کد خبر 467612
تاریخ انتشار: ۲۴ شهریور ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۹

وزیر آموزش لبنان در بازدید نخست‌وزیر انگلیس از اردوگاه‌های آوراگان سوری به وی هشدار داد که از هر 100 مهاجر دو تن شبه‌نظامی داعش هستند و این گروه تروریستی آنها را در پوشش آواره وارد کشورهای اروپایی می‌کند.

به گزارش مشرق،‌ به نوشته روزنامه دیلی میل نوشت: الیاس بوصعب، وزیر تربیت و آموزش عالی لبنان به دیوید کامرون، نخست‌وزیر انگلیس گفت:‌ داعش این شبه‌نظامیان آموزش‌دیده را در پوشش آوارگان سوری برای حمله به غرب می‌فرستد.

اگر چنین مساله‌ای حقیقت داشته باشد،‌ بدین معناست که 400 تن از 20 هزار آواره‌ای که انگلیس قرار است تا 2020 بپذیرد، ‌افراطی هستند.

وزیر آموزش لبنان همچنین گفت، افراط‌گرایان اهداف خود را که شامل کودکان هستند، پیش از آنکه از طریق ترکیه و یونان به اروپا قاچاق کنند، در اردوگاه‌های آوارگان و مدارس انتخاب می‌کنند. وی ادامه داد، داعش با این اقدامات در حال تبدیل شدن به بدترین تهدید است.

وزیر آموزش لبنان در پاسخ به این سوال که آیا داعش اعضای خود را تحت پوشش آواره به اروپا می‌فرستد یا خیر،‌ گفت: احساسم به من می‌گوید بله. آنها انجام چنین عملیاتی را تسهیل می‌کنند. آنها به اروپا و سایر کشورها می‌روند. می‌توانید بگویید که دو درصد از این آوارگان را رادیکال‌ها تشکیل می‌دهند. اکثر آنها به صورت زمینی و از طریق ترکیه وارد یونان می‌شوند. باید بگویم که همه با هم باید برای مقابله با داعش همکاری کنیم چون این تنها راه حل است. داعش در حال رشد و پیشرفت است. این گروه تروریستی در حال بدل شدن به یک خطر است چون آنها کودکان در مدارس را به خدمت می‌گیرند. این یک موقعیت خطرناک است و جهان باید بیدار شود و کاری انجام دهد.

وزیر آموزش لبنان افزود:‌ داعش در مرز لبنان متوقف نخواهد شد و پیش از آنکه شما متوجه شوید، داعش در اروپا خواهد بود. با توجه به تجربه‌ای که در پرداختن به مساله آوارگان دارم، متوجه شدم که آنها به قدری سازماندهی نشده‌اند که بتوانند بدون کمک به اروپا وارد شوند. به عقیده من،‌ می‌توانیم به این آوارگان کمک کنیم که در همان جایی که وارد شده‌اند،‌ بمانند و به آنها غذا،‌ آموزش و خدمات بهداشتی مناسب ارائه کنیم.

وی هشدار داد: بدون کمک بیشتر برای آنهایی که در اردوگاه‌های آوارگان هستند،‌ افرادی که هیچ امید و کاری ندارند و‌ آموزشی ندیده‌اند و فقیر هستند،‌ به راحتی توسط داعش جذب می‌شوند. ما درباره کودکانی صحبت می‌کنیم که باید در مدرسه باشند. بازگرداندن کودکانی که بیش از سه تا چهار سال است از مدرسه، درس و کلاس جا مانده‌اند،‌ مشکل است و ما در اینجا یک نسل از دست رفته داریم و حالا ما در معرض خطر از دست رفتن کل این نسل قرار گرفته‌ایم.

هشدارهای وزیر تربیت و آموزش عالی لبنان در حالی مطرح شده که دیوید کامرون از اردوگاه‌های آوارگان در این کشور بازدید کرد تا ببیند که مبلغ یک میلیارد پوندی که لندن برای این افراد اختصاص داده،‌ چگونه خرج می‌شود. کامرون در نخستین سفرش به لبنان گفت، بدون کمک، صدها هزار تن دیگر از آوارگان تلاش می‌کنند تا به اروپا وارد شوند و به سایر کشورها تاکید کرد تا کمک‌های خود را به آوارگان بیشتر کنند؛ همانطور که لندن این کار را کرده است.

این صحبت‌ها پس از آن مطرح شد که رهبران اتحادیه اروپا دولت انگلیس را به خاطر عدم انجام اقدامات کافی به باد انتقاد گرفتند. نخست‌وزیر انگلیس که در سفر 24 ساعته خود به اردن هم رفت، گفت:‌ می‌خواستم به این کشور بیایم و خودم داستان آوارگان را بشنوم.

منبع: ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس