کد خبر 459602
تاریخ انتشار: ۶ شهریور ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۰

مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی، استراتژی برندهای معتبر خودروسازی جهان را به عنوان تجربه ای برای شرایط پساتحریم و برنامه ششم توسعه مورد بررسی قرار داد.

به گزارش مشرق، دفتر مطالعات انرژی، صنعت و معدن مرکز پژوهشهای مجلس با بیان اینکه یافته های این مطالعه نشان می دهد، یکی از وجوه اشتراک تمامی برندهای معتبر خودروسازی جهان بعد از ایمنی، کیفیت، راحتی، رعایت توامان دو اصل کلیدی دوستداری طبیعت و کاهش آلایندگی خودروها واقتصادی بودن منابع انرژی مورد مصرف در خودروهاست، افزود: رویکرد کلی برندهای معتبر خودروسازی جهان طی سال های اخیر ، عمدتا به سمت تولید خودروهای دیزلی و هیبریدی بوده است که در این ببین به ترتیب شرکت های آلمانی و ژاپنی پیشتازند.

آخرین تغییرات در تکنولوژی موتور خودروها باتوجه به نوع سوخت مصرفی حاکی از آن است که تولید خودروهای الکتریکی و به خصوص پیل سوختی با مصرف سوخت هیدروژن مورد تاکید این برندها قرار دارد. رویکرد تولید خودروهای با مصرف گاز رو به افول بوده و سوخت اتانول نیز تقریبا از چرخه صنعت خودروسازی در حال حذف شدن است.

می توان نتیجه گرفت که در شروع تعاملات جدید با برندهای معتبر خودروسازی جهان در فضای پساتحریم قبل از هر چیز باید استراتژی صنعت خودروی کشور و ترکیب سبد انرژی در راستای سند جامع انرژی مشخص شود تا نحوه همکاری بر پایه حل معضل بغرنج آلایندگی زیست محیطی به ویژه مشکل کلانشهرها و دستیابی به مزیت های کیفیت، ایمنی، رقابت پذیری، آلایندگی پایین و مسویی کامل با رویکرد غالب صنعت خودروسازی جهانی پی ریزی شود.

همچنین با توجه به سیاست های برنامه پنجم توسعه (ماده (160)) و تمرکز رویکرد غالب تولید خودروهای دیزلی و هیبریدی در برندهای آلمانی و ژاپنی پیشنهاد می شود صنعت خودروسازی کشور رویکرد سرمایه گذاری مشترک در فضای پساتحریم را از برندهای فرانسوی و چینی به سمت برندهای آلمانی و ژاپنی (صرفا با تکنولوژی موتورهای دیزلی و هیبریدی ) تغییر دهد که علاوه بر دستیابی به مزیت های فوق الذکر به تدریج سوخت بنزین را از حالت کالای استراتژیک خارج خواهد ساخت. این امر در بلندمدت از ابعاد سیاسی – امنیتی حائز اهمیت فراوان است.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • ۱۱:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۶
    0 0
    با سلام خودروهاي ديزلي علاوه بر كم مصرف بودن نسبت به بنزيني، به دلايل فني از استهلاك قطعات كمتر و عمر مفيد بهره برداري و استفاده بيشتر برخوردارند. به بيان ديگر، خريداران اين خودروها نسبت به خودروهاي هم قيمت بنزيني، هزينه كمتري بابت سوخت و تعمير موتور پرداخت مي كنند و سالهاي طولاني تري از آنها استفاده مي كنند. اين يعني حفظ بهتر سرمايه خانوارهاي ايراني. لطفا خودرو سازها را به اين تصميم ملزم كنيد و با هرگونه لابي گري عليه اين تصميم، به سدت برخورد كنيد. اين از مهم ترين الزامات توسعه پايدار است.
  • ۱۲:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۶
    0 0
    پراید دیزلی محصول جدید سایپا،
  • ۲۱:۲۱ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۶
    0 0
    البته سوخت گازوییل مصرفی این خودرو ها با گازوییلی که در ایران تولید می شود و تریلی ها از ان استفاده می کنند فرق دارد گازوییل ایران کیفیت گازوییلی که در خارج مصرف می شود را ندارد و حاور چندیدن برابر گوگرد نسبت به مشابه خارجی است وگرنه شکی در این نیست که گزوییل سوخت بهتری نسبت به بنزین خواهد بود
  • عرفان ۰۹:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۷
    0 0
    مگه کسی زورش به آقایان خودروساز میرسه، برای خودشون دم و دستگاهی بهم زدن و یک امپراطوری تشکیل دادن، کسی جرأت نداره بهشون نگاه چپ بکنه.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس