کد خبر 473490
تاریخ انتشار: ۶ مهر ۱۳۹۴ - ۰۶:۰۳

رئیس سازمان حج و زیارت از کشته شدن 169 زائر، بستری بودن 46 نفر و فقدان 298 زائر ایرانی تا این لحظه خبر داد.

به گزارش مشرق، حمید محمدی معاون امور حج سازمان حج و زیارت کشورمان آخرین وضعیت کشته‌ها مفقودان و مصدومین فاجعه سه روز گذشته منا را تشریح کرد.

وی افزود: تا به این لحظه ساعت 8 صبح، تعداد کشته‌های فاجعه منا به 144نفر رسیده است.

معاون امور حج سازمان حج و زیارت گفت: تعداد مصدومان و مجروحان به 85 نفر رسیده است.

محمدی تصریح کرد: در این میان تا این لحظه 323 مفقودی گزارش شده است.

وی اظهار کرد: هم‌اکنون کمیته ویژه‌ای برای انتقال پیکرهای مطهر جانباختگان و مجروحین به ایران تشکیل شده است که در حال بررسی وضعیت و هماهنگی‌های لازم هستند.

12:00/

(تعدادی از مدیران کاروان): هم‌اکنون شناسایی مفقودین و اجساد مجهو‌ل‌الهویه ادامه دارد و تعدادی عکس جدید از اجساد آوردند و مدیران کاروان در بعثه و محل استقرار سازمان حج برای شناسایی افراد کاروانشان احضار شدند.

12:05/

حمید محمدی (رئیس ستاد عملیات حج 94): فردا نخستین گروه از حجاج ایرانی به کشور بازمی‌گردند. از فردا تا 26 مهرماه بازگشت حجاج از عربستان سعودی به کشور ادامه خواهد داشت.

13:02/

لیست جدید اسامی جانباختگان، مجروحان و مفقودان ایرانی تا ساعت 11 صبح امروز 5 مهرماه منتشر شد.

13:05/

سیدعلی مرعشی (رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت هلال احمر): تعدادی از مجروحان حادثه منا از بیمارستان مرخص شدند. 18 نفر از این افراد همچنان زیر دستگاه تنف مصنوعی هستند.

اکنون 40 مجروح در بیمارستان هلال احمر و 42 مجروح نیز در بیمارستان‌های جده، مکه و طائف بستری هستند. متاسفانه 2 نفر در طائف و 2 نفر در جده وضعیت مساعدی ندارند و زیر دستگاه تنفس مصنوعی هستند.

13:35/

حمیدرضا سیدی (مدیر کل فرودگاه بین المللی امام خمینی(ره)): اولین پرواز برگشت حجاج بر اساس زمانبندی انجام شده ساعت 11:50 دقیقه روز دوشنبه هفته جاری از جده به تهران توسط هواپیمایی ماهان انجام می‌شود.

هنوز زمان بازگشت شهدای حادثه منا مشخص نیست، چراکه از یک سو کارهای اداری در عربستان زمانبر است و از سوی دیگر هنوز هیچ برنامه‌ای از سوی سازمان حج و زیارت در این رابطه به ما اعلام نشده است.

13:59/

سعید اوحدی (رئیس سازمان حج و زیارت): هم‌اکنون 155 زائر ایرانی در فاجعه منا جان باخته‌اند که به خانواده های آنها اطلاع‌رسانی شده است.

تعداد زائران ایرانی بستری در بیمارستان‌های سعودی و ایرانی به 48 نفر رسیده است. همچنین 316 نفر نیز مفقود هستند.

14:00/

حجت الاسلام و المسلمین شهیدی محلاتی (نماینده ولی فقیه در بنیاد شهید و امور ایثارگران): بنابر درخواست نماینده ولی فقیه در امور حج و رئیس سازمان حج و زیارت، نسبت به دفن جانباختگان حادثه تلخ منا با اطلاق عنوان «جانباختگان»، در گلزار شهدا، بر مبنای موافقت مقام معظم رهبری، اقدام می‌شود.

14:19/

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در بیانیه‌ ای از سازمان همکاری اسلامی خواستند با اعزام گروه حقیقت‌ یاب به عربستان، علل و عوامل این فاجعه انسانی را مشخص و به مسلمانان جهان معرفی کند.

15:40/

سعید اوحدی (رئیس سازمان حج و زیارت): از صبح امروز 21 تریلی از اجساد جان باختگان فاجعه منا درحال تخلیه است. هیچ آماری از سوی مقامات سعودی به هیچکدام از کشورها اعلام نشده است.

امیدوارم تا پایان امروز تشریفات قانونی برای انتقال اجساد به کشور انجام شود. عمق فاجعه بیشتر از چیزی است که در رسانه های عربستان منتشر می شود.

16:00/

در ساعت 13:17 دقیقه یکی از رسانه‌های داخلی کشور از قول حمید محمدی معاون امور حج سازمان حج خبری را منتشر کردند مبنی بر انتقال 140 پیکر جانباختگان فاجعه منا در روز دوشنبه به کشور؛ اما وی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس این خبر را تکذیب کرد.

حمید محمدی (معاون امور حج سازمان حج و زیارت): ما تلاشمان را می‌کنیم که هرچه سریع‌تر پیکر جانباختگان رابه کشورمنتقل کنیم اما هنوز میسر نشده است و تا این لحظه مشخص نیست که فردا این پیکرها منتقل می‌شود یا خیر؟

هم‌اکنون امکان انتقال پیکرها در روز دوشنبه محقق نشده است.

16:29/

سیاوش شیبانی و آمنه سماکوش گلوگاه از کاروان 30028 که نامشان در لیست جانباختگان و مفقودین بود هم‌اکنون پیدا شدند و در بیمارستان‌های سعودی بستری هستند.

18:38/

سیدعلی مرعشی رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت هلال احمر در گفت‌وگو با خبرنگار فارس، گفت: به امید خدا از مغرب و عشا تحرک مناسبی در جهت شناسایی و تحویل اجساد خواهیم داشت.

وی در مورد این تحرک توضیح داد: عصر امروز جلسه‌ای بین مسئولان سعودی و تیم مرکز پزشکی و سازمان حج و زیارت برگزار شد که ثمرات مناسبی داشته و امیدواریم که بتوانیم به سردخانه‌های سعودی راه پیدا کنیم و آنهایی که شناسایی شده‌اند توسط سعودی‌ها را تعیین تکلیف کرده و مقدمات ارسال اجساد به جده و ایران را فراهم کنیم.

19:05/

سعید اوحدی، رئیس سازمان حج و زیارت تعداد کشته‌ها را 169 و تعداد مفقودین را 307 نفر اعلام کرد.

وی گفت: 48 نفر نیز در بیمارستان‌ها همچنان مجروح هستند.

20:27/

تصاویر 6 مجروح مجهول الهویه فاجعه منا از سوی مرکز پزشکی حج و زیارت هلال احمر منتشر شد تا خانواده‌ها در صورت شناسایی با شماره اعلام شده تماس بگیرند.

20:36/

81 ساعت بعد از وقوع حادثه آخرین وضعیت 217 مجروح و مصدوم فاجعه منا اعلام شد.

21:15/

حمید محمدی معاون سازمان حج و زیارت در گفت‌وگو با فارس گفت: آمار 169 کشته تا این لحظه تغییر نکرده است.

21:45

سعید اوحدی رئیس سازمان حج و زیارت: لحظاتی قبل در یکی از بیمارستانها 8 نفر از زائرانی که اسمشان در لیست مفقود شدگان بود پیدا شدند.

با این حساب تعداد مفقودان 298 نفر شده است.

وی همجنین تصریح کرد 2 نفر از مجروحان نیز از بیمارستان مرخص شده اند.

22:15

قشقایی از مسئولان وزارت امور خارجه: به احتمال زیاد از ظهر روز سه شنبه اجساد قربانیان به کشور بازگردانده خواهد شد و تا بازگرداندن آخرین پیکر قربانیان این روند ادامه خواهد یافت.

ویزای دکتر هاشمی وزیر بهداشت و آقای ضیایی رئیس جمعیت هلال احمر صادر شده است و امیدواریم سایر ویزاها هم انجام شود.

هیات اول فردا احتمالا به سمت مکه خواهند رفت مگر اینکه اتفاق خاصی رخ بدهد.

22:30

علاالدین بروجردی: یک کمیته حقیقت یاب باید واقعیت ماجرای رخ داده در منا را باید بررسی کند و مشخص شود تقصیر وقوع این حادثه به گردن کیست.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • مهدی خان ۰۶:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۶
    0 0
    مشرق کار خوبی میکنی به جای عبارت"جانباختگان"عبارت "شهدای منا"را به کار میبری.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس