کد خبر 459810
تاریخ انتشار: ۷ شهریور ۱۳۹۴ - ۰۵:۰۴

اين روزها گام‌هاي اصولگرايان براي حضور يكپارچه در عرصه انتخابات هر روز جدي‌تر از قبل مي‌شود و همايش‌هاي گوناگوني در اين‌باره بين گروه‌‌هاي مختلف در حال برگزاري است. همايش‌هايي كه از يك سال پيش به رهبري حجت‌الاسلام تقوي رئيس شوراي سياست‌گذاري ائمه جمعه در حال برگزاري است.

به گزارش مشرق، اين روزها گام‌هاي اصولگرايان براي حضور يكپارچه در عرصه انتخابات هر روز جدي‌تر از قبل مي‌شود و همايش‌هاي گوناگوني در اين‌باره بين گروه‌‌هاي  مختلف در حال برگزاري است. همايش‌هايي كه از يك سال پيش به رهبري حجت‌الاسلام تقوي رئيس شوراي سياست‌گذاري ائمه جمعه در حال برگزاري است.

روندي كه پس از پيروزي روحاني در انتخابات رياست جمهوري آغاز شد و در حقيقت مسيري بود كه بسياري از اصولگرايان به دنبال آن بودند و به نظر مي‌رسد با نزديك شدن به انتخابات مجلس شوراي اسلامي و شديدترشدن رقابت‌هاي انتخاباتي ضرورت آن هر روز بيش‌تر از قبل احساس مي‌شود.
هسته اوليه اين اتحاد بين جمعيت ايثارگران، مؤتلفه و جبهه پايداري در حال تشكيل است و به نظر مي‌رسد كه بايد در آينده نزديك شاهد پيوستن ساير دسته‌ها و گروه‌هاي اصولگرا به اين اتحاد باشيم.

اتحادي كه با وجود رقابت‌هاي سنگين در انتخابات غير قابل اجتناب است. آخرين گام در اين مسير اجلاسي بود كه با حضور طيف‌هاي مختلف اصولگرايان در روز يك‌شنبه برگزار شد و به نظر مي‌رسد گامي جدي در مسيري باشد، از آنچه اصولگرايان براي پيروزي در عرصه انتخابات به دنبال آن بوده‌اند.
   
فقها گرد هم مي‌آيند

در اين همايش از آيات موحدي كرماني دبير جامعه روحانيت مبارز و يزدي رئيس جامعه مدرسين حوزه علميه قم نيز دعوت شده بود كه به دليل سفر آيت‌الله موحدي كرماني به مشهد مقدس، پيام تصويري وي در اين همايش پخش شد.

آيت‌الله يزدي نيز كه بنا به كسالت جسمي نتوانسته بود در اين همايش حضور يابد، حجت‌الاسلام تقوي به نمايندگي از وي سخنراني كرد. رويكرد همايش پنج‌شنبه، ‌وحدت اصولگرايان و فراگير شدن چتر ائتلاف در اين جريان حول محور ولايت‌فقيه و ارزش‌هاي اسلامي اعلام شده بود و سخنرانان نيز بر اين موضوع تأكيد كردند.
   
تأكيد بر تبعيت از ولي فقيه زمان

در ادامه اجلاس وحدت اصولگرايان، ميزگرد پرسش و پاسخ تخصصي دبيران اين احزاب و جمعيت‌ها با حضور محمدنبي حبيبي دبيركل حزب مؤتلفه، ‌حجت‌الاسلام آقاتهراني دبيركل جبهه پايداري و حسين فدايي دبيركل جمعيت ايثارگران درباره روند وحدت اصولگرايي برگزار شد. همچنين در حاشيه اين همايش، حدادعادل رئيس فراكسيون اصولگرايان مجلس با آيت‌الله مصباح يزدي پس از خروج از جلسه ملاقات خصوصي داشتند.

آيت‌الله محمدتقي مصباح يزدي رئيس مؤسسه آموزشي پژوهشي امام خميني (ره) در اجلاس وحدت اصولگرايان، طي سخناني به بيان تفاوت‌هاي انسان و حيوان و نقش عقل و غرايز در انسان پرداخت.

يكي از اعضاي حاضر در اين همايش با اشاره به سخنان آيت‌الله مصباح گفت: ايشان درباره هدف آفرينش و نقش انسان توضيح دادند و وجه تمايز انسان و حيوان را تشريح كردند. وي به نقل از آيت‌الله مصباح ادامه داد: ايشان تشريح كردند كه به چه علتي انسان از حيوان متمايز بوده و از هدايت تشريعي استفاده مي‌كند و اعمالش متكي به عقل بوده و صرفاً در بند غرايز خود نيست اما در عين حال برخي افعالش متكي به عقل نيست در حالي كه عقل علي‌القاعده بايد راه‌گشا باشد و هدف را به درستي به انسان نشان دهد.

اين عضو حاضر در اجلاس وحدت اصولگرايان افزود: ايشان اين سؤال را مطرح كردند كه چه چيزي باعث مي‌شود انسان منطبق بر عقل راه درست را از خطا تشخيص ندهد، سپس در پاسخ توضيح دادند كه اولويت كشش‌ها و خواهش‌هاي نفساني بر روي عقل پرده‌اي مي‌اندازد و انسان مسيري كه پيامبران مشخص كرده‌اند را نمي‌رود. وي تصريح كرد: آيت‌الله مصباح گفت‌كه شهوات انسان شامل شهوات پست مادي و غريزي است كه از جنگ‌هاي قبيله‌اي گرفته تا سلطنت‌طلبي و كسب قدرت و ثروت را شامل مي‌شود و باعث شده انسان بر روي عقل و آگاهي‌هاي خود پرده بيندازد.

اين عضو حاضر در اجلاس وحدت ادامه داد: آيت‌الله مصباح توضيح داد كه هيچ دليلي براي اختلاف بين انسان‌ها در شرايطي كه عقل فصل‌الخطاب و اولويت باشد وجود ندارد و در عين حال اين سؤال را مطرح كرد كه چرا وقتي مواضع امام و رهبري به صراحت از سوي خودشان بيان مي‌شود و افراد نيز عالم به درستي اين سخنان هستند، اما عملاً كار ديگري مي‌كنند لذا اين به خاطر گرايش‌هاي نفساني است كه نمي‌گذارد براساس آنچه عقل ديكته مي‌كند عمل كنيم.

وي با اشاره به بخش ديگري از سخنان آيت‌الله مصباح خاطر نشان كرد: آيت‌الله مصباح تأكيد كردند كه اگر انسان نفس خود را تربيت كند و خواهش‌هاي نفساني را كنار بگذارد همه اختلافات كنار گذاشته مي‌شود و اختلاف و تلقي‌هاي مختلف بين انسان‌ها به وجود نمي‌آيد.

به گفته آيت‌الله مصباح يزدي «وقتي فرمايشات صريح مقام معظم رهبري و راه و رسم حضرت امام(ره) وجود دارد چرا افراد به طرق مختلف عمل كرده و مي‌گويند ما قرائت‌هاي مختلفي از دين داريم بنابراين اساس اين مسئله نفس انسان است كه باعث مي‌شود عده‌اي فكر كنند قرائت خودشان اولي بر قرائت ولي فقيه است.»

اين عضو حاضر در اجلاس وحدت تصريح كرد: شأن و جايگاه فقهي و علمي آيت‌الله مصباح اجّل از اين است كه وارد جزئيات شوند از اين رو ايشان سخناني نصيحت‌گونه را متكي بر آيات قرآني بيان كردند. وي افزود: آيت‌الله مصباح تعبير بسيار زيبايي نيز از شأن نزول يك آيه و ارتباط آن با مردم طائف داشتند؛ ايشان توضيح داد كه مردم طائف به پيامبر گفتند كه ما حاضريم ايمان بياوريم و حتي براي شما بجنگيم و نماز بخوانيم اما در نماز سجده نكنيم و به خاك نيفتيم، برخي از اطرافيان پيامبر گفتند كه اين پيشنهاد بسيار خوبي است و بايد آن را بپذيريم اما در اين زمان آيه‌اي نازل شد كه به پيامبر فرمود كه تو بايد آنچه كه ما امر كرده‌ايم را درخواست كني و اگر حكم الهي انجام نشود ما تو را مجازات مي‌كنيم كه به خاطر مصلحتي عدول كرده‌اي.

اين فرد حاضر در همايش تصريح كرد: بنابراين آيت‌الله مصباح نتيجه‌گيري كردند كه اگر ما بر روي يكسري از مرزهاي اعتقادي در مناسبات سياسي تأكيد مي‌كنيم علتش اين است كه نمي‌خواهيم مشمول اين آيه شويم چراكه وقتي خداوند حكمي را مقرر كرده ما نمي‌توانيم چشم‌پوشي كرده يا مصلحت سياسي را در نظر بگيريم.
   
تلاش براي اختلاف‌افكني بين اصولگرايان

با اين همايش سؤال جدي كه در ادامه مطرح مي‌شود، اين است كه قدم بعدي اصولگرايان در اتحاد چه خواهد بود و چگونه مي‌توان اين مسير را با موفقيت طي كرد و به نقطه مطلوب رسيد؟

دراين ميان آنچه كه نشان مي‌دهد چنين همايش‌هايي در مسير موفقيت قدم برمي‌دارد، نگراني‌ها‌يي كه از اين مسئله در جبهه مقابل ابراز مي‌شود و مهم‌ترين آن ايجاد تفرقه بين اصولگرايان است كه بارها به صورت علني ابراز شده است.

در اين ميان بارها و بارها و در بزنگاه‌هاي تاريخي هرگاه جريان اصولگرا دست به برگزاري همايش زده يا كنار هم نشسته‌اند تا زمينه‌هاي تحقق وحدت را بررسي كنند، جماعت تجديدنظرطلب نگران شده و تلاش داشته تا با انتشار مطالب متعدد در رسانه‌هاي زنجيره‌اي خود چنين اقدامي را غير‌ممكن القا كند.

واقعيت اين است كه «‌تشديد اختلافات بين فراكسيون اصولگرايان و رهروان ولايت در مجلس نهم» يكي از ترفندهاي جريان دوم خرداد براي به چالش كشيدن رقيب و نزديك شدن به قدرت رسمي است؛ تلاش دارد آن را به گسلي غيرقابل ترميم در جناح رقيب تبديل كند و آن را به عنوان ابزاري براي جلوگيري از هر گونه وحدت مؤثر در جريان رقابت‌هاي انتخاباتي تبديل كرده و نتايج خود را حاصل كند.

البته تاكتيك به تفرقه كشاندن اصولگرايان موضوع جديدي نيست و به سال‌هاي قبل باز‌مي‌گردد و همانطور كه اشاره شد از همان آغاز روي كارآمدن دولت يازدهم هم فرصتي مناسب براي رسانه‌هاي جريان تجديدنظرطلب فراهم شد تا با عملياتي خاص تحولات مجلس اصولگرايي نهم را زير ذره‌بين خود برده و با بازي‌هاي مختلف ضمن به تخاصم كشاندن روابط اصولگراهاي اين قوه «مجلس نهم را سرعت‌گيري در مسير دولت يازدهم» القا كنند.
   
وحدتي ضروري براي پيروزي در انتخابات

گروه‌هاي اصولگرا بايد به اين نكته مهم توجه كنند كه در مسير وحدت به نتيجه نهايي كه همان حفظ انقلاب و جلوگيري از به وجود آمدن مشكل براي نظام و انقلاب اسلام است، توجه كنند و از اختلافات غيرضروري به خصوص در مسير وحدت خودداري كنند. وحدتي كه براي پيروزي در انتخابات ضروري و غيرقابل اجتناب است.

منبع : روزنامه جوان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • ناشناس ۰۹:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۷
    0 0
    تيتر را عوض كنيد با كلمات بازي نكنيد همه جريانات سياسي هم اصولگرا وهم اصلاح طلب جزو نيروهاي انقلاب بوده وهستند واصلاح طلبان در زمانيكه امور در دستشان بوده پايبندي آنها به انقلاب بيشتر و ولايتي بودند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس