کد خبر 474168
تاریخ انتشار: ۷ مهر ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۳

وایبر زمانی برای خودش در بین ما ایرانی ها کیا و بیایی داشت و کسی را پیدا نمی‌کردید که در تلفن هوشمندش این نرم افزار را در اختیار نداشته باشد اما کم کم ورق برگشت و با یک ترفند پیچیده وایبر با اختلالاتی مواجه شد و این اختلالات به قدری ادامه دار بودند که سر انجام منجرب به کوچ کاربران ایرانی به تلگرام شد.

 به گزارش مشرق، علت اختلالات وایبر را می توان به چند دسته تقسیم کرد که منجرب به فیلترینگ آی پی ها و کانال های ورودی آن توسط مقامات کشور شد و اتفاقا مقامات مسئول دلایل قانع کننده ای برای این کار خود داشتند.

وایبر از ابتدا این گونه نبود و کم کم مسیر پیشرفت را طی کرد و امکانات آن اضافه شد و کسی فکر نمی کرد که روزی وایبر فیلتر شود و تبدیل به یک شبکه اجتماعی سوت و کور برای ایرانیان شود.

وضعیت تلگرام هم شباهت بسیار زیادی به وایبر دارد. تلگرام ابتدا با یک پیام رسانی ساده شروع کرد و حالا خبر می رسد که در مسیر توسعه خود می خواهد قابلیت تماس تصویری را به امکاناتش بی افزاید. البته استیکر های ساخته شده در تلگرام هم آن را تا مرز فیلترینگ پیش برد و چیزی نمانده بود که با تلگرام هم خداحافظی کنیم که یک نامه از ایران به تلگرام باعث شد که مسئولان تلگرام امکان ساخت استیکر را از کاربران ایرانی خود بگیرند. در حقیقت تلگرام وابستگی زیادی به ایرانی ها دارد و درصد زیادی از کاربرانش را ایرانیان تشکیل می دهند و طبیعی است که برای از دست ندادن این کاربران دست به هر کاری بزند.

بعد از خاموش شدن آتش ساخت استیکرهای تلگرامی مدتی بود که این شبکه اجتماعی در نهایت سکوت و آرامش مشغول کار خود بود که به یک باره یک بروزرسانی جدید این آرامش را بهم زد.

در بروزرسانی جدید تلگرام امکان ساخت کانال به آن افزوده شده و هر شخصی می تواند یک کانال با نام دلخواه و مخاطبان مورد علاقه اش داشته باشد؛ اینجا است که یک جای کار می لنگد! گذشته و حال نشان می دهد که بعضی از کاربران شبکه های اجتماعی از آنها استفاده درستی نمی کنند و دست به انتشار محتواتی می زنند که به طور کل هر انسان فرهیخته ای با آنها مشکل دارد.

شاید هنوز یک هفته نشده باشد که این امکان به تلگرام آمده است اما به شدت و با رشدی فضایی شاهد افزایش تعداد کانال های تلگرامی هستیم و حتی تعدادی از پایگاه های خبری و وبسایت ها نیز اقدام به ایجاد کانال های مربوط به خود کرده اند، اما تعدادی از مردم هم کانال های غیر اخلاقی ایجاد کردند و مشترکان انها هم روز به روز بیشتر می شود ، اتفاقی که اگر ادامه دار باشد تبدیل به پاشنه آشیل تلگرام خواهد شد و شاید منجرب به فیلترینگ تمام این شبکه اجتماعی شود. کانال هایی هم ایجاد شده که به انتشار اکاذیب و نشر مطالب غیر واقع می پردازند که آنها هم به نوبه خود دردسری جدید برای تلگرام هستند.

با این حساب اگر در مدت زمانی اندک شاهد نامه نگاری های مقامات کشور با تلگرام و یا اختلال و در نهایت فیلترینگ تلگرام مواجه شدیم نباید تعجب کرد. کانال های غیر اخلاقی سریعا در حال رشد هستند و این تسریع حرکت سرعت بخش فیلترینگ تلگرام خواهد بود و اگر هم چنین اتفاقی افتاد اصلا نباید به مسئولان کشور خرده گرفت و گفت چرا؟ چون خودمان عامل نابودی آن شده ایم و از حالا عده ای را به فکر جایگزین تلگرام انداخته ایم.

منبع: چهارسو

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 5
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 7
  • سعید ۱۲:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۷
    0 0
    بابا ملت خب نکنید این کارا رو.. فساد و چرت و‌پرتارو بذارید واسه شبکه های دیگه،حیفه تلگرام مختل شه و فیلتر.. نکنید عقده ای ها این کارا رو.. البته در ساخت تعدادی از ایت کانال های مستهجن دست دشمنای ماام دیده میشه بالاخره بیکار نمیشینن
  • ۱۳:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۷
    0 0
    خخخخخخخخخخخ خیلی ترسو تر از اونی هستین که فکر میکردم
  • رضا ۱۴:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۷
    0 0
    مال منم فیلتر شد
  • ۲۱:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۷
    0 0
    تلگرام مشکل امنیتی بدی دارد کباعث شده چین فیلتر کند....به نظر من به جای نامه نگاری و دیگر کار ها کارگران ایرانی رو به سمت نرم افزار های ایرانی سوق بدهید بیسفون، درنیان، ساینا، ابرک، قاصدک عالی هستند مشرق خودت شروع کن و فرهنگ سازی کن تا از بستر ایرانی استفاده کنیم
  • تیز بین ۱۴:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۸
    0 0
    منبع پایگاه خبری چارسو هستش نه چهارسو

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس