طرح سزامی یا مولکول های شتاب دهنده های الکترونیکی، اولین طرح فیزیک هسته ای شمرده می شود که توسط کشور اردن در خاورمیانه اجرا می شود. طرحی که به واسطه حضور دانشمندان ایرانی و مدیریت رژیم صهیونیستی، امکان شناسایی و ترور این دانشمندان امکان‌پذیر است.

از طرح «مولکول های شتاب دهنده های الکترونیکی» کشور اردن چه می دانید؟گروه بین‌الملل مشرق - روز هفتم آگوست گذشته «دنی دانون»، وزیر علوم و تکنولوژی و هوا فضای رژیم صهیونیستی جهت اطلاع از طرح «مولکول های شتاب دهنده های الکترونیکی» که به اختصار «سزامی» نامیده می شود، تحت مراقبت های ویژه و در تدابیر شدید امنیتی به صورت محرمانه به امان، پایتخت اردن سفر می کند.

طرح «سزامی» چیست؟
طرح سزامی یا مولکول های شتاب دهنده های الکترونیکی، اولین طرح فیزیک هسته ای شمرده می شود که توسط کشور اردن در خاورمیانه اجرا می شود.
هدف این طرح ایجاد نوری است که به نام نور «سنكروترون» معروف است و مهمترین عملکرد آن تقویت و تسریع ذرات بار دار الکترونی کوچک تر از اتم است.

این طرح در جهان اولین در نوع خود نمی باشد، بلکه پیش از این طرحی مشابه آن معروف به طرح «سیرن» توسط سوئیس ارائه و در مناطق هم مرز بین این کشور با فرانسه اجرا شده بود و در واقع تونل بزرگ زیر زمینی به شکل دایره و به طول 27 کیلومتر بود.

در این طرح به حرکت ذرات «هیدروژن» پس از جدا کردن الکترون ‌ها از آن، سرعت داده می شود تا تبدیل به «پروتون» شود. سپس به این ذرات سرعتی معادل سرعت نور اما در جهت ها و سمت و سوهای معکوس و مختلف داده می شود تا موجب برخورد آنها با یکدیگر شود.دانشمندان فورا اقدام به رصد این برخوردها می کنند که به «ذرات گرانش» معروف است.

طرحی که اردن در صدد پیاده کردن آن است، قرار است، در استان «البلقاء» اجرا شود و هدف آن اجرای طرح های پیشرفته در حوزه های مختلفی مانند شیمی، محیط زیست، بیولوژی و آثار باستانی و تاریخی است.

قرار است، این طرح با هزینه 5 میلیون یورو از سوی طرح سیرن سوئیس ساپورت شده است و اعضای هیات مدیره آن را دانشمندانی اسرائیلی، ایرانی، ترکیه ای و همچنین دانشمندانی با تابعیت های مصری، پاکستانی، اردنی، بحرینی، قبرسی و فلسطینی تشکیل می دهند. این طرح زیر نظر کشورهایی مانند آمریکا، روسیه، چین و ایتالیا قرار دارد.

از طرح «مولکول های شتاب دهنده های الکترونیکی» کشور اردن چه می دانید؟

مهمترین مراحل این طرح
اولین مرحله این طرح در سال 2002 میلادی و زیر نظر سازمان فرهنگ و علوم و تربیت سازمان ملل متحد (یونسکو) تحت عنوان شتاب دهنده اولیه «میکروترون» اجرا شد تا با اجرای آن انرژی برابر با 20 «مگا الکترون ولت» تا سال 2012 میلادی حاصل شود.

در سال 2013 میلادی دومین مرحله طرح اجرا شد که در واقع همان طرح مرحله اول به گونه ای پیشرفته و مدرنیزه شده بود.در ژوئیه سال 2014 میلادی دانشمندان مجری طرح موفق شدند، ذرات را تا انرژی 20 مگا الکترون ولت در قالب پیشرفته آن ذخیره کنند.

در سپتامبر 2014 میلادی مجریان و مسئولان طرح موفق شدند، با تسریع بخشیدن به بیشتر به حرکات ذرات به انرژی برابر با 800 مگا الکترون ولت دست یابند و براساس برنامه قرار است، این طرح تا سال 2016 میلادی به طور کامل به اجرا درآید.

از طرح «مولکول های شتاب دهنده های الکترونیکی» کشور اردن چه می دانید؟تلاش برای اجرای طرح های مشابه در خاورمیانه
در نوامبر 2013 میلادی اسرائیل اقدام به انتخاب پرفسور «الیعازر رابینو ویچ» به سمت نایب رئیس هیات مدیره اجرای طرح کرد، در حالی که این پرفسور اسرائیلی خود یکی از بنیانگذاران این طرح بود که دانشگاه عبری قدس اشغالی مشغول به فعالیت است.

رابینو ویچ در آن زمان طی اظهاراتی تصریح کرده بود که این طرح تلاشی از سوی دانشمندان منطقه برای اثبات این امر است که کشورهای منطقه در چارچوب همکاری های علمی می توانند با یکدیگر همکاری داشته باشند.

وی افزود: ما در این طرح برای اهداف علمی که منافع آن تمام کشورهای منطقه را دربر می گیرد و به دور از اختلافات و رقابت های جاری در عرصه سیاسی با همدیگر همکاری می کنیم.
ریاست هیات مدیره اجرای این طرح را یک دانشمند مصری برعهده دارد.

در این تردید نیست که همکاری های علمی و تحقیقاتی بین کشورهای مختلف در عرصه های منطقه ای و یا بین المللی فی نفسه نمی تواند، طرح یا اقدامی نکوهیده باشد، اما حضور دانشمندان رژیم صهیونیستی در این طرح و ادعای حضور دانشمندان ایرانی می تواند، سوال برانگیز باشد.

به نظر می رسد، رژیم صهیونیستی به این طریق تلاش می کند، با متوسل شدن به فعالیت هایی به دور از عرصه سیاست و روابط دیپلماتیک و بین الملل و در قالب ترویج و اشاعه اجرای طرح های تحقیقاتی و علمی که منافع و دستاوردهای آن تمام کشورهای منطقه را در برگیرد، زمینه پذیرش خود را در میان کشورهای منطقه فراهم کند.

از طرح «مولکول های شتاب دهنده های الکترونیکی» کشور اردن چه می دانید؟

این اقدام رژیم صهیونیستی بیش از هر چیز به یاد آورنده «دیپلماسی فوتبالی» است که طی آن کشورهای متخاصم تلاش می کنند، با دستاویز قرار دادن رقابت های ورزشی زمینه گشودن باب روابط دیپلماتیک و سیاسی را بین خود فراهم کنند و این نکته ای که نباید از دید حکومت ها و ملت های منطقه دور بماند.

پروژه سزامی روی دیگری نیز دارد؛ آن هم افشای نام دانشمندان هسته‌ای به بهانه مشارکت در یک طرح بین‌المللی است. پروژه‌ای که هم دولت‌مردان سابق و حتی کنونی به آن بی‌توجه بوده و هستند.

مشرق تا کنون چندین گزارش از این طرح اسرائیلی منتشر کرده و نسبت به افشای نام دانشمندان هسته‌ای هشدار داده است.

افشاي هويت 15 هزار دانشمند ايراني توسط ستاد فناوري نانو رياست جمهوري

مشارکت ايران و اسرائيل در کمک به سزامي

جاسوس اسرائيل در اصفهان / سزامي اسم رمز شناسايي متخصصان هسته اي ايران

عکس يادگاري شهداي پروژه سزامي با وزير سابق علوم در اردن


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 10
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 20
  • علي ۰۴:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۰
    1 1
    احواسمان باشد كه اشتباه نكنيم آنچه براي آمريكا و رژيم صهيونيستي خطرناك است دانشمندان ما نيستند كه ما در حوزه هاي مختلف علم دانشمندان بسياري داريم كه با يك جست وجوي ساده در اينترنت در صفحات دانشگاه ها به راحتي مي توان آمار آنها را يافت. بلكه براي آنها داشمنداني كه روحيه انقلابي گري در عرصه توليد علم و تكنولوژي هاي پيشرفته كه از منظر آنها امنيتشان به خطر مي افتد مهم است. از قضا آنها دوست دارند اگر ما تحقيقي مي كنيم در حوزه همين گونه علوم دوست داشتني باشد مثلا حوزه هايي مثل فيزيك در حد همين شتابدهنده ها و كيهان شناسي ، رباتيك در حد همين مسابقات فوتبال ، نانو مواد در سطح توليد پوشاك و الياف ، هواپيما در سطح ملخي ،موشكي در سطح كاغذي ، و هسته اي در سطح همين مذاكرات. پس حواسمان باشد كه دارند هويت علمي ما را منحرف مي كنند توي زمينشان بازي نكنيم.
  • محسن ۰۷:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۰
    1 0
    کو گوش شنوا؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!
  • ۱۴:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۰
    1 0
    خوب بود
  • ۱۴:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۰
    1 0
    دشمنان چشم دیدن پیشرفت علمی ایران را ندارن
  • ۱۴:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۰
    1 0
    مرگ بر موساد اسرائیل
  • امید ۱۴:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۰
    1 0
    سندی بر مظلومیت ایران و تمامیت خوهی دشمنان
  • نادری ۲۲:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۰
    1 0
    به جای کمک به این پروژه صهیونیستی چرا دولت فکری به حال پروژه چشمه نور ایران نمیکنه و این پروژه بزرگ ملی رو به حال خود رها کرده؟
  • ازمینودشت ۰۸:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۱
    1 0
    مرگ بر اسرائیل
  • ۱۱:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۴
    0 0
    اين نوع متنها را لااقل قبل از چاپ بدهيد چند نفر كارشناس بخواند seseme مخفف (SYNCHROTRON-LIGHT FOR EXPERIMENTAL SCIENCE AND APPLICATIONS IN THE MIDDLE EAST) من نميدونم حالا شما " مولکول های شتاب دهنده های الکترونیکی" را كجاتون دراورديد! بهتر بدانيد پروژه هايي كه در سرن (نه سيرن) اجرا ميشود كاملا متفاوت از اين طرح است به عنوان مثال پروژه lLHC (برخورد دهنده بزرگ هادروني) در فيزيك ذرات با انرژي هاي بالا هست ولي پروژه سزامي براي توليد تابش سنكروتروني مي باشد. پروژهاي سنكروتروني در تمام دنيا با هم ارتباط دارند و افراد همديگر را كاملا مي شناسند شما هم بهتر است دست از توهم توطئه برداريد.
  • ۱۱:۵۳ - ۱۳۹۵/۰۱/۳۱
    0 0
    هویت دانشمندان ایرانی ونیز دانشمندان سایر کشورها در زمینه های مختلف براحتی قابل شناسایی است چون مقالاتی که برای چاپ به بانک های اطلاعاتی معتبر دنیا می فرستند خود حاوی اطلاعات کاملی از آنهاست ،پس برای پیدا کردن آنها نیاز به عملیات جاسوسی پیشرفته وپیچیده نیست،درضمن اسرائیل در سایر رشته های علمی هم دانشمندان مطرح دارد واز لحاظ علمی جزو کشورهای مطرح دنیا هست ،منع کردن دانشمندان ما برای کارکردن در این پروژه ها وموسسات بیشتر سبب عقب افتادن ما در عرصه های علمی نسبت به سایر کشورهای جهان می شود ودرنهایت به ضرر کشور تمام خواهد شد.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس