گروه سیاسی مشرق - روزنامه‌ها در لابه‌لای گزارش‌ها و سرمقاله‌ها، قسمتی از صفحات خود را به اخبار روزهای گذشته یا اخبار ویژه اختصاص می دهند که مشرق در ادامه به آنها اشاره می‌کند.

** کیهان

اگر رأی مردم حق‌الناس است شما آن را زیر پا گذاشتید

هاشمی رفسنجانی در گفت‌وگویی با هفته‌نامه مثلث اظهار داشت نقش رهبری در انتخابات بسیار برجسته بود.

وی در پاسخ به این پرسش که نقش رهبری را در انتخابات 92 چگونه یافتید؟ نکات قابل تاملی بیان می‌دارد و می‌گوید: «نقش رهبری در انتخابات متوجه شور و اشتیاق مردم برای حضور و صحت برگزاری آن است. من چند مورد را می‌گویم تا مشخص شود که نقش ایشان چقدر برجسته بود.

اولا در نامگذاری سال 92، حماسه سیاسی گفتند که مصداق کامل و نقطه عطف آن انتخابات بود.

ثانیا گفتند که هیچ‌کس، حتی خانواده‌ام نمی‌دانند به چه کسی رأی می‌دهم که این جمله نوعی اعتماد به مردم داد. ثالثا به انتخابات فراتر از نظام و انقلاب، رویکرد ملی دادند و اعلام کردند که حتی کسانی که نظام را قبول ندارند، به خاطر کشور ایران در انتخابات شرکت کنند و رابعا اعلام کردند که رأی مردم حق‌الناس است. این جمله ایشان خیلی تاثیر داشت.»

هاشمی ادامه داد: «هر کسی که ادعای پیروی از ولایت می‌کند، باید برای نهادینه شدن این حرف رهبری در جامعه تلاش کند که رأی مردم حق‌الناس است. وقتی یک فقیه و مرجع تقلید این حرف را می‌زند، معنایش این است که دست بردن در رأی مردم مثل سرقت از اموال و لباس دیگران است. این حرف برای مأموران انتخابات در نام‌نویسی، نظارت، شمردن و اعلام نتایج تکلیف می‌آورد. حتی اگر کسی با نگاه سیاسی و به خاطر مسایل شخصی مردم را از رأی دادن به یک نفر با رد صلاحیت محروم کند، با این حرف رهبری که یک فتوای سیاسی است، دست بردن در حق‌الناس است.

حق‌الناس هم به گونه‌ای است که خداوند نمی‌گذرد، هر چند از حق خود با یک توبه می‌گذرد.

این حرف یک نکته تاریخی است و اگر در آینده هم برای هر انتخابی این جمله نصب‌العین همه مسئولین باشد، مطمئن باشید مردم با اطمینان و اعتماد بیشتر شرکت می‌کنند.»

این سخنان از 2 جهت قابل توجه و تأمل است؛ نخست آنکه تکرار فضایل و خصوصیات ستودنی رهبر انقلاب، گرچه فی‌نفسه نشر خوبی‌هاست اما برای کسی فضیلتی نمی‌آورد و باید گفت اینها صفات رهبری است، کمی هم از خودتان در این موضوع بگویید! مثلا اینکه از چند ماه قبل از احتمال تقلب سخن گفته شود یا اینکه کمیته صیانت از آراء تشکیل شود، یا فرمان ریختن به خیابان‌ها در صورت تقلب‌! با کدام صفت و ویژگی‌ رهبری تطابق دارد!؟

از جهت دیگر باید از ایشان پرسید اگر قلبا به این سخنان معتقدید، چرا در برابر کسانی که نظام را به تقلب متهم کردند موضعی نگرفتید و این حرف‌ها را به آنها نگفتید و به یادشان نیاوردید که با وجود رهبر انقلاب و نگهبان این استقلال و امنیت ملی ‌امکان تقلب وجود ندارد؟!


مونیز: برای لغو تحریم‌ها ایران راه‌ درازی در پیش دارد


وزیر انرژی آمریکا گفت ایران راه درازی تا لغو تحریم‌ها در پیش دارد.
به گزارش وال استریت ژورنال، مونیز طی کنفرانس خبری در حاشیه اجلاس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در وین اظهار داشت: هنوز معلوم نیست که اجرای توافق هسته‌ای بین ایران و شش قدرت جهانی و برداشته شدن تحریم‌ها علیه تهران چقدر طول می‌کشد، چرا که ایران راه درازی برای اجرای تعهدات خود در پیش دارد.

براساس بندهای توافق ژوئیه، توافق هسته‌ای در اواسط ماه اکتبر به طور رسمی پذیرفته شود. هر چند، پیش از این که این طرح اجرایی شود، ایران باید یک مجموعه اقداماتی را برای میزان قابل ملاحظه‌ای از زیرساخت‌ها و برنامه‌های هسته‌ای انجام دهد.

مونیز درباره ایران گفت: آنها راه درازی در پیش رو دارند. برخی ارزیابی کرده‌اند که این پروسه شش ماه طول می‌کشد، اما به وضوح روشن است که ایرانی‌ها می‌خواهند این رویه کمتر طول بکشد، زیرا بدیهی است که آنها در بندهای مربوط به برداشته شدن تحریم‌ها منفعت دارند و می‌خواهند این بند هر چه سریعتر اجرا شود.

به گزارش وال استریت ژورنال از جمله کارهایی که ایران باید پیش از برداشته شدن تحریم‌ها انجام دهد، کاهش ذخایر مواد سوختی خود تا 98 درصد، برداشتن بیش از ده هزار سانتریفیوژ از تاسیسات هسته‌ای شناخته شده و خارج کردن هسته اصلی راکتور پلوتونیوم اراک است.

یادآور می‌شود آقای روحانی دیروز اظهار داشت: نمی‌توانم بگویم تحریم‌های ظالمانه را یک شبه می‌شود لغو کرد اما ما در مقام عمل توانستیم این کار را سامان دهیم.


گروهک قلابی را با کدام هدف به صف می‌کنید؟!


هاشمی رفسنجانی در دیدار یک گروهک فعال در فتنه سال 88 برای شرکت و ثبت‌نام در انتخابات خبرگان و مجلس دعوت کرد.

وی در دیدار اعضای مجمع مدرسین و محققین حوزه قم گفته است هر شخصیتی که می‌تواند، براساس وظیفه شرعی و قانونی برای انتخابات خبرگان و مجلس کاندیدا شود.

وی همچنین با تاکید مجدد بر اهمیت انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری و تاثیر حضور انسان‌های صالح در این مجالس به ویژه خبرگان، گفت: شأن و جایگاه رهبری نظام، فراتر از سلیقه‌های سیاسی و جناح‌هاست و یکی از خطرناک‌ترین حربه‌های دوستان نادان و دشمنان دانا و مخالفان نظام، پایین آوردن جایگاه رهبری در سطح یک جناح، گروه و یا حزب خاص است و متاسفانه برخی دانسته یا نادانسته این روزها اهداف خود را با الفاظ و کلماتی ظاهر‌الصلاح دنبال می‌کنند.

یادآور می‌شود برخی اعضای گروهک مذکور در جریان نقش‌آفرینی در آشوب و فتنه سال 88 بازداشت شدند. این گروهک سالها پیش برای ایجاد جریان قلابی و موازی در برابر جامعه مدرسین حوزه علمیه قم راه‌اندازی شد اما با توجه به پایین بودن وزانت علمی و فقهی، نتوانست اعتبار در میان مدرسین و محققین و فضلای حوزه علمیه پیدا کند. اما فراتر از این موضوع، دعوت هاشمی از این جریان آلوده برای نقش‌آفرینی در انتخابات اسفندماه است و این پرسش را پیش می‌کشد که جریان اوباش مسلک فتنه با سابقه سر دادن شعارهایی نظیر مرگ بر اصل ولایت‌فقیه، جمهوری ایرانی به جای جمهوری اسلامی و لو دادن خود با شعار «انتخابات بهانه است، اصل نظام  نشانه است» قرار است در انتخابات آتی کدام نقش را ایفا کند و چرا این طیف اجازه پیدا کرده تا این حد به آقای هاشمی نزدیک شود؟

هاشمی پیش از این نیز یکی از وابستگان به نهضت آزادی و باند مهدی هاشمی معدوم (عبدالحسین هراتی) را  در زمره مشاوران ارشد خود درآورده بود که پس از افشاگری و اعتراض مطبوعات به سوابق هتاکی نامبرده علیه امام(ره) و انقلاب مجبور به کنار گذاشتن  نامبرده شد و هراتی اکنون در بازداشت به سر می‌برد.


حیرت نشریات حامی دولت توافق کردیم که دلار 300 تومان گران شود؟!


رکوردشکنی قیمت ارز که در طول 2 سال گذشته بی‌سابقه است، مدعیان تأثیر مثبت توافق هسته‌ای بر افزایش قدرت خرید پول ملی را به چالش کشیده است.

دیروز در حالی که روزنامه‌های اعتماد و شرق از تاخت و تاز قیمت دلار سخن می‌گفتند، روزنامه آرمان خاطر نشان کرد: نرخ ارز و دلار علی‌رغم برخی تحولات مثبت در حوزه بین‌المللی، افزایش یافته است.

آرمان با اشاره به سیاست دولت برای یکسان‌سازی نرخ ارز که در عمل موجب گران‌تر شدن نرخ دلار و حتی صعود قیمت دلار در بازار از 3200 تومان به نزدیکی 3500 تومان شده، می‌نویسد: یکسان‌سازی نرخ ارز ممکن است زمینه سوءاستفاده را فراهم کند. ندیمی نماینده مجلس می‌گوید یکسان‌سازی نرخ ارز عیوبی هم دارد که خود دولت چون عرضه‌کننده ارز بیشتر است، اگر ارز را درست مدیریت نکند، ممکن است رانت ایجاد شود. وقتی عرضه کننده ارز بخش خصوصی باشد و ارز منشأ خارجی داشته باشد تعریفی دارد، اما اگر ارز ناشی از فروش نفت و پتروشیمی یا کالاهایی است که به نوعی از یارانه یا حمایت دولت برخوردار هستند، این نگرانی را به همراه دارد که ممکن است منجر به سوءاستفاده‌های افراد در ضمن انحصاری شدن شود.

او ادامه داد: در موضوع یکسان‌سازی ارز این آفت را باید در نظر گرفت زیرا بیشترین ارز متعلق به خود دولت است و عرضه آن با سامانه‌ها و تشکل‌هایی توسط دولت، ممکن است منجر به این شود که عده‌ای آنها را خرید کنند و در عناوین مختلف موجبات سوءاستفاده فراهم شود. بنابراین با چنین رویکردی مسائل مالی و ارز حتما بر بازار ارز اثر می‌گذارد و از این جهت مفید است و این نگرانی را هم نمی‌شود از بین برد که موجب کسری بودجه یا رانت‌خواری‌های خاص و ویژه می‌شود. راه‌اندازی بورس ارز نیز می‌تواند موجب شفافیت در سوءاستفاده‌های مالی شود و با ارزش است، اما چون منشأ عرضه ارز دولت است قوانین باید به گونه‌ای تنظیم شود که دولت ضرر نکند یا کسری بودجه پیدا نکند. راه‌اندازی بورس ارز نباید به گونه‌ای باشد که عده‌ای بتوانند با توجه به کارگزاری‌ها و دسترسی به اطلاعات و قیمت پایه پایین عملا به یک ثروت بادآورده دست پیدا کنند.

آرمان این را هم نوشته که «نوسانات در بازار ارز که در روزهای اخیر خود را به شکل افزایش قیمت نشان داده است در حالی اتفاق می‌افتد که پیش‌بینی می‌شد با حصول توافق هسته‌ای میان ایران و کشورهای 5+1 نرخ ارز کاهش پیدا کرده و به ثبات برسد.»

اما روزنامه شرق در همین زمینه نوشت: پرش دلار به 3500 تومان. اگرچه انتظارات روانی پس از توافق هسته‌ای بر این بود که قیمت دلار در بازار کاهش قابل توجهی پیدا کند، اما افزایش 300 تومانی دلار به خوش‌بینی‌ها پایان داد. در روزهای گذشته برخی همچون رئیس اتاق بازرگانی به صورت ضمنی گریزی به دست‌کاری نرخ ارز توسط بانک مرکزی داشتند. عده‌ای از اقتصاددانان هم بازیگر اول و آخر افزایش قیمت دلار را در این روزها دولت می‌دانند. از آنجایی که افزایش 300 تومانی قیمت بنزین کمک زیادی به دولت برای جبران کسری بودجه نکرد، این بار دولت در یک ماه گذشته دست به افزایش آهسته و پیوسته 300 تومانی دلار زد.

شرق از قول محمود جامساز اقتصاددان تصریح می‌کند: بانک مرکزی بازار ارز را رها کرده است. بسیاری از مردم و فعالان اقتصادی به نتیجه توافق هسته‌ای، خوشبینانه به آینده فعالیت‌های اقتصادی می‌نگریستند و کاهش ارزش دلار را نیز در مخیله خود تصویر می‌کردند؛ اما با نتیجه‌ای که از این توافق حاصل و مشخص شد که به این زودی‌ها اقتصاد از آن منتفع نمی‌شود، انتظارات خوشبینانه آنان خود به خود فروکش کرد.

وحید شقاقی اقتصاددان هم گفته است: اکنون حق  اعمال تحریم هم در پی توافق هسته‌ای متوقف شده و تحریم اولیه و ثانویه‌ای وضع نشده که به واسطه آن بگوییم مشکل حادی داریم و اتفاقا امیدها به کاهش تحریم‌هاست. بنابراین در شرایط فعلی هیچ‌گونه عامل داخلی و خارجی به غیر از دولت وجود ندارد که بتواند روی افزایش قیمت دلار تاثیر بگذارد.

روزنامه فرهیختگان دیگر روزنامه‌ اصلاح‌طلب است که به ماجرا پرداخته و می‌نویسد: قیمت دلار در یک ماهه گذشته رکورد  زده است. در حالی که سیاستگذار پولی دولت سکوت کرده است. پس از توافق هسته‌ای این نخستین‌بار است که قیمت دلار از محدوده سه هزار و 200 تومان خارج و به سه هزار و 500 تومان نزدیک شده است؛ توافقی که پس از آن بسیاری تصور می‌کردند اگر قیمت ارز قرار نیست کاهش یابد، دست کم روند افزایشی هم نخواهد داشت.

نظر رهبری صریح است مجلس باید برجام را بررسی کند

یک نماینده مجلس می‌گوید، منتظر نظر رهبری درباره برجام هستیم.

 صفر نعیمی از سخنگوی فراکسیون رهروان ولایت در مصاحبه با آریا گفت: ما منتظریم نظر مقام معظم رهبری درباره برجام را بشنویم تا با توجه به نظر ایشان رای نهایی خود را در خصوص برجام ارائه دهیم. وی تاکید کرد: مجلس برخلاف نظر مقام معظم رهبری هیچ‌کاری انجام نخواهد داد چرا که ایشان از همه نسبت به برجام و مذاکرات مسلط‌تر از همه هستند، بنابراین اکثریت نمایندگان تابع اصولی خواهند بود که رهبری ترسیم می‌کنند. عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اظهار داشت: آقای ظریف فرد توانمندی است که عملکردش مورد تایید مسئولین است لذا ما هم در تبعیت از مقام معظم رهبری دولت و تیم مذاکره‌کننده را همراهی خواهیم کرد.

درباره این موضع‌گیری شایان ذکر است ولایت‌پذیری مجلس روحیه خوب و ستودنی است اما کوتاهی در انجام مسئولیت مجلس به اسم ولایت‌پذیری نقض غرض است. به عبارت دیگر رهبر معظم انقلاب ضمن حمایت از تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای چندین بار بر ضرورت ملاحظه و بررسی دقیق «متن فراهم آمده» در مجاری قانونی و بستن راه‌های نقض عهد طرف بدعهد غربی در صورت تصویب آن شدند. معظم‌‌له همچنین پس از بررسی موضوع در شورای امنیت ملی تأکید کردند که برجام باید در مجلس بررسی شود و تصمیم متبع در این زمینه، تصمیم مجلس است. از سوی دیگر رهبر انقلاب تأکید دارند که اگر قرار نیست تحریم‌ها و ساختار آن لغو شود، پس برای چه مذاکره و معامله می‌کنیم؟ آیا همین موضوع و مطالبه آن مسئولیت مجلس در قبال برجام را سنگین‌تر نمی‌کند؟ اکنون، هم خطوط قرمز مدنظر رهبر انقلاب و هم دغدغه‌ها و نگرانی‌های جدی معظم‌له درباره توافق روشن است و پرسش این است که پس از این صراحت‌های چندگانه چگونه می‌توان گفت: منتظریم نظر رهبری را درباره برجام بشنویم و بدون نظر مقام معظم رهبری، مجلس هیچ کاری انجام نمی‌دهد.

این نکته نیز گفتنی است که طبق اصول 77 و 125 قانون اساسی، تصویب توافقات بین‌المللی منحصرا برعهده مجلس شورای اسلامی است.

** وطن امروز

سردار جلالی رئیس سازمان پدافند غیر عامل کشور شد

فرمانده معظم کل قوا با صدور حکمی سردار سرتیپ پاسدار غلامرضا جلالی را به عنوان رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور منصوب کردند.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر مقام معظم رهبری، متن حکم فرمانده کل قوا به شرح زیر است:
بسم‌الله الرحمن الرحیم

سردار سرتیپ پاسدار غلامرضا جلالی
نظر به تعهد و شایستگی و سوابق شایسته و بنا به پیشنهاد رئیس ستاد کل نیروهای مسلح، شما را به سمت رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور منصوب می‌کنم.
لازم است اقدام‌های مؤثر در حوزه پدافند غیر عامل با کار بسیجی صورت گیرد و از مصونیت کشور و آمادگی لازم دفاعی در برابر دشمن اطمینان حاصل شود.
انتظار دارد قوای سه‌گانه بویژه دولت محترم حمایت‌های لازم را به‌عمل آورند.
توفیق شما و همگان را از خداوند متعال مسألت می‌کنم.
سیدعلی خامنه ای
24/6/1394

جلسه رهبر انقلاب برای هشدار به سران قوا

رهبر انقلاب اخیرا در جلسه‌ای با حضور سران قوا نسبت به آسیب‌های فضای مجازی برای جامعه هشدار دادند.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمد محمدی‌گلپایگانی، رئیس دفتر مقام معظم رهبری دیروز در مراسم افتتاح ۱۴۰ مدرسه برکت، اهدایی رهبر معظم انقلاب با اشاره به اینکه باید آسیب‌ها را شناسایی کنیم، تصریح کرد: چند روز قبل در محضر رهبر انقلاب جلسه‌ای متشکل از سران 3 قوه در رابطه با خطراتی که فضاهای مجازی برای نسل جوان ایجاد کرده است، برگزار شد.  به گزارش فارس، وی افزود: این موضوع واقعا‌ً خطر جدی است که در خانه‌های مردم نفوذ کرده است و به عنوان نمونه در یک خانواده چندنفری وقتی پدر وارد منزل می‌شود می‌بیند که هر کدام از اعضای خانواده در یک اتاق مشغول استفاده از این فضای مجازی هستند که این کار ارتباط خانوادگی را مختل کرده است.  رئیس دفتر مقام معظم رهبری با بیان اینکه این فکر را دشمنان شکل داده‌اند، گفت: رئیس‌جمهور آمریکا اخیراً‌ گفته است هر چه داریم اعم از پیشرفت‌ها و دیگر موارد را از دوستان،‌ متحدان و شرکای‌مان دریغ نداریم و به آنها کمک می‌کنیم جز اینترنت که با آنها شریک نمی‌شویم.

برنامه زمان‌بندی ۳ تشکل اصولگرا برای انتخابات

عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه برنامه زمان‌بندی حزب مؤتلفه اسلامی، جبهه پایداری و جمعیت ایثارگران برای انتخابات مجلس در راستای همگرایی میان نیروهای اصولگرا را تشریح کرد. حمیدرضا ترقی درباره برنامه‌های 3 تشکل اصولگرا(مؤتلفه، پایداری و ایثارگران) برای ایجاد وحدت و همگرایی میان سایر نیروهای اصولگرا به تسنیم گفت: برنامه زمان‌بندی شده‌ در راستای وحدت و همگرایی میان نیروهای اصولگرا و مأموریت‌های مختلف در جلسات 3 تشکل حزب مؤتلفه اسلامی، جمعیت ایثارگران و جبهه پایداری انقلاب اسلامی تصویب شده است.  وی ادامه داد: دبیران کل 3 تشکل اصولگرا در حال اجرایی کردن برنامه‌های زمان‌بندی شده هستند و جلسات آقایان حسین فدایی، محمدنبی حبیبی و آقاتهرانی براساس جمع‌بندی اقدامات در حال برگزاری است و آنها باید در جلسات مشترک 3 تشکل گزارش اقدامات خود را به اعضا ارائه کنند.

فریب خنده‌های شیک دشمن را نمی‌خوریم

جانشین فرمانده کل سپاه تاکید کرد: سپاه، شناخت بخش ناپیدای راهبردهای دشمن را برعهده دارد و امیدواریم دشمنان را در لباس جدید شناخته و فریب خنده‌های به ظاهر شیک آنها را نخوریم.  به گزارش مهر، سردار سرتیپ حسین سلامی صبح روز سه‌شنبه در مجمع سراسری فرماندهان و مسؤولان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با بیان اینکه ایران اسلامی امروز به یک قدرت دفاعی و بازدارنده نیرومند و اطمینان‌بخش دست یافته است، گفت: ما توانسته‌ایم قدرت نظامی دشمن را از اعتبار خارج کرده و آنها را مجبور به تغییر الگوی رفتاری خود کنیم و این واقعیتی انکارنشدنی است که به برکت رهبری فرزانه و وارسته انقلاب اسلامی حاصل شده است.  وی با تاکید بر اینکه مقاومت همچنان ادامه دارد، گفت: این مقاومت در اشکال جدید امروز جریان داشته و به فرموده رهبر معظم انقلاب راهبرد دشمن نفوذ به حاکمیت و ارزش‌ها برای ایجاد تغییر در ذهن‌ها و قلب‌هاست.

** خراسان

کمک 100 ميلياردي کابينه به نهاد رياست جمهوري

بر اساس ابلاغيه روزهاي اخير يک مسئول ارشد اجرايي به رييس سازمان مديريت، اعلام شده است که حسب موافقت هيئت وزيران به استناد ماده 55 قانون محاسبات عمومي کشور مبلغ 100 ميليارد ريال به صورت هزينه اي از محل اعتبارات جزء 1 رديف (510000) قانون بودجه سال 1394 کل کشور تحت عنوان "هزينه هاي پيش بيني نشده"، بابت تأمين هزينه هاي ضروري در اختيار نهاد رياست جمهوري قرار مي‌گيرد تا با رعايت قوانين و مقررات مربوط هزينه شود.

** جمهوری اسلامی

استفاده ابزاری از پاپ فرانسیس

پاپ، احساس می‌کند مورد استفاده ابزاری قرار گرفته است. پاپ فرانسیس در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره احساس وی نسبت به محبوبیتش، خود را با حضرت عیسی مسیح مقایسه کرد. به گزارش پایگاه خبری «تیک»،«پاپ فرانسیس،» رهبر کاتولیک‌های جهان، در مصاحبه‌ای تلفنی با یک شبکه رادیویی و در پاسخ به سوال گزارشگر این شبکه رادیویی درباره احساس وی نسبت به محبوبیتی که کسب کرده است، اظهار داشت: «عیسی مسیح نیز زمانی بسیار محبوب بود اما ببینید سرانجام محبوبیت ایشان چه شد.» (اشاره به صلیب کشیده شدن حضرت مسیح) پاپ فرانسیس همچنین با اظهار بدبینی نسبت به دوستانی بیشماری که پس از انتخاب به عنوان رهبر «کلیسای کاتولیک» پیدا کرده است، افزود احساس می‌کند پس از به شهرت رسیدن، بوسیله این افراد مورد «استفاده ابزاری» قرار گرفته است.

آغاز سال تحصیلی و آوارگی کودکان سوری

در حالی که دهها میلیون کودک در سراسر جهان سال تحصیلی خود را آغاز نموده و یا در آستانه آغاز آن هستند، طبق آمارهای یونیسف بیش از دو میلیون کودک سوری در نتیجه جنگ، خشونت و آوارگی از تحصیل محروم مانده‌اند.به گزارش شفقنا به نقل از پایگاه رسمی صندوق کودکان سازمان ملل متحد(یونیسف)، با توجه به تشدید درگیری‌ها در سوریه این احتمال وجود دارد که حداقل 400 هزار کودک دیگر نیز به جمع کودکان محروم از تحصیل در سوریه افزوده شود. بنا بر آمارهای رسمی یونیسف، در حال حاضر بیش از 5000 مدرسه در سراسر سوریه به دلیل تخریب کامل، آسیب دیدن به طور جدی، تبدیل شدن به پناهگاه برای آوارگان و یا حتی استفاده گروههای تروریستی از آنها به عنوان پایگاه نظامی، قابلیت پذیرش دانش آموزان را ندارند. از طرفی به دلیل ترس از خطراتی که در مسیر مدرسه کودکان سوری را تهدید می‌کند، بسیاری از پدر و مادرهای سوری تمایلی به فرستادن فرزندان خود به مدرسه ندارند.یونیسف با هدف کمک به بهبود وضعیت تحصیلی کودکان سوری، طرح‌هایی را آغاز کرده است که از جمله آنها می‌توان به طرح آموزش خودخوان، طرح آموزش فشرده و طرح تعمیر و بازسازی موقت برخی مدارس اشاره کرد. گفته می‌شود این طرح‌ها مجموعاً حدود یک میلیون کودک سوری را پوشش خواهند داد.

دیوان پادشاهی عربستان: حادثه مکه غیر عمد است

نتیجه انجام تحقیقات درحادثه سقوط جرثقیل در مسجد الحرام اعلام شد.شبکه خبری العربیه در خبری فوری گزارش داد: براساس بیانیه دیوان پادشاهی عربستان سعودی، تحقیقات به عمل آمده نشان داده است که حادثه سقوط جرثقیل در مسجد الحرام جنایی نبوده و حادثه‌ای غیرعمد بوده است. این گزارش می‌افزاید:این جرثقیل در نتیجه باد شدید و وضعیت اشتباه ناشی از نصب بر خلاف مقررات سقوط کرده است.تمامی کارکنان شرکت گروه هلندینگ بن لادن (شرکت مالک جرثقیل مذکور) تا اطلاع ثانوی ممنوع الخروج شدند واین گروه از انجام هرگونه پروژه درعربستان سعودی محروم شد. پادشاه عربستان دستور داده است دوتن از بستگان هرکدام از قربانیان این حادثه به حج مشرف شوند. همچنین به هرکدام از خانواده‌های قربانیان این حادثه و آسیب دیدگانی که دچار معلولیت دائم شده‌اند یک میلیون ریال عربستان تعلق خواهد گرفت.

** آرمان

تهران در جمع 10 شهر خطرناك

شنیده شد که تهران در جمع 10 شهر خطرناك دنيا براي زندگي قرار دارد. عصر ايران به نقل از سي‌ان‌ان آورده است: نتايج مطالعات موسسه آلماني «آلفرد وگنر» نشان مي‌دهد شهر تهران در كنار 9 شهر ديگر از قاره‌هاي مختلف جهان، خطرناك‌ترين شهرها براي زندگي است. دكتر «يوهان كلاگز» زمين‌شناس آلماني اين مطالعه را بر اساس خطر و بلاياي طبيعي در كمين شهرهاي بزرگ جهان از جمله زلزله، سونامي و فوران‌هاي آتش‌فشاني انجام داده است. در اين مطالعه احتمال وقوع زلزله در تهران مهم‌ترين خطر  پيش روي اين كلان‌شهر ذكر شده و سازه‌هاي نامقاوم، تراكم جمعيت و گسل‌هاي زلزله‌خيز و پيامدهاي ناشي از يك زلزله بزرگ را براي مردم ساكن اين شهر يك ريسك بزرگ عنوان كرده است. 
 
تهديد به قتل رئيس مركز دخانيات ايران

شنیده شد که با نزديك شدن فعاليت رسمي شركت فيليپ موريس، به عنوان مالك برند سيگار مارلبرو در ايران، برخي از گروه‌هاي ذي‌نفع اقدام به سنگ‌اندازي در اين راه كرده‌اند؛ به‌طوري كه در جريان اين مذاكرات يكي از مديران وزارت صنعت نيز به قتل تهديد شده است. اقتصاد ما نوشت؛ وزير صنعت، معدن و تجارت در اين رابطه گفت: براي فعاليت قانوني كمپاني توليدكننده سيگار مارلبرو، منتظر برداشته شدن تحريم‌ها هستيم تا فعاليت رسمي براي واردات و توليد اين سيگار در ايران آغاز شود؛ چون از نظر ما اين شركت هيچ مشكلي براي فعاليت در ايران ندارد و فقط عده‌اي قاچاقچي هستند كه بر سر راه اين همكاري سنگ‌اندازي مي‌كنند. محمدرضا نعمت‌زاده افزود: در جريان اين مذاكرات برخي قاچاقچيان، علي‌اصغر رمزي، رئيس مركز دخانيات را به قتل تهديد كرده‌اند. او تصريح كرد: با توجه به اينكه برخي قاچاقچيان از محل قاچاق سيگار مارلبرو سالانه صدها ميليارد تومان سود مي‌برند و حقوق دولتي را نمي‌پردازند، در جريان مذاكره با فيليپ موريس براي همكاري درباره واردات رسمي و توليد مشترك سيگار مارلبرو، آنها مدير مركز دخانيات را به قتل تهديد كردند. به همين خاطر من خود ادامه مذاكرات را بر عهده گرفتم. 
 
تقسيم جايزه عكاس ايراني با مهاجران سوري

شنیده شد که بانوي عكاس ايراني مي‌گويد جايزه خود را با مهاجران سوري قسمت كرده است. شفقنا نوشت؛ نيوشا توكليان عكاس جوان ايراني كه برنده جايزه عكاسي يك بنياد هلندي شده، مي‌گويد مبلغي از اين جايزه را به آوارگان عراقي و سوري مي‌دهد. توكليان گفته جايزه صدهزار يورويي خود را با اين مهاجران تقسيم مي‌كند. او در صفحه شخصي خود در فيسبوك نوشته براي من سخت است كه همه اين پول را بردارم؛ دوست دارم آن را با كساني كه بيشتر به آن محتاجند تقسيم كنم. نيوشا توكليان كه خود عكاسي را به صورت حرفه‌اي آموخته است، جزو نخستين عكاسان خبري زن در ايران به شمار مي‌رود. اين خبرنگار- عكاس ايراني گفته ۱۵ هزار يورو از اين جايزه را به يك بنياد داده كه به‌دست مهاجران و آوارگان سوري و عراق برسد. توكليان در كارنامه خود پس‌فرستادن جايزه يك بنياد فرانسوي به نام فتوژورناليسم كارمينيك را نيز دارد. او مجموعه عكسي از جوانان ايراني داشت كه قرار بود با حمايت يك بنياد فرانسوي نمايشگاهي از آنها ترتيب دهد، اما اين بنياد نام مجموعه و نمايشگاه را نسل سوخته گذاشته بود. 
 
روايت صالحي از تربيت خانوادگي اش در كميسيون برجام

شنیده شد که علي اكبر صالحي 17 شهريور سال جاري در كميسيون ويژه برجام حاضر شد تا به سوالات نمايندگان پاسخ دهد. جمهوريت نوشت؛ وي در كميسيون ويژه برجام در جريان بحث و پاسخگويي به اتهامات مطروحه از جانب اعضاي تيم مذاكره‌كننده قبلي در دولت سابق به نكته‌اي در باب تربيت خانوادگي اش اشاره كرد. وي در تشريح اينكه شرايط خانوادگي وي به گونه‌اي بوده كه شخصيت او اجازه تقابل لفظي و درگيري با تهمت‌ها و توهين‌ها را نمي‌دهد گفت: من يك بار در حضور پدرم كلمه پدرسوخته به كار بردم، ايشان برخورد قاطعي با من كرد كه اين چه حقي است كه شما اين كلمه را به كار ببريد! من در چنين شرايط خانوادگي بزرگ شده‌ام و رشد كرده‌ام. صالحي همچنين در واكنش به ادعاهاي مطرح شده عليه وي از جانب سعيد جليلي و فريدون عباسي گفت: برخي به من مي‌گويند با اين افراد درگير شو و پاسخ آنها را بده و هميشه گفته‌ام كه من از اساس چنين شخصيتي نيستم، من با اينها درگير شوم پوست مرا مي‌كنند. 
 
تشكيل دادسراي رسيدگي به جرائم ورزشي

شنیده شد که دادستان تهران از تشكيل دادسراي رسيدگي به جرائم ورزشي خبر داد و گفت: با تشكيل دادسراي رسيدگي به جرائم ورزشي، به‌صورت تخصصي و جداگانه به اين نوع جرايم رسيدگي خواهد شد. ميزان نوشت؛ عباس جعفري دولت‌آبادي با اعلام خبر تشكيل دادسراي رسيدگي به جرايم ورزشي، تشكيل دادسراهاي تخصصي را از برنامه‌هاي دادستاني تهران عنوان كرد و گفت: به لحاظ گستردگي و تنوع جرايم، تشكيل دادسراهاي تخصصي در موضوعات مختلف ضروري است. وي تصريح كرد: دادستاني تهران تاكنون براي ايجاد چند دادسراي تخصصي اقدام كرده است. دولت‌آبادي با اشاره به لزوم تامين امكانات لازم و همكاري وزارت ورزش و جوانان در اين زمينه گفت: با تشكيل دادسراي رسيدگي به جرايم ورزشي، به‌صورت تخصصي و جداگانه به جرائم ورزشي رسيدگي خواهد شد. 
 
پلیس مالزی، مانع آزادی3 متهم تبرئه‌شده ايراني

شنیده شد که دادگاهي در مالزي سه ايراني را پس از شش سال زندان از اتهام قاچاق مواد مخدر تبرئه كرد، اما پليس مهاجرت مانع آزادي آنان شد. فرارو نوشت؛ اين سه ايراني سال 2009 به اتهام قاچاق دو كيلو و 800 گرم مواد مخدر بازداشت و روانه زندان شده و در دادگاه‌هاي عالي قبلي به اعدام محكوم شدند. دادگاه تجديدنظر پوتراجايا پايتخت ستادي مالزي روز گذشته «ح. ق»، «م. ا» و «س. ص» سه ايراني را كه در زندان‌هاي كجنگ و سونگاي بلو نگهداري مي‌شدند از اتهام قاچاق مواد مخدر تبرئه كرد. اين سه گردشگر ايراني سال 2009 چند روز پس از ورود به مالزي توسط پليس در خارج از محل يافتن مواد مخدر بازداشت شدند.  
 
نجات 8 ايراني در آب‌هاي عمان

شنیده شد که رئيس اداره حفاظت و ايمني دريايي اداره كل بنادر و دريانوردي هرمزگان از نجات هشت سرنشين يك فروند لنج ايراني سانحه‌ديده در آب‌هاي كشور عمان با همكاري گارد ساحلي اين كشور خبر داد. ایسنا نوشت؛ اسماعيل مكي‌زاده اظهار كرد: يك فروند لنج تجاري ايراني كه از بندر دبي در كشور امارات عازم بندر چابهار بود، در نزديكي جزيره سلامه فناكو  (شمالي‌ترين جزيره كشور عمان) به علت نقص فني موتور و آبگرفتگي اعلام اضطرار كرد. وي افزود: مركز جست‌وجو و نجات دريايي بندرعباس (MRCC) بلافاصله پس از دريافت پيام اضطرار، ضمن اطلاع‌رساني به مالك شناور از تعاوني‌هاي لنج داران بندرعباس، جاسك و سيريك درخواست همكاري كرد. مكي‌زاده اظهار كرد: با انجام هماهنگي لازم با گارد ساحلي عمان، يك فروند ناوچه به محل سانحه، اعزام و با همكاري كشتي «نگار » در منطقه، پيام اعلام اضطرار به شناورهاي عبوري ارسال شد. در مرحله پاياني عمليات، يك فروند لنج صيادي به محل سانحه، اعزام و شناور مضطر به مقصد بندر سيريك در سواحل شرقي هرمزگان يدك شد. 

** ایران

مخالفان «توافق» حربه تحریف را تیزتر کردند

«کیهان» در «تیتر یک» دیروز خود با عنوان « امریکا حربه تحریم را تیزتر کرد /وظیفه مجلس سنگین‌تر شد»، نوشت:« در رأی‌گیری مجلس نمایندگان امریکا با ۱۸۶ رأی مخالف در برابر ۲۴۷ رأی موافق و نیز یک رأی ممتنع، به طرحی رأی داد که باراک اوباما، رئیس جمهوری ایالات متحده را از لغو تحریم‌های ایران منع می‌کند ». این روزنامه افزود:« طبق متن صریح برجام، دولت امریکا مسئول لغو یا توقف تحریم‌ها علیه ایران است که با توجه به مصوبه جدید مجلس نمایندگان این کشور، کاخ سفید رسماً از فرآیند تصمیم‌گیری در این زمینه حذف شده است؛ فرآیندی که تمام داشته‌های اندک ایران در این متن توافق را نیز از بین می‌برد».  خبر رأی‌گیری مورد اشاره «کیهان» متعلق به جمعه گذشته است و این رأی‌گیری، دو روز پس از آن رخ داد که دموکرات‌های« سنا» موفق شدند طرح کفایت مذاکرات درباره توافق را رد کنند و جلوی رأی‌گیری علیه توافق را بگیرند.
 
در پی این  شکست سنگین جمهوری خواهان در «سنا»، آنان مانوری تبلیغی در مجلس نمایندگان را در دستور کار قرار دادند و به مصوبه مورد اشاره و همچنین به  دو مصوبه دیگر علیه اوباما، رأی مثبت دادند اما از آنجا که  این مصوبات طبق قوانین امریکا جنبه «نمادین» و نمایشی  داشت و فاقد پیامد قانونی عملی و اجرایی  در طرف امریکایی «توافق»  بود؛ رسانه‌ها، فقط به بازتاب خبر بسنده و از برجسته‌سازی آن پرهیز کردند. 

با این اوصاف، مشخص نیست چرا «کیهان» خبری را با فاصله 4 روز و با تحریف معنای آن و حذف واژه کلیدی «رأی‌گیری نمادین» به تیتر یک خود تبدیل و سپس  خبر تحریف  شده را پایه تحلیلی دور از واقعیت و حاکی از به بن بست رسیدن اجرای «برجام» در امریکا قرار داده است. جالب آنکه پیروزی دموکرات‌ها در «سنا» که بازتابی جهانی داشت در  «کیهان» منتشر نشد،  این روزنامه همچنین در بخشی از تیتر یک دیروز خود نوشـــــــــت:« حال در این وضعیت رسانه‌های زنجیره‌ای و معلوم‌الحال از پنجشنبه گذشته که سنا تصمیم به سکوت در برابر برجام گرفت، از تیترهایی استفاده می‌کنند که نشانگر نوعی شادی سرخوشانه حماقت‌بار است چرا که یا از اتفاقات رخ داده در کنگره و تصمیم سنا خبر ندارند یا قصد تحمیق افکار عمومی را در این قضیه دارند». کیهان تاکنون بارها علیه توافق تیتر یک منتشر کرده است.

بولتون: «اوباما» دنبال عکس گرفتن با روحانی است

نماینده پیشین امریکا در سازمان ملل گفت:« «اوباما»  از مدت‌ها پیش به دنبال عکس گرفتن با روحانی بوده است».  «جان بولتون » در گفت‌و‌گو با «فاکس نیوز» ادامه داد: «سال گذشته،  «اوباما» از روی درماندگی و زمانی که روحانی در راه فرودگاه «جی اف کندی» و بازگشت به ایران بود، با او تماس تلفنی برقرار کرد».  «بولتون» افزود: «ایرانیان از توافق با اوباما خرسند و به این فکر هستند که پیش از پایان دوران ریاست جمهوری وی چه امتیازات دیگری می‌توانند کسب کنند».

بابک زنجانی مخزن اسرار مفاسد اقتصادی است

عضو «کمیته نمایندگان خواستار ملاقات با بابک زنجانی» بر لزوم مراقبت‌های ویژه از این متخلف اقتصادی تأکید کرد. امیرعباس سلطانی در گفت و گو با ایلنا، افزود: این فرد به دلیل حجم تخلفات و گستره وسیع افرادی که با وی در ارتباط بوده‌اند، مخزن اسرار مفاسد اقتصادی است که باید برای شناسایی آنها مورد استفاده قرار گیرد، چرا که با افراد زیادی در ارتباط بوده و در بخش‌های گسترده‌ای رد پای وی دیده می‌شود، بنابر این حتماً باید از وی مراقبت‌های ویژه انجام پذیرد تا اطلاعاتی که در اختیار وی است، از بین نرود.

ادعای سایت اصولگرا از پشیمانی احمدی نژاد


«محمود احمدی‌نژاد، در صدد ارتباط با برخی چهره‌های شاخص اصولگرا برآمده اما تلاش‌های وی تا کنون ناموفق بوده است». سایت «جهان» ضمن انتشار این مطلب، به نقل از  «پیگیری‌های خبرنگار» خود ادعا کرد:«این در حالی است که احمدی‌نژاد تا کنون پاسخ مثبتی از سوی اصولگرایان دریافت نکرده است. پاسخ منفی اصولگرایان موجب شد وی در جلسه‌ای به این موضوع انتقاد کند».


** قانون

«جماران» و «بوشهر» به آب‌های آزاد می‌روند

فارس   فرمانده نیروی دریایی ارتش گفت: ناوگروه سی‌و‌پنجم نیروی دریایی ارتش تا اواخر این هفته باز می‌گردد و سی و ششمین ناوگروه نداجا به آب‌های آزاد اعزام می‌شو‌د. امیر دریادار حبیب ا... سیاری ، ادامه داد: ناوگروه سی و ششم از ناو لجستیک «بوشهر» و ناوشکن «جماران» تشکیل می‌شود. ناوگروه سی وپنجم نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران متشکل از ناو پشتیبانی بندرعباس و ناوشکن الوند بود که اوایل تیرماه ماموریت خود را آغاز کرد؛ این ناوگروه پس از ۹۰ روز دریانوردی، این هفته به آب‌های سرزمینی باز می‌گردد. فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران مأموریت ناوگروه‌های ایرانی در آب‌های آزاد را تأمین امنیت خطوط کشتیرانی، مبارزه با تروریست‌هاي دریایی و به اهتزار در آوردن پرچم جمهوری اسلامی ایران عنوان کرده است.

تكذيب شايعه رد صلاحیت‌ها

ايسنا یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب با تأکید بر لزوم رعایت انصاف در عملکرد شورای نگهبان، اظهار کرد: ان‌شاءا... درجریان انتخابات پیش رو تعداد زیادی از اصلاح‌طلبان تأیید صلاحیت و تعداد بسیاری انتخاب خواهند شد. درمورد شایعه احتمال رد صلاحیت گسترده اصلاح‌طلبان توسط شورای نگهبان، با تأکید بر اینکه طرح این مسائل در حد شایعات است، اظهار کرد: نباید با قبول شایعات در فضای سیاسی کشور به آنها دامن بزنیم و فضای سیاسی کشور را ملتهب کنیم. این فعال سیاسی همچنین با اشاره به تلاش برخی شخصیت‌های اصلاح‌طلب برای گفت‌وگو با شورای نگهبان به جهت رفع ابهامات موجود درباره اصلاح‌طلبان با تأکید بر اینکه این‌گونه اقدامات بسیار صحیح و شایسته است، گفت: نه تنها شخصیت‌هایی که تاکنون وارد مذاکره با شورای نگهبان شده‌اند، بلکه سایر شخصیت‌های اصلاح‌طلب به ویژه آنهایی که محبوبیت زیادی در بین مردم و اقشار مختلف جامعه دارند، باید گفت‌وگو و تعامل با شورای نگهبان را آغاز کنند تا  به شکل منصفانه‌ای صلاحیت‌ها مورد بررسی قرار گیرد و حقی از فردی ضایع نشود.

ساختمان «خانه احزاب» افتتاح شد

مهر ساختمان جدید خانه احزاب واقع در خیابان ابوسعید تهران عصرديروز به هیات رئیسه این تشکل صنفی تحویل داده شد. قدرتعلی حشمتیان، نایب رئیس خانه احزاب با اشاره به تحویل مکانی برای خانه احزاب اظهار داشت: پس‌از مدت‌ها پیگیری و صحبت در خصوص تعیین و تحویل مکانی مناسب برای خانه احزاب با محمدباقر قالیباف،  شهردار تهران این امر محقق شد.

اجرایی شدن طرح ایران برای سوریه بعد از رایزنی با روس‌ها

خبرگزاری صدا و سیما معاون عربی و آفریقای وزیر امور خارجه گفت: طرح سیاسی جمهوری اسلامی ایران برای حل و فصل بحران سوریه پس از رایزنی با مقامات روسیه در روزهای آینده، وارد مراحل اجرایی می‌شود. حسین امیرعبداللهیان درباره جزییات این طرح گفت: این طرح در سفر ماه گذشته آقای ظریف به دمشق به آقای بشار اسد ارائه شد و او از دیدگاه‌های سازنده ایران استقبال و با ارائه برخی پیشنهادهای سازنده با آن برخورد کرد. او گفت: توافق کرده‌ایم که راجع به جزيیات این طرح با تیم وزارت خارجه سوریه گفت‌وگوهای بیشتری داشته باشیم اما درباره چارچوب و مفاد اصلی آن به توافق رسیده‌ایم.او تمرکز بر نقش مردم، ایجاد نشدن خلأ قدرت در سوریه، مبارزه با تروریسم، کمک به آوارگان و ارسال کمک‌های انسان دوستانه را از ویژگی‌های طرح سیاسی جمهوری اسلامی برای حل و فصل بحران سوریه برشمرد.

ایران خواستار نشست فوری سازمان همکاری اسلامی شد

ايلنا وزارت خارجه ایران تقسیم زمانی و مکانی مسجد‌الاقصی توسط صهیونیست‌ها را برخلاف حقوق بین‌الملل دانست. در بیانیه‌ای مطبوعاتی مرضیه افخم با محکوم کردن حملات چند روز اخیر این رژیم و تجاوز آشکار به مقدسات مسلمانان، از تمامی کشورهای جهان به‌ویژه کشورهای اسلامی و نهادهای بین‌المللی به‌خصوص سازمان همکاری اسلامی و سازمان ملل متحد درخواست کرد نسبت به این اقدام غیرقانونی رژیم اشغالگر صهیونیستی واکنش فوری نشان دهند. سخنگوی وزارت امور خارجه تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران آمادگی دارد با تمام توان با همراهی دیگر اعضای سازمان همکاری اسلامی طی برگزاری یک اجلاس اضطراری سازمان همکاری اسلامی، نسبت به رسیدگی و بررسی اقدامات لازم در خصوص تجاوزات اخیر مبادرت ورزد.

هركجا را بخواهيم به آتش مي‌كشيم

دفاع پرس جانشین فرمانده کل سپاه گفت: ما به یک قدرت دفاعی و بازدارنده نیرومند دست یافتیم به‌طوری که امروز نیروی هوافضای سپاه هر نقطه‌ای را که بخواهد با شدت به آتش می‌کشد و نیروی دریایی نیز ظرفیت انهدام دشمن را دارد. سردار حسین سلامی اظهار داشت: ما در اینجا جمع شده‌ایم تا فضای جدید انقلاب اسلامی را بازشناسایی کنیم. وی افزود: ما در اینجا جمع شده‌ایم تا با الهام از پرتوهای درخشان هدایت الهی امام مسلمین و پیشوای بزرگ انقلاب، رسالت‌های جدید سپاه را در این شرایط جدید دریافت کنیم و مسیر تکوین سپاه را برای انجام وظایف و مسئولیت‌های جدید برای آینده پیش رو بشناسیم.

** شرق


سردار جلالی رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور شد


پایگاه اطلاع‌رسانی مقام معظم رهبری: فرمانده معظم کل قوا با صدور حکمی سردار سرتیپ پاسدار غلامرضا جلالی را به عنوان رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور منصوب کردند. متن حکم فرمانده کل قوا به شرح زیر است: «بسم‌الله الرحمن الرحیم؛ سردار سرتیپ پاسدار غلامرضا جلالی؛ نظر به تعهد و شایستگی و سوابق شایسته و بنا به پیشنهاد رئیس ستاد کل نیروهای مسلح، شما را به سمت رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور منصوب می‌کنم. لازم است اقدام‌های مؤثر در حوزه پدافند غیرعامل با کار بسیجی صورت گیرد و از مصونیت کشور و آمادگی لازم دفاعی در برابر دشمن اطمینان حاصل شود. انتظار دارد قوای سه‌گانه به‌ویژه دولت محترم حمایت‌های لازم را بعمل آورند. توفیق شما و همگان را از خداوند متعال مسئلت می‌کنم».

حجت الاسلام ناطق نوری: قصد نماینده مجلس یا رئیس‌جمهور شدن را ندارم


فارس: عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: «در ٧٢ سالگی قصد ورود به انتخابات ریاست‌جمهوری یا مجلس را ندارم. حالا نوبت جوانان است که با تجربه ما و خلاقیت خود، کشور را اداره کنند». حجت‌الاسلام‌و‌المسلمین علی‌اکبر ناطق‌نوری، در جمع مدیران شهرستان مراغه گفت: «اگر نمایندگان مجلس آینده عاقل، متدین و معتدل باشند مجلس آینده  مجلسی به‌روز، خوب و شاد خواهد بود. برای مسئولیت‌پذیری رجال سیاسی یک عمری تعریف شده است، این عمر که تمام شد، باید به اتاق فکر بروند». عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه افزود: «نسل اول انقلاب باید به اتاق فکر بروند و با نیروسازی از نسل دوم، سوم و چهارم انقلاب اداره کشور را به‌دست آنها بسپارند». ناطق‌نوری گفت: «در انتخابات قبل، عقلای تمام گروه‌ها برای حضور من در انتخابات آمدند؛ ولی من نیامدم. سیاست و دیانت ما یکی است و ما در صحنه سیاسی با نشاط حضور داریم و با چیزی و کسی قهر نیستیم و کاندیدای من از اول، دکتر روحانی بوده است».



نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 15
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 9
  • ۰۹:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۵
    0 0
    دلار هم که دوباره گرون شد
  • دانشجو ۰۹:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۵
    0 0
    مردم ایران منتظر لغو تمامی تحریم ها در روز توافق هستند
  • ۱۰:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۵
    0 0
    اون قدر قطعنامه صادر كنيد تا قطعنامه دانتان پاره شود؟ يك روزه؟
  • ۱۱:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۵
    0 0
    این خط این نشون... وضع اقتصاد بهتر نخواهد شد دلتونو صابون نزنین
  • ۱۱:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۵
    0 0
    من به دبه امریکا ایمان دارم
  • مسعود وارسته ۱۱:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۵
    0 0
    فریب خنده‌های شیک دشمن را نمی‌خوریم
  • ۱۱:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۵
    0 0
    مرررررگ بر امریکا
  • ۱۱:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۵
    0 0
    ؟
  • ۱۱:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۵
    0 0
    احسنت
  • محسن ۱۱:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۵
    0 0
    :|
  • مهدی ۱۱:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۵
    0 0
    مشرق جون خیلی زر میزنی
  • خبری ۱۲:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۵
    0 0
    جناب آقای هاشمی یک کم به خانواده ات برس
  • حبیبی ۱۵:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۵
    0 0
    عزیز دلم گل گفتی قربان دهانت
  • حبیبی ۱۵:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۵
    0 0
    درود بر شما خیلی با حال بود
  • ۱۶:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۵
    0 0
    با اين اوصاف فكر ميكنم اگه همه تحريمها لغو بشه قيمت دلار بشه 10 هزار تومن

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس