کد خبر 463372
تاریخ انتشار: ۱۵ شهریور ۱۳۹۴ - ۰۰:۵۶

این پروژه نیز همچون دیگر موارد مشابه در راستای اهداف آمریکا گام بر می دارد. این حقیقت را می توان از هزینه های چند میلیاردی اجرای این پروژه به روشنی دریافت که جز کمک های خیریه منبعی برای بازگشت آن اعلام نشده است.

 به گزارش مشرق، چند روزی است در رسانه های داخلی و خارجی، اخباری مبنی براجرای پروژه ای آمریکایی به نام” اوترنت ” منتشر می شود که هدف آن راه اندازی اینترنت ماهواره ای رایگان و بدون سانسور برای همه انسان ها در سراسر جهان اعلام شده است .

این پروژه ماهواره ای  اطلاعات موجود در اینترنت را از طریق امواج ماهواره ای به مخاطبان خود در سراسر جهان منتقل می کند؛ بدین  ترتیب می توان گفت که با راه اندازی این پروژه که اجرای بخشی از آن بنا به گزارش برخی منابع ،از مهر امسال خواهد بود؛ حتی در دور افتاده ترین نقاط زمین ،امکان دسترسی به اینترنت پرسرعت و بدون محدودیت فراهم می شود .شیوه  کار اوترنت بدین صورت است که نخست محتوای مورد نظر روی سرویس دهنده های خودرا بارگذاری می کند و سپس آن را با ماهواره هایی که بدین منظور درمدار زمین قرار داده است، مرتبط می کند.

براین اساس با آغاز پروژه آمریکایی Outernet ( اینترنت رایگان جهانی) و قرار گرفتن مجموعه ای از ماهواره ها در جو و فضای کره زمین ، کاربران می توانند با روشن کردن وای فای تلفن همراه خود ؛ امواج اینترنت را از ماهواره دریافت کنند .

دولت آمریکاکه در قالب این پروژه با هزینه چند میلیارد دلاری از طریق شبکه های ماهواره ای تلاش می کند تا نیمه دوم سال 2015 در سراسر جهان حتی مناطق دور دست خدمات اینترنت رایگان عرضه کند،

به ظاهرگران بودن خدمات اینترنت و محدودیت اینترنتی برخی کشورها را از دلایل تلاش خود برای عرضه خدمات اینترنتی رایگان اعلام کرده است .البته این پروژه را دولت آمریکا به طور مستقیم اجرا نمی کند بلکه بخش خصوصی "صندوق سرمایه گذاری برای توسعه رسانه ها (MDIF)” مستقر در نیویورک به دنبال تحقق آن است.

اساس پروژه اوترنت در واقع استفاده از صدها ماهواره کوچک است که به مدار اطراف زمین فرستاده خواهد شد.پس از آن کاربران اینترنت می توانند با استفاده از دیش خانگی یا دریافت کننده  های مشابه تمامی اطلاعات موجود در اینترنت را روی دستگاه های مرسوم مانند رایانه های خانگی، لپ تاپ ها، تبلت ها و گوشی ها دریافت کنند. تنها تفاوت این پروژه با اینترنت، این است که دسترسی به اطلاعات از طریق اوترنت به صورت آفلاین خواهد بود.

از طریق اوترنت می توان به همه  اطلاعات موجود در اینترنت، از ویدئو و موسیقی گرفته، تا سرویس دهنده های مختلف ، سایت های خبری، کتاب های الکترونیکی و… با سرعت بسیار بالا دسترسی پیدا کرد. اوترنت از موسسات و سایت های مختلفی برای توسعه پروژه خود بهره می برد و هم اکنون نسخه  آزمایشی این پروژه راه اندازی شده است و مسئولان این پروژه اعلام کرده اند که تا پایان سال 2015 این پروژه را در بسیاری از کشورها راه اندازی خواهند کرد .بر اساس نقشه ای که سایت اوترنت منتشر کرده است، این پروژه بخش هایی از آمریکا، اروپا و خاورمیانه را مورد پوشش قرار می دهد. به گفته شرکت MDIF،  با راه اندازی شبکه اوترنت، می توان تصور کرد که 4 میلیارد کار بر جدید وارد بازار جهانی اینترنت شوند.

آن روی سکه چیست؟

اگر چه عنوان وسوسه انگیز و اغوا کننده ” اینترنت رایگان برای همه انسان ها در سراسر جهان ” در وهله اول برای بسیاری از کاربران جذاب به نظر می رسد اما به واقع دولت آمریکا با این پروژه اهداف پشت پرده ای را دنبال می کند.

به اذعان کارشناسان اروپایی،این پروژه در راستای جنگ سایبری در دنیا پیش می رود و کشورهایی با فناوری برتر در این زمینه قصد دارند به کنترل افکار عمومی دنیا دست یابند.

این پروژه نیز همچون دیگر موارد مشابه در راستای اهداف آمریکاگام بر می دارد.این حقیقت را می توان از هزینه های چند میلیاردی اجرای این پروژه به روشنی دریافت که جز کمک های خیریه منبعی برای بازگشت آن اعلام نشده و فارغ از آن، برهم زننده بسیاری از نظم ها و قوانین جاری در فضای مجازی و وب نیزهست. نکته دومی که کمتر بدان اشاره می شود این است که بانیان این پروژه می گویند فعلا این سرویس به صورت اینترنت آفلاین عرضه خواهد شد و تبادل داده به صورت مرسوم دو طرفه نخواهد بود. در نتیجه کاربران پروژه Outernet عملا به مصرف کنندگانی منفعل در برابر سیل متن، عکس، موسیقی و فیلم ارسالی تبدیل خواهند شد.

وزیر ارتباطات در واکنش به اخبار مربوط به راه اندازی این پروژه آمریکایی ؛ اساسا پیاده سازی چنین پروژه ای را غیر عملیاتی و صرفا در حد یک ادعا عنوان می کند اما بسیاری براین عقیده اند که در خصوص این ادعا نباید برخوردی منفعلانه داشت،چرا که در صورت تحقق وعده داده شده ؛ این پروژه انحصارها را خواهد شکست و به هرکاربر اجازه خواهد داد که بی هیچ واسطه ای، از طریق ارتباط با این ماهواره ها به دنیای مجازی دسترسی پیدا کندو این به معنای بر هم زدن قاعده بازار است و از سوی دیگر اینترنت لجام گسیخته ای را روانه بازار خواهد کرد که هیچ کنترلی بر آن حاکم نیست و برای اشاعه اهداف خود هیچ حد ومرزی نمی شناسدو به راحتی امکان کنترل افکار عمومی جهان را برای صاحبان این پروژه فراهم خواهد کرد . به گفته رئیس کمیته ارتباطات مجلس، اجرای پروژه هایی از این قبیل می تواند اهدافی از جمله تهاجم فرهنگی به جوامع را نیز به دنبال داشته باشد.

وی می گوید : باید دید که اجرای چنین طرحی که به طور قطع هزینه های چند میلیاردی برای آن صرف شده است، چه توجهی دارد وبه طور قطع نمی تواند فارغ از مسائل یا اهداف فرهنگی باشد .بدیهی است که از هم اکنون دولت ها باید به فکر اتخاذ تدابیر ویژه ای در این خصوص باشند.

 

زهرا حاجیان

منبع:‌رصد، پایگاه تحلیلی دفتر پژوهش

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 3
  • ۰۵:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۵
    0 0
    نتیجه گرانفروشی اینترنت=اوترنت وتبعاتش
  • ۰۸:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۵
    0 0
    افراد به اصطلاح مسئول ما رو ببین
  • ۲۳:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۹
    0 0
    مشرق درباره ویروس اندرویدی time services هم یه مطلب بزار کل گوشیم در اختیار این ویروس فرمت یا هر چیز دیگه ای هم جواب نمیده یا اینکه شما به داد ما برسی

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس