کد خبر 466595
تاریخ انتشار: ۲۲ شهریور ۱۳۹۴ - ۱۷:۱۸

حتما با فناوری رسانش استخوانی صدا که در عینک‌های هوشمند گوگل هم به کار رفته بود آشنایی دارید، هر چند گوگل در نهایت استفاده از این فناوری در عینک‌های خود را کنار گذاشت اما ظاهرا این فناوری راه خود را همچنان ادامه می‌‌‌دهد و به زودی شاهد به کارگیری آن در صنایع و تجهیزات نظامی خواهیم بود.

 به گزارش مشرق، سامانه‌های رسانش استخوانی اکنون دوره‌ی تکامل و توسعه‌ی خود را سپری می‌‌‌کنند و شرکت BAE Systems می‌‌‌خواهد این فناوری را برای سربازان حاضر در میدان‌های نبرد به کار ببرد. کلاهی که آن‌ها می‌‌‌خواهند بر پایه‌ی فناوری مشابه در هدفون‌های رسانش استخوانی صدا بسازند این قابلیت را دارد که در پر سروصداترین شرایط میدان‌های نبرد دستورات و فرمان‌های لازم را به گوش آن‌ها برساند البته بدون اینکه به دلیل صدای بلند، به گوش سربازان آسیبی وارد شود!

در حقیقت با بهره گیری از فناوری رسانش صدا با استخوان امواج صوتی به لرزش‌هایی تبدیل می‌‌‌شوند که از طریق استخوان جمجمه‌ای فرد به حلزون گوش فرد می‌‌‌رسد و در واقع پرده‌ی صماخ را به این روش دور می‌‌‌زند. احتمالا از زیست شناسی دوره‌ی دبیرستان به خاطر دارید که کار پرده‌ی صماخ به لرزش درآوردن حلزونی است که با این فناوری مستقیما خود حلزونی تحریک شده و اعصاب شنوایی می‌‌‌توانند پیام را از این طریق به مغز برسانند تا فرایند شنیدن رخ دهد.

فناوری نظامی این کلاه‌ها نیز با بهره گیری از فناوری توسعه‌ی یافته‌ی تجاری و به صورتی بالای گوش فرد قرار بگیرد ساخته خواهد شد و به گفته‌ی شرکت BAE کل این سامانه ابعادی در حد یک سکه خواهد داشت و مشکلی در وزن یا حجم کلاه نظامی ایجاد نخواهد کرد.

میدان جنگ یکی از پرسروصدا ترین محیط‌هایی است که انسان می‌‌‌تواند تجربه کند و قرار گرفتن در این محیط بدون دسترسی به دستورات و اطلاعات دقیق از وضعیت، بسیار خطرناک خواهد بود. با بهره گیری از این سامانه می‌‌‌توان گوش‌های خود را با محافظ‌های صوتی بپوشانند تا سروصدای محیط مانع تمرکز یا مایه‌ی آسیب به گوش آن‌ها نشود.

نمونه‌ی اولیه‌ی این ابزار نظامی به زودی در نمایشگاه تجهیزات امنیتی و دفاعی لندن سال در جاری میلادی به نمایش در خواهد آمد. آینده‌ی این فناوری را چگونه پیش بینی می‌‌‌کنید؟

منبع: زومیت

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس