عضو کمیسیون برجام گفت که طیف اقلیت کمیسیون فشار می‌آورد که از متن برجام چیزی در گزارش نهایی نیاید، در حالی که کمیسیون ویژه اساساً برای ارائه گزارش درباره متن برجام تشکیل شد.

به گزارش مشرق، حجت‌الاسلام سیدمحمود نبویان نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی از فشارهای سخت بر روی کمیسیون ویژه بررسی برجام از ابتدای کار سخن گفت و اظهار داشت: برخی که دارای پست و مقامی بودند می‌خواستند ریاست کمیسیون را بر عهده بگیرند و به چند نفر از اعضا فشار می‌آوردند که مبادا به آقای زاکانی برای ریاست رای دهید. چرا که می‌خواستند فرد مطلوب خودشان رئیس کمیسیون شود.

نماینده مردم تهران در مجلس گفت: کمیسیون کار خود را با دعوت از موافقان و منتقدان برجام جهت اظهارنظرهای کارشناسی آغاز کرد اما طیف خاصی در این کمیسیون با ایجاد فشار بر روی دیگر اعضا رفتار بدی را در پیش گرفت و در نتیجه اقدامات نادرستی از آنها سر می‌زد.

*اقلیت کمیسیون برجام فشار می‌آوردند که از متن برجام در گزارش نباشد

وی با یادآوری تذکرات چند باره خود و دیگر اعضای کمیسیون در این طیف خاص جهت مستند سخن گفتن خاطرنشان کرد: پس از  اتمام استماع نظریات کارشناسان موافق و مخالف مدعو و زمانی که کمیسیون باید به جمع‌بندی می‌رسید همین طیف اقلیت فشار می‌آوردند که مبادا از متن برجام چیزی گزارش شود. در حالی که کمیسیون ویژه برجام اساساً برای ارائه گزارش درباره متن برنامه جامع اقدام مشترک تشکیل شده بود.

نبویان در ذکر توجیهات این طیف اقلیت برای فشار به دیگر اعضا جهت عدم ارائه گزارش از متن برجام گفت:‌ این طیف عنوان می‌کرد اگر کمیسیون از متن برجام گزارش دهد با آنچه دولت درباره آن می‌گوید تفاوت می‌کند و این موجب اختلاف شده که طبق فرموده مقام معظم رهبری نباید دو دستگی درباره برجام ایجاد شود.

وی در توضیح ادامه داد: این در حالی بود که رهبر معظم انقلاب تاکید کرده بودند که در بررسی برجام دقت شود تا پیش خداوند سربلند باشیم؛ اگر قرار نیست دودستگی درباره برجام ایجاد شود حبل‌المتین ما خود برجام و یا قرائت دولت از آن نیست بلکه هشدارهای مقام معظم رهبری است.

عضو کمیسیون برجام مجلس شورای اسلامی با اشاره به مقاومت اکثریت اعضای کمیسیون برجام در برابر فشارهای این طیف اقلیت گفت: در جلسه سه ساعته برخی از خطوط قرمز مقام معظم رهبری درباره توافق هسته‌ای را برای قرائت آماده کرده بودم که طیف اقلیت با سخنان انحرافی و حاشیه‌سازی نگذاشتند آن را بخوانم و تا همین الان هم کمیسیون کار خود را به اتمام رسانده است فرصت نیافتم که یک بار این خطوط قرمز را در جلسه کمیسیون قرائت کنم.

وی با استناد به سخن یکی از امضاکنندگان بیانیه اعتراضی علیه گزارش کمیسیون ویژه برجام که گفته بود برجام از خطوط قرمز رهبری رد شده است، تصریح کرد: اگر اینگونه است ما روی چه چیزی اختلاف نکنیم؟

نبویان با تاکید بر دروغ بودن برخی سخنان که می‌گوید تحریم‌ها روز اجرای توافق برداشته می‌شود، گفت: متن برجام تصریح دارد که تحریم‌ها در روز اجرای توافق لغو نمی‌شود ما خیلی تلاش کردیم این واقعیت را در گزارش خود ارائه دهیم.

وی افزود: به دوستان طیف اقلیت گفتیم اگر شما با دولت بسته‌اید اینجا جایش نیست؛ همین 5 نفر در ارائه طرح دوفوریتی موافقت نمایندگان با طرح «اقدام متناسب و متقابل ایران در اجرای برجام» دخالت داشتند که درباره آن رای‌گیری به عمل آمد و دوفوریت آن تصویب نشد.

نماینده مردم تهران در مجلس گفت: اگر من نماینده با طرح یا گزارشی مخالفم قبول نداشتن من موجب زیر سؤال بردن تصویب آن توسط اکثریت نمی‌شود.

*اقلیت کمیسیون برجام اصرار داشتند گزارش خوانده نشود

وی درباره جلسه نهایی کمیسیون ویژه بررسی برجام مجلس اظهار داشت: آخرین جلسه قرار بود ساعت 8 صبح برگزار شود اما با تاخیر همین طیف اقلیت دیرتر آغاز شد و تا ساعت 11 شب طول کشید و این طیف اصرار داشتند که گزارش نباید خوانده شود.

نبویان در ادامه گفت: ما پاسخ می‌دادیم بگویید اشکال این گزارش چیست؟ کجای محتوای گزارش در برجام نیامده است؟

*اگر برجام مطابق منافع ملی بود دولت، مردم را از متن آن باخبر می‌کرد

وی با تاکید بر اینکه اگر برجام مطابق منافع ملی بود دولت مردم را از متن آن باخبر می‌کرد، خاطرنشان کرد: هدف از فشارها بر کمیسیون برجام دروغ گفتن به مردم و پنهان کردن واقعیت‌ها بود.

عضو کمیسیون برجام مجلس شورای اسلامی گفت: در جلسه دیروز طیف اقلیت معترض ابتدا سر و صدا و دعوا و فریاد راه انداختند و بعد آقایان پزشکیان، تاج‌گردون و منصوری آرانی جلسه را ترک کرده و کوشیدند آبستراکسیون راه بیندازند. علاوه بر آنها آقای حقیقت‌پور هم از جلسه بیرون رفت که پس از مدتی که به دنبال وی رفتند بازگشت. همچنین آقای بروجردی هم برخاست و تا دم در خروجی کمیسیون رفت که پس از انتقاد و اعتراض اعضا به این اقدام بازگشت.

وی با دعوت از مخالفان گزارش کمیسیون ویژه بررسی برجام جهت مناظره و تبیین آن نقاطی از گزارش که به ادعای آنها در متن برجام نیامده است، اضافه کرد: چرا این طیف به خاطر گرایش سیاسی خود اصرار دارند حقیقت را نگویند؟

*چرا اجازه ندادند طرح دیگر نمایندگان درباره برجام چاپ شود؟

 

وی به طرح دیگری که حدود 50 نماینده آن را امضا کرده بودند اشاره کرد و با این پرسش که چرا اجازه ندادند این طرح چاپ شده و در اختیار نمایندگان قرار بگیرد، اظهار داشت: بعضی دوستان تا جایی که خواسته‌شان تامین شود طبق قانون و آئین‌نامه عمل می‌کنند و هر کجا کارشان پیش نرفت بازی را به هم می‌زنند.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: نکته دیگر این است که هیچ کدام از طیف اقلیت مخالف گزارش کمیسیون برجام درباره اینکه دسترسی به اماکن نظامی ضربه به منافع ملی است یا نه، سخنی نمی‌گویند؛ سؤال ما این است که آیا چنین موضوعی در برجام ذکر شده است یا نه؟ پاسخ مثبت است اما آنها به ما می‌گفتند این را در گزارش نیاورید.

وی تصریح کرد: از یکی از اعضای طیف اقلیت برجام که رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نیز است، پرسیدم چرا در این زمینه موضع‌گیری نمی‌کنید؟

*اخیراً از وجود سند پنجم هسته‌ای نیز مطلع شده‌ایم

نبویان از وجود 5 سند در زمینه توافق هسته‌ای سخن به میان آورد و گفت: تاکنون ما از وجود 4 سند خبر داشتیم اما اخیراً از وجود سند پنجم نیز مطلع شده‌ایم.

وی به متن برجام و قطعنامه 2231 به‌عنوان دو سند اول اشاره و اضافه کرد: توافقنامه دراز مدتی نیز وجود دارد که وزارت امور خارجه علیرغم درخواست ما آن را ارائه ندادند و گفتند در حال نگارش آن هستیم در حالی که آقای صالحی به ما صریحاً گفت که این توافقنامه تدوین شده است و دبیر شورای عالی امنیت ملی نیز نوع دیگری درباره آن سخن گفت.

عضو کمیسیون برجام مجلس شورای اسلامی گفت: سند چهارم نقشه راه است که ما نمی‌دانیم چیست و سند پنجم که اخیرا از وجود آن مطلع شدیم توافق یکجانبه میان یکی از مسئولین کشورمان با یک مقام آمریکایی است که در وین صورت گرفته است.

وی با ابراز شگفتی از عدم انتشار سند پنجم افزود: ما اصرار داریم که واقعیت‌ها درباره توافق هسته‌ای به مردم گفته شود و اگر منافع جناحی در پشت آن نیست چرا از ارائه این اسناد به مجلس و مردم خودداری می‌شود.

*فشارهای سنگینی بر کمیسیون برجام از درون و برون مجلس وارد شد

نماینده مردم تهران در مجلس در پایان گفت: در طول مدت بررسی برنامه جامع اقدام مشترک در کمیسیون ویژه فشارهای فوق‌العاده سنگینی بر ما از درون و برون کمیسیون و مجلس وارد شد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس