کد خبر 468207
تاریخ انتشار: ۲۵ شهریور ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۳

ازیار بیژنی گفت: من از شاگردان سید مسعود هستم که بعد از مدت ها وارد حوزه کاریکاتور شدم که به تشویق وی بوده است.

به گزارش مشرق، آیین تجلیل از «سید مسعود شجاعی طباطبایی» به عنوان کاریکاتوریست انقلابی کشورمان عصر روز گذشته در برنامه پنجمین عصر هنر انقلاب در موسسه هنری رسانه‌ای اوج با حضور پرویز سروری، کامبیز درم‌بخش، محمدحسین نیرومند،‌ علیرضا ذاکری، مازیار بیژنی، محمد حبیبی مدیر دفتر هنری تجسمی بنیاد فرهنگی روایت، حجت‌الاسلام دعایی، یوسف علی میرشکاک، حسین قرایی، برادر شهید علم الهدی و خانواده شهید محمدی برگزار شد.

علیرضا ذاکری در این مراسم اظهار داشت: تعریف کردن از سیدمسعود سخت است؛ فعالیت‌های وی در زمینه هنر انقلاب اسلامی طی سال‌های گذشته سبب شد تا کاریکاتور انقلاب شکل فاخر به خود بگیرد. در واقع شجاعی‌، پرچم کاریکاتور انقلاب را بالا نگه داشته است.

وی ادامه داد: سید مسعود در 8 سال دفاع مقدس با دوربین به جبهه رفت و اکنون در جبهه جنگ نرم فعالیت می‌کند. او در این فعالیت‌ها گاهی از سوی برخی افراد که در کنار سیدمسعود رشد کردند، نقد مخرب و غیرمنصفانه می‌شود اما با این حال به کارش ادامه می‌دهد.


حسین قرایی در ادامه بیان داشت: حضور هنرمندانی مثل استاد شجاعی طباطبایی تراز هنر انقلاب اسلامی را بالا می‌برد و فرهنگ انقلاب را  ارتقا می دهد اما متاسفانه به جناح مومن فرهنگی کم توجهی می‌شود.

وی با اشاره به منشور هنر حضرت امام خمینی(ره) گفت: امام در این منشور فرمودند، تنها هنری مورد قبول قرآن است که صیقل‌دهنده اسلام ناب محمدی (ص) باشد؛ هنری زیبا و پاک است که کوبنده سرمایه مدرن، اسلام سازش و فرومایگی و اسلام آمریکایی باشد. هنر کشور با این طراز خیلی فاصله دارد.

قرایی ضمن تأکید بر اینکه باید توجه دولتیان به جناح مؤمن فرهنگی بیشتر شود، یادآور شد: کوشش مؤمنانه اهالی هنر ادامه دارد حتی اگر مثل استاد شجاعی‌طباطبایی به 22 کشور ممنوع‌الورود بشوند.

در ادامه این مراسم «محسن‌ طاها» خواننده جوان کشورمان قطعه‌هایی از مکر شیطان بزرگ، آمریکا، را خواند.

در بخش بعدی برنامه، مجری به رویداد فتنه 88 اشاره کرد و گفت: در آن موقع و رویدادهای عجیب، شجاعی‌طباطبایی و محمدحسین نیرومند با کسانی به گفت‌وگو نشستند که درباره این حوادث فکر دیگری می‌کردند؛ کسانی که از برکت انقلاب اسلامی به جایی رسیده بودند و نمک‌نشناسی کردند.


مازیار بیژنی کاریکاتوریست شناخته شده کشورمان در ادامه این پاسداشت بیان داشت: من از شاگردان سید مسعود هستم که بعد از مدتها وارد کاریکاتور شدم که به تشویق وی بوده است.

وی با بیان خاطره‌ای از ورود مجدد به عرصه کاریکاتور، گفت: بعد از مدت‌ها که کشیدن کاریکاتور را کنار گذاشته بودم، در دانشگاه امام صادق (ع) بودیم که یکی از دوستان مجله کاریکاتور را برای من آورد و گفت: شماره اول آن چاپ شده است، چرا نخریدی؟ بعد از من قول گرفت تا شماره‌‌های بعدی را بگیرم. بعد از مدتی در جشنواره مطبوعات شرکت کردم و اثرم برنده شد. از آن زمان سیدمسعود مرا به عرصه کاریکاتور بازگرداند.

 بیژنی ضمن قدردانی از برگزاری چنین مراسمی برای هنرمندان انقلابی یادآور شد: خوشحالم که چنین مراسمی در غربت هنر انقلاب برگزار شده و معتقدم این برنامه ها باید به صورت وسیع‌تر و در ابعاد بزرگتری انجام بگیرند ولی در همین حد نیز به عنوان لنگه کفشی در بیابان کاریکاتور اتفاق خوبی است.

پرویز سروری خاطرنشان کرد: من سال 59 خاطرات زیبایی از سید مسعود دارم؛ این خیلی مهم است که انسان بتواند مدارک و مسئولیت‌ها را طی کند اما تغییر نکند؛ روحیات‌، انگیزه ، اخلاص و تواضع وی با سال 57 هیچ تغییر ی نکرده و همین موضوع مرا شیفته آقا مسعود کرده است.

وی خاطرنشان کرد: در طول جنگ بعضی از دوستان برای کشیدن تصاویر شهدا گاهی تا صبح بیدار بوده‌اند یادم نیست که یک بار سید مسعود به خاطر بی خوابی و خستگی شکایت کند در واقع روحیه بدهکاری به انقلاب را همیشه در او دیده‌ام.

سروری با اشاره به ویژگی‌ دیگر شجاعی‌طباطبایی، یادآور شد: خیلی مهم است که انسان وارد فضای روشنفکری امروزی شود و مثل آنها نشود. در واقع سیدمسعود روشنفکر به معنای واقعی است.

در بخش دیگر این مراسم کلیپی از ماجرای شهید سید مرتضی آوینی و سیدمسعود شجاعی‌طباطبایی پخش شد. مبنی بر اینکه سید مسعود نقاشی از ماهی محصور در تنگ کشیده بود و سیدمرتضی آن ماهی را به انسان تشبیه کرده که خود را پایبند به عالم خاکی کرده است.

در ادامه مجری برنامه به این موضوع اشاره کرد که نشریه «شارلی ابدو» به موضوع غرق شدن کودک 4 ساله سوری اهانت کرده است که افراد هوشمندی مثل شجاعی‌طباطبایی به این اهانت‌ها پاسخ می‌دهند.

محمدحسین نیرومند از کارشناسان فرهنگی و هنری و دوستان نزدیک سیدمسعود شجاعی‌طباطبایی در ادامه این پاسداشت، گفت: در کتاب قاب‌های ماندگار سیدمسعود، دو عکس از یک نوجوان است؛ آن نوجوان از سید درخواست کرد که از او عکس بگیرد و با اصرار می‌گوید حتما باید شهید شوم تا از من هم بگیری؟ وقتی شجاعی‌طباطبایی عکس را می‌اندازد به فاصله 50 ـ 60 متر فاصله می‌گیرد که خمپاره‌ای زده می‌شود و آن نوجوان شهید می‌شود. برگزاری این برنامه‌ها مصداق همین داستان است که آیا حتما باید برای این هنرمندان اتفاقی بیفتد تا یادشان بمانیم؟! این نقص برای سیستم فرهنگی کشور است.

وی ادامه داد: سیدمسعود از اولین کسانی است که جریان مهم کاریکاتور بعد از انقلاب را پیش برد و بدون وی بی‌شک چراغ خانه کاریکاتور ایران خاموش می‌شد و از این جهت تاریخ کاریکاتور انقلاب مدیون مسعود بوده است.

نیرومند گفت: مسعود 30 سال است که در حوزه فرهنگ و هنر یک خط شکن است و اگر او را یک بسیجی فرهنگی بدانیم 30 سال است که وی هم چنان در جبهه جنگ پیش روی می‌کند؛ اما متأسفانه در این 30 سال کسانی هستند در حوزه فرهنگ و هنر او را نمی‌بینند و فکر می‌کنند که مفقودالاثر است، بعضی‌ها هم جرأت این را ندارند که به او نزدیک شوند.

این منتقد و کارشناس عرصه فرهنگ و هنر یادآور شد: وی در عرصه‌های مختلف کاریکاتور از جمله برپایی دوسالانه، حتی آموزش در خارج از کشور از جمله یونان پیش‌قدم بوده؛ حتی در حوزه قلم صدها مقاله دارد که بسیاری به آن ارجاع داده می‌شودند.

وی افزود: شجاعی جزو مفاخر انقلاب اسلامی ایران است که خیلی‌ها توان همراهی با وی را ندارند و من رفاقت و دوستی با سید مسعود را یکی از نعمت‌های خداوند می‌دانم.

یوسف‌علی میرشکاک در این مراسم ضمن تقدیر و ابراز محبت به سید مسعود شجاعی طباطبایی به فعالیت‌های بی دریغ این هنر اشاره کرد و گفت: سید مسعود به 22 کشور ممنوع الورود شده است باید او را نشاند و مصاحبه کرد که در طول این سالها چه کرده است.

وی در ادامه به رهبری امام خمینی (ره) و رهبر معظم انقلاب اسلامی و انتقاد به شعار «خامنه‌ای خمینی دیگر است» اشاره کرد و گفت: من ولایتی تبلیغاتی نیستم که با تغییر هوا، مسیرم تغییر کند.

میرشکاک با اشاره به معیارهای نادرست وزارت ارشاد برای گزینش هنرمندان، گفت: باید از آنها خواست تا برای یک بار هم که شده با نگاهی متواضعانه و عادلانه برای دسته بندی افراد تصمیم بگیرند. 

وی هم چنین با اشاره به همکاری و کمک شجاعی به جوانان افزود: وقتی من می بینم هنرمندان میانسال حاضر نیستند برای هنرمند جوان بلند شوند و تواضع کنند من از هنر انقلاب ناامید می شوم ولی او و افرادی از این دست هستند که به بالا ماندن پرچم‌مان در عرصه هنر کمک می کنند. 

 در ادامه مراسم سید مسعود شجاعی طباطبایی از حضور مهمانان قدردانی کرد و گفت: پرویز سروری به عنوان استاد اخلاق و کار من از سال 59 بود و در مسیری که ما قرار گرفتیم، هدایت‌مان کرد.

وی ادامه داد: من با آقای نیرومند33 سال رابطه دوستانه داریم و خیلی از رویدادها را باهم پایه‌گذاری کردیم.

مدیر خانه کاریکاتور ایران یادآور شد: من از مازیار بیژنی تشکر می‌کنم؛ او در حوزه کاریکاتور مطبوعاتی از چهره‌های شاخص است و جزو معدود کسانی است که کارتون را خوب می‌شناسد.

وی در ادامه از علیرضا ذاکر، حسین قرایی، رضا برجی، قدمی، حسن‌وند، حجت‌الاسلام دعایی و دیگر دست‌اندرکاران برگزاری این برنامه تشکر کرد.

تقدیر از سیدمسعود شجاعی‌طباطبایی و گرفتن عکس‌ یادگاری پایان‌بخش این بود.


منبع: میزان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس