کد خبر 459039
تاریخ انتشار: ۴ شهریور ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۳

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: شبکه ملی اطلاعات هیچگاه به انتها نمی‌رسد و همیشه در حال بروز شدن است.

به گزارش مشرق، محمود واعظی با حضور در برنامه نگاه یک گزارش عملکردی از اقدامات وزارت ارتباطات طی دو سال گذشته ارائه داد و اظهار کرد: پهنای باند بین‌الملل را با 2.5 برابر افزایش از 72 به 207 گیگابیت بر ثانیه و پهنای باند داخلی را نیز به 2400 گیگ رساندیم. سیاست‌مان این است که به ازای 20 درصد توسعه پهنای باند بین‌المللی، 80 درصد هم داخلی داشته باشیم.

وی درباره اینکه آیا چنین موضوعی با شاخص‌های برنامه پنجم و مصوبات شورای عالی فضای مجازی مطابقت دارد؟، گفت: امروز شاهد هستیم اقبال مردم به محتوای داخلی زیاد شده است و عده زیادی از موبایل و غالبا با پهنای باند داخلی، استفاده می‌کنند.

او افزود: امیدوارم پهنای باند داخلی را تا پایان سال جاری از 2400 به 4000 گیگابیت بر ثانیه برسانیم.

وزیر ارتباطات اضافه کرد: این کارها مقدمه‌ای برای شبکه ملی اطلاعات است زیرا طرح این شبکه 11 سال است که صورت گرفته و یکی از موارد پیوست حکم مقام معظم رهبری برای تشکیل شورای عالی فضای مجازی است.

وی گفت: راه‌اندازی این شبکه را در دستور کار خود با اولویت بالا قرار داده‌ایم و این پازل را طوری می‌چینیم تا در پایان سال جاری، زیرساخت‌های شبکه ملی اطلاعات فراهم شود.

واعظی با بیان اینکه تا حال حاضر جبران عقب افتادگی‌های این حوزه را داشتیم، ابراز کرد: جلسات بسیاری با بخش خصوصی برای آمادگی ورود به حوزه شبکه ملی اطلاعات داشتیم؛ موضوع امنیت شبکه را کار کردیم و آدرس‌دهی مسیرهای اینترنتی را که خارج از ایران بود به داخل کشور آوردیم.

*شبکه ملی اطلاعات هیچگاه تمام نمی‌شود*

او خاطر نشان کرد: شبکه ملی اطلاعات هیچگاه به انتها نمی‌رسد و همیشه در حال بروز شدن است. الان زیرساخت‌های فنی آن آماده است و هر دستگاهی که بخشی از اطلاعات خود را روی آن می‌گذارد، این شبکه به مرور کامل می‌شود. گمرک و مالیات چند ماه قبل تمام خدمات‌شان را بر این بستر قرار دادند، قرار است دفترچه‌های بیمه روی این شبکه قرار گیرند و وزارت علوم برای شبکه علمی کاری را هم‌راستا با این شبکه شروع کرده است.

*ایرانیان‌نت از کرج شروع کرد*

وی در ارتباط با زیرساخت دسترسی به اطلاعات و محتوای این شبکه عظیم گفت: یک اپراتور به نام ایرانیان‌نت داریم که وظیفه توسعه فیبرنوری را دارد و در ابتدا قرار است فیبر را به محل کسب‌و‌کار و دانشگاه‌ها، در نهایت هم به منازل برساند و اگر این کار انجام شود، آنگاه مردم می‌توانند تمام خدمات مورد نیازشان را از شبکه دریافت کنند.

او همچنین افزود: کار توسعه فیبر توسط این اپراتور از کرج شروع شده و قم را هم به دلیل داشتن محتوای دینی و فاخر، تمام محتوای تولیدی‌اش را در شبکه گذاشته‌ایم.

*ترانزیت 558 گیگ شد*

وزیر ارتباطات درباره وضعیت ترانزیتی در حوزه ارتباطات نیز گفت: موقعیت جغرافیایی ایران خاص است و از همین حیث همه کشورها به ترانزیت ایران وابسته هستند. در ابتدای دولت ظرفیت این حوزه 116 گیگابیت بر ثانیه بود که اکنون به 558 گیگ رسیده است.

*سرعت اینترنت آنطور که باید نیست*

وی در پاسخ به این سوال که علی‌رغم چنین توسعه‌هایی چرا مردم همچنان از کیفیت اینترنت ناراضی هستند؟، گفت: در حال حاضر 10 میلیون اینترنت پرسرعت داریم اما همواره با یک گلایه از طرف مردم مواجه هستیم که سرعت اینترنت آنطور که باید، نیست و البته به مردم حق می‌دهیم.

وزیر ارتباطات گفت: اما بگذارید یک چیز را بگویم، برای اختصاص این ظرفیت‌های توسعه یافته دو راه‌حل وجود دارد یکی اینکه ظرفیت‌های محقق شده را در اختیار همان کاربران قبلی اینترنت پرسرعت که 10 میلیون است قرار دهیم یا آن را به مشترکان جدیدی بدهیم که تعداد کاربران اینترنت افزایش یابد و بعد سراغ موضوع کیفیت برویم. ما سراغ راهکار دوم رفتیم.

*فیلترینگ هوشمند هنوز اجرایی نشده است*

واعظی در ارتباط با موضوع فیلترینگ هوشمند و اجرایی شدن آن رد کشور گفت: فیلترینگ هوشمند هنوز اجرایی نشده است. این پروژه را برحسب ضرورت اینکه ممکن است سایتی 80 درصد مطالب علمی و تنها 15-20 درصد مطالبی داشته باشد که نخواهیم در دسترس مردم قرار گیرد، رد این صورت فیلترینگ تنها در همان بخش‌های خاص انجام می‌شود.

پروژه‌ای در سه فاز تعریف کردیم که دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها اقبال خوبی از آن داشته‌اند و در این زمینه با 11 دانشگاه قرارداد بستیم. فاز اول با توفیق 87 درصدی اجرایی شد و امیدواریم تا پایان سال آنچه قرارداد بستیم، بتوانیم اجرایی کنیم.

*هیچ شبکه‌ای مسدود نشده است*

وی درباره حریم خصوصی در فضای مجازی نیز گفت: فضای مجازی از نظر ما هم فرصت و هم تهدید دارد و لذا اگر از این عرصه خوب استفاده کنیم، می‌توانیم از همه مزایای آن استفاده کنیم و جلوی تهدیداتش را بگیریم.

او فضای مجازی را کشفی دانست و تصریح کرد: همه ما در شرایط عادی زندگی خود را داریم و کسی سرک نمی‌کشد اما وقتی وارد فضای مجازی می‌شویم باید قائل باشیم که همگان درصدد سرک کشیدن هستند. بنابراین شرح حال و وضعیت کامل را نباید در این فضا قرار دهیم. علاوه بر این برخی از این شبکه‌ها همچنان در خارج کشور هاست می‌شوند و برخلاف اینکه برخی کشورهای منطقه و غربی اقدام به مسدودسازی آنها برای جلوگیری از دسترسی مردم کرده‌اند اما ما مردمی با فرهنگ داریم و اقدام به مسدودسازی این شبکه‌ها نکرده‌ایم.

وی خاطر نشان کرد: متخصصان داخلی باید شبکه‌های داخلی را درست کنند تا در اختیار مردم قرار دهیم و ضامن امنیت آنها باشد.

*شأن شورای عالی فضای مجازی این نیست وارد جزییات شبکه ملی اطلاعات شود*

واعظی در پاسخ به این سوال که چند جلسه در ارتباط با شبکه ملی اطلاعات در شورای عالی فضای مجازی برگزار شده است؟، گفت: دو جلسه برای شبکه ملی اطلاعات در این شورا داشته‌ایم. یک لشکر و مجموعه باید کار اجرایی را انجام دهند؛ علاوه بر اینکه شأن شورای عالی فضای مجازی با حضورسران سه قوه و تعدادی از وزرا این نیست که وارد مسائل جزیی و ریز شوند بلکه آنها نقش سیاست‌گذاری دارند.

*تا پایان سال جشن تلفن‌دار شدن روستاها را می‌‌گیریم*

وزیر ارتباطات اشاره‌ای به عدالت ارتباطی داشت و ابراز کرد: سال گذشته 240 میلیارد تومان هزینه روستاها کردیم و امسال بنا داریم 324 میلیارد تومان برای آن هزینه کنیم. برنامه داریم به تمام روستاهای بالای 20 خانوار تلفن خانگی و زیر 20 خانوار، یک خط تلفن عمومی بدهیم.

وی افزود: تا 90 درصد کار را پیش رفته‌ایم و امیدوارم تا پایان سال جشن تلفن دار شدن تمام روستاهای بالای 5 خانوار را برگزار کنیم. برنامه دیگر بردن اینترنت به روستاهای کشور است که سال گذشته شروع کردیم و 8 هزار روستا را اینترنت دادیم و بنا داریم امسال 25 هزار روستا را به اینترنت وصل کنیم.

*رتبه ICT ایران در دنیا بهبود می‌یابد*

وی در پاسخ به این سوال که چرا آمارهای جهانی جایگاه ایران را پایین‌تر از رتبه سال 2012 نشان می‌دهد؟، گفت: اشکالی که در گذشته وجود داشت این بود روی زمینه مورد نظر کم کار شده بود در حالیکه همه کشورها در این زمینه سرمایه‌گذاری‌های بسیاری می‌‌کنند. هر کشوری بخواهد درنگ کند از مسابقه توسعه عقب می‌افتد ولی رتبه ما در عرصه‌های مختلف خوشبختانه روبه بهبودی است.

او افزود: ضمن اینکه در طول سال تنها در یک مقطع هست که گزارش عملکرد به اتحادیه جهانی مخابرات می‌دهیم و این کار را هنوز انجام نداده‌ایم؛ قطعا جایگاه ایران با ارائه آخرین گزارش بهبود می‌یابد.

*33 میلیارد تومان وام به شرکت‌های آی‌تی دادیم*

واعظی به وام وجوه اداره شده نیز اشاره کرد و گفت: در 5-6 ماه گذشته 33 میلیارد تومان وام وجوه اداره شده به 92 شرکت با بهره کم و باز پرداخت 2، 3 یا 4 ساله با خواب شش و 12 ماهه دادیم. کل رقم وام برای امسال 120 میلیارد تومان است.

*اشتغالزایی ICT بیش از 100 هزار نفر می‌شود*

واعظی در پاسخ به این سوال که وعده اشتغالزایی 100 هزار نفری تا پایان سال را داده بودید، آیا الان که در نیمه سال هستیم به گمان می‌کنید به این وعده دست یابید؟، گفت: گزارش‌هایی که دریافت می‌کنم خیلی خوب بوده اما نمی‌خواهم بگویم ممکن است اشتغالزایی بیش از 100 هزار نفر شود.

*با پارازیت‌های غیرمجاز شدیدا برخورد می‌کنیم*

وی در ارتباط با پارازیت‌ها و تصمیم دولت برای مواجهه با چنین موضوعی گفت: پارازیت‌ها را از ابتدای کار این دولت به صورت جدی پیگیری کردیم زیرا برای هر نظامی سلامت مردم یک اصل است و بارها و بارها توسط مسئولان به این موضوع پرداخته شده است.

او افزود: در جلسه اخیر هم آقای روحانی تأکید کردند که این کار حتما مورد توجه قرار گیرد. ما و سازمان انرژی اتمی برنامه‌هایی داریم و مرتب در سطح شهر پارازیت‌ها را رصد می‌کنیم تا هیچ موجی بیش از حد مجاز نباشد. هر موردی که بیش از حد مجاز بوده نیز شدیدا برخورد کرده‌ایم.

*اختلالات موبایل دلایل مختلفی دارد*

وزیر ارتباطات درباره اینکه چرا مشکلات تلفن همراه حل نمی‌شود و چه زمانی را وعده برای رفع اختلالات می‌دهید؟، گفت: مشکلات در ارتباط با سه اپراتور تلفن همراه صدق نمی‌کند. یک اپراتور با سن 21 سال، یکی با 5 سال سن و دیگری با سن 2.5 سال داریم. اپراتور بزرگ ما هم‌زمان که بحث نسل سوم را شروع کردیم بازسازی نسل دوم را استارت زد.

وی عنوان کرد: در مقطعی که آنها دکل‌های BTS را عوض می‌کردند، اختلالاتی ایجاد شد اما همگام با بروزرسانی‌ها بسیاری از اختلالات کم شد. بیشتر این اختلالات هم روی صوت بود نه دیتا.

او افزود: مشکل دیگر هم این بود که بالاخره بحث تلفن همراه یک کار مهندسی دقیق می‌خواهد اما زمانیکه اپراتورها به سطح شهر می‌روند تا سایت‌های خود را نصب کنند یا با مخالفت شهرداری یا برخی اهالی مواجه می‌شوند که در این صورت مجبور هستند سایت را به جایی ببرند که مجوز دارند و این موضوع طراحی شبکه سلولی را به هم می‌زند.

واعظی خاطر نشان کرد: از طریق رومینگ ملی برخی مشکلات را حل کرده‌ایم.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • ۱۳:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۴
    0 0
    این یعنی اینکه : آنطور که نباید باشد هست...!!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس