کمیسیون ویژه برجام همچنان زیر تیغ انتقام اصلاح‌طلبان قرار دارد؛ زنجیره‌ای‌های اصلاحات مدعی‌اند که بررسی‌های این کمیسیون غیرفنی و سیاسی است.

گروه سیاسی مشرق - رسانه‌های مکتوب همواره نقش عمده‌ای در هدایت افکار عمومی و جریان‌سازی رسانه‌ای به عهده دارند که در این بین جایگاه روزنامه‌ها، جایگاه ویژه‌ای است. به همین منظور گروه سیاسی مشرق به تحلیل و بررسی محتوای روزنامه‌های متعلق به جریان اصلاح‌طلب می‌پردازد.

*****

کمیسیون ویژه برجام همچنان زیر تیغ تیز انتقام اصلاح‌طلبان قرار دارد؛ روزنامه‌های زنجیره‌ای اصلاحات مدعی‌اند که بررسی‌های این کمیسیون غیرفنی و سیاسی است.

از سوی دیگر زمزمه‌های ائتلاف سیاسی میان علی لاریجانی و حامیان دولت جدی‌تر شده است و روزنامه آرمان‌ هاشمی با صدای رسا از پیوند سیاسی میان آنان برای انتخابات مجلس شورای اسلامی در اسفند ماه روایت کرد.

روزنامه مردم سالاری

تخریب لاریجانی توسط اصلاحات با ادعای ائتلاف با دولت/ انتقاد حامیان دولت از پخش جلسات کمیسیون برجام از رسانه ملیارگان رسمی حزب مردم‌سالاری شنبه را با تیترهای «جدال موافقان و مخالفان برجام در سنا و مجلس نمایندگان آمریکا» و «از توافق هسته‌ای با ایران حمایت کنید» روانه پیشخوان مطبوعات کشور شده است.

· زیست سیاسی محیط زیست

معصومه ابتکار سیاسی‌ترین عضو غیرسیاسی کابینه یازدهم است؛ او زیست سیاسی را بر محیط زیست ترجیح می‌دهد. چندی پیش معاون رییس‌جمهور در گفت‌وگو با BBC توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 را اهرم قدرت اصلاح‌طلبان در داخل فضای سیاسی ایران معرفی کرد و به طور تلویحی بیان داشت که غربی‌ها و بویژه کنگره آمریکا با مخالفت با توافق این اهرم قدرت را از اصلاح‌طلبان که همسو با سیاست غرب در ایران عمل می‌کنند، می‌گیرد.

در همین راستا گروه سیاسی روزنامه مردم‌سالاری نوشت: «معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان محیط‌زیست که برای حضور در کنفرانس بین‌المللی فناوری پاک به هلسینکی سفر کرده، با آقای سائولی نینیستو رئیس‌جمهور فنلاند دیدار کرد. به گزارش ایلنا، معصومه ابتکار در این ملاقات ضمن ابلاغ سلام روحانی رئیس‌جمهوری به رئیس‌جمهور فنلاند و با اشاره به ملاقات‌های خود با وزرای امور اقتصادی، کشاورزی و محیط زیست، توسعه و تجارت خارجی و اعضای کمیته سیاست خارجی پارلمان فنلاند اظهار داشت دو کشور در ابعاد مختلف صنعتی، تجاری، محیط زیست، تغییرات آب‌وهوایی و توریسم زمینه‌های مناسبی برای گسترش همکاری دارند. معاون رئیس‌جمهور با اشاره به توافق 5+1 با جمهوری اسلامی‌ایران و رفت‌وآمدهای مقامات اروپایی، سفر وزیر توسعه و تجارت خارجی در پاییز 94 و سفر کمیته سیاست خارجی پارلمان فنلاند در بهار 95 را برای توسعه روابط دو کشور مثبت ارزیابی کرد. وی در خصوص تحولات منطقه بر نقش مهم و تاثیرگذار جمهوری اسلامی‌ایران بر امنیت منطقه‌ای گفت: برای حل معضلات خاورمیانه و تروریسم نیاز به اراده و همکاری جمعی در سطح بین‌المللی دارد و ابراز امیدواری کرد دیپلماسی و مذاکرات بر افراط گرایی غلبه نماید.»

روزنامه ابتکار

تخریب لاریجانی توسط اصلاحات با ادعای ائتلاف با دولت/ انتقاد حامیان دولت از پخش جلسات کمیسیون برجام از رسانه ملیروزنامه ابتکار شنبه را به تیترهای «گروکشی انتخاباتی از توافق» و «اوباما پیروز بازی بزرگ» اختصاص داد.

· سیاست‌زدگی در کمیسیون ویژه برجام

تلاش‌های همه‌جانبه برای ضربه به بررسی قانونی برجام شکل گرفته است؛ اصلاح‌طلبان ابتدا به ساختار حقوقی مجلس شورای اسلامی هجمه بردند و حالا در بررسی‌های فنی کمیسیون برجام را سیاسی توصیف می‌کنند و از گروکشی انتخاباتی در این کمیسیون خبر می‌دهند که با حضور تیم سعید جلیلی سیاست‌زدگی به اوج خود رسیده است.

گروه سیاسی روزنامه ابتکار در همین راستا نوشت: «هسته‌ای فعلی است. در این راستا نمایندگان منتقد توافق حاضر در کمیسیون برجام، با تکیه بر اطلاعات نصفه و نیمه پیشین و اطلاعاتی که از جلیلی دریافت می‌کنند، به مصاف تیم مذاکره‌کننده فعلی می‌روند و تلاش دارند با سوال‌های عجیب، توهین و برخی ادعاها و رفتارها، اعضای این تیم را خسته و عصبانی کرده و در نتیجه از آن‌ها اصطلاحاً «آتو» بگیرند. نکته دیگر این است که پس از حضور جلیلی در انتخابات ریاست‌جمهوری سال 92، علاوه بر شکست سختی که نصیب وی و حامیانش که همواره از منتقدان مذاکرات در دوره دولت یازدهم بوده و هستند کرد، طرح برخی موضوعات در مناظره‌های کاندیداهای ریاست‌جمهوری باعث شد که اتهام‌های فراوانی در مورد عملکرد ضعیف و قابل انتقاد متوجه جلیلی و تیمش شود. حضور در کمیسیون برجام فرصتی است که جلیلی و حامیانش که بعضاً در کمیسیون برجام نیز حضور دارند وی را تطهیر کنند. این تطهیر در واقع با هدف سومی انجام می‌شود که حضور در انتخابات مجلس دهم را هدف قرار داده است.

سعید جلیلی این روزها از سوی برخی طیف‌های اصولگرا به عنوان آلترناتیوی برای علی لاریجانی مطرح شده است و همفکرانش قصد دارند او را به مجلس بفرستند. حامیان جلیلی حتی فراتر رفته‌اند و برای او خواب نشستن بر صندلی ریاست مجلس را هم دیده‌اند. روندی که کمیسیون برجام در پیش گرفته است، نه تنها در تطهیر سعید جلیلی، تیمش و حامیانش کمک می‌کند، بلکه به این سو می‌رود که توافق هسته‌ای را به عنوان موفقیت اعتدال‌گرایان که مورد حمایت اصلاح‌طلبان نیز قرار دارند را در مذاکرات هسته‌ای کمرنگ کند؛ موضوعی که منتقدان توافق آن را یک برگ برنده انتخاباتی در اردوی رقبای خود می‌دانند.»

روزنامه اعتماد

تخریب لاریجانی توسط اصلاحات با ادعای ائتلاف با دولت/ انتقاد حامیان دولت از پخش جلسات کمیسیون برجام از رسانه ملیروزنامه اصلاح‌طلب اعتماد نیم‌تای بالای صفحه اول خود را به تیترهای «ناگفته های اختلاس سه هزار میلیاردی» و «پرش هسته‌ای اوباما» اختصاص داده است.

· انتقاد از پخش کمیسیون ویژه برجام از تلویزیون

عبدالله ناصری از اعضای سازمان منحله مجاهدین انقلاب از پخش کمیسیون برجام از تلویزیون ناراضی است؛ آنان که دانستن را حق مردم می‌دانستند از آگاهی مردم نسبت به روند بررسی برجام گلایه دارند.

عبدالله ناصری در همین راستا نوشت: «حال در این روزهایی که جلسات بررسی کمیسیون برجام هم از تلویزیون در حال پخش است نبود این برنامه‌ریزی از سوی دولت به نوعی ملموس‌تر هم شده است. واقعیت این است که دولت نباید اجازه می‌داد این جلسات از رسانه ملی کشور به این صورت و تقطیع شده پخش شود، زیرا اثرات بدی را می‌تواند در جامعه به جای بگذارد. واقعیت این است که بررسی برجام در کمیسیون ویژه برجام دارای سؤالات بسیار پیچیده‌ای است و به همان نسبت ابعاد پیچیده‌ای هم دارد که نه‌تنها برای جامعه ایران که حتی برای بسیاری از نمایندگان مجلس هم که در این حوزه سررشته ندارند و از نزدیک در جریان مذاکرات نبودند نمی‌تواند قابل درک باشد و همین عدم درک درست خود می‌تواند تنش‌زا باشد و این تنش نیز به جامعه منتقل شود. نتیجه این تنش‌ها جز دو قطبی شدن جامعه ایران نخواهد بود. فراموش نکنیم دو قطبی شدن فضای جامعه بر سر یک پرونده ملی و در آستانه دو انتخابات مهم در اسفندماه می‌تواند خسارت‌هایی را متوجه جامعه ایران کند، به ویژه که برخی نمایندگان کمیسیون ویژه برجام با اغراض سیاسی سوالاتی را مطرح می‌کنند و بحث را به نقطه‌ای می‌کشانند که تنها دستاوردش تسریع در ایجاد فضای دو قطبی کشور است. از سوی دیگر در این بحث‌ها حرف‌ها و مسائلی مطرح می‌شود که به نوعی القای ناامیدی در جامعه ایران است.»

روزنامه شرق

تخریب لاریجانی توسط اصلاحات با ادعای ائتلاف با دولت/ انتقاد حامیان دولت از پخش جلسات کمیسیون برجام از رسانه ملیروزنامه اصلاح‌طلب شرق صفحه اول خود را به تیترهای «80 میلیون قربانی برای اثبات شجاعت» و «ساختن یا نساختن» اختصاص داد.

· ریزش‌ها و رویش‌ها در جامعه روحانیت طبیعی است

حجت‌الاسلام مصباحی‌مقدم، سخنگوی جامعه روحانیت مبارز، در گفت‌وگو با روزنامه شرق پیرامون حمله به شورای نگهبان اظهار داشت: «یکی از شعارهایی که دولت آقای روحانی می‌دهد قانون‌گرایی است. چه قانون بد باشد و چه قانون خوب، براساس همین قانون، انتخابات ریاست‌جمهوری ۹۲ برگزار شد، ردصلاحیت آقای هاشمی رفسنجانی از سوی شورای نگهبان انجام گرفت. مناقشه‌کردن درباره قانون، غیر از انتقاد است. انتقاد به عملکرد معنی دارد و نه مبانی. مبنا روشن است، وقتی شورای نگهبان می‌گوید: مبنای من احراز صلاحیت است و دیگری می‌گوید: احراز صلاحیت مبنا نیست، در اینجا مرجع قانون است.»

در ادامه سخنگوی جامعه روحانیت مبارز پیرامون وضعیت این نهاد سیاسی روحانیت گفت: «درواقع یک ریزش طبیعی و یک رویش طبیعی داشتیم و طبعاً ما درصدد این هستیم که هنوز رویش‌های بعدی را هم داشته باشیم، اما آنچه که برای ما مهم بوده است، نگهداری این مجموعه جریان باسابقه و باتجربه و تأثیرگذار است که الحمدلله باقی مانده است. مسلماً حضور و عدم حضور اشخاص می‌تواند تأثیر بگذارد. اما هرکدام برای خودشان دلایلی دارند که من تابه‌حال چندبار گفتم و بازتاب دادم. آقای هاشمی‌رفسنجانی و آقای روحانی هیچ‌گاه عضویت در جامعه را نفی نکردند و در مورد آقای هاشمی حتی گفته‌اند اگر جلساتتان را در محل مجمع بگذارید، من حرفی ندارم، یعنی خودشان را عضو می‌دانند، بنابراین اعلام آمادگی هم کردند.»

نماینده مجلس شورای اسلامی درباره وضعیت علی لاریجانی در سپهر سیاست اصول‌گرایان نوشت: «در نشستی که دو ماه قبل با آقای لاریجانی داشتیم، ایشان همراهی خودش را با تصمیمات جامعتین [جامعه روحانیت مبارز و جامعه مدرسین حوزه علمیه قم] اعلام کرد و ما هم بیش از این چیزی نمی‌خواهیم. البته برای شکل‌گیری شورای هم‌گرایی اصولگرایان به کمک و حمایت ایشان و سایر شخصیت‌های ذی‌نفوذ نیاز داریم.»

روزنامه آرمان‌امروز

تخریب لاریجانی توسط اصلاحات با ادعای ائتلاف با دولت/ انتقاد حامیان دولت از پخش جلسات کمیسیون برجام از رسانه ملیروزنامه آرمان‌امروز صفحه اول خود را به تیترهای «بغض‌های افراط‌گرایانه با من داشته‌اند» و «کارت زرد سوم در راه است!» اختصاص داد.

· با لاریجانی؛ اعتدال به توان 2

روزنامه خانوادگی آرمان امروز در سلسله مقالات خود در چند روز گذشته به حمایت تمام‌عیار از پیوند میان روحانی و لاریجانی پرداخته است و این ائتلاف را استمرار اعتدال در فضای سیاسی کشور می‌داند که دامنه‌اش به انتخابات مجلس شورای اسلامی می‌رسد.

در همین راستا گروه سیاسی روزنامه آرمان‌امروز نوشت: «برخی سیاسیون از هم‌اکنون نگران ائتلاف یاران لاریجانی و روحانی برای ابقای ریاست فعلی مجلس در دوره بعد هستند که این مساله هنوز به تأیید هیچ یک از دو طرف نرسیده است. تعدادی از این سیاسیون این را بهترین تدبیر انتخاباتی می‌دانند و دلیل آن هم این است که نام این حرکت خردورزانه «اعتدال به توان دو» است. اعتدال یاران روحانی و اعتدال یاران لاریجانی راه تداوم جاده میانه‌روی در کشور و ریشه‌کن شدن تندروی حاکم شده در 10 سال اخیر در برخی بخش‌های کشور است. به هر حال همگان واقف هستند که تعلق اکثریت کرسی‌های مجلس به یک جناح سیاسی آنچنان مطلوب نیست و وظیفه قانونگذاری تحت‌الشعاع رقابت‌های سیاسی قرار خواهد گرفت که این بی‌اعتنایی به رأی ملت است. لیست اعتدال به توان 2 اما شاید مبرا از این آسیب باشد چنانکه از هر دو جناح کشور در این لیست حضور خواهند داشت و توازن لازم در بهارستان برقرار خواهد شد.... و از سوی دیگر شکی در برخورد فراجناحی او در سیاست نیست که اگر اینگونه نبود در حوزه انتخابیه‌اش مورد هجمه تندروهای اصولگرا قرار نمی‌گرفت. از سوی دیگر باید به این نکته توجه داشت که هدف مشترک لاریجانی و روحانی فارغ از گرایشات سیاسی سبب تسریع در توسعه کشور خواهد شد چرا که همسویی احتمالی دولت و مجلس سبب حذف بهانه‌جویی‌های سیاسی و موضوعاتی از این قبیل خواهد شد و لوایح ارسالی دولت و طرح‌های مجلس تصویب و اجرا می‌شود.»

روزنامه ایران

تخریب لاریجانی توسط اصلاحات با ادعای ائتلاف با دولت/ انتقاد حامیان دولت از پخش جلسات کمیسیون برجام از رسانه ملیروزنامه دولتی ایران، صفحه اول خود را به تیترهای «پاسخ صریح صالحی به ادعاهای تیم هسته‌ای سابق» و «یادداشت مشترک سران 3 قدرت اروپایی در دفاع از توافق» اختصاص داد.

· آیا شعار رفع تحریم‌ها ضد ارزش هست؟

گروه سیاسی روزنامه ایران در ستون «دیگه چه خبر؟» نوشت: «سیدکاظم اکرمی با اشاره به اینکه «حضرت آیت‌الله مصباح یزدی... شعار رفع تحریم را شعاری انتخاباتی و ضدارزشی دانسته‌اند و بنده نمی‌دانم چرا رهبر معظم انقلاب برخلاف فرموده ایشان، در مورد برجام تأکید اکید دارند که تحریم‌ها باید از ابتدای عمل به توافق ایران و ۱+۵ برداشته شود»، افزود: «آیا تحریم‌ها اثری بر زندگی بسیاری از مردم و از جمله اکثریت قریب به اتفاق کارمندان دولت، بویژه معلمان عزیز نگذاشته است؟ آیا حضرت استاد از تعداد مردمی که در اثر تحریم موفق به استفاده از داروهای خاص نشده و روزها و شب‌هایی را در رنج به‌سر برده و تعداد قابل توجهی از بین بیماران به علت بی‌دارویی جان به جان‌آفرین تسلیم کرده‌اند، اطلاعی دارند؟» اکرمی در سرمقاله پنجشنبه «اعتماد» ادامه داده است: «حضرت استاد... در مدت هشت سال دولت‌های نهم و دهم که ملت ما تحقیر شد، تحریم شد و علناً صدها نفر فروش یک کلیه خود را اعلام کردند دولت احمدی‌نژاد را از جهت تعامل عاقلانه و پیامبروار عمل نکردن، مورد نقد قرار دادید؟»

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 7
  • ۱۳:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۱
    0 0
    حالا از چی ناراحتی شما
  • ناشناس ۱۳:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۱
    0 0
    دانستن حق مردم ایران است و اصلاح طلبان نباید از پخش جلسات کمیسیون برجام مجلس در سیما دلواپس شوند !
  • خداپرست ۱۵:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۱
    0 0
    از حماقت تو و امثال تو
  • ۲۳:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۱
    0 0
    کار جلیلی شده مصداق دقیق ضرب المثل آب در لانه مورچه ها انداختن عجیب جنب و جوش و فریادهای گوشخراشی دارند این روزها

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس