کد خبر 472522
تاریخ انتشار: ۴ مهر ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۹

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان شهریار از صدور اخطاریه برای 10 معدن شن و ماسه و پلمپ شدن چهار معدن در شهرستان‌های قدس و شهریار خبر داد و تاکید کرد: با خاطیان در امر تولید آلودگی محیط زیست به شدت برخورد می‌شود و هیچ اغماضی در برخورد با آنها صورت نمی‌گیرد.

 به گزارش مشرق، عزیز عبدل‌زاده رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان شهریار، با اشاره به اینکه شهرستان‌های شهریار و قدس در غرب استان تهران مستقر و نزدیک به هم هستند و فعالیت عمده معادن این منطقه تولید شن و ماسه و آسفالت است، گفت: غرب استان تهران دارای حدود 80 معدن شن و ماسه و 20 کارخانه آسفالت است؛ از این تعداد 10 معدن شن و ماسه و سه کارخانه آسفالت در شهرستان شهریار قرار دارد و عمده معادن غرب استان متعلق به شهرستان قدس است.

وی با اشاره به آغاز پایش‌های جدید معادن استان تهران از 21 شهریور ماه و عملکرد یکپارچه این استان در اجرای پایش معادن، اظهار کرد: از طریق پایش‌ها جلوی فعالیت معادنی که باعث انتشار آلودگی می‌شوند، به فوریت گرفته می‌شود. در پایش اخیر حدود 10 معدن اخطاریه گرفتند و طی دو هفته اخیر چهار معدن در شهرستان‌های قدس و شهریار پلمپ شدند که از این تعداد سه معدن متعلق به شهرستان قدس و یک معدن نیز برای شهریار است.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان شهریار با بیان اینکه مشکل عمده و علت اصلی پلمپ معادن، تولید و انتشار آلودگی توسط این واحدها است، افزود: فعالیت در معادن و کار با شن و ماسه ذاتاً آلوده‌زا است، در این بین برخی هم ضوابط زیست محیطی را به طور کامل رعایت نمی‌کنند؛ برای مثال در تولید شن و ماسه از آب‌فشان‌ها استفاده نمی‌کنند که در نتیجه آن گرد و خاک ایجاد و باعث آلودگی می‌شود.

به گفته عبدل‌زاده، اگر معادن برای اولین بار دچار خطا در فعالیت و تولید شوند و ضوابط زیست محیطی را رعایت نکنند، به آنها اخطاریه داده می‌شود، در صورت تکرار تولید آلودگی و عدم استفاده از سیستم‌های کنترل آلاینده مثل آب‌فشان‌ها در معادن شن و ماسه و فیلتراسیون‌ها در کارخانه‌های آسفالت‌، این واحدها پلمپ می‌شوند.

وی همچنین با بیان اینکه برخی معادن از سیستم آب‌فشان به طور مستمر استفاده نمی‌کنند، ادامه داد: برخی نیز مسیرهای دسترسی به معادن را مالچ‌باشی یا آب‌پاشی نمی‌کنند که به هنگام تردد کامیون‌ها خاک بلند شده و ایجاد آلودگی می‌کند.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان شهریار تصریح کرد: با خاطیان در امر آلودگی محیط زیست به شدت برخورد می‌شود و دز این زمینه هیچ اغماضی صورت نخواهد گرفت، بویژه با کسانی که ضوابط زیست محیطی را به صورت مکرر زیر پا می‌گذارند.

وی درباره مدت زمان پلمپ این معادن، گفت: یک کمیته پلمپ و فک پلمپ در استان تهران وجود دارد که درباره تعداد روزهای پلمپ و زمان فک کارخانه‌ها و معادن متخلف تصمیم‌گیری می‌کند. اگر معدنی بارها دچار تخلف شده باشد برای مدت طولانی حدود یک ماه پلمپ می‌شود تا دچار ضرر اقتصادی شد به عبارتی طوری قانون به او اعمال می‌شود که بداند اگر قانون را رعایت نکند ضرر و خسران خواهد دید.

عبدل زاده در پایان افزود: برای کسی که برای بار اول دچار تخلف شده، مدت پلمپ واحد تولیدی کمتر است و نهایتاً با اخذ تعهدنامه برای عدم تکرار تخلف اجازه فعالیت مجدد به آنها داده می‌شود. بنابراین متصدیان معادن و کارخانه‌های آسفالت باید تمهیدات زیست‌محیطی مورد نظر اداره حفاظت محیط‌ زیست را تامین کنند تا امکان فک پلمپ بوجود آید.
منبع: ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس