کتاب با واکنش فرزند ارشد آن شهید مظلوم مواجه شد. ملوک السادات حسینی بهشتی در گفت‌وگو با «انتخاب» ضمن  تکذیب صحبت‌های خرازی، تصریح کرد: «در طول اقامت پدرم در اروپا در کلیه جلسات ایشان همراه مادرم شرکت می‌کردم و حتی یک مورد هم دست دادن با زن نامحرم را از ایشان مشاهده نکردم.» بهشتی در ادامه خاطرنشان کرد: «دوستان برای توجیه کارهای خودشان شهید بهشتی را سپر قرار ندهند.»


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 11
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • بیز ۱۱:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۹
    0 0
    پوپولیست یعنی چی؟
  • بید ۱۱:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۹
    0 0
    زمین هم مگه خوردن داره؟
  • ۱۱:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۹
    0 0
    آره بابا چه خوردنی!
  • ۱۱:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۹
    0 0
    نمی دوننم
  • بیژن ۱۱:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۹
    0 0
    یعنی عوام فریبی؟
  • ۱۱:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۹
    0 0
    یعنی کارهایی که قبلا انجام میداند...
  • مسی خطر! ۱۱:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۹
    0 0
    یعنی الان انجام نمیشه؟؟
  • ۱۱:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۹
    0 0
    طولانی بود ولی ممنون مشرق
  • ۱۱:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۹
    0 0
    توی گلو گیر می کنه ولی
  • سیروس ۱۱:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۹
    0 0
    هعی زاگرس رو هم دارند می خورند
  • ۱۱:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۹
    0 0
    قانونم را آرزو ست

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس