وزیر امور خارجه کشورمان گفت: شب گذشته دیداری با وزیر امور خارجه آمریکا داشتیم که در این جلسه تنها درباره اجرای برجام صحبت شد و مذاکره ای درباره سوریه نداشتیم.

به گزارش مشرق، محمد جواد ظریف در ارتباط مستقیم تصویری از نیویورک با برنامه گفت وگوی ویژه خبری شبکه دوم سیما، با تشریح برنامه های حضور جمهوری اسلامی ایران در مجمع عمومی سازمان ملل و دیدار با روسای کشورهای مختلف اظهار کرد: مجمع عمومی سازمان ملل سالانه فرصتی استثنایی برای مسوولان کشورها است که ضمن مشارکت فعال در یک برنامه جهانی، ملاقات ها و گفت وگوهایی در حاشیه مجمع داشته باشند.

وی توضیح داد: این روش کم هزینه ترین و راحت ترین روش برای مسوولان کشورها است که با یک سفر تعداد بالایی ملاقات انجام دهند از این رو وقت روسای کشورها و وزرای امور خارجه با ملاقات ها پر می شود .

وزیر امور خارجه کشورمان تاکید کرد: امسال ما اجلاسی برای اهداف 2015 تا 2030 با عنوان اهداف توسعه پایدار داریم؛ پیشتر اهدافی به عنوان اهداف هزاره از 2000 تا 2015 دنبال شد و از امسال تا سال 2030 میلادی، اهداف توسعه پایدار پیگیری می شود.
ظریف عنوان کرد: این اجلاس، بزرگترین اجلاس سران ملل متحد در 70 سال گذشته است و بیش از 130 رییس کشور و دولت در این اجلاس شرکت دارند لذا یکی از بزرگترین فعالیت های دیپلماسی است.

وی ادامه داد: در کنار این، اجلاس هفتادم ملل متحد را داریم که به دلیل تقارن با هفتادمین سالگرد تاسیس این سازمان، از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

وزیر امور خارجه کشورمان تصریح کرد: دکتر روحانی با توجه به جمع بندی بحث هسته ای، فرصتی را برای کشور ایجاد کردند تا موضوعات مورد نظر ما را در بیانات عمومی، مصاحبه ها و دیدارهای خود با سران کشورها، مطرح کند و من نیز این بحث ها را در دیدارهایی که با مقامات مختلف داشتم، ادامه دادم.

ظریف گفت: یکی از موضوعات، شرایط اجرای برجام ،تعهد کشورهای 1+5 و جامعه بین المللی به مفاد برجام از جمله سرمایه گذاری در ایران و همکاری های فنی در این زمینه است.

وی با اشاره به استقبال مقامات کشورهای مختلف از همکاری با ایران در زمینه های مختلف تاکید کرد: برخورد طرفینی که رییس جمهوری با آنان دیدار داشته مثبت بوده و همه اعلام کردند در همکاری های هسته ای با ایران حضور دارند؛ همکاری در زمینه ایمنی هسته ای، سرمایه گذاری، کارآفرینی از جمله بحث های مطرح شده بوده است.

وزیر امور خارجه یادآور شد: بحث دیگر درباره وضعیت منطقه بود و همه کشورها به نقش ایران به عنوان مقتدرین کشور منطقه و ایجاد منطقه ای امن و با ثبات خاورمیانه با محوریت ایران تاکید کردند.

ظریف ادامه داد: حادثه منا ذهن هیات ایرانی را به خود معطوف کرده و از اینجا هماهنگی های لازم را با همکارانم در تهران و عربستان برای رسیدگی به شرایط مصدومین این حادثه انجام دادیم. رییس جمهوری نیز در گفت وگو با اسحاق جهانگیری معاون اول، مرتب این مسئله را پیگیری می کند و در همه ملاقات ها به این موضوع پرداخته می شود.

به گفته وی، توجه به مصدومان، رسیدگی به ابعاد سیاسی و حقوقی این موضوع از مباحثی بوده که در دیدارهای مختلف به آن پرداخته شده است.

** برداشته شدن تحریم ها

وزیر امور خارجه درباره دیدار خود با جان کری وزیر امور خارجه آمریکا توضیح داد: موضوع اصلی دیدار ما، اجرای برجام بود. ما نسبت به برخی اظهاراتی که در دوماه اخیر در فضای سیاسی آمریکا از سوی افراد مختلف مطرح شده اظهار نگرانی کردیم و گفتیم این اظهارنظرها می تواند زمینه را برای اطمینان سازی برجام ناهموار کند. سپس درباره حوزه تعهدات برداشته شدن تحریم ها به گفت وگو نشستیم.

ظریف ادامه داد: طرف آمریکایی تاکید کرد که متعهد به اجرای برجام است و اطمینان های لازم را برای اجرای این مهم داده است.

وی تاکید کرد: از هفته آینده زمینه برای اجرای برجام بعد از نظر مجلس شورای اسلامی فراهم است و ما در این زمینه وارد مذاکرات اجرایی می شویم.

وزیر امور خارجه کشورمان عنوان کرد: ما از ابتدا گفتیم مذاکراتمان با آمریکا تنها درباه مسئله هسته ای است. برخی اوقات در جلسات موضوعاتی از سوی طرف مقابل مطرح می شود اما همان گونه که گفتیم بر اساس چارچوب مشخص شده از سوی مقام معظم رهبری، در مذاکره دیشب وارد مذاکره درباره بحث سوریه و یا سایر مباحث نشدیم.

**مذاکرات با طرف اروپایی

ظریف درباره دیدار خود با موگرینی رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت: در مذاکرات با اتحادیه اروپا در سه حوزه اجرای برجام و تعهدات 1+5، روابط دو جانبه ایران و اتحادیه اروپا و از سرگیری گفت وگو ها در سطوح مختلف با موضوعات متعدد، موضوعات منطقه ای و پایان دادن به فجایع منطقه ای گفت وگو کردیم.

وی تصریح کرد: ضرورت دارد با احساس جدیدی که در اروپا ایجاد شده و فوریت مقابله با افراط گری، هماهنگی بین المللی برای مقابله با این امر انجام شود.

وزیر امور خارجه کشورمان ادامه داد: امروز سیاست های غلط کمی تعدیل شده و در اظهارات عمومی مسوولان اروپایی، درباره منطقه و سوریه واقع بینی بیشتری دیده می شود و امیدواریم در مقابله با افراطی گری در عراق، سوریه و یمن که صلح منطقه را به خطر انداخته بتوانیم مقابله کنیم.

ظریف عنوان کرد: جامعه بین الملل در این زمینه وظایف خطیری دارد که از جمله آن ممانعت از کمک به گروه های افراطی و تامین مالی گروه های افراطی است.

وی گفت: احساس می کنم جامعه جهانی نقش جدی ایران در منطقه را می دانسته اما به دلیل برخی ملاحظات سیاسی این واقعیت را نادیده می گرفته و امروز به این نتیجه رسیدند که بدون ایران ثبات منطقه ممکن نیست.

وزیر امور خارجه کشورمان افزود: با توجه به حرکت برای حل مسئله هسته ای، دنیا امروز منطقه ما را، با نگاهی واقعی و به صورت جدی دنبال می کند.

ظریف تاکید کرد: ایران از ابتدا در مقابله با افراط گرایی و تروریست نقشی فعال داشته و روسیه هم در این زمینه فعال بوده است؛ این محور مشترک برای مبارزه با تروریست می تواند نمونه برای همکاری بین المللی باشد.

وی تصریح کرد: اگر کشورها به دنبال مبارزه با ترور هستند، روشش این نیست که سیاست های یک بام و دو هوا داشته باشند و با انتخاب سیاست های نادرست، آب به آسیاب دشمن بریزند.

وزیر امور خارجه کشورمان درباره برنامه دیدار با وزیر امور خارجه عربستان یادآور شد: همکاران ما که در عربستان حضور دارند نگرانی هایی از میزان همکاری ها و مشکلات ناشی از حادثه منا دارند.

ظریف ادامه داد: همکاری ها ناقص بود و نمایندگان کنسولی که باید دسترسی های لازم برای کمک به آسیب دیدگان را می داشتند این امکان را پیدا نکردند.

وی گفت: در این شرایط الزام وجود داشت که اقدام به شناسایی مفقودین و مجروحین و جان باختگان کنیم و همکاری خوبی از سوی سعودی ها در این زمینه انجام نشد. دوستان از من درخواست کردند در اینجا تماس های مورد نیاز برقرار شود و من بدون این که درخواستی مطرح کنم، نمایندگی ما با نمایندگی طرف مقابل این موضوع را مطرح کرد که امکان این گفت وگو ایجاد نشد.

وزیر امور خارجه با بیان این که در سایر دیدارهای من و رییس جمهوری، موضوع حادثه منا پیگیری می شود، تاکید کرد: پس از آن که طرف مقابل مستقیم جواب نداد از طریق امیر کویت درخواست کردیم این موضوع را پیگیری کند و از امروز صبح وضعیت رسیدگی های مورد نیاز کمی بهتر شده است.

ظریف ادامه داد: در ساعات آینده اجساد از مکه به جده منتقل می شود تا شرایط انتقال پیکر حجاج به کشورمان فراهم شود.

وی با عرض تسلیت به مسلمانان جهان به دلیل فاجعه رخ داده در منا یادآور شد: همان طور که رهبر انقلاب فرمودند این افراد به خدا رسیدند و این یک سعادت بزرگ برای آنان و این تلخی برای ما است.

وزیر امور خارجه اظهار امیدواری کرد با رسیدگی به وضعیت حجاج و بازگشت آنان به میهن اسلامی، اقدامات سیاسی و حقوقی برای جلوگیری از وقوع این اتفاق در دستور کار قرار گیرد.
منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 26
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 15
  • ۱۰:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۶
    0 0
    پس صحبتهاي اقاي جنتي وزير ارشاد رو تكذيب مي كنيد ؟
  • ۱۰:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۶
    0 0
    از هفته آینده زمینه برای اجرای برجام بعد از نظر مجلس شورای اسلامی فراهم است و ما در این زمینه وارد مذاکرات اجرایی می شویم. اقاي ظريف !در رسانه ها و سخنان خود شما بعد از رسيدن به نيويورك ،‌برنامه كاري شما در مذاكره با شش كشور ، مذاكره براي اجري برجام اعلام شد. مضافا اينكه ايا نمونه برداري آژانس از پارچين بخشي از اجراي برجام نبود ؟؟
  • امیر ۱۴:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۶
    0 0
    این حرف آقای ظریف خیلی جالبه من خودم مصاحبه شو گوش دادم. ایشون گفت من درخواستی نداشتم اما کنسولگری ما با کنسولگری عربستان برای درخواست. این دیدار تماس گرفته. یعنی بدون نظر آقای ظریف کنسولگری ما درخواست دیدار داد؟که حتی اگه اینم باشه بازم مسئولیتش با وزیر خارجه هست چون کنسولگری و کنسول ایران زیر نظر وزات خارجه هست
  • ۱۵:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۶
    0 0
    اقاي ظريف اكنون موقع چيدن ميوه ديپلماسي شماست . پس بسم الله مشكل ويزاي نماينده دولت را حل كنيد.
  • ۱۵:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۶
    0 0
    ظریف مرد خوبی است و غرضی ندارد. شاید گفتمان و نگاهش با شما متفاوت باشد اما عقاید و مرامش با شما یکی است.
  • ساسانی ۱۵:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۶
    0 0
    حالا که دشمن به نامردی و خباثت افتاده و به زن و کودک و محرم و حاجی ما هم رحم نمیکنه بهتر است همه با هم متحد بشیم تا راهی برای برخورد قوی با آنها پیدا کنیم. ... یا علی
  • عامل ۱۵:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۶
    0 0
    برای این که ایران سوریه و عراق نشود با قوی باشیم و برای قوی شدن باید متحد و مومن شویم. از ما گفتن
  • ۱۵:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۶
    0 0
    نه نمیشه
  • ۱۵:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۶
    0 0
    موافقم
  • ۱۵:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۶
    0 0
    1000+
  • ۱۵:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۶
    0 0
    خداییش راست میگه. باید همه یکی شویم. الان وقت اختلاف نیست.
  • ۱۵:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۶
    0 0
    افرین
  • ۱۵:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۶
    0 0
    درست گفتی. موافقم
  • ۱۵:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۶
    0 0
    عراق و ... هم اول از اختلافات شروع کردند و الان به این روز افتادند.
  • ۱۵:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۶
    0 0
    خوب ایران همین الانش هم پر از اختلاف بین اقایان است. چرا چشمت رو باز نمیکنی
  • ثاقب ۱۵:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۶
    0 0
    این ناشناس که میگه وحدت داشته باشیم. اولین نفر در بین اصول گرایان است که ازش خوشم آومد.
  • ۱۶:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۶
    0 0
    متوجه نشدم
  • ۱۶:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۶
    0 0
    چمران هم مثل ظریف در آمریکا درس خوانده بود برادران. به هم توهین نکنیم.
  • ۰۰:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۷
    0 0
    اقای ظریف اگر منتظر نظر مجلس درباره برجام هستید دستور کار دیدار شما با وزر خارجه امریکا چه بوده ؟ مگر رهبری نفرمودند جز مسایل هسته ای با شیطان مذاکره نمیکنیم ؟
  • ۰۷:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۷
    0 0
    اينجا بحث خوب و بد بود نيست اينجا بحث مسئوليت هاي كاري يك فرد و اثرات سياستهاي يك مسئول مطرح است
  • ۰۷:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۷
    0 0
    چمران و ظريف قابل مقايسه هستند؟
  • ۰۸:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۷
    0 0
    اقاي ظريف بازديد از پارچين بخشي از اجراي برجام نبود؟ آيا شما علي رغم گفته خودتان مذاكره براي اجراي برجام پيش از نظر مجلس را اغاز نكرده ايد ؟ دستور كار ديدار با كري در نيويورك چه بوده ؟ اينها سوالاتي است كه نمايندگان مجلس بايد از رئيس دستگاه ديبلماسي كشور بپرسند. همانگونه كه رهبري در ديدار خانواده ان جانباز فرمودند اين را به نمايندگان مجلس بگوئيد
  • ۰۸:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۷
    0 0
    وحدت حول زعامت و رهبري و ولايت شكل ميگيره . درخصوص مسايل جاري نيز رهبري دستورات صريح ،شفاف و علني داده اند
  • ۰۸:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۷
    0 0
    چمران براي دفاع از كشورش امريكا رو رها كرد و به صحنه جنگ پا گذاشت .
  • فلاح ۰۹:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۷
    0 0
    حالت نشستن ايشان در کنار امير کويت گوياي همه چيز است نياز به انکار درخواست نيست. آقاي وزير از درخواست گذشته دنبال واسطه هم مي گشتند ظاهرا
  • اهمیت ندارد ۱۱:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۸
    0 0
    رفیق های شما گفتند که ظریف سعی کرده اتفاقی وزیر سعودی را در راه رو ببینه ولی نتوانسته !!!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس