کد خبر 467659
تاریخ انتشار: ۲۴ شهریور ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۱

درحالی نرخ دلار در بازار آزاد طی روزهای اخیر سیر صعودی را پیش گرفته و رکورد ۳۵۰۰ تومان را هم زده که وزیر اقتصاد و رئیس سازمان مدیریت این نوسان را عادی اعلام کرده اند؛ نوبخت افزایش قیمت دلار را زیاد ندانسته است.

به گزارش مشرق، بعد از آنکه قیمت ارز در بازار رکورد 3500 تومان را زد انتظار می رفت که دولتمردان در اظهارات خود به گونه ای  به بازار سیگنال بدهند که مانع از ادامه دار شدن مدار صعودی ارز شود.

اما صبح امروز دو تن از مردان اقتصادی کابینه یازدهم که اتفاقاً در تصمیم گیری های ارزی بی تأثیر هم نیستند در اظهاراتی جداگانه نوسانات اخیر دلار را عادی دانسته و تأکید کرده اند که این افزایش قیمت خواست دولت نیست.

این درحالی است که یکی از شائبه های مطرح برای بالا رفتن قیمت دلار دخالت بانک مرکزی و دولت در بازار به منظور جبران کسری بودجه است هرچند طیب نیا وزیر اقتصاد دولت یازدهم مدعی شده دولت کسری ندارد و با همین بودجه امور اجرایی را پیش خواهد برد.

در عین حال محمدباقر نوبخت که امروز در کسوت سخنگوی دولت به جمع خبرنگاران آمده بود اعلام کرده "دولت برخلاف آنچه که به صورت شایعه غیررسمی گفته می‌شود خواهان افزایش نرخ ارز است‌ خواهان این مسئله نبوده و نیست چراکه زیان دولت در این حالت بیشتر است. به نظر می‌رسد مانند اسفند ماه سال گذشته که نزدیک ایام عید افزایش ارز را شاهد بودیم این مسئله هم به دلیل عوامل مقطعی صورت گرفته باشد".

ولی نکته ای که در سخنان طیب نیا و نوبخت وجود دارد این است که طیب نیا نوسانات قیمت دلار را نگران کننده ندانسته و نوبخت هم براین باور است که افزایش قیمت دلار و ثبت رکورد 3500 تومانی زیاد نیست.

سخنگوی دولت معتقد است که "آینده بازار ارز نگران از افزایش مقدار عرضه ارز نیست. در آینده امکانات و دسترسی ما به منابع ارزی بیشتر خواهد شد. لذا عقل اقتصادی این افزایش ناگهانی ارز را توجیه نمی‌کند. هرچند افزایش صورت گرفته زیاد نیست".

وجه اشتراک سخنان مردان اقتصادی کابینه درباره بازار ارز و نوسانات دلار این است که تمامی آنها این نوسانات را کوتاه مدت می دانند و تأکید دارند این افزایش پشتوانه‌ای ندارد.

افزایش تقاضا برای دلار عامل دیگری است که دولت از آن به عنوان یکی از علت های افزایش قیمت دلار طی روزهای اخیر نام می برد؛ نوبخت در همین ارتباط به سفرهای حج اشاره کرده و گفته که بخشی از این افزایش قیمت ممکن است به دلیل سفرهای آخر تابستان باشد و شاید بتوان بخشی از آن را به ارز احیا شده توسط زائران حج مربوط دانست.

بانک مرکزی هم با نوبخت هم عقیده است و تأکید دارد که کاهش قیمت نفت،افزایش حجم معاملات بازارهای غیر رسمی،فروکش کردن بخشی از هیجانات بازار و افزایش تقاضای مسافرتی و افزایش نرخ درهم نیز باعث روند افزایشی نرخ ارز شده است.

صمد کریمی مدیراداره صادرات بانک مرکزی البته اذعان کرده که اکنون تقاضا افزایش دارد وعرضه کم کشش است اما پیش بینی ما این است که با اجرایی شدن توافق، عرضه با کشش خواهد شد.

اما اظهارات صورت گرفته از سوی بانک مرکزی، وزیر اقتصاد و رئیس سازمان مدیریت درباره بازار ارز بیشتر از آنچه موجب بازگشت آرامش به بازار شود این احتمال را تقویت می کند که چراغ سبز افزایش قیمت ها به خیابان فردوسی داده شده و با این حساب می توان احتمال داد که دلار بازهم نوسان شدید را تجربه خواهد کرد.
منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 1
  • مهدی ۱۵:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۴
    0 0
    ای جانم به حقوق آخر ماهت جناب نوبخت.درسته دلارگران نیست که

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس