یکصدو هشتادو هشتمین جلسه شورای شهر تهران امروز طبق روال برگزار شد. در جلسه امروز، اعضای شورا به موضع‌گیری علیه فاجعه منا پرداختند.

 به گزارش مشرق، مهدی چمران در آغاز یکصدو هشتادو هشتمین جلسه شورای شهر تهران ضمن اشاره به هفته دفاع مقدس و رشادت‌ها و از خودگذشتگی رزمندگان در چنین ایامی اظهار داشت: هفته دفاع مقدس یادآور حماسه‌های رزمندگان در طول 8 سال دفاع مقدس است و امیدواریم به گونه‌ای رفتار کنیم که روز واپسین در مقابل شهدا شرمنده نباشیم.

وی به حادثه منا و جان‌باختن تعداد قابل توجهی از مسلمین اشاره کرد و گفت: این حادثه تأثر انگیز در ارتباط با سرزمین مکه و منا منجر به شهادت و جان باختن تعداد زیاید از مسلمین شد و این درحالی است که تعدادی هنوز مفقود هستند و طبق پیش‌بینی‌ها آن‌ها نیز به خیل شهدا پیوسته‌اند.

چمران: بی‌تدبیری آل‌سعود در مراسم حج/ غرور و تکبر جاهلی آل‌سعود

چمران این حادثه را در پی بی‌تدبیری مسئولان آل‌سعود دانست و گفت: این مصیبت را به همه خانواده های داغدار، مقام معظم رهبری و حضرت بقیه‌العظم تسلیت عرض می‌کنم.

رئیس شورای شهر تهران خاطرنشان کرد: آل‌سعود با همان غرور و تکبر جاهلی زندگی می‌کند و درواقع جان و مال انسان برای آن‌ها ارزش ندارد.

وی اظهار امیدواری کرد: در آینده نزدیک و با توجه به خون پاکی که در این اتفاق در سرزمین منا ریخته شده است، شاهد آزادی واقعی در سرزمین وحی باشیم.

چمران در ادامه ضمن اشاره به فرا رسیدن هفتم مهرماه روز آتش‌نشانی و ایمنی، خاطرنشان کرد: این روز را نیز به همه آتش‌نشانان تبریک می‌گویم و آرزوی موفقیت برای آن‌ها را داریم و امیدواریم مدیریت شهری نیز در ارائه مجوزهای لازم برای ساخت و ساز پیشگیری‌های لازم از موضوع آتش و ایمنی انجام دهد.

صابری: وزیر بهداشت به قولش برای حل کردن پرونده خون‌های آلوده عمل نکرده است

علی صابری در جریان یکصد و هشتاد و هشتمین جلسه شورای شهر تهران با اشاره به قهرمانی تیم فوتسال بانوان کشورمان،‌اظهار داشت: این موضوع از چند جهت قابل اهمیت است و مهم این است که تیم فوتسال بانوان کشورمان با حجاب در این مسابقات حضور داشتند و توانستند به مقام نخست دست پیدا کنند.

وی با اشاره به اینکه قرار است مشاوری برای شهردار تهران برای رسیدن به شهر دسترس‌پذیر اضافه شود، گفت: خوشبختانه آخرین مراحل این طرح در حال اجرا است و امیدواریم تا پایان ماه این اتفاق بیفتد.

صابری با اشاره به مصوبه شورای شهر تهران در خصوص باغ گل نابینایان خاطر نشان کرد: این مصوبه‌ خوبی است که از سوی شهرداری اجرا شده است و قابل دفاع است.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران در ادامه با انتقاد از وزیر بهداشت مبنی بر وعده وی جهت پیگیری پرونده خون‌های آلوده خاطر نشان کرد: متأسفانه علیرغم این وعده‌ها نه شرایط بهتر شده بلکه بدتر از گذشته هم شده است.

صابری تأکید کرد: از نهادهای مختلف بر ما فشار می‌آورند و اگر از نظر دوستان ما بر وزارت بهداشت مشکل بنده هستم، بنده از وکالت این پرونده استعفا می‌دهم.

اسماعیل دوستی در جریان صد و هشتاد و هشتمین جلسه شورای شهر تهران ضمن اشاره به میلاد مسعود امام هادی (ع) اظهار داشت: ضمن گرامیداشت این روز متأسفانه شاهد عدم همکاری حکومت سعودی در راستای تحویل جانباختگان ایرانی به کشور هستیم.

وی تصریح کرد: امیدواریم هر چه سریعتر شهدایی که در مکه هستند به کشور منتقل شوند.

دوستی همچنین به شرایط نامناسب دانشگاه تهران اشاره کرد و گفت: در بازدید اخیری که از این داشنگاه داشتم مشاهده کردم که این مرکز علمی در کشور خیلی فرسوده شده است و آسفالت پیاده‌رو سردر دانشگاه و نمای آن شرایط مناسبی را ندارد و در واقع هیچکس به این دانشگاه نمی‌رسد.

عضو شورای اسلامی شهر تهران از ریاست شورای شهر درخواست کرد تا دعوتی از وزیر علوم،‌ رئیس دانشگاه تهران برای حضور در جلسه‌ای در شورا داشته باشند تا تکلیف دانشگاه تهران مشخص شود.

وی در ادامه با اشاره به کمبود بیمارستان سوانح و سوختگی در تهران خهاطر نشان کرد: امیدوارمی با همکاری شهرداری تهران با وزارت بهداشت یک بیمارستان سوانح و سوختکی 100 تخت خوابه بسازیم.

دوستی: افزایش روزانه کودکان خیابانی و معتادین/ بی توجهی سازمان بهزیستی

دوستی رئیس کمیته حمل و نقل شورای شهر تهران در ادامه با اشاره به افزایش بی‌رویه کودکان خیابانی و معتادین در بزرگراه‌ها و زیرگذرها بیان داشت: در واقعه ما نمی دانیم سازمان بهزیسیتی چه اقدامی را انجام می‌دهد و این در حالی است که ریئس سابق سازمان بهزیستی قول‌هایی را داد اما هنوز عمل نکرده است.

دوستی در ادامه به خط 4 بی‌‌آر تی (شهید بهشتی- شهید مطهری) اشاره کرد و گفت: قرار است طبق صورت، مسئولان این خط سه ماه آزمایشی کار کند اما مشخص نیست که اگر پس از سه ماه نتیجه نگرفتیم هزینه‌های این طرح چه خواهد شد.

وی در پایان اظهار امیدواری کرد: کاشناسان حوزه ترافیک توجه ویژه‌ای را به این موضوع داشته باشند.

قناعتی: نمای زشت پل صدر

ابوالفضل قناعتی در جریان یکصد و هشتاد و هشتمین جلسه شورای شهر تهران اظهار داشت: پل صدر در شمال شهر تهران ساخته شده است که متأسفانه نمای این پل زشت و غیرقابل قبول است و به هیچ عنوان بر روی پل از نمای ایرانی ـ اسلامی کار نشده است.

وی اضافه کرد: انتظار این است که شکل پل زیباتر شود، ضمن اینکه پیشنهاد می‌شود که یکی از اسامی خداوند برای این پل نامگذاری شود.

وی همچنین به دوربین‌های سطح بزرگراه‌ها و اتوبان ها اشاره کرد و گفت: اگرچه هزینه‌های زیادی برای نصب این دوربین‌ها انجام شده است، اما به دلیل اینکه دور تا دور این دوربین‌ها را درختان گرفته‌اند، نمی‌توان استفاده لازم و بهینه را از دوربین‌ها داشته باشیم و به همین جهت بایستی فضایی ایجاد شود که از دوربین‌ها به نحو مطلوب‌تر استفاده شود.

تخلفات در حوزه شهرسازی و عدم دسترسی به سامانه

قناعتی اضافه کرد: بنده دو بار در جلسه خصوصی در خصوص سامانه شهرسازی تذکر دادم و اعلام کردم که متأسفانه سیستم ما بسته شده است و این در حالی است که ما تخلفات زیادی را در حوزه شهرسازی احصاء کرده ایم اما نمی‌توانیم وارد این سیستم شویم و اطلاعات لازم را کسب کنیم و امیدواریم این موضوع پیگیری شود.

عضو هیأت رئیسه شورای شهر تهران با اشاره به موضوع فوق، خاطرنشان کرد: آیا ما باید برای دسترسی به سامانه شهرسازی به بازرسی کل کشور شکایت کنیم؟ و بنده که به عنوان نماینده تهران هستم، نباید از اطلاعات لازم مطلع شوم؟

دنیامالی: هنوز کهنه‌سربازهای خمینی و بچه بسیجی‌ها نمرده‌اند

احمد دنیامالی در جریان یکصد و هشتاد و هشتمین جلسه شورای شهر تهران با اشاره به روز جهانی دریانوردی اظهار داشت: بنده توفیق دارم که بازنشسته بنادر و دریانوردی هستم و یکی از موفقیت‌های کشور ما در منطقه استفاده از ظرفیت بازرگانی کشتیرانی و همچنین حوزه کشتیرانی نفت‌کش است، ضمن اینکه در هشت سال دفاع مقدس و همچنین زمان تحریم‌ها، بنادر و دریانوردی حمایت‌های لازم را از کشور کرد.

وی با اشاره به فاجعه عربستان و جان باختن مسلمین در این حادثه بیان داشت: بنده از یک زاویه دیگر به این موضوع اشاره کنم و به آمریکایی‌ها و عرب‌ها بگویم که هنوز کهنه‌سربازهای خمینی و بسیجی‌ها نمرده‌اند و بدانند که ما یادمان نمی‌رود این جراحت بزرگ را.

وی با بیان اینکه اطمینان دارم این اتفاق با برنامه‌ریزی انجام شده است، گفت: در این مورد ذره‌ای تردید ندارم و بررسی‌ها و مصاحبه با بازماندگان این حادثه گویای این موضوع هستند و بایستی این اتفاق به عنوان یک جنایت ثبت شود.

دنیامالی ادامه داد: علی‌رغم همه تضارب آرا در کشور، ما بر منافع نظام و کشور و دین‌مان با هیچ کشور شوخی نداریم و همچنان مردانه و محکم از نظام خود دفاع خواهیم کرد.

وی با اشاره به سکوت رسانه‌های خارجی در پوشش این حادثه و انعکاس دقیق آن اظهار داشت: بی‌بی‌سی، سی‌ان‌ان و رسانه‌های منافقین و رسانه‌های عربی بر ابعاد مختلف قضیه سکوت کردند.

وی همچنین با انتقاد از پیام تبریک یکی از کشورهای همسایه برای آل‌سعود، گفت: در این پیام تبریک، از آل‌سعود جهت برگزاری مراسم حج تشکر شده است که جای تأمل دارد.

وی در پایان از اقدام شهرداری منطقه 2 در آزاد کردن 100 هکتار از اراضی فرحزاد تشکر کرد.

فاطمه دانشور در جریان یکصد و هشتاد و هشتمین جلسه شورای شهر تهران با اشاره به حادثه و اتفاقات منا اظهار داشت: آنچه برای ما مشخص است، این است که این اتفاق به دلیل سوءمدیریت آل‌سعود بوده و هر آدمی که از کمترین بهره هوشی برخوردار باشد، این موضوع را درک می‌کند.

وی تصریح کرد: بی‌تدبیری و بی‌برنامگی دولت آل‌سعود در برگزاری مراسم حج کاملاً مشهود بوده و این در حالی است که 3 الی 4 ساعت از زائرین ما زیر خروارها جمعیت مانده‌اند و جان خود را از دست دادند که امیدواریم ابعاد مختلف این حادثه بررسی و مورد کارشناسی قرار بگیرد.

دانشور: آل‌سعود عین شیطان است

دانشور بیان داشت: آل‌سعود عین شیطان است و امسال ملت‌های بزرگ را تحقیر کرد و همه مسلمانان باید جواب آل‌سعود را بدهند.

وی همچنین با اشاره به درگذشت تعدادی از پدران و مادران کودکان در این حادثه خاطرنشان کرد: چه کسی می‌خواهد جواب این کودکان را بدهد.

شکایت خانواده‌های جان‌باختگان به مجامع بین‌المللی

رئیس کمیته اجتماعی شورای شهر تهران درخواست کرد که انجمنی متشکل از خانواده‌های جان‌باختگان شکل بگیرد و شکایت رسمی را به مجامع بین‌المللی داشته باشند و سایر مسلمانان نیز از این موضوع حمایت کنند.

وی تحریم کردن حج را راهی نادرست خواند و گفت: ما باید از این فریضه حمایت کنیم.

وی همچنین در پایان به بحث زندگی کودکان کار و خیابانی در محلات مختلف شهر تهران و به ویژه هرندی اشاره کرد و گفت: ما از رئیس کمیته امداد درخواست می‌کنیم تا در جلسه شورای شهر تهران حاضر شوند ضمن اینکه بایستی مأموریت‌های کمیته امداد مورد بازنگری قرار بگیرد و حمایت‌های لازم را از کودکان کار و خیابانی انجام دهند.

مختاباد: آل‌سعود، امن‌ترین نقطه امن الهی را ناامن کرده است

عبدالحسین مختاباد در جریان یکصد هشتاد و هشتمین جلسه شورای شهر تهران با اشاره به 7 مهرماه و نامگذاری این روز به نام روز آتش‌نشانی و ایمنی اظهار داشت: این روز را به همه آتش‌نشانان تبریک عرض می‌کنم.

مختاباد در ادامه به حادثه مکه و منا و جان باختن تعداد قابل توجهی از مسلمین در این حادثه اشاره کرد و گفت: بزرگترین گناه آل‌سعود این است که امن‌ترین نقطه امن الهی را ناامن کرده است، چرا که قبل از اسلام، حضرت ابراهیم خلیل‌الله مکان مکه را محلی امن نامیده بودند.

مختاباد ادامه داد: دولت آل‌سعود نه تنها از این اتفاق عذرخواهی نکرده است، بلکه درصدد توجیه کارهای خود نیز است و این در حالی است که دل خانواده‌های بسیاری را خون کرده است.

عضو کمیسیون فرهنگی شورای شهر تهران به درگذشت هما روستا بازیگر تئاتر، سینما و تلویزیون اشاره کرد و گفت: درگذشت این هنرمند را نیز به همه اهالی هنر تسلیت عرض می‌کنم.

عضو شورای اسلامی شهر تهران سپس به کمبود آب در تهران اشاره کرد و گفت: در جلسات گذشته نیز در این زمینه تذکر داده‌ام که براساس اطلاعات در زمینه مسئله آب و هوا ما کمبود آب در خاورمیانه، 20 سال آینده ادامه خواهد داشت.

وی از شهرداری تهران خواست نقشه راهی را برای تجمیع آبهای سطحی و صرفه‌جویی آبهای فضای سبز به شورای شهر تهران ارائه کند.

مختاباد همچنین از شهروندان تهرانی درخواست کرد که در خصوص مصرف آب صرفه‌جویی‌های لازم را انجام بدهند.

وی در ادامه به بوی بد و آزاردهنده در مسیر فرودگاه حضرت امام(ره) تا شهر تهران اشاره کرد و گفت: مسئولیت این کار نیز با شهرداری تهران است و بایستی فکر اساسی شود، چرا که خوب نیست پایتخت جمهوری اسلامی ایران که از هیأت‌های خارجی به این کشور می‌آیند، این بوی بد و مشمئزکننده را استشمام کنند.

آباد: 81 درصد حریق‌ها در ساختمان‌های پنج طبقه به پایین رخ می‌دهد

معصومه آباد صبح امروز در تذکر پیش از دستور خود در جلسه علنی شورای اسلامی شهر تهران گفت: بر اساس آمارهای ارائه شده از سوی سازمان آتش نشانی بیشترین حوادث پایتخت در مناطق 4، 12، 14، 18  رخ می‌دهند.

وی ادامه داد: بر اساس گزارش سازمان آتش نشانی 81 درصد حریق‌ها در ساختمان‌های پنج طبقه به پایین رخ می‌دهد.

به گفته عضو شورای اسلامی شهر تهران، در هنگام دریافت پایان کار استعلام ایمنی دریافت نمی‌شود.

آباد به حادثه خیابان جمهوری  اشاره کرد و گفت: سازمان آتش نشانی بازدیدهای مکرری از ساختمان‌های پایتخت داشته و به ساختمانهای ناایمن اخطار داده است.

وی بیان کرد: همچنین سازمان آتش نشانی رونوشتی از اخطار به ساختمان‌های ناایمن را به دادستانی فرستاده که برابر شاخص‌های ساختمان‌های غیرایمن با آنان برخورد کند؛ اما جدیدا قوه قضاییه طی نامه‌ای به آتش نشانی عنوان کرده که نامه‌هایش ضمانت اجرایی ندارد و تنها کار قوه قضاییه را اضافه می‌کند.

لایحه برنامه جامع آموزش توانمندسازی و ساماندهی بانوان شهر تهران برگشت خورد

در جریان یکصد و هشتاد و هشتمین جلسه شورای شهر تهران لایحه «برنامه جامع آموزش، توانمندسازی و سازماندهی بانوان شهر تهران»، در دستور کار اعضا قرار گرفت و پس از اعلام نظرات و پیشنهادات از سوی اعضا این لایحه مورد رأی‌گیری قرار گرفت اما به دلیل نیاوردن رأی کافی مجدداً به شهرداری تهران ارجاع داده شد.

در جریان بررسی لایحه اشاره شده درگیری لفظی بین محسن سرخو عضو کمیسیون حمل و نقل با مهدی چمران رئیس شورای شهر تهران و محسن پیرهادی عضو هیأت رئیسه شورای شهر، در گرفت.

این درگیری به این دلیل بود که محسن سرخو اعلام کرد که نوبت صبحت کردن وی است اما هیأت رئیسه به وی اجازه نمی‌دهند.

وی با بیان اینکه انتظار می‌رود هیأت رئیسه توانمندی کاملی برای اداره جلسه داشته باشد، از رئیس و هیأت رئیسه خواست در دادن نوبت به اعضا دقت داشته باشند.

چمران نیز در پاسخ به انتقاد سرخو، بیان داشت:‌ هیأت رئیسه به اندازه کافی توانمند است. پیرهادی نیز در پاسخ به انتقاد سرخو به هیأت رئیسه خاطر نشان کرد: خیلی خوب است که یاد بگیریم به وقت دیگران احترام بگذاریم.

پس از رد و بدل کردن صحبت‌ها میان اعضای اشاره شده، محسن سرخو به نشانه اعتراض به برگزاری جلسه، صحن شورا را ترک کرد.

در ادامه یکصد و هشتاد و هشتمین جلسه شورای شهر تهران، بررسی طرح نامگذاری و تغییر نام معابر و اماکن شهر تهران در دستور کار قرار گرفت که اعضا به تغییر نام 9 کوچه، بن‌بست و پل فاقد نام رأی دادند.

مجتبی شاکری: طرح «هم عهدی با شهدا» باید در شورا بررسی می‌شد

مجتبی شاکری امروز در جلسه علنی شورای شهر از اجرای طرح «هم عهدی با شهدا» که توسط سازمان فرهنگی و هنری شهرداری اجرا می‌شود انتقاد کرد.

وی ادامه داد:  برقراری هرگونه ارتباط با شهدا و گرامیداشت یاد آنها اقدامی درست و شایسته است. با این حال سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران طرحی را به نام «هم عهدی با شهدا» اجرا کرده است که جا داشت این طرح در کمیسیون اجتماعی بررسی می‌شد.

عضو شورای اسلامی شهر تهران گفت: پذیرفتن این هم عهدی با شهدا از لحاظ شرعی الزام آور است؛ اما باید این موضوع در کمیسیون فرهنگی و اجتماعی بررسی و تایید می‌شد.

 مهدی چمران رئیس شورای اسلامی شهر تهران در ادامه گفت: این طرح توسط سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران اجرا شده است اما پیشنهاد می‌شود برای حل مشکلات احتمالی سال آینده این طرح برای بررسی به کمیسیون فرهنگی آورده شود.

بر اساس طرح «هم عهدی با شهدا»، هر شهروند ملزم می‌شود به قبر یکی از شهدا توجه ویژه‌ای داشته باشد.

حافظی: تهران برای حضور سالمندان و معلولان آماده سازی نشده است

رحمت اله حافظی در جلسه امروز شورای شهر تهران ضمن تبریک روز آتش نشان و تشکر از تلاش این افراد در جامعه، اظهار کرد: این روز در سال 1379 توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی نامگذاری شد. علت نامگذاری نیز حمله هوایی عراق به پالایشگاه آبادان در 7 مهرماه سال 59 بود که در این حادثه تعداد زیادی از آتش نشانان در حین اطفای حریق به علت حمله مجدد هوایی جان خود را از دست دادند.

وی با بیان اینکه 9 مهرماه روز جهانی سالمند است با قرائت حدیثی از حضرت علی(ع) مبنی بر احترام به بزرگان، گفت: احترام و تکریم بزرگان ما از جایگاه مدیریت شهری، یعنی فراهم کردن امکان حضور این افراد در محیط شهری است. سالمندان ما بعد از طی مسیری کوتاه نیاز به استراحت دارند اما مبلمان شهری ما چنین امکانی را ندارد.

رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران، تاکید کرد: شهر ما برای حضور سالمندان و معلولان  آماده سازی نشده است و این مساله موجب می شود که حضور این افراد در جامعه محدود شود از این رو لازم است بازنگری نسبت به مبلمان شهری صورت گیرد و حداقل با نصب نیمکت هایی در پیاده روها، جامعه را از حضور سالمندان و معلولان محروم نکنیم.

حافظی در پایان ضمن تبریک روز عید غدیرخم، افزود: این روز بسیار مبارک است و امیدوارم این روز با اطعام و صله رحم، گرامی بداریم.

سالاری: فعال شدن خانه های بانوان در محلات

رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر تهران در یکصدو هشتادو ششمین جلسه شورای شهر تهران در در بررسی لایحه " برنامه جامع آموزش ، توانمند سازی و سازماندهی بانوان شهر تهران" در واکنش به سخنان برخی اعضا مبنی بر حذفکلمه توانمند سازی گفت: باتوجه به نقطه نظرات همکاران و بحث هایی که مطرح شد ، توانمند سازی  در اینجا به مفهوم موضوعات آموزشی می باشد و هر شخص نیاز به توانمند سازی و آموزش در حوزه های مختلف به منظور توانمند تر شدن دارد.

وی با اشاره  به جدولی که نقاط ضعف و قوت را قید کرده ، ادامه داد: در جای جای این جدول قید شده تمامی برنامه ریزی ها در سطح محلات می باشد که صحیح هم است و ما دنبال این نباشیم که ساختارها و سازمان های جدید ایجاد کنیم که موجب موازی کاری شود و مرزبندی جدید ایجاد نکنیم که هزینه های جدید ایجاد شود.

سالاری افزود : بنظر من این توانمند سازی که در این لایحه قید شده جنسش توانمند سازی خانواده هاست ، بعنوان مثال بحث محیط زیست یا  پسماند و...متعلق به همه خانواده است و صرفا مربوط به بانوان نیست و این دید که توانمند سازی در اینجا بمعنای توانبخش نیست که منظور ضعف بانوان باشد.

این عضو شورا در پایان بر فعال شدن خانه های بانوان در محلات در کنار خانه های سلامت و سراهای محله تاکید کرد.

راستگو: شهرداری تهران به ارائه لایحه یکپارچه سازی امور زنان ملزم شود

الهه راستگو  در جریان یکصد و هشتاد و هشتمین جلسه شورای شهر تهران در بررسی لایحه جامعه آموزش ، توانمند سازی و سازماندهی بانوان شهر تهران ضمن موافقت با کلیات لایحه به بیان دیدگاه‌های خود در خصوص فعالیت‌های اجرایی شهرداری تهران در حوزه بانوان پرداخت و اظهار داشت: فعالیت‌ها در حوزه بانوان باید با برنامه ریزی بهتر صورت پذیرد چرا که امروز بسیاری از اقدامات مرتبط با حوزه بانوان باموازی کاری و افزایش هزینه ها توام شده است.

وی ضمن مخالفت با واژه سازماندهی زنان افزود: سازماندهی بانوان با توجه به برخورداری این قشر از توانمندی های درخور توجه در حوزه‌های متعدد از مفهوم مناسبی برخوردار نبوده و باید این تغییر در آن اعمال شود.

معاون اداری و اجرایی شورای اسلامی شهر تهران با تاکید براینکه شهردرای تهران باید سریعتر نسبت به ارائه لایحه ساماندهی وضعیت زنان اقدام کند، گفت: قطعا کاهش موازی کاری‌ها در راستای عملیاتی نمودن این لایحه هدفمندی بیشتری را در اجرای برنامه‌ها و طرح‌ها به دنبال خواهد داشت.

راستگو با تاکید دوباره بر الزام شهرداری تهران به لایحه  اداره امور با نوان تحت مدیریت واحد خاطرنشان کرد: انسجام بیشتر فعالیت‌ها در حوزه بانوان با توجه به نقش سرای محلات، اداره کل امور بانوان و اداره زنان سرپرست خانوار از آثار مثبت اجرای این لایحه است که قطعا موافقت اعضا با لایحه امروز که آموزش و توانمندسازی از ارکان اصلی آن است نتایج درخور توجهی را در حوزه اشتغال بانوان ایجاد خواهد کرد که این امر به معنای رفع بسیاری از دغدغه هاست.

گفتنی این لایحه بدلیل عدم موافقت اکثریت اعضا رای نیاورد.

جدیدی: آلودگی هوا بحرانی که مرز ندارد

عباس جدیدی در جریان یکصد و هشتاد و هشتمین جلسه شورای شهر تهران در نطق پیش از دستور جلسه امروز اظهار داشت: بسالانه 3 میلیون نفر در دنیا در اثر آلودگی هوا جان خود را از دست می‌دهند. در برخی کشورها این تعداد بیشتر از قربانیان سوانح رانندگی است و تاثیر این آلودگی بر کودکان و سالمندان بیش از سایر گروه‌های سنی است.

وی تصریح کرد: از سال 1379 برنامه جامع مبارزه با آلودگی هوای شهر تهران طراحی و تصویب شد تا ظرف 10 سال هوای تهران به کیفیت سالم و قابل تنفس برسد.

به گفته جدیدی، استانداردسازی خودروهای تولید داخل،از رده خارج کردن خودروهای فرسوده، ارتقای حمل و نقل عمومی، بالا بردن کیفیت سوخت،معاینه فنی خودروها و مدیریت ترافیک و آموزش همگانی، 7 محور این برنامه بوده‌اند که با همکاری وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های مسئول قرار بر اجرای آن بوده است.

عضو شورای اسلامی شهر تهران بیان داشت: متاسفانه بی‌برنامه‌گی و اعتقاد نداشتن به برنامه‌ها در سال‌های گذشته موجب شده است که وضعیت غیر قابل قبولی در حال حاضر در سطح شهر تهران به وجود آید.

معاون نظارت شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد: منابع تولید آلاینده‌های هوای شهر تهران، به دو دسته کلی منابع متحرک و منابع ساکن تقسیم می‌شود. منابع متحرک شامل خودروهای شخصی، تاکسی‌ها، موتورسیکلت‌ها، مینی‌بوس و اتوبوس‌ها، خودروهای باری سبک و سنگین هستند و منابع ساکن شامل صنایع خانگی و تجاری، تبدیل انرژی،‌ جایگاه‌های بنزین و پایانه‌های مسافربری اعم از فروگاه مهرآباد، راه‌آهن و پایانه‌های اتوبوس‌های درون شهری هستند.

وی افزود: سهم منابع متحرک از تولید 5 آلاینده هوا یعنی منوکسید کربن، اکسیدهای نیتروژن، اکسیدهای گوگرد، ترکیبات آلی و فرار و ذرات معلق در سال 93 برابر با 618 هزار تن بوده است یعنی 85 درصد کل آلاینده‌های هوا مربوط به منابع متحرک هستند.

جدیدی در ادامه به حجم و ترکیب آلاینده‌ها از نظر نوع منبع اشاره کرد و گفت:منوکسید کربن 509 هزار تن که 608 درصد منابع متحرک و 2.5 درصد منابع ساکن-اکسیدهای نیتروژن 87 هزار تن که 47 درصد منابع متحرک و 53 درصد منابع ساکن3- اکسیدهای گوگرد 37.5 هزار تن که 6.5 درصد منابع متحرک و 93.5 درصد منابع ساکن- ترکیبات آلی فرار 84 هزار تن که 70 درصد منابع متحرک و 30 درصد منابع ساکن هستند.

معاون نظارت شورای اسلامی شهر تهران اظهار داشت: ذرات معلق گرچه از نظر میزان تولید کمتر از سایر آینده‌ها است ولی اثرات مخرب آن به دلیل جامد بودن این آلاینده‌ها روی محیط زیست و سلامتی انسان بیشتر است و باید به طور جدی مورد توجه قرار گیرند ضمن اینکه منبع اصلی این‌ آلودگی خودروهای فرسوده و کاربراتوری شناخته شده است.

جدیدی در ادامه به همکاری‌های دستگاه‌های مختلف اشاره کرد و افزود: نیروی انتظامی و راهنمایی و رانندگی باید نقش قانونی خود را در مبارزه با آلودگی هوا به طور جدی ایفا کند، طبق مصوبه هیات دولت خودروهای بالای 20 سال در کلان شهرها اجازه تردد ندارند و همچنین موتورسیکلت‌ها و خودورهای فاقد معاینه فنی حق تردد و عبور و مرور در شهر را ندارند لذا راهنمایی و رانندگی موظف است به طور مستمر و جدی‌تر از تردد این خودروها جلوگیری کند.

عضو شورای اسلامی شهر تهران به دیگر همکاری‌های بخشی اشاره کرد و گفت: تسریع در شماره‌گذاری موتور سیکلت‌های برقی و توقف شماره‌گذاری موتور سیکلت‌های بنزینی که فاقد استاندارد مناسب هستند که باید توسط راهنمایی و رانندگی صورت بگیرد،

معاون نظارت شورای اسلامی شهر تهران بیان داشت: راهنمایی و رانندگی در اجرای طرح محدوده کاهش آلودگی هوا یا LEZ به جای طرح زوج و فرد که آمار نشان می‌دهد که در کاهش آلودگی هوا فقط 3 تا 4 درصد اثر داشته به طور جدی مشارکت و همراهی نماید و وزارت نفت طرح کاهش، هدایت و انتقال بخارهای بنزین به منظور جمع‌‌آوری بخارهای بنزین در پمپ بنزین‌ها را هر چه زودتر اجرایی نمایند.

جدیدی در ادامه جلسه به سایر همکاری‌ها اشاره نمود و گفت: میزان گوگرد در سوخت دیزل در حال حاضر با همت و تلاش وزارت نفت 7000 PPM به 250 PPM تقلیل پیدا کرده است و گام مهمی در کاهش آلودگی مهی در کاهش آلودگی گوگرد از هوای شهر تهران می‌باشد ولی طبق استاندارد‌های بین‌المللی باید به 20 PPM  برسد، سازمان حفاظت محیط زیست نسبت به وظیفه قانونی خویش در عدم تایید شماره ‌گذاری خودروهای آلاینده فاقد استاندارد تولید داخل و جلوگیری از شماره‌گذاری خودروهای بی‌کیفیت چینی اقدام نماید.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه تردد اتوبوس‌های بالای 15 سال در کلانشهر تهران ممنوع است، لذا کلیه دستگاه‌ها و نهادهای نظامی و غیر نظامی باید سرویس‌های اداری خود را که اغلب اتوبوس‌های فرسوده و آلاینده هستند از رده خارج نمایند. ضمن اینکه شهرداری تهران طرح نصب فیلتر جذب دوره اتوبوس‌های شرکت واحد را که به دلیل عدم تخصیص بودجه و عدم همکاری مدیریت شرکت واحد متوقف شده است فورا اجرایی نماید.

عضو شورای اسلامی شهر تهران بیان داشت: شهرداری تهران پروژه تعویض کاتالیست تاکسی‌ها را که در سال 94 به دلیل عدم تخصیص بودجه نیمه کاره رها شده است سریعا اجرایی نماید.

جدیدی گفت:با توجه به اینکه 280 هزار خودرو کابراتوری بیش از 40 درصد آلودگی هوای شهر تهران را موجب می‌شوند سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی، وزارت نفت و شهرداری تهران به طور اضطراری و به فوریت نسبت به تامین بودجه لازم برای از بین بردن این منبع عظیم آلودگی شهر تهران اقدام نمایند (حدوداً هزار میلیارد تومان برای این امر نیاز است)

وی در پایان خاطر نشان کرد: وزارت کشور و دستگاه قضایی نسبت به تعطیلی و ساماندهی مراکز فروش برگ معاینه که اغلب در حاشیه شهر تهران و شهرهای اقماری مستقر اقدام نمایند، ستاد شورایاری‌ها و روابط عمومی شهرداری تهران با همکاری شرکت کنترل کیفیت هوا نسبت به آموزش عمومی و اطلاع‌رسانی به شهروندان خصوصا از طریق صدا و سیما اقدام نمایند چرا که هر امری که با مشارکت مردم انجام شود موفقیت‌آمیز خواهد بود، معاونت حمل و نقل و ترافیک خصوصا شرکت واحد اتوبوسرانی و شرکت‌های خصوصی اتوبوسرانی و سازمان‌ پایانه‌ها و ترمینال‌ها موظفند به رانندگان اتوبوس‌ها ابلاغ نمایند تا در ساعات غیر سرویس نسبت به خاموش کردن موتورهای اتوبوس اقدام نمایند تا عملاً 50 درصد آلودگی ناشی از اتوبوس‌ها حذف شود.

آباد: ساختمان علاء الدین همچنان نا ایمن در دل شهر است

معصومه آباد در حاشیه در یکصدو هشتادو ششمین جلسه شورای شهر تهران در جمع خبرنگاران گفت: متاسفانه در جامعه ما ایمنی مقوله غریبی است در دنیایی که الزامات ایمنی تماما به سوی حفظ و حراست از جان انسان‌ها پیش می‌رود، اینجا تنها به عنوان عنصری لوکس، پر هزینه و گاها مزاحم برشمرده می‌شود و تیر پیکان فعالیت­ها بیشتر به سوی جبران خسارات نشانه می‌رود. در حالیکه کاربست تمهیدات ایمنی و اقدامات پیشگیرانه به مراتب مهمتر و کم هزینه‌تر از مقابله است.

وی اضافه کرد: علی رغم تلاش­های آتش نشانی در این مهم، همچنان عدم وجود ضمانت اجرایی در احصاء برنامه‌­های پیشگیرانه به ویژه در ساختمان­ها و صنوف پر خطر، بزرگترین معضل پیش روی سازمان است که همچون سدی در برابر اجرای وظایف محوله سازمان مقاومت می‌کند. تا کنون هیچ ساز و کار مدونی برای برخورد قاطع با اماکن پر خطر به منظور رعایت الزامات ایمنی تنظیم نشده است و عملا مادامی‌ که چنین تفویض اختیاری به سازمان اتش نشانی و خدمات ایمنی به عنوان نهاد مسئول و متولی امر ایمنی در شهر داده نشود، روزانه باید شاهد چندین حریق با خسارات مالی و جانی زیانباری باشیم.

رییس کمیته ایمنی و شورای شهر با بیان این مطلب که روزانه صدها سرکشی و بازدید از اماکن و صنوف توسط کارشناسان پیشگیری وایمنی سازمان صورت می‌گیرد که به طور قطع با صرف هزینه، وقت و نیروی انسانی همراه است، تصریح کرد: بارها و بارها الزامات ایمنی و دستورالعمل های مربوطه به واحدهای متخلف برای اصلاح وضع موجود ارسال و حتی برایشان اخطاریه صادر می‌شود. اما سرنوشت این اخطارها و هشدارها چیست؟ تنها خاک خوردن اخطاریه­‌هایی که به تازگی حتی از حق رونوشت خوردن برای دادستانی هم محروم شده است و تنها می‌ماند خیس شدن پیشانی ماموران سازمان که از تلاش بیهوده و گرفتار شدن در یک سیکل معیوب نظارتی بلاتکلیف مانده‌اند.

آباد با اشاره به پرونده ساختمان علاء الدین که با آن همه اخطار و هشدار به کجا رسید؟ خاطر نشان کرد: طبقه هفتم ساختمان علاء الدین تخریب شد آنهم نه به علت نا ایمنی بلکه به دلیل عدم اخذ مجوز ساخت؛ و آن غول سراسر حادثه آفرین که مدام از سوی سازمان آتش نشانی مورد نقد و اعتراض قرار می‌گرفت، همچنان نا ایمنی پایدار در دل شهر است و داد آن هشدارها تنها در تای کاغذهای بی جان پیچید و کار به جایی نبرد.  

وی با تاکید بر اینکه با وجود آنکه به گزارش سازمان سال گذشته ساختمان­های پنج طبقه به پایین با 81 درصد بیشترین سهم از خسارات حریق مسکونی را به خودشان اختصاص داده اند، اذعان داشت: اما درست در روی دیگر سکه قوانین، می‌بینیم همین بخش آسیب پذیر از قاعده استعلام ایمنی مستثنا شده‌اند.

رییس کمیته ایمنی و شورای شهر اضافه کرد: بر اساس ضوابط و دستور العمل‌های سازمان آتش نشانی در حوزه ایمنی ساختمان‌ها، استعلام ایمنی تنها از ساختمان‌های بالای 6 طبقه صورت می‌گیرد. این در حالیست که بیشترین حوادث در طبقات اول، دوم، همکف و پارکینگ اتفاق می‌افتند ولیکن هیچگونه ضوابط ایمنی متقنی در این حوزه که ضمانت اجرا داشته باشد، وجود ندارد.

آباد ادامه داد: ضوابطی که لازم است در دو بعد سازه­ای و رفتار شهروندی اجرایی شود، چرا که خسارات حریق را هیچگاه نمی‌توان به صفر رساند مگر آنکه الزامات در قالب طرح جامعه ایمن وارد بافت مردمی شده و حتی کوچکترین سطوح وابسته به شهروندان را تحت شعاع قرار دهد. در حال حاضر بیش از 4 میلیون پروانه تحت تصرف در شهر تهران وجود دارد که هیچگونه استعلام ایمنی از آنها به عمل نمی‌آید و از طرف دیگر سالانه به میزان تحت تصرف‌های بلا نظارت نیز به صورت تجمعی افزوده می‌شود. همین امر لزوم توجه جدی به ایجاد شرایطی برای اخذ استعلام ایمنی از تمامی ساختمان‌ها را محرز می‌دارد.

وی گفت: از ساختمان‌ها هم که بگذریم صنوف چه می‌شود؟ ایمنی در کار را چگونه خواهیم احصاء کنیم؟ به دلیل عدم وجود مدیریت واحد و متولی امر ایمنی هر واحد صنفی با آزادی عمل به دور از چشم مسئولین به اقدامات مخاطره آمیز خود ادامه می­ دهد. با کاربری­های غیر مجاز مثل کارگاه‌های تعمیر مبل، انبارهای زیر زمینی مواد شیمیایی، منسوجات و غیره که عموما در زمان آتش سوزی معضلات زیادی را ایجاد می‌کنند، حال بدون داشتن هیچ اختیاری برای مقابله و ممانعت از ادامه فعالیت، چگونه می‌توان با آنها برخورد کرد؟

رییس کمیته ایمنی و شورای شهر در پایان بیان کرد: در حالی که بازوان توانمندی برای سازمان به منظور برخورد، مقابله و الزام اماکن پر خطر به اجرای دستورالعمل­های ایمنی تعریف نکرده‌ایم، چگونه می‌توان انتظار داشت تا آرمان‌های جامعه ایمن در شهر تحقق یابد؟ لازم است تا برای ایمنی شهر یک متولی تعیین گردد تا همه سازمان‌ها، نهادها و ارگان‌ها مکلف به اجرای دستورالعمل‌های الزام آور آنها باشند. و اگر چنین رسالتی از سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی انتظار می‌رود، لازم است تا تمهیدات مورد نیار برای تفویض ضمانت اجرایی به سازمان برای برخورد با اماکن پر خطر اندیشیده شود.
منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • رزمنده قدیمی ۱۹:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۷
    0 0
    برای بار هزارم خواهش می کنم هیچوقت لفظ منحوس و ننگین کهنه سرباز را برای بچه های رزمنده ایرانی بکار نبرید واژه کهنه سرباز را سیا برای کهنه سربازان جنایتکار بازگشته از جنگ تجاوزکارانه آمریکا در ویتنام ابداع کرد تا دعاوی آنها نسبت به ایزوله شدن و پدر دراومدنشون در جامعه ناپز آمریکایی را مقابله کرده باشه . سرباز ایرانی سپاهی ، ارتشی یا بسیجی همیشه شاداب ، قبراق ، مطمئن ، مصمم و شجاع بوده و خواهد بود والسلام

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس