جانشین فرمانده نیروی هوایی ارتش ضمن اعلام پایان برگزاری پنجمین رزمایش فدائیان حریم ولایت گفت: در این رزمایش به تمامی اهداف از پیش تعیین شده دست یافتیم.

به گزارش مشرق، این رزمایش با شرکت کلیه پایگاه‌های شکاری نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران و با محوریت پایگاه هوایی شهید بابایی، و با رمز مقدس «یا علی ابن ابیطالب(ع)» در منطقه عمومی اصفهان آغاز شد و در مرحله اول رزمایش ده‌ها فروند از انواع هواپیماهای شکاری رهگیر، شکاری بمب‌افکن، ترابری سنگین و نیمه‌سنگین، سوخت‌رسان، شناسایی، گشت هوایی و هواپیماهای بدون سرنشین به مدت 2 روز به انجام رزمایش خواهند پرداخت.

از اجرای عملیات اختلال الکترونیکی در رزمایش نهاجا تا حمله با بمب های سنگین هوشمند

همچنین در این رزمایش، هواپیماهای جنگنده سوخو24 با شعاع و برد عملیاتی بلند، اف 4، اف5، میگ29، اف14، هواپیماهای سوخت‌رسان بوئینگ 707 و 747، انواع پهپادها همراه با ترابری و پشتیبانی هواپیماهای C130 حضور دارند.

اجرای عملیات اختلال الکترونیکی در رزمایش نهاجا

امیر «روزخوش» سخنگوی رزمایش در جمع خبرنگاران اظهار داشت: سامانه‌های ارتباطی نهاجا با استفاده از بسترهای امن شبکه‌های بی‌سیم و با سیم، انواع سامانه‌های تسلیحات پرواز، ای اس آر (ASR)، پی آی آر (PIR)، کورس، گلاید، و انواع سامانه‌های تاکتیکی سیار و اَپروچ، مأموریت‌های ابلاغ شده در جنگ الکترونیک را با موفقیت انجام دادند.

وی افزود: با هدایت قراگاه تاکتیکی و عملیاتی رزمایش، همه سامانه‌های ارتباطی پست فرماندهی به حالت غیر فعال در آمد؛ که با تلاش متخصصان و تدابیر صورت گرفته، پست فرماندهی رزمایش به‌صورت واکنش سریع و در کمترین زمان ممکن جایگزین شد، و هیچ‌گونه تأخیر و اختلالی در برنامه‌های پروازی و عملیاتی جنگنده‌های شرکت‌کننده در رزمایش به‌وجود نیامد.

امیر روزخوش ادامه داد:‌ همچنین در این مرحله از رزمایش، عملیات سوخت‌رسانی هوایی، مقابله با تک میکروبی و شیمیایی، عملیات امداد و نجات، عملیات اختلال الکترونیکی، گشت مسلح هوایی در منطقه عمومی رزمایش با موفق به اجرا در آمد.

سخنگوی اقتدار هوایی فداییان حریم ولایت 5 با بیان اینکه ما به دنبال امنیت پایدار در منطقه هستیم، افزایش حجم و قدرت آتش، و دقت در اصابت اهداف متحرک و ثابت هوایی و زمینی را یکی دیگر از نقاط قوت این رزمایش عنوان کرد که مقرر است فردا با اقتدار رزمی نیروی هوایی به معرض نمایش گذاشته شود.

پرواز بمب افکن های سوخو 24 در رزمایش نهاجا

بمب‌افکن‌های سوخو 24 به‌منظور تمرین بمباران هوایی، از پایگاه شهید بابایی اصفهان به سوی منطقه هدف رزمایش در انارک، به پرواز در آمدند.

این جنگنده‌ها آمادگی لازم برای مورد اصابت قرار دادن مخازن سوخت، باندهای پروازی، ساختمان‌های پست فرماندهی و سایر تأسیسات دشمن را دارند.

از اجرای عملیات اختلال الکترونیکی در رزمایش نهاجا تا حمله با بمب های سنگین هوشمند

یادآور می‌شود منطقه هدف به وسعت 7 هزار کیلومتر مربع در منطقه انارک اصفهان واقع شده است.

آزمایش موشک های بهینه شده در رزمایش نهاجا

امیر علیرضا برخور جانشین فرمانده نیروی هوایی ارتش گفت: با رصد اطلاعاتی و عملیاتی، و با تحلیل اطلاعات و داده‌ها، پدافند غیرعامل را در طول رزمایش به نمایش خواهیم گذاشت.

وی به موضوع جنگ الکترونیک نیز اشاره و تصریح کرد: یکی از مباحث اصلی ما در این رزمایش بحث جنگ الکترونیک است که هم در زمان رزمایش و هم در زمانی که بحث اصلی ما جنگ الکترونیک است توسط هواپیماهای شکاری، رادار پرنده و هواپیماهای جنگالی (هواپیماهای مخصوص جنگ الکترونیک) این نقش ایفا خواهد شد.

جانشین فرمانده نهاجا ادامه داد: همچنین در این رزمایش تست تسلیحات بهینه‌سازی شده را خواهیم داشت، و یکی از اهداف این رزمایش ایجاد عملیات غیر وابسته است.

امیر برخور افزود: از دیگر ویژگی‌های این رزمایش این است که اهداف مورد نظر همچون اهداف اصلی به‌صورت ماکت تعبیه شده است.

وی با بیان اینکه در این رزمایش از پایگاه‌های شمال، شمال‌غرب و سه پایگاه مرکزی به همراه پایگاه‌های جنوب و جنوب غرب کشور استفاده خواهد شد، افزود: کلیه مراحل این رزمایش از آغاز تا پایان توسط کارشناسانی از ستاد کل نیروهای مسلح مورد ارزیابی قرار خواهد گرفت، و نقاط ضعف و قوت آن شناسایی خواهد شد.

جانشین فرمانده نیروی هوایی ارتش از بکارگیری مهمات جنگی و گرم در روز آخر رزمایش خبر داد و گفت: در پنجمین رزمایش فدائیان حریم ولایت از تمامی موشک‌هایی که تاکنون داشته‌ایم اعم از موشک‌های هوا به هوا، و هوا به سطح استفاده می‌کنیم؛ همه این موشک‌ها هم به لحاظ دقت و هم به لحاظ برد، بهینه‌سازی شده و ارتقا یافته‌اند.


تست بمب های سنگین هوشمند توسط نهاجا

امیر روزخوش سخنگوی رزمایش فداییان حریم ولایت 5 درباره برنامه‌های پیش‌بینی شده در رزمایش گفت: تمرین عملیات برد بلند جنگنده‌ها همراه با سوختگیری هوایی، دقت در نقطه‌زنی بمب‌ها و راکت‌ها در عملیات هوا به زمین و هوا به هوا، کنترل و هدایت آتش شکاری بمب‌افکن‌ها، رصد اطلاعاتی منطقه عملیات با بکارگیری پرنده‌های با سرنشین و بدون سرنشین، استفاده از هواپیماهای گشت هوایی به‌منظور مقابله با هرگونه تجاوز هوایی دشمن، و انهدام اهداف کشف شده، از محورهای مورد توجه فرماندهان در این رزمایش بزرگ هوایی است.

وی ادامه داد: قطعات طراحی شده در مراکز دانشگاهی و صنعتی کشور، صنایع هوایی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و جهاد خودکفایی نیروی هوایی ارتش در این رزمایش مورد آزمایش قرار خواهند گرفت.

سخنگوی رزمایش فداییان حریم ولایت 5 تصریح کرد: انجام تیراندازی‌های هوا به هوا، تیراندازی علیه اهداف هوایی با سرعت و در ارتفاعات مختلف، تیراندازی و بمباران هوا به زمین با استفاده از بمب‌های هوشمند سنگین و نیمه‌سنگین و استفاده از انواع موشک‌های لیزری، تلویزیونی، حرارتی و راداری و انواع راکت‌ها و بمب‌های تولید شده به‌دست متخصصان کشورمان از دیگر بخش‌های مهم این مرحله از رزمایش است؛ که در سطح گسترده‌ای انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه برای اولین بار این رزمایش در سطح تاکتیکی و با رویکرد جدید طراحی شده است، افزود: رزمایش فداییان حریم ولایت 5 با بکارگیری تاکتیک‌های عملیاتی جدید و مقابله با سامانه‌های مختلف دشمن، رزم جدیدی را به ثبت رسانده است.

امیر روزخوش با اعلام این مطلب که رویکرد این رزمایش درس از مکتب عاشوراست، گفت: خلبانان جوان، شجاع، آموزش‌دیده و متبحر نیروی هوایی ارتش با تأسی از فرهنگ عاشورایی و تجربه گران‌بهای پیشکسوتان هشت سال دفاع مقدس، دانسته‌ها و تاکتیک‌های رزمی را در این رزمایش تمرین خواهند کرد.

هواپیماهای جنگنده سوخو24 با شعاع و برد عملیاتی بلند، اف 4، اف5، میگ29، اف14، هواپیماهای سوخت‌رسان بوئینگ 707 و 747، انواع پهپادها همراه با ترابری و پشتیبانی هواپیماهای C130 در رزمایش نهاجا به اجرای مأموریت‌های از پیش تعیین شده می‌پردازند.

اجرای عملیات شناسایی توسط اف 14 و میگ 29 در رزمایش نهاجا

یک فروند هواپیمای شکاری جنگنده اف 14 و چند فروند جنگنده میگ 29 جهت اجرای عملیات شناسایی منطقه رزمایش و تمرین هوایی، از پایگاه شهید بابایی اصفهان به سمت انارک پرواز کردند.

از اجرای عملیات اختلال الکترونیکی در رزمایش نهاجا تا حمله با بمب های سنگین هوشمند

این جنگنده‌ها پس از حضور در بر منطقه فضای رزمایش، اهداف از پیش تعیین شده را با موفقیت شناسایی کرده و با موفقیت به پایگاه شهید بابایی بازگشتند.

یادآور می‌شود منطقه هدف به وسعت 7 هزار کیلومتر مربع در منطقه انارک اصفهان واقع شده است.

انهدام پهپاد با موشک هوا به هوا در رزمایش نهاجا

امیر روزخوش سخنگوی پنجمین رزمایش فدائیان حریم ولایت گفت: پهپادهای نیروی هوایی روز گذشته عملیات شناسایی را در منطقه عمومی رزمایش انجام دادند.

وی افزود: امروز نیز پهپادهای تاکتیکی این نیرو بر فراز منطقه هدف و منطقه عمومی رزمایش ماموریت عملیاتی خود را به اجرا می‌رسانند.

روزخوش تصریح کرد: بعد از ظهر امروز مقرر است پهپادهای هدف در منطقه رزمایش با موشک‌های هوا به هوا که از طریق جنگنده‌های این نیرو شلیک می‌شوند مورد اصابت قرار گیرند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: تمامی موشک‌ها و راکدهای استفاده شده در این رزمایش بهینه سازی شده و ارتقا یافته‌‌اند.

شایان ذکر است در دومین روز از رزمایش فدائیان حریم ولایت عملیات رزم هوایی با استفاده از هواپیماهای میگ 29 و اف 14 و همچنین جابجایی و هلی برن نیروها توسط هلی‌کوپترهای شینوک و همچنین عملیات سوخت‌گیری هوایی از طریق هواپیماهای بوئینگ 747 و 707 انجام شده است.

انجام تمرین انحراف موشکهای حرارتی توسط نهاجا

 نیروی هوایی ارتش در این مرحله از رزمایش 2 روزه با استفاده از هواپیماهای ترابری تاکتیکی نیمه سنگین سی 130 عملیات بارریزی تاکتیکی و چترریزی را همزمان با پشتیبانی نزدیک هوایی توسط جنگنده‌ها‌ی اف 14 اجرا کردند.

بر اساس این گزارش هواپیماهای شکاری رهگیر نیروی هوایی در سکوت کامل رادیویی عملیات فِلر ریزی را جهت ایجاد انحراف در موشک‌های حرارتی دشمن که در رنج موشک های هوا به هواست با موفقیت انجام دادند.

همچنین عملیات رهگیری با تاکتیک‌های بومی و تکنیک‌های قفل راداری در فواصل و زوایای مختلف و نیز تیراندازی هوا به هوا و هوا به زمین همراه با سوخت‌گیری هوایی از دیگر برنامه‌های آخرین روز رزمایش فدائیان حریم ولایت است.

تمرین موفق بمباران هوایی توسط پهپادهای آفندی نهاجا

پرنده‌های فوق سبک و پهپادهای نیروی هوایی ارتش در این مرحله از رزمایش ضمن اجرای عملیات شناسایی بر فراز منطقه عمومی رزمایش اهداف شبیه سازی شده در حجم نسبتا وسیعی مورد اصابت قرار دادند.

براساس این گزارش اهداف ثابت و متحرک زمینی در این عملیات مورد هدف قرار گرفته بود.

پرواز عملیاتی سوخوهای 24 در منطقه رزمایش

اسکادران‌های جنگنده راهبردی سوخو 24 لحظاتی پیش با هدف انهدام اهداف زمینی در منطقه هدف رزمایش فدائیان حریم ولایت، پایگاه شهید بابایی در اصفهان را ترک کردند.

مقرر شده جنگنده‌ها پس از گشت‌زنی بر فراز منطقه عمومی رزمایش به اجرای عملیات بپردازند.(انهدام اهداف زمینی)

گفتنی است منطقه هدف به وسعت 7 هزار متر مربع در انارک اصفهان واقع شده است.

بمباران باند فرودگاه فرضی توسط هواپیماهای F7 نیروی هوایی

 امیر روزخوش سخنگوی پنجمین رزمایش فدائیان حریم ولایت با اشاره به اجرای موفقیت آمیز عملیات رزم هوایی و بمباران اهداف زمینی اظهار داشت: در این بخش از رزمایش هواپیماهای F7 باحضور در منطقه عمومی رزمایش باند فرودگاه فرضی را مورد بمباران قرار دادند.

وی افزود: کلیه عملیات‌های مرتبط با بمباران هوایی با موفقیت انجام شده و متناسب با نوع اهداف از بمب‌های مختلف در کلاس‌های متفاوت استفاده شد.

ارتقا پهپادهای نهاجا در حجم بارگذاری تسلیحاتی و مداومت عملیاتی

امیرروزخوش سخنگوی پنجمین رزمایش مدافعان حریم ولایت ضمن اعلام ارتقا پهپادهای نهاجا اظهار کرد: در این رزمایش عملیات‌های مختلف شناسایی و رزمی توسط پهپادهای این نیرو با موفقیت انجام شد.

وی افزود: پهپادهای که امروز در این رزمایش مورد استفاده قرار گرفتند به لحاظ مداومت عملیاتی و حجم بارگذاری تسلیحات با وزن بیشتر نسبت به گذشته ارتقا پیدا کرده است.

پایان پنجمین رزمایش فدائیان حریم ولایت با دستیابی به اهداف از پیش تعیین شده

 امیر سرتیپ برخور جانشین فرمانده نیروی هوایی ارتش در جمع خبرنگاران اظهار داشت: الحمدلله در این رزمایش به تمامی اهداف از پیش تعیین شده دست یافتیم.

وی همچنین ضمن اعلام پایان رزمایش از اصحاب رسانه جهت پوشش خبری مناسب تقدیر و تشکر کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 24
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 10
  • حسين ۱۵:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۴
    0 0
    پس كو صاعقه؟
  • عباس ۱۵:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۴
    0 0
    بنظرتون خلبانای م*خ خور اماراتی و عربستانیه سوسک جرات درگیری با خلبانای مارو دارن؟حالا سوخو 30 اضافا بشه اونوقت چی بنظرتون اف 35 میخرن؟:-)
  • ۱۵:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۴
    0 0
    ایران یعنی رزمایش
  • علی ۱۷:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۴
    0 0
    من هم از رژیمهای مرتجع غرب بدم میاد هم از دولتهای وحشی غربی که در دنیا قتل عام راه می ندازن
  • صلواتی ۱۸:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۴
    0 0
    اللهم صل علی محمد وآل محمد وعجل فرجهم خداوند قادر پشت وپناهتان یا علی نهضت جهانی صلوات
  • ۱۹:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۴
    0 0
    خلبان های ما اگر چه امکانات ندارند، اما با عرضه ترین خلبانان دنیا هستند...
  • ۲۰:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۴
    0 0
    درود بر ارتش ولایتمدار.وبی ادعا.ولایتمداری یعنی گوش به فرمان بودن و جدی بودن در کار.
  • منوچهر ۲۰:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۴
    0 0
    کو تا سوخو بدن اف 15 از سوخو 30 بهتره
  • ۲۱:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۴
    0 0
    چه توهمی .....تو همین توهم خوش باش....این سوخو 24 با موتور توربوجت دوربرد حساب میشه....پس اگر آقایون کمی بخور و بخواب را کنار بگذارند و با توربوفن عوضش کنن تا یمن میشه رفت و برگشت بدون اینکه کسی بفهمه......
  • ۲۱:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۴
    0 0
    عزیزم دست کم گرفتن دشمن و غرور به گفته مولی علی اولین پله شکست هست برای چی هی میگید ما بهتریم مگه اونا بیکار نشستن
  • ۲۲:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۴
    0 0
    قطعات سوخو جور کردن که دائم سوخو می پرونن
  • ۲۳:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۴
    0 0
    برادر عباس، خبر نداری ! عربا هم هواپیماهای به مرتب بهتری دارن و هم خلبانای آموزش دیده و البته جنگ دیده!
  • ۲۳:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۴
    0 0
    شمافکرمیکنید هواپیماهای قدیمی ما توان منهدم کردن هواپیماهای پیشرفته رو دارن اگه میتونستن توی درگیری هوایی زمان جنگ اف4های ما از اف15های عربستان نمیخوردن بله اگه500فروند سوخو30 بخریم انوخت نیروی هوایی ما ازحالت صرفا دفایی تبدیل میشه به یک نیروی دفایی هجومی قابل اتکا
  • امین ۰۰:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۵
    0 0
    خیر داداش ایران یعنی اقندار
  • ۰۱:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۵
    0 0
    واقعا اینا در برابر جنگنده های پیشرفته همسایه های ما ارزشی دارن؟
  • ابوذر ۰۳:۲۱ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۵
    0 0
    راست میگه ، صاعقه کو !؟ ضمنا نشد پای خبر خربد هواپیما بگم ، اینجا میگم ..چرا سوخو ۳۰ !؟ چرا سوخو ۳۵ نه !؟ من که زیاد ملتفت نشدم ... مگر اینکه بخوان دست دوم بخرند ،که اون داستان دیگه‌ایه ...
  • ۲۳:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۵
    0 0
    نیروی هوایی در عملیات علیه داعش نیز در کردستان عراق و موصل موفق عمل کرد.ارتش ایران دست کم نگیرید.دشمن اگه میتونست حمله میکرد.بریدعملیاتهای ارتش توجنگ مطالعه کنید.دومین روز جنگ ارتش با صدوچهل فروند هواپیما عمده قوای پشتیبانی کننده و پالایشگاهها ومراکزحساس عراق درهم کوبید.که درجلوگیری ازپیشروی عراق تاثیرزیادی داشت
  • احمد ۰۲:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۶
    0 0
    یک چیزی شنیدی روش مانور میدی ولی باید کامل می شنیدی ، عربستان نامردی کرد اف چهار ما به اشتباه کمی وارد خاک عربستان شده بود بدون دادن اخطار چند فروند اف 15 دورش کردند وزدنش ، بعد تو نتیجه گرفتی ما توان منهدم کردن هواپیمای اونا را نداریم !!! عجب منطقی داری ، در ضمن مهارت های ویژه خلبان می دونی چیه ؟ خلبانان ما در این زمینه بی نظیرند وبارها ثابت کردند ، این در جواب تو واون ناشناس آمریکایی 23:30 که این قدر سطحی فکر نکنید که صرفاً تعداد جنگنده را ملاک برتری قرار دهید.بگید که باید مثلاً 500 تا بخریم یا بیشتر
  • amir ۱۰:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۶
    0 0
    سلام دوستاي عزيز يادتون باشه هواپيماهاي دشمن ما فقط يه بار ميتونه بپره . چون موقع برگشت به كشورش باندي براي نشستن نخواهد داشت. ما با موشك ميكوبيمشون نه هواپيما
  • ۰۱:۲۱ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۷
    0 0
    سیاهی لشکر نیاید به کار یکی مرد جنگی به از صد هزار
  • ۱۹:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۵
    0 0
    بنظرمن بهتره یک بارکارنامه سراسرافتخار وغرور نیروی هوایی را در دفاع مقدس که همه دنیاپشتیبان عراق بود بخوانید.عملیاتهای اچ۳که بی نظیر در دنیا.عملیات ۱۴۰فروندی در دومین روز جنگ.اسکورتهای هوایی وحمله های شهیدان دوران،بابایی.فکوری و....ارتش وخلبانان ما امتحانشون باسربلندی پس دادند.
  • دکتر قهرمانی ۱۴:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۶/۳۱
    0 0
    شاید ما در داشتن تجهیزات هوایی مقداری پایین تر باشیم اما قطعا در پدافند هوایی و موشکی و زمینی و دریایی دست بالاییم..
  • ۱۴:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۶
    0 0
    راست میگه بهتره دیگه چرا اینقدر منفی دادین؟؟
  • موسی ۲۲:۲۱ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۴
    0 0
    صاعقه شاهکاری پنهان. فقط وقت جنگ مثل صاعقه دیده میشه سری سری.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس