گفتنی‌های مربوط به این حادثه و قساوت سعودی‌ها مثنوی هفتاد من کاغذ است. یکی از مجروحین که خود پزشک بوده تعریف کرده که پلیس سعودی هنگامی‌که متوجه شده این مجروح، ایرانی است، پایش را با پوتین روی خرخره این عزیز گذاشته است تا این بنده خدا از نفس بیفتد و بمیرد.

گروه اجتماعی مشرق - حج امسال، به‌واقع "حج تلخ و خونین" برای زائران بیت‌الله الحرام بود، از حادثه سقوط جرثقیل در مسجدالحرام گرفته تا کشته شدن زائرین در مراسم رمی جمرات که به نقل از "سعید اوحدی" رئیس سازمان حج و زیارت، بیش از 2500 نفر کشته در این حادثه خون‌بار وجود دارد. آنچه در وهله اول به ذهن هر انسانی تداعی می‌شود، بی‌نظمی، بی‌کفایتی و بی‌سامانی مسئولان برگزاری حج است، خاندانی که مدعی خادم‌الحرمین است، به‌جای تمرکز بر مدیریت هرساله حج، به دنبال پرورش و حمایت مالی از جریان‌های تکفیری همچون داعش است و در اوج مراسم حج، به فکر بمباران مردم بی‌دفاع و مظلوم یمن، ظلم به مردم بحرین و کمک تسلیحاتی به جریان معارض در سوریه است.

آنچه در ادامه می‌خوانید، روایت "میثم مطیعی" مداح اهل‌بیت، از حوادث قبل و بعد از واقعه خونین خیابان 204 در منا است؛ که به صورت تلفنی، زوایای این فاجعه را از مکه مکرمه، برای خبرنگار مشرق روایت کرده است.

بسیاری از حجاج در اثر تشنگی جان دادند/ سعودی‌ها مقابل اجساد می‌خندیدند


بر اساس سیاست سعودی‌ها، چادر حجاج ایرانی دوررترین مکان به رمی جمرات است

وی در ابتدا به محل قرار گرفتن خیمه حجاج ایرانی در دورترین نقطه سرزمین منا به رمی جمرات اشاره کرده و می‌گوید: وقتی ما از مشعرالحرام به منا رسیدیم، در چادرهای خودمان مستقر شدیم، عرف بر این است زمانی که حاجیان به منا می‌رسند، صبحانه‌ای می‌خورند و بعد از برداشتن سنگ‌ها و اندکی آب برای رمی به سمت جمرات حرکت می‌کنند، این نکته را مدنظر داشته باشید که دورترین چادرهای زائرین به جمرات، چادرهای ایرانیان است؛ یعنی در ابتدای منا و انتهای مشعر -جایی که مشعر تمام می‌شود و منا شروع می‌شود- از همان ابتدا چادرهای ایرانی‌ها است، یعنی دورترین نقطه ممکن به جمرات نصیب ایرانیان شده است؛ که قطعاً این هم از سیاست سعودی‌هاست که زائران ایرانی هم به‌زحمت بیشتری بیفتند و هم نتوانند با مسلمانان دیگر نقاط جهان ارتباط بگیرند.

از سوی دیگر، همسایه‌های ایرانیان در صحرای منا، آفریقایی‌های غیر عرب‌زبان هستند که ارتباط‌گیری با این‌ها نیز نسبت به عرب‌زبانان، برای مردم ما سخت‌تر است؛ بنابراین این‌یک نکته که چادرهای ما با جمرات فاصله بسیار زیادی دارد و زائری که از عرفات آمده و شب عرفه در صحرای عرفات بوده و به عبادت پرداخته و در روز عرفه هم فعالیت زیادی در داشته است به صورت طبیعی خیلی خسته شده است (ضمن اینکه دعای عرفه امسال خیلی زودتر از موعد تعیین شده تمام شد چراکه گرمای هوا فوق‌العاده زیاد بود و برخی زائران ما در عرفات و هنگام دعای عرفه به دلیل اوج گرما و تعریق زیاد ازحال‌رفته و بی‌هوش شدند) بعد از عرفات هم خودش را به مشعرالحرام رسانده و با پای پیاده تا منا رفته است. بعدازآن هم باید برای رساندن خود از منا به جمرات فاصله طولانی را طی کند، بنابراین حجاج نیازمند نیرو توان زیادی برای رمی جمرات هستند و طبیعی است که نیروی جسمانی زائرین در اینجا تحلیل رفته است.

حال و هوای خیابان 204 قبل از وقوع حادثه عجیب و غریب بود

بسیاری از حجاج در اثر تشنگی جان دادند/ سعودی‌ها مقابل اجساد می‌خندیدنداز دیگر سو، میزان جمعیت حجاج نسبت به سال‌های گذشته به‌طور تقریبی نصف بود، بر اساس آمار عربستان امسال دو میلیون حاجی برای حج آمدند. حقیر سال 91 را نیز درک کردم که حج اکبر بود و اگر اشتباه نکنم جمعیت حدود 4 میلیون بود. وقتی عید قربان روز جمعه باشد اصطلاحاً حج اکبر نام دارد و خیلی از سعودی‌ها هم در موسم حج شرکت می‌کنند. غرض من از طرح این نکته این است که قطعاً مدیریت 2 میلیون زائر مشقتی ندارد و جز رژیم آل سعود هیچ‌کس در این اتفاق تلخ مقصر نیست.

بنده به همراه دوستان حدود ساعت 7:30 از چادر بیرون آمدیم، از پله‌ها پایین رفتیم ولی پلیس سعودی و نیروهای امنیتی سعودی اجازه ندادند از خیابان‌های دیگر به سمت جمرات حرکت کنیم و با نیروهای پرتعداد خویش ما را به خیابان محل حادثه (خیابان 204) هدایت کردند؛ و به‌هیچ‌وجه اجازه ندادند که ما از سایر خیابان‌های موازی با خیابان 204 به جمرات برویم. شما اگر نقشه منا را نگاه کنید، خیابان‌های موازی به سمت جمرات وجود دارد ولی مابقی خیابان‌ها بسته بود؛ نه‌تنها اجازه ندادند وارد خیابان‌های دیگر شویم حتی شما نمی‌توانستید از داخل خیابان 204 به داخل کوچه‌ها یا معبرهای متصل به خیابان‌های موازی دیگر بروید تا وارد خیابان‌های دیگر شوید.

این خیابان از همان ابتدا وضع غیرعادی داشت. ازدحام زیاد زوار ایرانی، آفریقایی، هندی و پاکستانی و... مشهود بود، ازیک‌طرف راه به خیابان‌های موازی بسته‌شده بود و از سوی دیگر، جمعیت کثیری از حجاج بر اساس راهنمایی مأموران سعودی به سمت این خیابان سرازیر می‌شدند. بنده به همراه چندین نفر از عزیزان ازجمله "حاج‌آقا مرتضی طاهری" مداح اهل‌بیت علیهم‌السلام و چهار نفر دیگر از دوستان بعثه مقام معظم رهبری شروع به پیمودن راه کردیم. ازدحام جمعیت بسیار بالابود و به‌کندی پیش می‌رفت و شاید بهترین تعبیر این باشد که از همان ابتدای خیابان تقریباً به‌صورت مورچه‌ای قدم برمی‌داشتیم.

ما مسیر را با این سختی شروع کردیم هنگامی‌که به نیمه‌راه رسیدیم، کم‌کم همه بی‌حال و کلافه شدیم، با اینکه اوایل صبح بود ولی دمای هوا فوق‌العاده بالابود و طبیعتاً آبی که به همراه خود آورده بودیم تمام شد؛ به‌جایی رسیدیم که جمعیت می‌ایستاد و حرکت نمی‌کرد. آن‌قدر حالمان بد شد که یکی از دوستان پیشنهاد داد به سمت چپ برویم. به‌سختی جمعیت را شکافته و با اینکه تمام راه‌های خروجی سمت چپ را بسته بودند ما یک روزنه خروجی پیدا کردیم و خلاص شدیم، وارد خیابان موازی خیابان 204 شدیم. به حدی این خیابان خلوت بود که بدون هیچ مزاحمت و ازدحامی توقف کردیم و حتی یکی از دوستان همان جا نذر امام جواد علیه‌السلام کردند و برای بقیه دوستان آبمیوه خریدند، توان ازدست‌رفته را به دست آوردیم و از این خیابان راحت و به‌سرعت و بدون هیچ‌گونه مزاحمتی به سمت جمرات حرکت کردیم، رفتیم و رمی شیطان کرده و برگشتیم. در واقع این وضعیت قبل از حادثه است، جمعیتی متراکم در خیابانی که انتهایش تنگ بود و به‌صورت مداوم جمعیت به آن تزریق می‌شد و مأموران سعودی هیچ تدبیری برای بستن خیابان از ابتدا و یا باز کردن انتهای مسیر نداشتند. تا اینجا شرایطی بود که ما با اینکه اتفاق اصلی را درک نکردیم از وضعیت آنجا دیدیم.

پلیس سعودی جمعیت را به سمت مخالف خیابان 204 هل می‌داده است

محور بعدی که می‌خواهم در مورد آن صحبت کنم، درواقع برخی نکاتی است که دوستانی که در بطن حادثه بودند، برای ما نقل کردند. یکی از دوستان موضوع بسیار عجیبی را تعریف می‌کرد، ایشان می‌گفت: وقتی انتهای خیابان 204 بودم (جایی که محل اصلی حادثه بوده)، سعودی‌ها ماشینی در خروجی جمرات قرار داده بودند تا حجاج نتوانند به‌راحتی از خیابان به سمت جمرات، خارج شوند؛ یعنی بسته بودن غیرطبیعی راه کاملاً برای افرادی که در آن وضعیت گرفتارشده بودند مشهود بود. این بسیاری از حجاج در اثر تشنگی جان دادند/ سعودی‌ها مقابل اجساد می‌خندیدنددوست ما درباره اقدام پلیس در قبال بی‌حال شدن و روی هم افتادن حجاج می‌گفت: وقتی‌که مردم بی‌حال شدند و آرام‌آرام می‌افتادند، پلیس به صورت دسته‌جمعی جلو می‌آمده و به‌جای اینکه مردم را راهنمایی کند و از این معرکه خلاص کند و مصدومین را از زیر دست‌وپا نجات دهد، فریاد می‌زده است: «وراء»‌،‌ «وراء»‌ یعنی بروید عقب؛ این بدان معنا است که پلیس‌های زیادی آمده‌اند که مردم را به سمت عقب برانند و این خودش ماجرا را تشدید کرده است. از ابتدای خیابان هم جمعیت در حال اضافه شدن است و از این‌طرف پلیس می‌گوید به عقب بروید. پر واضح است که بسیاری از این جمعیت در این حالت پرس شده است، بخشی بر اثر بی‌حالی و گرما روی زمین افتادند و بخشی بر اثر فشار و اقدام نا به‌جای پلیس از بین رفته‌اند. شما یک قیف را تصور کنید، این جمعیت این‌طور کشیده شده پایین و این‌ها همین‌طور روی یکدیگر قرار گرفتند.

این مسئله را هم بگویم که همین الآن سعودی‌ها در تلویزیون‌های‌شان ادعا می‌کنند که یک گروهی از روبرو می‌آمدند و به دلیل حرکت در خلاف جهت این اتفاق پیش‌آمده است که این حرف قطعاً نادرست است. این را هم بدانید که این چند روز سعودی‌ها با فرافکنی به‌شدت علیه جمهوری اسلامی ایران در حال تبلیغات هستند و به‌شدت ایران را در رسانه‌های‌شان متهم و تخریب می‌کنند. البته این رویه همیشگی آن‌ها بوده ولی بعد از حادثه منا به‌شدت اوج گرفته است.

سعودی‌ها از حجاج بی‌رمق فقط فیلمبرداری کردند و هیچ کمکی نکردند

برخی دیگر از دوستانی که در وسط حادثه بودند و همکار ما در بعثه مقام معظم رهبری هستند تعریف می‌کردند که بارها بالگردها از بالای سر حجاج زخمی و بی‌رمق عبور کردند و مردم به یکدیگر امیدواری می‌دادند که بالگردها برای کمک برمی‌گردند اما ساعت‌ها هیچ اقدامی انجام نشده است و از سوی دیگر، دوربین‌های مداربسته مدام در حال ضبط حوادث بودند و حتی بالای چادرهای اطراف خیابان 204، تصویربرداران با اینکه می‌دیدند مردم در حال جان دادن هستند در حال فیلم‌برداری از این حادثه دل‌خراش بودند. این یعنی همه نظاره‌گر بودند و هیچ‌کس نیامده به این وضعیت سامانی بدهد.

هیچ‌کس در آن شرایط برای حجاج بی‌حال اقدامی انجام نداده است و یکی از دردناک‌ترین مسائل مربوط به این اتفاق این است که دو طرف این خیابان چادرهای برخی کشورهاست. قطعاً کشورهایی که چادرهایشان نزدیک محل حادثه بوده است، جز معدودی از آن‌ها دیگران به وظیفه انسانی و اسلامی خود عمل نکرده‌اند. اگر درهای چادرهای خود را باز می‌کردند این جمعیت می‌توانست از راه‌ها فرعی خود را به خیابان‌های موازی برساند؛ اما از ترس اینکه این جمعیت به چادرشان هجوم نیاورد درب مجموعه‌های خود را بسته بودند.

بسیاری از حجاج از تشنگی و عظش جان دادند/ سعودی‌ها از آب هم مضایقه کردند

این حجاج بی‌رمق، وحشت‌زده، گرمازده و تشنه، تقاضای آب می‌کردند ولی سعودی‌ها از آب هم مضایقه کردند؛ این را بدانید که خیلی از حجاج و عزیزان قربانی، از تشنگی جان خود را از دست دادند. حرارت بسیار بالا، آن‌هم زائری که عرض شد از عرفات و مشعر آمده و انرژی زیادی از او گرفته شده است.

گفتنی‌های مربوط به این حادثه و قساوت سعودی‌ها مثنوی هفتاد من کاغذ است و به نظر حقیر هر چه سریع‌تر باید مستند شود تا برای قضاوت آیندگان در تاریخ بماند. من شخصاً از منابع موثق در بعثه شنیدم که یکی از مجروحین که خود پزشک بوده تعریف کرده که پلیس سعودی هنگامی‌که متوجه شده این مجروح ایرانی است، پایش را با پوتین روی خرخره این عزیز گذاشته است تا این بنده خدا از نفس بیفتد و بمیرد.

یک روحانی از کاروان اهل سنت در مجروحین هست که گفته من نیمه‌جان بودم، اما من را گذاشتند داخل این کاورهای نگهداری حمل میت و زیپش را کشیدند، یکی از این‌ها گفت که این زنده است اما دیگری گفته که این شخص ایرانی است رهایش کن تا بمیرد. تا بالاخره خدا کمک کرده و نجات پیدا کرده است.

بسیاری از حجاج در اثر تشنگی جان دادند/ سعودی‌ها مقابل اجساد می‌خندیدندشک نکنید که بخش زیادی از مجروحین به دلیل تشنگی و به دلیل کم‌توانی از دنیا رفتند و اگر به‌موقع به حجاج امدادرسانی می‌شد، خیلی از این افراد زنده می‌ماندند. به نیروهای ایرانی هم به‌هیچ‌وجه اجازه امدادرسانی داده نمی‌شد که بعداً اشاره خواهم کرد.

این حاجیان مظلوم ساعت‌ها در کش‌وقوس و کشتی گرفتن بودند؛ یک کشتی‌گیر وقتی سه دقیقه کشتی می‌گیرد، چه حالی پیدا می‌کند؟ حالا شما فرض کنید مثلاً دو ساعت طرف دارد به‌طور مداوم می‌جنگند، هلش می‌دهند و جمعیت در آن گرما و کم‌رمقی عقب و جلو می‌شود آن‌هم در شرایط نبودن آب. بعد این‌ها روی‌هم افتاده‌اند و اگر کسی در این شرایط بی‌حال بشود و بیفتد کار تمام است. به‌هرحال در تقصیرکاری سعودی‌ها و بی‌کفایتی آن‌ها در اینکه نتوانستند یک خیابان را مدیریت کنند، شکی نیست. حال دلیل اصلی این اقدام ظالمانه از سوی آنان چه بوده من اظهارنظری نمی‌کنم چون شایعات زیادی اینجا مطرح است.

بخش بعدی عرایض من، درباره مشاهداتی است که خودم بعد از حادثه داشته‌ام. وقتی ما بعد از رمی جمرات به چادر خودمان برگشتیم قربانی را انجام دادیم و بعد از حلق یا تقصیر از احرام بیرون آمدیم آرام‌آرام خبرهایی آمد که چند نفر در راه کشته شدند و فضا ملتهب شد، بعد از نماز عصر در بعثه مقام معظم رهبری رفته‌رفته ستادهای امداد تشکیل شد و گروه‌گروه از عزیزان بعثه مقام معظم رهبری و سازمان حج و زیارت، تجهیز می‌شدند با یک کاور و کلاه به‌عنوان امدادگر اعزام می‌شدند به محل حادثه؛ و ما بعد از حادثه دو مرحله با تعدادی از دوستان بعثه مقام معظم رهبری با لباس امداد به محل حادثه اعزام شدیم.

سعودی‌ها اجازه عکس برداری از جنازه‌ها را نمی‌دادند

این نکته را خوب دقت داشته باشید: ما با گروه‌های متعددی رفتیم داخل خیابان 204، صف پلیس سعودی که دست‌ها را به هم حلقه کرده بودند، به‌هیچ‌وجه نمی‌گذاشتند ما داخل بشویم؛ هرکدام از دوستان سایر گروه‌ها ما را می‌دیدند می‌گفتند برگردید به‌هیچ‌وجه اجازه ورود نمی‌دهند. ما تا جایی رفتیم که فقط چهارتا جنازه کنار خیابان بود، سه جنازه مربوط به حجاج ایرانی بود که دوستان از کارت زائر شهید و چهره،‌ عکس گرفتند و برگشتیم. اگر اجازه داشتیم برویم داخل چه‌بسا عده‌ای هنوز زنده بودند؛ و اگر دوستانی که قبل از ما اعزام شدند اجازه ورود می‌داشتند قطعاً از تعداد شهدا کاسته می‌شد.

مرحله بعدی ما دوباره اعزام شدیم به محل حادثه که اینجا خیلی اتفاقات عجیبی افتاد، سعودی‌ها مجدداً اجازه ندادند که برویم. حالا اینجا ساعت 6 بعدازظهر است و حجم بسیار زیادی جنازه روی زمین. سرعت امدادرسانی بسیار کند و فشل؛ ما با یک ترفندی از داخل خیمه مصری‌ها، خودمان را انداختیم وسط جایی که جنازه‌ها روی زمین بود.

صحنه خیلی غمناکی بود، حجم وسعی از جنازه‌ها روی یکدیگر قرارگرفته بود، یک عده از جنازه‌ها حوله‌های احرامشان را رویشان کشیده بودند. دسته بعدی از جنازه‌ها هنوز درهم بودند و از هم جدا نشده بودند، من نمی‌توانم بگویم چقدر جنازه دیدم. به بدترین شکل ممکن اجساد این مهاجران الی الله روی هم انباشته‌شده بود.

مأموران سعودی بالای سر جنازه‌ها، شوخی می‌کردند و سیگار می‌کشیدند

اولاً به کسی اجازه نمی‌داند که از هیچ صحنه‌ای عکس بگیرد؛ یعنی اگر شما می‌خواستید عکس بگیرید، دوربین و تلفن همراه را بلافاصله می‌گرفتند که همین اتفاق برای برخی از دوستان افتاد و تلفن همراه‌شان را ضبط کردند.

بسیاری از حجاج در اثر تشنگی جان دادند/ سعودی‌ها مقابل اجساد می‌خندیدندنکته دردناک دیگر که من شاهد بودم این بود که اگر اغراق نکنم به ازای هر جنازه روی زمین شاید سه نیروی سعودی آنجا ایستاده بود. می‌خندیدند، با هم راه می‌رفتند، شوخی می‌کردند و سیگار می‌کشیدند و انگار که این بدن‌های روی زمین افتاده انسان نیستند، دریغ از یک‌لحظه کمک، فقط یک سری کارگرهای با لباس‌های قرمز رنگ مشغول کار بودند. البته کار بسیار کند پیش می‌رفت. ما و دوستان در این شرایط در چادرهای اطراف محل حادثه دنبال مجروحین بودیم؛ یعنی احتمال می‌دادیم که افرادی زنده باشند و درون این چادرها رفته باشند. چون بدن‌هایی که روی زمین بودند همه به شهادت رسیده بودند و دیگرکسی زنده نبود. تخلیه جنازه‌ها با کندی صورت می‌گرفت و تریلرهای انباشته از جنازه صحنه را ترک می‌کردند.

یک نکته وجود دارد که باید عزیزان به آن توجه کنند و آن این است که سعودی‌ها در این سرزمین مقدس که محل نزول وحی و قدمگاه انبیاء و رسول خدا و معصومین علیهم‌السلام است، قدرت مدیریت نظافت شهری را هم ندارند؛ یعنی مشاعر مقدسه عرفات، مشعر و منا، به یک زباله‌دان بزرگ تبدیل می‌َشود. شما اگر این روزها به شهر مکه بیایید، کنار خیابان‌ها پر از زباله است که منشأ بسیاری از بیماری‌هاست. از دولتی که خودش را خادم حرمین شریفین می‌داند اما مدیریت زباله‌های شهری را نمی‌تواند انجام بدهد، شما انتظار دارید جنازه‌ها و اجساد مطهر شهدا را زود جمع‌آوری کنند یا به حال محرومان رسیدگی‌ کنند؟

من عذرخواهی می‌کنم از طرح این نکته که این بدن‌های مطهر با زباله‌ها با هم بودند. این اجساد مطهر در کنار حجم انبوهی از زباله‌های متعفن روی زمین افتاده بودند.

این شهدای مظلوم همه برای خود ستارگانی بودند؛ اما در بین این‌ها تک‌ستارگانی فروزان داشتیم که در این نظام اسلامی بالنده شده بودند و به ثمر نشسته بودند. افراد صدیق و خدومی که ثلمه از دست دادن آنان به این راحتی‌ها پر نخواهد شد؛ و خدمات آنان به اسلام و انقلاب هیچ‌گاه از ذاکره ملت رشید ما پاک نمی‌شود. ملت ایران بعدها این عزیزان را بیشتر خواهد شناخت.

من در انتها فقط به چند نکته اشاره می‌کنم؛

یکی درباره بازار شایعاتی است که در داخل کشور شکل‌گرفته و متأسفانه یکی از دردهایی که من خودم تجربه کردم مربوط به همین شایعات بود، هنگامی‌که وسط جنازه‌ها بودیم من واقعاً حالم بد شده بود، آن‌قدر حادثه فجیع بود که دست‌وپایم سست شد و حیرت کردم. گوشه‌ای نشستم. بعد از مدتی که به حال آمدم گوشی همراهم را نگاه کردم و در کمال ناباوری خبر فوت خودم را دریافت کردم. حجم انبوهی از پیام‌ها و ابراز نگرانی‌ها را مشاهده کردم. عده‌ای با بی‌تقوایی خبر فوت حقیر را در فضای مجازی منتشر کرده بودند و این عمل جز بی‌تقوایی چیز دیگری نیست. مدتی است مد شده به این قبیل کارها بداخلاقی می‌گویند درحالی‌که جز بی‌تقوایی چیز دیگری نیست. من واقعاً همان‌جا تأسف خوردم که چرا عده‌ای نادانسته و یا از روی غرض این‌گونه کارها را مرتکب می‌شوند. لذا خواهش می‌کنم در این مسئله این‌قدر به حاشیه‌ها و شایعات دامن زده نشود. به حال عزیزانی فکر کنیم که پاره تنشان هنوز مفقود است و ممکن است با خبرهای غلط ما آزار ببیند.

نکته پایانی این‌که مواظب باشیم گروهی یا جریانی به دنبال تضعیف فریضه حج هستند و هر اتفاقی می‌افتد، این‌ها فقط در راه تضعیف و تعطیل واجبات و فرایض الهی قدم برمی‌دارند که مردم متدین و فهمیده و انقلابی ایران باید با آن‌ها مقابله کنند و در این زمینه هوشیار باشند.


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 106
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 48
  • ندا ۱۱:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۶
    1 0
    از آب هم مضایقه کردند کوفیان، خوش داشتند حرمت مهمان کربلا
  • ۱۲:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۶
    1 0
    رحمت خدا بر آن ابدان تشنه جان داده
  • ۱۲:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۶
    0 0
    مواظب باش اونجا هستی نکشنت
  • حسن ۱۲:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۶
    0 0
    به امید روزی که ایرانیان انتقام سختی از این شجره ملعونه ی نحس بگیرند...............مرگ بر ال سعود
  • ۱۲:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۶
    0 0
    خیلی عالی دقیق و دسته بندی شده بود من امسال از عوامل کاروانها هستم و در سرزمین وحی هستم آقای دکتر مطیعی نکات کاملا درستی را اشاره کردند خدا آل یهود را لعنت کن
  • ۱۲:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۶
    0 0
    وقتی میبینید در خطر هستید واین گونه تحقیر میشوید خب نرید مجبور نیستید واجبی را انجام دهید که خطر جانی در پی داشته باشد وهابیها انسانهای سفاک و بی رحمی هستند خدای بزرگ نیز از نرفتن شما هرگز ناراحت نمی شود
  • یک ایرانی عصبانی ۱۲:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۶
    0 0
    الان این حج واجبه؟ حجی که در اون امنیت جانی وجود نداره واجبه؟ تا کی می خوایم چوب حماقت و جهل خودمون رو بخوریم. مشرق نیوز می دونم خیلی افراظی هستی و نظر دیگران برات مهم نیست.نظرم من رو چاپ کن. دلم می خواد بدونم تا کی باید این همه تحقیر و توهین رو تحمل کنیم. تا کی ؟ بزرگترین موهبتی که خداوند به انسان داده تفکر و اندیشه است. و بزرگترین دشمن بشر جهل. ایکاش می فهمیدیم. ایکاش
  • ایمان ۱۲:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۶
    0 0
    حج واجب خدایی اما در این شرایط چرا باید حج رفت واقعا چرا یک سری به سایت المنار بزنید از ایرانیان که کشته شدن به عنوان هلاکت به کار برده واقعا چرا حج بریم اگه حج نریم چی میشه تمام سیاست این سعودی های حرام زاده است
  • گروه معارف اسلامی دانشگاه امام صادق ۱۲:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۶
    0 0
    حالا حاج میثم شما و دیگر عزیزان مراقب خودتون باشید از عربستان هیچی بعید نیست
  • سید صادق ۱۲:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۶
    0 0
    ایکاش عقل و شعور هم داشتی بر اساس اون حرف میزدی نه از روی شکم، مگه میشه یه واجب شرعی به همین راحتی تعطیل کرد؟ ما باید علاج مشکل در سکوت دولتمردان و حمایت های هاشمی رفسنجانی و امثال اونها از عربستان پی گیری کنیم
  • ۱۲:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۶
    0 0
    آل سعود بی شرف بی ناموس
  • ۱۲:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۶
    0 0
    ایکاش عقل و شعور هم داشتی بر اساس اون حرف میزدی نه از روی شکم، مگه میشه یه واجب شرعی به همین راحتی تعطیل کرد؟ ما باید علاج مشکل در سکوت دولتمردان و حمایت های هاشمی رفسنجانی و امثال اونها از عربستان پی گیری کنیم
  • سعید ۱۲:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۶
    0 0
    یا اباعبدالله
  • ایزدیار ۱۲:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۶
    0 0
    سلام. برادر عزیز "سید صادق". فکر نمیکنم خداوند از لحن کلام شما راضی باشد. مومن حتما با ادب است. آن اقایی که به نام "یک ایرانی عصبانی" مطلب نوشته اگرچه با عصبانیت سخن گفته ولی با توجه به اتفاقاتی که مدام می افتد حرفی منطقی و درست زده است. من نمیدانم که سعودی ها دیگر چگونه میتوانند دست به جنایاتی از این واضح تر بزنند؟ اگر چه هدف تعطیل واجبات نیست ولی چون حفظ جان انسانها واجبتر است بنظرم ناچاریم تا زمانی که اطمینان پیدا کنیم ما را در مکه و مدینه به عمد نمیکشند از رفتن به حج اجتناب کنیم. بنظرم نظر مراجع تقلید را هم به تازگی در این مورد منتشر کرده اند و توصیه میکنم که جنابعالی این نظر ها را مطالعه بفرمایید. متشکرم.
  • اسی خطر ۱۲:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۶
    0 0
    حرومزاده‌ها . . .
  • رضا ۱۳:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۶
    0 0
    باسمه تعالی دنیای ضعیف کش که از حق دور است حق را به قوی می دهد و معذور است بیهوده سخن ز حق و باطل چه کنی؟ رو به زور آر که حق با زور است وقتی با دیپلماسی منفعل و زبون و امید به غیر خدا ببندیم، هموطنانمان اینطور مظلومانه و بی دفاع در حج قربانی می شوند... قرآن کریم می فرماید: «الیس الله بکاف عبده؟» آیا الله برای بنده اش کافی نیست؟ پس فقط از خداوند متعال بخواهیم امام عصر ما را به فریاد ما برساند.
  • حقگو ۱۳:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۶
    0 0
    با سلام روایت از امام باقر (ع)بنی الاسلام علی خمس ، اسلام بر 5 پایه استوار است: نماز روزه و حج و ولایت وزکات در پاسخ حج واجب ، واجبه چه ما بخوایم چه نخوایم ، طبق روایات اسلامی حج فقط زمانی که جلویش را بگیرند واستطاعت مالی وجود نداشته باشه از انسان مسلمان بالغ ، ساقط میشه واگر کسی عذر وبهانه ای بیاورد اگر بمیرد به دین یهود ونصاری مرده و نزد خدا عذر و بهانه ای نداره از طرفی وهابیت ملعون هم از خداشه پای شیعیان رو از مکه ومنا جدا کنه ....
  • ۱۳:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۶
    0 0
    اگر مردم مسلمان حتی یکسال هم حج نروند، اونوقت کعبه جولانگاه دشمنان اسلام و مسلمین خواهد شد. مسلمانان سست و تضعیف خواهند شد.
  • ۱۳:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۶
    0 0
    ایکاش مدیریت این مکان مقدس به دست شیعیان بود. به نظر من باید با هجوم مردم مسلمان و اعلام انزجار از آل سعود، مدیریت رو از آل یعود بگیرند
  • ۱۳:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۶
    0 0
    ای خدا کی میشه که وحدت شیعه رو به رخ این آل یهود و یعود بکشیم
  • mohsen ۱۳:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۶
    0 0
    الان چه ربطی به یهودیت داشت؟ صهیونیسم با یهودیت فرق دارد
  • ۱۳:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۶
    0 0
    به قول حاج میثم مرگ ال سعود رسیده. حکومت با کفر می ماند ولی با ظلم هرگز
  • ۱۳:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۶
    0 0
    چه ربطی داشت؟؟ کوفیا رو با وهابی های کثیف مقایسه میکنی؟؟ امام حسین رو شامی ها تشنه لب شهید کردند و کوفیان درر محاصره نتوانستند به کمک بیایند...
  • ناشناس ۱۳:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۶
    0 0
    اینها که علم غیب نداشتند،همچین اتفاقی میفتند...شما هم کاسه ی داغ تر از آش نشوید
  • ۱۳:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۶
    0 0
    شما هم مواظب خودت باش گروه معارف اسلامی
  • ناشناس ۱۳:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۶
    0 0
    ننگ بر وهابیون کافر .
  • محمد ۱۳:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۶
    0 0
    به امید وحدت شیعه و سنی و نابودی وهابیت و آل سعود و اسرائیل. این صحنه ها تداعی کننده قیام کربلا است که آب را به روی امام و یارانش بستند.
  • حامد ۱۳:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۶
    0 0
    كوتاهي متصديان سازمان حج و بعثه با دقت در همين سخنان آقاي مطيعي هم مشخص . مسئولان انتظامات ايران بايد جمعيت را از طرق مختلف همچون چادرهاي اطراف كه قطعا بسياريش خالي بوده از خيابان 204 خارج مي كردند همانطور كه جناب حاج ميثم همراه چهار تن از دوستان بعثه وارد خيابان خلوت شدن و و مناسك را به راحتي انجام دادن و بعد از نماز عصر خبر كشته ها را دريافت كرده اند. در شرايطي كه خودشون فرمودن قبل از خروج از خيابان 204 شرايط آن خيابان را ديده اند كه بحراني بوده و قطعا مسئولان ايراني حج بايد تدبير مي كردند البته تقصير سعوديهاي وحشي قطعي است و مسئولان ما بايد پيگيري كنند لكن مسئولان حج ايراني هم حتما قصور داشته اند. باتشكر
  • میرزاده عشقی ۱۳:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۶
    0 0
    بار دگر اصحاب فیل به خانه خدا حمله ورشده اند. بارالها بفرست مرغان به سجیل مسلحت را تا خانه تو امن برای مومنان گردد. سعودیهای صهیونیسم پشت آمریکاییان مخفی شده اند و به مسلمین سنگ پرانی می کنند.وای از انتقام الهی.
  • ۱۳:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۶
    0 0
    لعن الله علی آل یهود- آل سقوط
  • ۱۳:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۶
    0 0
    لعنت خدا بر آل سعود صهیون نژاد. چقدر شبیه است رفتار اینها با صهیونیست ها... سعودی ها باید مجازات شوند...
  • سارا ۱۳:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۶
    0 0
    چرا منفی میدی آخه، اگر اشتباه دادی بگو اشتباه منفی دادم که بدونیم هنوز انسانی
  • ۱۴:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۶
    0 0
    کوتاهی !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!مثلا چه کوتاهی شده وقتی نیروی امنیتی عربستان اجازنمی داده نکنه باید با انها درگیر می شدند خدا یه کم عقل بده
  • ۱۴:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۶
    0 0
    خخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخ خاک تو سرت مشرق خخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخ
  • ندا ۱۴:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۶
    0 0
    با اين همه رفتار زشت چرا باز هم عده اي اصرار دارند كه به عربستان بروند ، ايا واقعا خوششون مياد كه باهاشون اينطوري رفتار بشه
  • ناشناس ۱۴:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۶
    0 0
    عربستان شیعه نیست که بخوایم باهاش وحدت داشته باشیم . با وهابی جماعت باید دشمن بود نه دوست .
  • علی ۱۴:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۶
    0 0
    منم با آقا محسن موافقم.یهودیت یک دین آسمانیه هیچوقت نباید توهین کنیم بهشون.صهیونیزم قضیش فرق میکنه.
  • ۱۴:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۶
    0 0
    برخورد قاطع کنید عذرخواهی کافی نیست
  • مجتبی ۱۴:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۶
    0 0
    لابد مسلم رو هم شامیان کمک نکردند تو مسجد رهاش کردن هانی چی شد؟ کجایی اخوی تاریخ روشنه روشن
  • ۱۴:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۶
    0 0
    اگر این پل خواسته یا ناخواسته فرو بریزد حداقل 10000نفر در دم کشته میشوند.
  • ناشناس ۱۵:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۶
    0 0
    اینها مثل اجدادشون عادت دارند راه می بندند و از اب هم پریغ می کنند ما این مدل مهمان نوازی را می شناسیم
  • محمد ۱۵:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۶
    0 0
    حاج میثم دوستت داریم لعنت خدا بر حرامیان آل سعود حضرت آیت الله جوادی آملی : سازمانهایی که داعیه حقوق بشر را داشته و دارند، فریاد برآورند و این حرامی ها را از حرم دور کنند و اداره حرم را به عهده مسلمانهای جهان بسپارند تا مسلمانان شاهد حوادث تلخ نباشند.
  • mj cena ۱۵:۲۱ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۶
    0 0
    به قول خودشون5شیعه روبکشیدمیرید بهشت مرگ بروهابی
  • javad ۱۵:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۶
    0 0
    اللهم عجل لولیک الفرج
  • ۱۵:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۶
    0 0
    من از یه آشنایی شنیدم که رفته بود حج یبار راه رو گم میکنه با دوستش ....... بعد یکیشون که عربی بلد بود به یک شخصی میرسه میگه راه رو بهش نشون بدن .... اونم کمکشون میکنه و چند قدم که میرن اون شخص راهنما به این دونفر میگه فقط تا میتونید با من بدوید سریع بدوید باید ازینجا فرار کنید......... بعد که فرار میکنن و میرسن به یک جای امن ..... این دو نفر از اون شخص راهنما میپرسن چرا اینطور فرار کردیم؟؟.... اونم گفت دونفر داشتن میومدن یکیشون به اون یکی داشت میگفت: ببین من 4 نفر رو کشتم 3 نفر دیگه رو بکشم، بهشت بر من واجب میشه!!!!!!! میدونید که برخی مفتیهای وهابی میگن 7 تا شیعه رو بکشید بهشت بر شما واجب میشه ....... جریان اون دوتا نوجوان پسر هم تو فرودگاه به گفته اون مامورای فرودگاه تحت فرمایش یکی از همین مفتیها که اسمش شیخ ابومرزوق بود اتفاق افتاد......... مشرق جان لطفا این پیام رو بذار باشه مردم بخونن اطلاع پیدا کنن که یوقت عر بستان رفتن مراقب باشن با چه افکار و ذهن های متوحشی طرف هستن ........ حداقل مردم مراقب باشن که نباید از کاروانشون جدا بشن.......
  • مجید ۱۶:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۶
    0 0
    بر پرچم سبز عربستان سعودی نقش بندد یا "حیدر کرار" بزودی
  • مهدی کاشی ۱۶:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۶
    0 0
    آقا میثم خدا باباتو بیامرزه،یادش بخیر. جدا از تمام گرایش های سیاسی من فقط به یک مطلب فکر میکنم که الان اگه آقای احمدی نژاد بود از تمام جهات بهش حمله میکردن که ایرانی بدبخت شده،ایرانی بی ارزش شده.اما الان چند روزه وزیرای مملکتمون میخوان برن اونجا سفارت عربستان بهشون ویزا نمیده.واقعآ این ی دونه خیلی زور داره.بعد اونوقت آقای دکتر ظریف گفتن حادثه منا رو از لحاظ حقوق پیگیری میکنن.وقتی ما نمیتونیم برای هییت ویژه رسیدگی به موضوع که دستور مستقیم رییس جمهور رو دارن ویزا بگیریم اونوقت چه طور قراره تو دادگاههای بین المللی از حق خودمون دفاع کنیم. مگه چند وقت پیش تو جریان فرودگاه چه کردیم.جدآ من دلم خیلی میسوزه.به تمام حاجی های عزیزی که شهید شدن قبطه میخورم و دلم برای خانوادههاشون میسوزه. در خانه اگر کس است،یک حرف بس است.
  • mohammad ۱۶:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۶
    0 0
    داداش میخواسته بنویسه آل سعود نوشته آل یهود اگه دقت کنی این دو حرف کنار همدیگه اند در کیبورد
  • محمد ۱۶:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۶
    0 0
    لعنت بر ال سعود مرگ بر ال سعود ننگ بر ال سعود ریختن خون شما حلاله
  • ۱۷:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۶
    0 0
    لابد اشتباهی داده. از بین 100 تا رای یکی اشتباهی پیش میاد. سخت نگیرین
  • ۱۷:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۶
    0 0
    خدا در قرآن فرموده است که همانا دشمن ترین و با عداوت ترین به مسلمانان، یهود و نصاری است.
  • مسعود ۱۷:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۶
    0 0
    اقا مهدی الحق که درست گفتی ما باید قوی بشویم تا حرفمان خریدار داشته باشد اخه این وهابی های ترسو و سوسمار خور که چیزی نیستند باید با زور حرف را به انها فهماند چون در کله انها چیزی بنام عقل وجود نداره
  • ۱۷:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۶
    0 0
    منظورشون این بوده که آل سعود در واقع آل یهود اند
  • عباس ۱۷:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۶
    0 0
    مشکل و ناراحتی بزرگتر ضعیف برخورد کردن دولت است شان مردم عزیز و قدرتمند ایران اقتضا دارد دولت از موضع عزت و قدرت با عربستان برخورد کند ایران یک ابرقدرت در منطقه است و در دفاع مقدس این را ثابت کرد
  • ۱۷:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۶
    0 0
    مکه و مدینه را فتح خواهیم کرد. شیعه به روزی بقیع را خواهد ساخت شیشه عمر آل سقوط خواهد شکست الهم عجل ولیک الفرج
  • مجمدجواد مطیعی ۱۸:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۶
    0 0
    سلام بر همه بویژه برارم میثم مرگ عربستان نزدیک است این را بدانید که تمام این اتفاقات عمدی بوده و خداوندپدرشان را درارد همه ی وهابیی ها حرام زاده اند ئو لعنت خدا بر پدر و مادرشان مــــــــــــــــــــــــــــــــــــــرگ بر عربـــــــــــــــــــــــســــتـــــــــــان سعودی
  • ۱۹:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۶
    0 0
    بعد از بام تا شام بگین برادران مسلمان عربستانی!! اونها به چه زبونی بگن که مارو مسلمون که هیچ بلکه مشرکو کافر میدونن و خونمون حلاله براشون
  • ایزدیار ۱۹:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۶
    0 0
    سلام برادر عزیز. من با فرمایش شما موافقم که حج واجب، واجب است. ولی بنظرم میرسد که با توجه به شرایط پیشآمده بتازگی پرسش از مراجع تقلید در رابطه با حکم حج واجب در زمانی که خطر جانی برای افراد وجود دارد را منتشر کرده اند. خواهش میکنم که پاسخ مراجع تقلید را مطالعه بفرمایید. این مسئله قطعا در نوع موضع گیری جنابعالی و دیگر افراد موثر و مهم است. متشکرم.
  • ۱۹:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۶
    0 0
    همان طور که صدام فکر می کرد سریعا می تواند کار ایران رو یه سره کنه عربستان هم همین طرز فکرو راجع یمن داشت که با بمباران هوایی کار تمام می شود و طی این مدت رسانه ها قضیه رو پوشش می دن ، یمنی ها با کمک دیگران ایستادند و کار به جنگ زمینی کشید، اگر از کشته شدن روزانه حرامیان عربستانی و شرکایش در شمال و جنوب یمن بگذریم از موشک توشکایی که باعث هلاکت بیش از 300 متجاوز عربستانی ، اماراتی ، بحرینی و قطری در دم شد نمی شود گذشت از کشته شدن افسران عالی رتبه و اشخاصی مثل پسر حاکم دبی نمی شود گذشت از اینکه امروز عربستان در دنیا رسوا شده و مورد تنفر رو به گسترش عمومی در دنیاست نمی شود گذشت از اینکه عربستان سابقا منافق امروز در شرق و غرب اسمش کنار صهیونیست ها می یاد نمی شود گذشت ، شواهد قبل فاجعه منا ، زمان فاجعه و تاخیر چند ساعته و برخورد بعد حادثه تا به امروز که مساله ویزا مطرحه دو نکته مشخص داره ، اولا عربستان دنبال افزایش تعداد کشته ها بوده ، دوما ایرانی ها هدف اول بودند ، عربستان در هیچ حالتی نمی توانست نزدیک 200 ایرانی را شهید کند هم اکنون بعد 5 روز !!! نزدیک 300 ایرانی هم مفقود! هستند که بینشان افراد سیاسی ، نظامی نخبه هم هستند عربستان حتی مدعی شده آقای رکن آبادی اصلا وارد خاک این کشور نشده !!!! به شدت منتظر هستیم که مقاومت در یمن پاسخی دندان شکن دهد و حرامزاده هارو کشتار کنن ، باید پدافند یمن شکل بگیرد و انبار یمنی ها از میثاق و دهلاویه پر شود ، جیزان نجران عسیر باید تصرف شود صبر دیگه بسه .
  • ۱۹:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۶
    0 0
    به جای فکر کردن به تعطیلی حج، باید به مسئولین دیپلماسی کشور فشار وارد کرد تا عکس العمل مناسب و درخوری نشان دهند و عزت ایرانی را نمایش دهند.
  • ۱۹:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۶
    0 0
    راه حلش ریشه کن شدن ال سقوط و همه نوکراشونه
  • ۱۹:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۶
    0 0
    مـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــرگ بر آل سقــــــــــــــــــــــــــــــوط
  • ۲۰:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۶
    0 0
    اين عربستانى ها ذاتا ادم هاى كند و فوق العاده تنبلى هستند و سطح فهم بسيار پايينى دارند و بسيار لجوج و كينه توز هستند و البته براى ايرانيها كمى باورش سخته مگر اين كه باهاشون زندگى كرده باشند و البته قساوت قلب و رفتارهاى ظالمانه اونا چند سال اخير با ساير مسلمانان افزايش پيدا كرده خصوصا ايرانيها رو قبول ندارند پس تعجبى نداره!
  • امیر ۲۰:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۶
    0 0
    این ها دیگر شمشیر را از رو بسته اند یه عربستانی غلط میکند که پای نجس خود را بر روی گردن یک ایرانی بگذارد یک عربستانی غلط میکند برای زنده ماندن یا مرگ یک ایرانی تعیین تکلیف کند...اگر واقعا جریان اینطور باشد که این هموطن عزیز روایت کرده به نظر من پیگیری حقوقی فایده ای ندارد و تنها راه جنگ است شاید شما عزیزان با این نظر مخالف باشید اما غیرت من و تو ایرانی اجازه نمیدهد یک وهابی چنین غلط هایی بکند...لعنت الله علی الکفار
  • رضا ۲۰:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۶
    0 0
    اقا جان مهدی موعد بیا
  • ناشناس ۲۰:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۶
    0 0
    برای اثبات یا رد احتمال عمدی بودن فاجعه منا، بهتر نیست روی پیکرهای مطهر حجاج آزمایشات لازم انجام گیرد؟
  • ایران ۲۱:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۶
    0 0
    ریختن خون هیچ کس حلال نیست. فتوا نده.
  • ایران ۲۱:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۶
    0 0
    یعنی چی؟ میخای بجنگی با عربستان؟
  • ۲۱:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۶
    0 0
    لعنت خدا بر آل سعود
  • ۲۱:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۶
    0 0
    جنگ جنگ تا پیروزی
  • ۲۱:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۶
    0 0
    بنده سال 91 كه اقا ميثم حج بودند به حج مشرف شدم موصوعي كه ميخواهم تاييد كنم كثيفي ظاهري پاكترين نقاط كره زمين است.واقعا" دربعضي مسيرها نبايد به زمين نگاه ميكرديم جون تهوع آوربود.! يكي از نقاطي كه اطرافش بسيار كثيف است مسجد خيف است كه متاسفانه اطرافش بسياركثيف است گيرم كه بعضي حجاج رعايت نكنند عوامل سعودي كه ميلياردها دلار پول از حج به جيب ميزنند چطور نميتوانند عوامل پاكسازي محيط را زياد كنند مگر درحرم رضوي شاهد نيستيم رفتگرها به محض افتادن آشعال محيط صحن ها را تميز مي كنند.
  • مهرداد ۲۱:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۶
    0 0
    چرا نظرمو نزاشتین
  • مرتضی ۲۱:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۶
    0 0
    خدا کمر این حرامیان را بشکند به حق حضرت زهرا سلام الله علیها خدارو شکر که حاج میثم عزیز ما رو خداوند حفظ کرد.. ان شاالله در مراسم استقبال در فرودگاه به پیشوازتان بیاییم.. یاعلی
  • mohsen ۲۲:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۶
    0 0
    نویسنده عربستانی تحقیقی که درباره آل سعود کرده بود و بصورت کتابی در آورده که بعدها به خاطر افشاگری اش ترورش کردند ،در کتاب مذکور اجداد آل سعود اصالتا یهودیند.
  • مرتضایی ۲۲:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۶
    0 0
    حرمت مهمان کربلا نه حجاز چه ربطی داره بابا؟؟؟
  • مهدی ۲۲:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۶
    0 0
    واجبی بالاتر از حفظ جان مسلمان سراغ دارید مگر؟
  • ۲۲:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۶
    0 0
    به امید زدن تودهنی به عربستان
  • زهرا ۲۲:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۶
    0 0
    وااااااااااااااااااااااااااااااااااااای وااااااااااااااااااااااااااااااای وااااااااااااااااااااااااااااای ...من خونم به جوووووووووووووووووووووووووووش اومدههههههههههههههه...
  • ۲۲:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۶
    0 0
    کلا فهم ندارن که سطح داشته باشه...
  • ۲۲:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۶
    0 0
    بله باید پزشکی قانونی وارد کار بشه ...... بعضیا خون استفراغ میکردن ...... باید پزشکی قانونی بطور جدی قضیه رو بررسی کنن از وهابیا هرچیزی برمیاد
  • علی ۲۲:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۶
    0 0
    تنها جنگ می تواند این آل سعود را نابود کند
  • مسعود ۲۳:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۶
    0 0
    خیلی این آل سقوط حروم زاده ان خدا لعنتشون کنه
  • ۰۰:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۷
    0 0
    آفرین/ما را با غم تشنگی شیر دادند / اگر آل سعود فکر می کند با این کارها ما را از اماکن متبرکه در حجاز و عراق و سوریه دور میکند ، کور خوانده/بكشيد ما را؛ ملت ما بيدارتر مي شود. ما ازمرگ نمي ترسيم ؛ و شما هم از مرگ ما صرفه نداريد
  • حسین ۰۰:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۷
    0 0
    باید به ال سعود وحشی حمله کنیم و تمام این سگ های کثیف رو بکشیم تا مومنین از شرشان خلاص شوند مرگ بر ال سعود
  • ۰۱:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۷
    0 0
    باورم نمیشه
  • سید مهدی ۰۱:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۷
    0 0
    در کمال حیرت الان ازاخبار شنیدم این حادثه 4700 کشته داشته 4700 کشته !!!!! پناه بر خدا لعنت خدا بر مسببان این حادثه
  • ۰۳:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۷
    0 0
    ای آل سعود خیلی منفور تر شدی
  • seyed moslem ۰۸:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۷
    0 0
    لعنت بر آل صعود عمو بزرگوار این حقیر در این حادثه عظیم بوده و تا این لحظه خبری ازش نیست. دعا کنید که انشاالله سلامت باشه و این بی حرمتی ها بی جواب نمونه. لعنت بر آل صعود
  • محمود ۰۹:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۷
    0 0
    بسم الله* دوستان عزیز و سوگوارم . بعضی ها خیلی راحت جواز ممنوعیت حج یا جنگ رو صادر می کنند.ای بحث ها بحث های کارشناسی و سطح بالاست. اگر بنا به منع کردن حج باشد فقط و فقط باید توسط مراجع عظام و در راس همه امام خامنه ای صورت گیرد. * تو مو می بینی او پیچش مو* هر حرکتی در حوزه سیاست صدها بازخورد و بازتاب دارد. خدایا امام زمان ما را برسان که دنیا بیش از پیش جای خالی یک مدیر مدبر جهانی را احساس می کند
  • سعید ۰۹:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۷
    0 0
    در حدیثی از پیامبر (صلی الله علیه و آله ) به حادثه برای حجاج در منا اشاره کرده است اما آیا این حادثه همان حادثه مورد نظر است؟ در متن حدیث آمده است:«قال رسول الله صلى الله علیه و آله: سیکون فی رمضان صوت، و فی شوال معمعه، و فی ذی القعده تحارب القبائل، و علامته نهب الحج و تکون ملحمه بمنى و یکثر فیها القتل و تسیل فیها الدماء حتى تسیل دماؤهم على الجمره» منتخب الأثر ص۴۵۱، بشاره الإسلام ص۳۴، یوم الخلاص ص۵۳۲، بیان الأئمه ج۱ ص۴۳۳ و ج۲ ص ۳۵۵ ترجمه:«بانگی در ماه رمضان شنیده می شود، آتش جنگی در ماه شوال بر افروخته می گردد، قبیله ها در ماه ذیحجه به جنگ بر می خیزند ونشانه آن این است که حجاج را غارت می کنند وفاجعه بزرگی در منا روی می دهد وافراد بیشماری کشته می شوند وخون ها روان می شود وبر جمرات می ریزد» یک کارشناس مذهبی در این زمینه در یکی از گروههای تلگرامی نوشت: فارغ از بررسی صحت و سندیت حدیث، در این حدیث به چند نکته اشاره شده است: اول اینکه در ماه رمضان صوت(صیحه آسمانی) شنیده می شود که این از علائم حتمی ظهور است و اتفاق نیفتاده است. دوم جنگ قبایل است که اگرچه صریحا اتفاق نیفتاده اما شاید بتوان از جنگ میان عربستان و یمن نام برد. سوم غارت حجاج است که این مساله اتفاق نیفتاده است. چهارم فاجعه بزرگ در منا و قتل بیشمار افراد است که اگرچه اتفاقات چند روز اخیر در منا فاجعه بود اما شاید نتوان به آن کشته های بیشمار گفت. پنجم جاری شدن خون در جمرات است که حجاج جان باخته در حادثه اسفبار اخیر خونشان بر روی منا جاری نشده است. پس با این علائم نمی توان گفت که حادثه اسفبار همان حادثه ای است که در حدیث از علائم ظهور آمده است.
  • سعید ۰۹:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۷
    0 0
    در حدیثی از پیامبر (صلی الله علیه و آله ) به حادثه برای حجاج در منا اشاره کرده است اما آیا این حادثه همان حادثه مورد نظر است؟ در متن حدیث آمده است:«قال رسول الله صلى الله علیه و آله: سیکون فی رمضان صوت، و فی شوال معمعه، و فی ذی القعده تحارب القبائل، و علامته نهب الحج و تکون ملحمه بمنى و یکثر فیها القتل و تسیل فیها الدماء حتى تسیل دماؤهم على الجمره» منتخب الأثر ص۴۵۱، بشاره الإسلام ص۳۴، یوم الخلاص ص۵۳۲، بیان الأئمه ج۱ ص۴۳۳ و ج۲ ص ۳۵۵ ترجمه:«بانگی در ماه رمضان شنیده می شود، آتش جنگی در ماه شوال بر افروخته می گردد، قبیله ها در ماه ذیحجه به جنگ بر می خیزند ونشانه آن این است که حجاج را غارت می کنند وفاجعه بزرگی در منا روی می دهد وافراد بیشماری کشته می شوند وخون ها روان می شود وبر جمرات می ریزد» یک کارشناس مذهبی در این زمینه در یکی از گروههای تلگرامی نوشت: فارغ از بررسی صحت و سندیت حدیث، در این حدیث به چند نکته اشاره شده است: اول اینکه در ماه رمضان صوت(صیحه آسمانی) شنیده می شود که این از علائم حتمی ظهور است و اتفاق نیفتاده است. دوم جنگ قبایل است که اگرچه صریحا اتفاق نیفتاده اما شاید بتوان از جنگ میان عربستان و یمن نام برد. سوم غارت حجاج است که این مساله اتفاق نیفتاده است. چهارم فاجعه بزرگ در منا و قتل بیشمار افراد است که اگرچه اتفاقات چند روز اخیر در منا فاجعه بود اما شاید نتوان به آن کشته های بیشمار گفت. پنجم جاری شدن خون در جمرات است که حجاج جان باخته در حادثه اسفبار اخیر خونشان بر روی منا جاری نشده است. پس با این علائم نمی توان گفت که حادثه اسفبار همان حادثه ای است که در حدیث از علائم ظهور آمده است.
  • ice ۱۰:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۷
    0 0
    سلام عزیزانی که میگن نباید رفت مکه . . یخورده فک کنن برای چی خدا واجب کرد مکه رو که متحد شن ومسلمونا باهم باشن .اگه به گفته شما نرن.اتحاد بین مسلمونا ازبین میره واونا هم همینو میخوان . شما فک میکنین درامد عربستان فقط باپول حجاجه .عربستان کم نفت داره کم درامد داره که منتظر پول حاجیا باشن.
  • احسان ۱۲:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۷
    0 0
    دوستان میدونید از نظر علمی هم اثبات شده که 7 دور طواف خانه کعبه انرژی مثبت خوب و الهی به انسان میده ....... حالا این سعودیا میخوان این انرژی رو به انحصار خودشون دربیارن مثل رژیم صهیونیستی که تلاش میکنه مسجدالاقصی رو به اشغال خودش دربیاره ........ حالا شمام همش بگید حج نرید مکه نرید...... اتفاقا رفتن به حج و مکه تودهنی بزرگی به این جنایتکارهاست ....... اینا با این جنایتها میخوان مردم از رفتن به مکه بترسن و منصرف بشن و به این ترتیب صاحب پربرکتترین منطقه کره زمین بشن.... شمایی که میفرمایید حج رو تحریم کنید شما اتفاقا دقیقا خواسته سعودیها رو برآورده میکنید..... درسته درآمد داره براشون ... ولی مسئولیت سختی ام هست واسشون که هرسال تعداد زیادی خارجی رو باید سازماندهی کنن تو کشورشون برای حج تمتع و عمره که هزینه هم داره براشون........ و خلاصه اینکه حواسمون باشه مکه رو مثل مسجدالاقصی دو دستی تقدیم صهیونیست و وهابیت نکنیم
  • محمد ۱۲:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۷
    0 0
    مدیریت کشتار حجاج توسط آل سعود خبیث ملعون
  • 8ناشناس ۱۲:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۷
    0 0
    حج همینجاست در کردار رفتار پندار جایه دیگری را خانه ی خدا نمیدانم
  • ۱۳:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۷
    0 0
    اون کسی که میگه چرا بعضی ها اصرار دارند که به مکه برن آل سعود نجس هم می خواهد که دیگر کسی به مکه نرود تا نقشه ی تخریب کعبه را شروع کند برای همین این کار ها را انجام می دهد پس ما همانطور که رهبر گفت باید برویم و این که هیچ وقت نمی توانند کعبه رو خراب کنند چون گفته شده امام زمان عج در کنار کعبه ظهور می کند
  • ۱۳:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۷
    0 0
    مسول ها و رسانه ها میگن سوء مدیریت عربستان سعودی :) این سوء مدیریت نیست این یه مدیریت حرفه ای است که جوری تنظیم میکنن که 4700 نفر شهید شن و بیشترین شهید ها هم از جمهوری اسلامی ایران باشد عربستان که سگ کی باشه بتونه طرح بده این طرح 100% تو اتاق فکر اسرائیلیا درست شده و هم زمان هم که هواس ما به کشته هامون هست حمله های خودشون رو به مسجد القصی بیشتر کردن مرگ بر اسرائیل
  • علیرضا ۱۳:۲۱ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۷
    0 0
    الان سعودی ها دارن با خودشون میگن: اااااا... چرا این به فکر خودمون نرسید!!!
  • ۱۳:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۷
    0 0
    وای سرمون به حاجی ها گرم شده یه نگاهم به فلسطین بندازید که حمله کردن به مسجد القصی دارن نابود میکنن
  • ميثم ۱۵:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۷
    0 0
    چه خوش ان روز كه مكه شود پايتخت ايران بزرگ،همين و بس
  • امین ۱۷:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۷
    0 0
    این دقیقا میشه همون چیزی که اونا می خوان برادر.... زیارت بیت الله حق همه مسلمین جهان است
  • ۱۷:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۷
    0 0
    چرا پای تعطیلی حج را باز می کنید،برادرا اونها همین رو میخوان
  • مصیب ۱۸:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۷
    0 0
    دوست عزیز اولا:اون سایت المنار نیست و النهاره .دوما :جنابعالی هم اون عکس فتوشاپی رو دیدی و نظر دادی سوما :از واژه وفات استفاده کرده شما عمره نرو ولی حج واجب بحث دیگه ایی داره که اینجا مجال گفتنش نیست یا علی
  • مصیب ۱۸:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۷
    0 0
    لایک داداش
  • ۱۹:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۷
    1 0
    چهره زیبای حاج میثم واقعا نشانه مومن بودن ایشان است لعنت بر آل سعود
  • سادات ۱۴:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۹
    0 0
    اتفاقا کوفیان نامردی کردند کتاب نامیرا رو بخونید بسیار زیباست و از جمله کتابهاییست که مورد تایید حضرت آقاست به امید روزی که نشانی از آل سعود در مکه نباشه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس