کد خبر 465892
تاریخ انتشار: ۲۱ شهریور ۱۳۹۴ - ۰۸:۰۶

معاون فرهنگی قوه‌قضاییه گفت: اکنون پرونده‌های بسیاری در قوه قضاییه مطرح است که منشاً بسیاری از آن‌ها فضای مجازی بوده و روز به روز نیز تشدید می‌شود. باید از این به پس منتظر موج سهمگین در راه باشیم و این در حالی است که ما هنوز برای بسیاری از جرم‌ها و بزهکاری‌های فضای مجازی، تعریف درست قانونی نداریم تا بتوانیم مجازات مناسبی برای آن‌ها در نظر بگیریم.

 به گزارش مشرق، این روز‌ها آنقدر هجوم فضاهای مجازی در شکل‌ها و رنگ‌های متفاوت به زندگی و خانواده هجوم آورده است که باعث بسیاری از مشکلات و افزایش اعتیاد و روابط نادرست در خانواده‌ها شده است؛ فضای مجازی که کمر همت برای از هم‌پاشیدگی خانواده‌ها بسته است و در کشور روند رو به رشدی داشته و هر روز نوجوانان و جوانان بسیاری را به سوی خود جذب می‌کند حال در این میان اقدامات مجرمانه‌ای صورت می‌گیرد که نیاز به کنترل و نظارت بیشتر است.

برای بررسی بیشتر موضوع به گفت‌و‌گو با حجت‌الاسلام والمسلمین هادی صادقی معاون فرهنگی قوه‌قضاییه پرداختیم که در ذیل می‌خوانید.

حجت‌الاسلام والمسلمین هادی صادقی اظهار کرد: امروز فضای مجازی سبک زندگی و نوع روابط اجتماعی را تغییر داده است؛ در گذشته شیوه‌ها و سبک‌های دیگری وجود داشت که هویت‌ها و ارتباطات‌های دیگر را مطرح می‌کرد ولی امروز این موارد در فضای مجازی تغییر یافته و شاهد دوست یابی‌ و هویت یابی‌های متعدد هستیم به گونه‌ای که در حال حاضر یک فرد با صد‌ها هویت می‌تواند وارد این فضا شود و دست به اقدامات بسیاری زند.

 متلاشی شدن زندگی جوانان با اعتیاد به فضای مجازی

وی ادامه داد: به دلیل تغییر هویت‌ها زمینه جرم و جنایت افزایش یافته و امکان سوء‌استفاده در اختیار افراد قرار گرفته است و همچنین از سوی دیگر فریب‌کاری نیز در فضای مجازی زیاد شده و معمولا نوجوانان و جوانان که تجارب زیادی ندارند به سرعت جذب این فضا شده و تحت تاثیر قرار می‌گیرند که نتیجه این امر در زمانه فعلی رشد قابل توجه آمار جنایت، اعتیاد، روابط نامناسب اخلاقی و خیانت‌های خانوادگی است؛ درواقع باید گفت که موج سهمگینی در راه است.

معاون فرهنگی قوه قضاییه با تاکید بر اینکه ما در این رابطه خلأ قانونی فراوانی داریم، گفت: یکی از مشکلات و آسیب‌های فضای مجازی ناظر به این مساله، اعتیاد نسل جدید به این فضاست؛ جوانی که در فضای مجازی معتاد می‌شود از زندگی طبیعی خود خارج  و قدرت اداره زندگی طبیعی ندارد و حتی زندگیشان با متلاشی شدن و اختلال جدی روبه‌رو می‌شود.

صادقی بیان کرد: اساساً صرف نظر از تخلفات جرم انگارانه، رفتار عادی فرد در این شرایط هم جرم‌زاست، ضمن آنکه آسیب‌های فیزیکی و جسمانی که بر چشم، ذهن، مغز، گوش و بدن انسان ضربه وارد می‌شود را نیز نباید نادیده گرفت.

وی افزود: نسل جوان به طوری در این فضا اعتیاد پیدا می‌کند که در فضای بازی آنلاین زندگی می‌کند مثل بازی معروف «کلش آف کلنز» که حتی بحث احساسات و عواطف را در فضای مجازی به جای احساسات طبیعی به خود مشغول می‌کند، به طوری که عشق و محبت مجازی، نفرت و جنگ مجازی جای همین‌ها را در فضای طبیعی و معمولی می‌گیرد.

 هجمه به سبک زندگی اسلامی در فضای مجازی

معاون فرهنگی قوه‌قضاییه اظهار کرد: چه بسا ممکن است حتی تا دو سه سال دیگر به جایی برسیم که افراد همه لذات طبیعی خود را در فضای مجازی به دست آورند؛ به این معنی که به جای رابطه دوستانه و عاشقانه با همسر آن را در فضای مجازی داشته باشند که البته بسیاری از آن‌ها به شکل حرام و غیرشرعی است که این مساله شدنی است و در حال حاضر هم نمونه‌های آزمایشی را هم ساخته‌اند که همه انواع لذاتی که انتظار دارید به شما می‌دهد؛ در چنین شرایطی یک جوان شاید پیش خود بگوید وقتی این‌ها در فضای مجازی تامین می‌شود دیگر چرا زیر بار شرایط ازدواج بروم و به همین خاطر دچار گناه و خلاف می‌شود.

صادقی گفت: حتی مواد مخدر اینترنتی که بحثش جدی است و همین را به شکل مجازی انجام می‌دهند و خلاصه آنکه در زندگی طبیعی هر گونه لذتی را می‌خواهند در فضای‌مجازی ایجاد کنند که این مسئله واقعاً از ابعاد فرهنگی و اجتماعی بسیار خطرناک است.

وی افزود: در هر صورت آنچه مسلم است این بوده که این فضا بسیار عجیب و غریب است و شاهدیم که هجوم وحشتناکی به سبک زندگی اسلامی وارد شده می‌شود و کل حیات بشر را دگرگون کرده و در این میان هر انسان آگاهی باید حساس شود و البته خوشبختانه متفکران آگاه دنیا متوجه این مساله شده و هشدار می‌دهند.

منبع: حمایت

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس