رئیس کمیسیون ویژه برجام مجلس شورای اسلامی با انتقاد از عملکرد آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تاکید کرد که آژانس حداقل کمک‌ها را هم به ایران نکرده بلکه به ابزار آمریکا بدل شده است.

به گزارش مشرق، علیرضا زاکانی نماینده مردم تهران و رئیس کمیسیون بررسی برجام مجلس شورای اسلامی یکشنبه شب با حضور در برنامه «تیتر امشب» که از شبکه خبر پخش شد، طی اظهاراتی به تشریح جزئیات نشست اعضای کمیسیون متبوعش با یوکیو آمانو مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پرداخت.

وی در پاسخ به اولین سؤال مجری برنامه مبنی بر اینکه چرا آقای آمانو با پخش زنده نشست کمیسیون برجام مخالفت کردند و حتی اجازه ضبط نشست را نیز نداد، گفت: این موضوع درخواست آقای آمانو بود، تلاش ما این بود که نشست پخش شود زیرا اظهارات ما در این نشست واقعیاتی بود که در دل ایرانی‌ها وجود داشت و همین عامل بی‌اعتمادی ما به آژانس شده بود.

زاکانی در همین زمینه یادآور شد: آقای آمانو به آقای ظریف عدم پخش را گفته بود البته بنده زمانی که با آقای قشقاوی صحبت کردم وی این موضوع را به بنده گفت. یعنی اعلام کرد که شرط حضور آقای آمانو این است که هم نشست پخش نشود و هم ضبط نشود که بعدا پخش نشود.

رئیس کمیسیون ویژه برجام مجلس ادامه داد: آقای آمانو گفته بود من می‌خواهم حرف‌های جدی بزنم و چون قرار است حرف‌های جدی زده شود بهتر است ضبط و پخش نشود.

وی در پاسخ به سؤال دیگر مجری برنامه مبنی بر اینکه انتقاد شما و سایر نمایندگان نسبت به عملکرد آژانس بین‌المللی انرژی اتمی چه بوده است، گفت: نمایندگان در این نشست مباحث خود را مطرح کردند. بنده هم به عنوان خادم مردم نکاتی را بیان کردم.

زاکانی با بیان اینکه انتقادات و مباحث نمایندگان مربوط به این می‌شد که ما گذشته نامطلوبی را با آژانس سپری کرده بودیم، تصریح کرد: ما جزو اولین کشورهایی بودیم که به آژانس پیوستیم اما سؤال این است که ما‌به‌ازای آن آژانس چه تعهدی را در قبال کشورمان انجام داده است.

«آژانس باید به ما کمک می‌کرد تا ما بتوانیم به فناوری صلح‌آمیز هسته‌ای بپردازیم اما کاری کرد که قدرت‌های بزرگ بتوانند به کشورمان فشار بیاورند تا جلوی این فعالیت صلح‌آمیز گرفته شود. ما در این نشست گفتیم که آژانس باید فنی برخورد کند اما متاسفانه سیاسی برخورد می‌کند».

رئیس کمیسیون ویژه برجام مجلس شورای اسلامی در بیان مثالی در کارشکنی‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت: قطع رادیو داروها یکی از این موارد است. در دورانی ما از بلژیک رادیو دارو وارد می‌کردیم اما پس از تحریم‌ها واردات رادیو داروها قطع شد. پس از این اتفاق ما تاکید کردیم که چرا شما در مورد حقوق انسان‌ها کارشکنی می‌کنید. این رادیو داروها که کاملا مصارف درمانی دارد.

زاکانی همچنین گفت:‌ به ایشان عنوان کردیم که میان ما و آمریکا دیوار بلندی وجود دارد و شما نگذارید که این دیوار سایه‌ای بر رابطه ما و آژانس ایجاد کند.

زاکانی با اشاره به اینکه هدف آمانو از سفر به ایران تأکید بر فنی برخورد کردن آژانس و تأمین امنیت اسرار صنعت هسته‌ای ایران نزد آژانس بود، گفت: درباره درز اطلاعات محرمانه هسته‌ای کشورمان که منجر به شهادت ۵ نفر از دانشمندان هسته‌‌ای کشورمان شد آقای آمانو گفت که در زمان من این درز اطلاعات صورت نگرفته و اگر از سوی فردی این اطلاعات درز کرده از آژانس جدا شده بوده است.

وی با قانع‌کننده ندانستن این پاسخ به لزوم تنظیم نظامات آژانس به منظور امکان نیافتن افراد جدا شده از این نهاد جهت درز اطلاعات محرمانه کشورها اشاره کرد و گفت: امکان جاسوسی از صنعت هسته‌ای کشور از یک جهت دغدغه است و از جهت دیگر باید تمهیداتی در مورد آن اندیشیده شود.

نماینده مردم تهران در مجلس از برگزاری چند جلسه اعضای کمیسیون برجام با چند نهاد امنیتی کشور سخن گفت و با اشاره به تأکید اعضای کمیسیون بر دقت در انتخاب افراد به نحوی که به راحتی امکان دسترسی به اطلاعات را نداشته تا در صورت دسترسی به آنها و تصمیم به جاسوسی آنها مابه‌ازای سختی بدهند، خاطرنشان کرد:‌ آقای آمانو گفت که ما رژیم دقیقی داریم اما ما شاهد مثال خود را شهادت ۵ دانشمند هسته‌ای خود عنوان کردیم که ایشان پاسخ داد این ربطی به آژانس ندارد.

رئیس کمیسیون برجام مجلس شورای اسلامی گفت: ما مطرح کردیم که بالاخره این شهادت‌ها در نتیجه ارائه اطلاعات ما به آژانس رخ داده و اگر قرار باشد در آینده اینگونه مسائل مطرح شود رابطه ما را با آژانس مخدوش می‌کند.

وی با رد این نکته که چه تضمینی برای محرمانه ماندن اطلاعات کشورها در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی وجود دارد، گفت: عناصر امنیتی آژانس نسبتی خاص با سیستم‌های غربی دارند.

زاکانی با اشاره به اینکه آمانو می‌خواهد اطمینان بدهد که اطلاعات ما در آژانس محرمانه باقی خواهد ماند، گفت: آقای آمانو باید این را در عمل ثابت کند.

وی جلسه امروز اعضای کمیسیون ویژه بررسی برجام مجلس شورای اسلامی با رئیس آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌‌ای را صمیمی اما در عین حال جدی توصیف کرد و افزود: ما به ایشان اعلام کردیم که نماینده ملت بوده و در این جلسه جدی هستیم و شما هم باید پاسخگوی ملت ما باشید و ما نیز در این جلسه بازخوانی تعهدات آژانس را مدنظر داریم.

زاکانی با تأکید براینکه استفاده ابزاری دیگران از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ثابت شده است گفت: در طول ۱۳ سال گذشته همواره آژانس ادعا کرده و ما پاسخ داده‌ایم و هر پاسخ ما دوباره با ادعاهای جدید آژانس مواجه شده است.

وی با اشاره به لزوم هوشیار بودن ما و اتخاذ تمیهداتی جهت جلوگیری از تکرار اتفاقات تلخ گذشته درباره جزئیات جلسه امروز کمیسیون ویژه برجام با آمانو عنوان داشت: در ابتدا من به عنوان رئیس کمیسیون به معرفی مجلس شورای اسلامی و جایگاه این قوه پرداختم و در ادامه آقای نجابت درباره جایگاه مجلس به عنوان ریل‌گذار حرکت کشور و ضرورت جدیت دو طرف -ایران و آژانس- سخن گفت.

رئیس کمیسیون ویژه بررسی برجام مجلس شورای اسلامی هشدار علاءالدین بروجردی دیگر عضو کمیسیون درباره سایه انداختن دیوار بی‌اعتمادی میان ایران و آمریکا بر روی رابطه ایران و آژانس را مورد اشاره قرار داد و گفت: آقای نقوی حسینی نیز مطرح کرد که آژانس به یک گروه تروریستی که اطلاعات غلط از صنعت هسته‌ای ما ارائه داده وزن داده است و برمبنای آن ما را که همواره به تعهدات خود پایبند بوده‌ایم محل اتهام قرار داده است که در این باره آقای آمانو هیچ پاسخی نداد.

وی به سؤال محمدمهدی زاهدی دیگر عضو کمیسیون درباره عمل نشدن به تعهد آمانو درباره حل ۵ ساله و به گفته معاون وی حل ۵ هفته‌‌ای مشکل هسته‌ای ایران اشاره کرد و افزود: آقای بذرپاش نیز از خسارات‌های سنگینی که به موجب درز اطلاعات محرمانه هسته‌ای به کشور ما وارد شده است سخن به میان آورد که آقای آمانو با این پاسخ که این خسارت‌ها ربطی به آژانس ندارد گفت؛ شما به ما اطلاعات لازم را بدهید تا من مسئله ترورها را پیگیری کنم.

زاکانی اضافه کرد: آقای احمدی عضو دیگر این کمیسیون در ادامه خطاب به رئیس سازمان بین‌المللی انرژی اتمی تصریح کرد، اگر ما عضو آژانس نبودیم خیر و برکت بیشتری از صنعت هسته‌ای خود می‌بردیم چرا که اکنون با کشورهایی که عضو آژانس نبوده و خطوط قرمز را رد می‌کنند هیچ کاری ندارید که در اینجا نیز پاسخ آقای آمانو سکوت بود.

وی به انتقاد حجت‌الاسلام ابوترابی‌فرد نایب رئیس مجلس شورای اسلامی نسبت به وجود تبعیض میان جمهوری اسلامی ایران و رژیم صهیونیستی در مواجهه با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اشاره کرد و با ذکر این نکته به آقای آمانو، وی در پاسخ به این انتقاد خود را یک دیپلمات توصیف کرده است، خاطرنشان کرد: آقای حقیقت‌پور نیز در سخنان خود اظهار داشت که اگر شما -آمانو- دیپلمات هستید ما انقلابی هستیم؛ ادله شما در مورد انفجار هسته‌ای در مریوان که محملی برای زیاده‌خواهی‌های آمریکا شد، چیست؟ که آقای آمانو پاسخ گفت، یک گزارش به دست ما رسیده بود.

زاکانی هدف رئیس سازمان بین‌المللی انرژی اتمی از سفر به تهران را جلب اعتماد و آشنایی با جامعه ایران خواند و با اشاره به اینکه وی این سفر را مفید توصیف کرد در ادامه تصریح کرد: اعتماد ما در نتیجه سخن کسی جلب نمی‌شود بلکه در عمل جلب می‌شود.

وی در پاسخ به این سؤال مجری برنامه که آیا نشست امروز شما حاشیه‌ای نیز داشت، گفت: این نشست حاشیه‌ای نداشت و حداقل بنده در ذهنم حاشیه‌ای به یاد نمی‌آورم.

رئیس کمیسیون ویژه برجام مجلس شورای اسلامی با اشاره به بررسی توافق هسته‌ای در مجلس گفت: بحث ما در مجلس این بود که در یک ماه اخیر فرصتی طلایی برای انجام وظیفه خطیر نمایندگی وجود دارد که این فرصت در طول تاریخ مجلس کم‌نظیر است، در کمیسیون ویژه برجام هم ما دقیقاً وارد مباحث شدیم و با پتانسیل بالا مباحث را واکاوی می‌کنیم.

وی در پاسخ به سؤال دیگر مجری برنامه مبنی بر اینکه آیا در نشست اعضای کمیسیون برجام با آقای آمانو بحث محرمانه‌ای وجود داشت که به اطلاع مردم نرسیده باشد، گفت:‌ تمامی مباحث مربوط به این جلسه بیان شد و چیز خاصی به عنوان بحث محرمانه مطرح نشد.

رئیس کمیسیون ویژه برجام مجلس شورای اسلامی به بحث‌های مطرح در نشست مذکور پیرامون پروتکل الحاقی اشاره کرد و گفت:‌ آقای آمانو در این نشست تأکید داشت که ما پروتکل را داوطلبانه پذیرفتیم و تأکید می‌کرد که کشورهای زیادی این پروتکل را پذیرفته‌اند اما به نظر ما این مباحث قابل قبول نیست.

«در سال‌های ۸۲ تا ۸۴ ما این پروتکل را پذیرفتیم و تمام تأسیسات هسته‌ای‌مان را پلمب کردیم حتی بخش تحقیقاتی؛ در آن ایام ما چیزی نداشتیم که بخواهیم پهنان‌کاری کنیم اما همان روزها شورای حکام ۴ یا ۵ قطعنامه علیه ما صادر کرد و همین‌ها منشأ قطعنامه‌های بعدی شد.»

زاکانی به اظهارنظر آمانو درباره عضویت کشورهای متعدد در پروتکل الحاقی اشاره کرد و گفت: خیلی از این کشورها محلی از اعراب ندارند یعنی دارای صنعت هسته‌ای نیستند، برخی دیگر نیز در منظومه نظام سلطه فعالند یعنی با سلطه‌گران بده بستان خاص دارند به همین دلیل سؤال ما این است که در این زمینه چه تمهیداتی برای کشورهای مستقل قائل شده‌اند.

رئیس کمیسیون ویژه برجام مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه نمایندگان در نشست با آمانو درباره کلیت وظیفه آژانس مباحث جدی مطرح کردند، اظهار داشت: نمایندگان مباحثی نیز مطرح کردند مبنی بر اینکه در صورت عدم همکاری آژانس ممکن است مسیر فعلی استمرار پیدا نکند.

بهروز کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی که میهمان تلفنی برنامه «تیتر امشب» شبکه خبر با موضوع سفر یوکیو آمانو مدیرکل سازمان بین‌المللی انرژی اتمی به کشورمان بود، گفت: از آنجا که تبلیغات منفی علیه کشورمان افزایش یافته بود، از آقای آمانو دعوت کردیم به ایران بیاید.

وی با اشاره به اینکه آمانو در این سفر دریافت که اطلاعات مبتنی بر تصاویر ماهواره‌ای از تأسیسات هسته‌ای کشور صحیح نیست، افزود:‌ بازدید آمانو از پارچین جزء تعهدات جمهوری اسلامی ایران نبوده است، ولی ما با هدف اطمینان یافتن وی از عدم صحت برخی اطلاعات ارائه شده به او این بازدید را طراحی کردیم.

کمالوندی با ابراز بی‌اطلاعی از نمونه‌برداری هیأت همراه آمانو از سایت پارچین در جریان این بازدید، در ادامه گفت: هدف ما از نقشه راه میان ایران و آژانس بین‌المللی اتمی پایان دادن به درخواست‌های مکرر آژانس از ایران است.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی با اشاره به اینکه در مجموع فکر می‌کنم رئیس سازمان بین‌المللی انرژی اتمی از سفر خود به تهران رضایت داشت، گفت: در این سفر هیچ گفت‌وگویی با دانشمندان هسته‌ای کشورمان صورت نگرفته و چنین چیزی اصلاً در برنامه نیست.
منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 10
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 12
  • داود ۰۰:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۶/۳۰
    0 0
    سلام درود بر زاكانى دلاور دكترجان از صميم قلب دوستت داريم.
  • ۰۷:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۶/۳۰
    0 0
    اقای زاکانی مثل اینکه متوجه نیستی ما این قدرت را داریم که یکبار دیگر مجلس را به توپ ببندیم ها
  • لازمی ۰۸:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۶/۳۰
    0 0
    ممنون از زحمات زاکانی. اجرت با امام زمان(عج)
  • ۰۹:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۶/۳۰
    0 0
    جالب بود
  • ۰۹:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۶/۳۰
    0 0
    لایک ناشناس 7:29.
  • ۰۹:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۶/۳۰
    0 0
    راست میگه,شهادت دانشمندای هسته ای چه ربطی به آژانس داره؟!
  • ۱۰:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۶/۳۰
    0 0
    غلط میکنید
  • ۱۲:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۶/۳۰
    0 0
    فکر میکنی کی بچه های هسته ای مارو معرفی کرد به اسرائیل تا ترورشون کنن؟ اسرائیلیا تو سایتای ما رفت و آمد داشتن یا ماموران آژانس؟
  • یکی ۰۱:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۶/۳۱
    0 0
    پس کدوم نهاد بین المللی نامرد اطلاعات عزیزان هسته ای رو به اسرائیل نجس و خبیث داد؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
  • مهدی ۰۵:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۶/۳۱
    0 0
    خدا خیرت بده جناب آقای زاکانی

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس