کد خبر 470443
تاریخ انتشار: ۳۰ شهریور ۱۳۹۴ - ۱۵:۴۶

رییس ستاد ویژه توسعه فناوری نانو از سهم پنج درصدی حوزه خودرو از فناوری نانو ابراز تاسف کرد و گفت: فعالیت‌های فناوری نانو در دیگر حوزه های صنعتی نسبت به خودرو گسترده تر است.

 به گزارش مشرق، دکتر سعید سرکار رییس ستاد ویژه توسعه فناوری نانو روز دوشنبه در نشست تخصصی معرفی تجاری سازی فناوری نانو در صنعت خودرو اظهار داشت: فعالیت های نانو به سه مرحله تقسیم می شود که مرحله نخست به تولید نانو مواد برمی گردد و خوشبختانه ما در این حوزه موفق عمل کرده ایم به طوریکه بیش از 95 درصد دانش فنی تولید نانو مواد را به دست آورده ایم.

وی ادامه داد:فاز دوم در مجموعه فعالیت های نانو مربوط به رسوخ این فناوری در صنایع است که ما روی این مرحله متمرکز شده و تاکنون در هشت حوزه صنعتی، نانو را بسط داده ایم.

سرکار به صاحبان صنایع هشدار داد درصورت غفلت از به کارگیری نانو، در آینده نه چندان دور قدرت رقابت پذیری و بازارهای خود را از دست خواهند داد.

وی ادامه داد: تولید محصولات هوشمند، سومین فاز فعالیت های نانو را تشکیل می دهد که محصولاتی مانند داروهای هوشمند یا پارچه های هوشمند براساس شرایط محیطی، عملکردهای خاصی را از خود نشان می دهند که در این حوزه نیز اقدامات خوبی انجام داده ایم.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران بر ضرورت توجه و تمرکز بیشتر بر اقتصاد مقاومتی تاکید کرد و گفت: اقتصاد مقاومتی دارای دو مولفه اصلی شامل تولید محصولات استراتژیک و اقتصاد دانش بنیان است و با پیشرفت در حوزه های دانش بنیان می توانیم در بسیاری کشورها نفوذ کرده و آنها را به خود وابسته کنیم.

وی تصریح کرد: ایران از بنیه و لیاقت لازم برای داشتن یک اقتصاد تهاجمی برخوردار است و می توان با اقتصاد دانش بنیان که از دل صنایع دانش بنیان بیرون می آید به فراسوی مرزها نگاه اقتصادی داشت.

سرکار ارتباط صنعت و دانشگاه در ایران را مورد نقد قرار داد و گفت: در بسیاری از حوزه ها صنعت نداریم و فقط با ماشین آلات و کارخانه طرف هستیم که تفاوت کارخانه و صنعت کاملا مشخص است و دانشگاه به طور طبیعی نمی تواند با کارخانه ارتباط برقرار کند.

وی توضیح داد: در برخی حوزه ها چون ماشین آلات را از خارج خریداری، نصب و راه اندازی کرده ایم قادر به ارتقای آن نیستیم درصورتیکه صنعت، فرآیندی پویا است و قادر به ارتقای خود در گذر زمان است و برای داشتن صنعت باید خودمان طراح و ماشین ساز شویم.

رییس ستاد ویژه توسعه فناوری نانو افزود:از یک طرف باید به صاحبان صنایع حق بدهیم که می گویند تولید و چاپ مقاله، دغدغه اصلی استادان دانشگاه است و آنها مشکلات صنعت و حساسیت زمان را درک نمی کنند و مشکل و مساله صنعت را به پایان نامه دانشجویی تبدیل کرده و نتیجه آن را سه سال بعد تحویل می دهند.

وی خاطرنشان کرد: از طرف دیگر، دانشگاهیان نیز صنعت را موجودی منفعل و وابسته به مونتاژ و کپی برداری می دانند و به طور کلی در کشور ما صنعت و دانشگاه مانند دو موجود نامتجانس هستند که نمی توانند با یکدیگر همزیستی داشته باشند.

سرکار یادآور شد: ارتباط دانشگاه و صنعت در غرب کاملا به هم تنیده و وابسته به حیات یکدیگر است و صنعت برای باقی ماندن در عرصه رقابت به تحقیقات دانشگاه نیاز دارد و دانشگاه نیز برای حفظ موجودیت خود نیازمند پول صنعت است و در کشور ما نیز تا زمانی که بودجه های دولتی به دانشگاه و صنعت تزریق می شود این دو بخش قادر به برقراری ارتباط مناسب با یکدیگر نخواهند بود.

وی برقراری ارتباط صنعت و دانشگاه در کشور در شرایط فعلی را ناممکن دانست و گفت: ایجاد این ارتباط نیازمند یک کاتالیزور و واسطه است که شرکت های دانش بنیان بهترین واسط میان صنعت و دانشگاه هستند زیرا از دل دانشگاه بیرون آمده اند، با حرکت در مرز دانش آشنا هستند و یکی از خروجی های آنها تولید مقاله و تعریف پروژه های دانشجویی است و از سوی دیگر، مفهوم زمان، تجارت و اقتصاد را به خوبی درک می کنند و می توانند به عنوان پل واسط میان صنعت و دانشگاه نقش موثری ایفا کنند.

نشست تخصصی معرفی فرصت های صنعتی و تجاری در صنعت خودرو به میزبانی معاونت آموزش، پژوهش و فناوری وزارت صنعت، معدن و تجارت و با حضور معاون پژوهشی وزارتخانه های صنعت و علوم، تحقیقات و فناوری برگزار شد.

در حاشیه این نشست دو روزه، نمایشگاهی از آخرین دستاوردهای فناوری نانو در صنعت خودرو با حضور شرکت های دانش بنیان برپا شده است.
منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • مهماندار هواپیما ۱۶:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۶/۳۰
    0 0
    بزرگترین معضل صنعت ایران عدم استفاده از اختراعات و تولیدات مراکز دانش بنیاد و دانشگاهها است چون اکثر مدیران خودرو سازی سیاسی هستند و اعتقادی به دانش ایرانی ندارند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس