مدل‌های جدید جنگنده سوخو ۳۰، بسیار مانورپذیر به‌ویژه در مدل اس‌ام، با قابلیت پرواز در برد و ارتقاع بالا با سرعت مناسب و توان حمل حجم گسترده انواع تسلیحات و سامانه‌های پیشرفته راداری و جنگ الکترونیک هستند.

به گزارش گروه دفاع و امنیت مشرق، امروز خبری مهم از سوی معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری که در روسیه حضور دارد، منتشر شد که نشان می داد مذاکراتی بین طرف ایرانی و روسها درباره خرید جنگنده سوخوی 30 مطرح شده است. البته سورنا ستاری معاون علمی فناوری رئیس‌جمهور کشورمان این نکته را نیز اعلام کرده است که خرید این جنگنده بر عهده وزارت دفاع است.

پیش از این نیز وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح از مذاکره با روسیه برای خرید یک مدل جنگنده از این کشور خبر داده بود. با این تفاسیر می توان اینگونه برداشت کرد که جنگنده مورد نظر جمهوری اسلامی ایران برای خرید از روسیه سوخوی 30 باشد.

اما سوخوی 30 چگونه جنگنده ای است و آیا مناسب نیازهای ایران می باشد؟

جنگنده چند ماموریتی سوخوی 30 در حقیقت گونه بسیار ارتقاء یافته از هواپیمای سوخوی 27 روسیه است. این هواپیما در اواخر حاکمیت شوروی سابق و به عنوان یک جنگنده چند ماموریتی سنگین و به نوعی شبیه به برنامه F-15E آمریکایی ساخته شد.

تا به امروز حدود 12 مدل از جنگنده سوخوی 30 ساخته شده و به غیر از نیروی هوایی روسیه، در ارتش های 10 کشور دیگر جهان مشغول به خدمت است. در حال حاضر و بر اساس اطلاعات موجود، مدل های MK،M2 و SM از این جنگنده در روسیه در حال تولید است که البته مدل MKI این جنگنده که مخصوص نیروی هوایی هندوستان طراحی شده است در داخل خود هند در حال ساخت می باشد و از قطعات ساخت هند و فرانسه در ساخت آن استفاده می شود.

نگاهی به مدل های تولیدی سوخوی 30؛ گزینه احتمالی ایران برای خرید+عکس
سوخوی 30 چینی

سری MK این جنگنده که برای بازار صادرات طراحی شده است، گونه ای از جنگنده با قابلیت های و توان نصب انواع سامانه ها با توجه به سفارش مشتری است. این سری از جنگنده های سوخوی 30 به کشورهایی مثل چین، ونزوئلا و ویتنام صادر شده است و با نام هایی مثل MK2، MK3 و MKK نیز در جهان هوانوردی شناخته می شود.

در بخش راداری به طور معمول از رادارهای N001 برای این جنگنده ها استفاده می شود. این رادار در مدل های اولیه از نوع پالس داپلر بوده اما در حال حاضر مدل آرایه فازی غیر فعال آن نیز توسط دفتر طراحی Tikhomirov در روسیه تکمیل شده است.

رادارهای سری ژوک روسی هم گزینه دیگر برای خریداران سوخوی 30 سری ام کا است. این رادار هم دارای گونه های پالس داپلر و هم دارای مدل آرایه فازی فعال می باشد و تا شعاع 150 کیلومتری در مقابل هواپیما را پوشش می دهد.

نگاهی به مدل های تولیدی سوخوی 30؛ گزینه احتمالی ایران برای خرید+عکس
سوخوی 30 نیروی هوایی اندونزی

در بخش جنگ الکترونیک انواع غلاف های جنگال روسی قابلیت نصب بر روی این سری از جنگنده ها را دارند. یکی از نقاط مثبت این جنگنده امکان نصب سامانه های غیر روسی که به طور مثال به صورت بومی در کشورهای خریدار ساخته می شود، است. چینی ها از این قابلیت استفاده کرده و امروزه بسیاری از سامانه های جنگ الکترونیک و تسلیحات بومی خود را بر روی این جنگنده ها نصب کرده اند.

سامانه های جستجوگر فروسرخ مثل OLS-27 و هدف گیری روی کلاه خلبان به همراه نمایشگرهای صفحه تخت در درون کابین از جمله دیگر قابلیت های این جنگنده به شمار می آید.

در بخش سیستم پیشرانه از موتورهای سری AL-31F استفاده می شود که می تواند سرعت بیشینه ای در حدود 2100 کیلومتر در ساعت پرواز کند. برد پروازی این هواپیما در حدود 3000 کیلومتر و ارتفاع پروازی آن بیش از 17 کیلومتر است. قابلیت نصب سامانه تغییر دهنده بردار رانش بر روی این موتورها نیز وجود دارد.

در بخش تسلیحات، این هواپیما توان حمل محموله رزمی در حدود 8 تن رادار که شامل انواع موشک های هوا به هوا و هوا به سطح به همراه بمب ها هدایت شونده و سقوط آزاد را دارد. موشک های هدایت رادار R-27 و R-77، موشک هدایت فروسرخ R-73، موشک های ضد کشتی و ضد رادار سری KH-31 با سرعت نزدیک به 3 برابر سرعت صوت، موشک های تاکتیکی هوا به سطح KH-29 و KH-59 به همراه بمب های هدایت شونده سری KAB-500 و KAB-1500 از سلاح هایی هستند که می توان بر روی این جنگنده حمل کرد.

اما مدل بعدی که روسها در حال کار بر روی آن هستند به عنوان سوخوی 30 ام2 شناخته می شود. این هواپیما در حقیقت مدلی از جنگنده Su-30MKK است که به صورت ویژه با افزایش توان ضد کشتی برای ارتش چین ساخته شد. ذکر این نکته مهم است که در سالهای اولیه تولید سوخوی 30 ، نیروی هوایی روسیه به دلیل مشکلات مالی عملا فاقد جنگنده های این سری بود و شرکت های روسی صرفا برای صادرات این هواپیماها را تولید می کردند.

مشخصات و توانایی های پروازی این مدل از جنگنده سوخوی 30 تقریبا مانند همان مدل های سری ام کا بوده که در بالا به آن پرداخته شد و حتی در برخی از گزارش ها منابعی معتقد هستند که این مدل از سوخوی 30 از نمونه های صادراتی هم ضعیف تر هستند.البته این ادعا به نظر صحیح است زیرا بر اساس اطلاعات موجود چیزی در حدود 12 الی 14 فروند از این هواپیما توسط نیروی هوایی روسیه سفارش داده شده و بیشتر در امور آموزشی و آزمایش سامانه های مختلف از آن بهره برداری می شود.

نگاهی به مدل های تولیدی سوخوی 30؛ گزینه احتمالی ایران برای خرید+عکس
سوخوی 30 ام 2

اما گونه SM را شاید بتوان یکی از برترین مدلهای جنگنده سوخوی 30 اس ام دانست. این مدل از جنگنده سوخوی 30 بر پایه مدل MKI که برای نیروی هوایی هند توسعه یافته است ساخته شده و با این تفاوت که بخش عمده از قطعات غیر روسی که هندی ها در جنگنده هایشان نصب کردند در این مدل با نمونه های روسی جایگزین شده اند.

یکی از تفاوت های موجود در این مدل از سوخوی 30 با سایر گونه ها نصب بالک های کوچکی به اسم "کانارد" است که تقریبا بین محل اتصال بال و بدنه و کابین قرار دارد. در عین حال موتورهای نصب شده بر روی این جنگنده نیز از قابلیت تغییر دهند بردار رانشی برخوردار هستند که داشتن این قابلیت به همراه کانارد، مانور پذیری خارق العاده ای را به این هواپیما می بخشد.

نگاهی به مدل های تولیدی سوخوی 30؛ گزینه احتمالی ایران برای خرید+عکس
سوخوی 30 اس ام

نگاهی به مدل های تولیدی سوخوی 30؛ گزینه احتمالی ایران برای خرید+عکس
سوخوی 30 اس ام

این مدل از سوخوی 30 که به صورت اختصاصی برای نیروی هوایی روسیه توسعه یافته است از یک دستگاه رادار آرایه فازی غیر فعال BARS-R بهره می برد . این رادار از ابتدا در چند مدل مختلف توسعه یافت که مدلهای اولیه آن از گونه پالس داپلر بوده و مدل جدید آن که بر روی سوخوی 30 اس ام نصب شده است از گونه آرایه فازی غیر فعال است. برد این رادار در برخی منابع در حدود 140 کیلومتر بر علیه اهداف هوایی اعلام شده است.

در بخش موتور نیز این جنگنده روسی از دو دستگاه موتور مدل AL-31FP بهره می برد و می تواند تا سرعت 2 برابر سرعت صوت پرواز کند. در بخش تسلیحات نیز این هواپیما به مانند سایر اعضای خانواده فلانکر می تواند تا حدود 8 تن سلاح را با خود حمل کند. منابع غربی اعتقاد دارند که سوخوی 30 اس ام به غیر از تسلیحات معمول این جنگنده که در بالا به آن اشاره شد، توان حمل موشک ضد کشتی یاخونت با سرعت 3 ماخ را نیز دارد. برد این مدل هم در حدود 3000 کیلومتر بوده و توان سوختگیری هوایی نیز دارد.

ارتش روسیه در حال حاضر تعداد 60 فروند از این جنگنده را خریداری کرده است که بین نیروی هوایی و دریایی این کشور تقسیم می شود. یگان های هوادریای نیروی دریایی روسیه نیز از جمله کاربران جنگنده سوخوی 30 اس ام هستند.

به هر حال آنچه که درباره سوخوی 30 می توان گفت این مسئله است که جنگنده ای بسیار مانور پذیر، خصوصا در مدل اس ام، با قابلیت پرواز در برد و ارتقاع بالا با سرعت مناسب و توان حمل حجم گسترده ای از انواع تسلیحات و سامانه های پیشرفته راداری و جنگ الکترونیک است که به خوبی می تواند نیازهای کشورمان را چه در ماموریت های پدافندی و چه آفندی برآورده کند. البته با قطعیت خرید این هواپیما و اعلام جزئیات بیشتر درباره جنگنده مورد نظر ایران، می توان با دقت و عمق بیشتری به معرفی آن پرداخت.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 168
  • در انتظار بررسی: 5
  • غیر قابل انتشار: 60
  • ۱۴:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۴
    0 2
    اوه اوه اگر بشه تام کتامون دیگه باید بذاریم تو موزه
  • ۱۴:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۴
    0 0
    هــــــــــــا ... ایــــــــــــــــی ...خوِِبـــــــــــــــه
  • ۱۴:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۴
    1 3
    فقط سوخو ٣٥
  • حسین ۱۴:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۴
    1 0
    پول دور ریختنه... همه ما تو زمان جنگ تفاوت هواپیماهای بلوک شرق و غرب رو به چشم دیدیم... ما یه اف 14 داشتیم و عراق سیلی از هواپیماهای روسی که به هیچ دردش نخورد!
  • جرج ۱۴:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۴
    0 6
    آخه سوخو 30 هم شد جنگنده؟! باز جی 10 یه چیزی
  • حمید ۱۴:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۴
    1 2
    ممنون از مشرق فقط یه سوال این جنگنده عمود پرواز هم هست؟
  • امیرخان ۱۴:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۴
    0 1
    اگه اس 300 روتحویل داد بعد جنگنده پیشکش
  • فراز ۱۴:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۴
    2 1
    فقط جت های امریکایی اف 35 کجا و این کوچولوها کجا گفتن ایران میخواد از چین جت میگ بخره که !
  • اهوازی ۱۴:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۴
    1 0
    پس سوخو 34 و 35 چی؟؟؟
  • ۱۴:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۴
    2 1
    به گرد پای f15 هم نمیرسه!!
  • ۱۴:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۴
    0 1
    مدل SM که خیلی بعیده بفروشن اما SM2 رو میشه حساب باز کرد.....
    • nhg IR ۱۰:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۰
      0 0
      sm2 از sm پیشرفته تر هست گرون تر
  • مهدی ۱۴:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۴
    0 0
    جنگنده خوبیه... شرایط سیاسی هم بسیار مساعد هست... فقط در تنظیم قرار داد چه خرید و تولید تحت لیسانس باید نهایت دقت بشود تا دوباره ماجرای s300 پیش نیایید... حالا سوال اینجاست که تسلیحاتش را به ما می دن یا باید از خودمون تولید کنیم ؟؟؟
  • ۱۴:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۴
    0 0
    تام کت هیچ وقت از چشم نمیفته ابهتی که اف 14 داره سوخو 35 هم نداره این یعنی تفاوت جنگنده های آمریکایی و روسی روسیه زرت و زورت و هر مدلی جنگنده ساخته ولی بعد از چند سال قدیمی شدن ولی ساخته های آمریکا برای دراز مدت هستن
  • ۱۵:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۴
    0 0
    واقعا با نظر دادنت منو متعجب کردی ... هنوز نمیدونی نباید هواپیماهای نسل مختلف رو با هم مقایسه کرد ... روسیه در صنعت هوایی کم از امریکا نیست بقیه هم ول معطلن
  • ناشناس ۱۵:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۴
    1 0
    درسته که جنگنده های سری اف امریکا برتری میدانو دارن و دو جنگ هشت ساله جوابشونو پس دادن اما... تو این وضعیتی که ایران داره با این تهدیداتی که روز به روز افزایش پیدا میکنن باید یه فکری برای ناوگانش بکنه جت سری اف و نمیتونه بخره پس سوخو بهترین گزینست امیدوارم ایران بتونه این جنگنده رو بخره تا یه سره سامونی به ناوگانش بده یا علی
  • حسن ۱۵:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۴
    0 0
    سلام خدمت عزیزان در مورد خرید فایتر ما فعلن روسیه را داریم و نه جای دیگر نکته بعدی هم قضیه چین این کشور هنوز تا رسیدن به روسیه راه داره و نمیشه به کارهاش اعتماد داشت در مورد مقایسه یک نسل پنج با چهار پلاس این یک قیاس باطل هست چون تفاوت زیاد هست
  • ۱۵:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۴
    0 0
    نه خیر نیست ...
  • مهرداد ۱۵:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۴
    0 0
    ما باید بالاخره یه روز رو پای خودمون بایستیم همونطوری که در حوزه موشکی مستقل شدیم . با قدرت ایمان میشه هرکاری کرد در حوزه جنگنده هم به فردی مدیر و مدبر مثل شهید تهرانی نیاز داریم . ما همه امکانات و افراد نخبه در داخل کشور داریم فقط به مدیرانی نیاز داریم تا این افرادو دور هم جمع کنند و بسیج برای پیشرفت . درست همانند نقش فرمانده در یک جنگ ، در حوزه علمی و صنعتی هم اینچنین است . با آرزوی موفقیت برای ایران
  • مهرداد ۱۵:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۴
    0 0
    مشرق نظرمو میخوای منتشر کن میخوای نکن ... ولی ما باید بالاخره یه روز رو پای خودمون بایستیم همونطوری که در حوزه موشکی مستقل شدیم . با قدرت ایمان میشه هرکاری کرد در حوزه جنگنده هم به فردی مدیر و مدبر مثل شهید تهرانی نیاز داریم . ما همه امکانات و افراد نخبه در داخل کشور داریم فقط به مدیرانی نیاز داریم تا این افرادو دور هم جمع کنند و بسیج برای پیشرفت . درست همانند نقش فرمانده در یک جنگ ، در حوزه علمی و صنعتی هم اینچنین است . با آرزوی موفقیت برای ایران
  • ۱۵:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۴
    0 1
    ابهت تامکت هاتون را باید از میگ 25 های عراق پرسید.....کم زن و بچه مردم را به خاک و خون کشیدن.....البته با اسکورت تامکت با ابهتتون.....توهم و خود گول زدن مثل اینکه تو خون ایرانی هاست (یه مشت عقده ای متوهم)
  • شکارچی ۱۵:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۴
    0 0
    باناشناس 14:57 موافقم.
  • ۱۵:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۴
    1 0
    بهترین گزینه برای ما همین سوخو 30 هست ! سوخو 35 به دلیل تک سرنشین بودن ، زیاد مناسب ما نیست ! البته و در صورت رضایت روسها می توان از قطعات سوخو 35 در سوخو30 مورد سفارش ایران استفاده کرد ! مثل موتور ! موتور سوخو 35 عمر 4000 ساعته دارد ، ما عمر موتور سوخو 30 تنها 1000 تا 1500 ساعت هست !
  • ساسان ۱۵:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۴
    1 0
    در مقابل یورو فایتر تایفون های عربا حرفی واسه گفتن نداره
  • عباس ۱۵:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۴
    0 0
    اشتباهه نخریم نخریم نخریم تکنولوژی ساختشو بیاریم اگه قبول نکردن ب درک چین میده فناوریشو اونم نداد مریض نیستیم که سوخو 30 بخریم رافال میخریم حالا ک میخوایم جنگنده بخریم
  • شهرام ۱۵:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۴
    1 0
    در بحث خرید گزینه ای به اسم سوخو 30 وجود ندارد سوخو30 الان داره تو کشورهای چین و هند تولید میشه و ایران هم میخواد تکنولوژی و خط تولید ان را بخره نه خودشو در بحث خرید گزینه های بهتری از سوخو 30 وجود دارند مثل سوخو 35 . چون سوخو 35 رو فکر نکنم خط تولیدش رو به کسی بده.
  • ۱۵:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۴
    0 0
    ۱۵:۱۶جان توهم تو خون ما ایرانیا نیست f14اگه تو امریکا بازنشست شد هزینه های زیاد اون و ورودf22 به خدمت بود تنها جنگنده ای که تو ناوگان هوایی ما کاربرد داره f14هست
  • مهمان ۱۵:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۴
    0 0
    طوری شده که انگار ما بچه یتیم هستیم سوخو 35 به ما نمیدن پکفا نمیدن مدل باکیفیت نمیدن قطعه نمیدن اس 300 دویست ساله نمیدن پولشو گرفتن این روسها خیلی لعنتین مارو گیر اوردن. درصورتی که امریکا به هرکسی که بخواد اف 35 میده واقعا زدن سوخو 30 برا اف 35 مث اب خوردنه حیف اون سایندوایندری که به سوخو 30 حروم بشه.حیف اون بنزینی که بریزی تو باکش.تیر مسلسلم زیادشه.من که میگم حداقل سوخو 35 یا پکفا یا وارد کردن تکنولوژی اگه ندادن و اگه بحث بحثه خریده رافال بهترین گزینس هیچکاریشم نمیتونن کنن 200 بار ازمایشش میکنیم
  • هموطن ۱۵:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۴
    0 0
    بعضی از دوستان یه طوری نظر میدن انگار که دارن خودرو های داخلی رو باهم مقایسه میکنن و با جنگنده های غربی و شرقی یه پروازی هم کردن! حالا بزارین خریداری کنن همینم غنیمته بالاخره باید نیروی هواییتجهیز بسه درسته که تامکت جنگنده بی نظیری هستش ولی نمیشه که تا 50سال دیگه به امید تامکت ها و فانتوم های امریکایی بشینن
  • با نام علی مدد گرفتیم ۱۵:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۴
    0 0
    ناشناس 14:57 چرت نگو برو قابلیتهای سوخو رو ببین اونوقت بیا بلبل زبونی کن تو که غرب زده هستی و از روابط با آمریکا ذوق زده شدی معلمه بهترین هواپیمای دنیا رو هم نه تنها روس بلکه خودمونم بسازیم باز میگی هواپیماهای آمریکا بهتره! قشنگ معلومه مغرضانه میحرفی مشرق کامنتمو منتشر نکنی باور کن دیگه نمیام سایتتون! :-)
  • عباس ۱۵:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۴
    0 0
    حالا بخندیم یا پولشو بدیم؟ سوخو 30 که هیچی سوخو 35 شم نمیتونه غلطی بکنه.یادمه زمان درگیری روسیه و اوستیای جنوبی سوخو 30 ها خود به خود سقوط میکردن و مایه شرم بودن
  • ۱۶:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۴
    0 0
    به اين خيال باشيد اگه روسيه به كشورمون جنگنده فروخت هنوز سامانه s300 رو از سال 2002 تا به حال تحويل نداده تازه تحريم هاي بين اللملي هم به روسيه اجاز فروش جنگنده رو به ايران نميده
  • ۱۶:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۴
    0 0
    حالا اف 35 که میگی خوبه کجا هست ؟ :) از چین میگ بخره ؟ :)) میگ واسه روسیه هست :)))
  • adel ۱۶:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۴
    0 0
    اولا که خیلی از اف 15 بهتره دما فرض میکنیم f15 بهتر باشه ! چیکار کنیم ؟ بگم آمریکا برامون بفرسته ؟
  • محمد رضا ۱۶:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۴
    0 1
    قیمت هر فروند از این جنگده ها حدودا 50 میلیون دلار هست... این مقدار پول رو بهتر هست روی توان خودمون بذاریم و جنگده های تولید داخل رو بهبود ببخشیم. باور کنیم ما خودمون توان تولید جنگده های نسل 4 رو داریم... فقط سرمایه گذاری و اعتماد نیاز داریم.
  • گلپسر ۱۶:۲۱ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۴
    1 0
    ایران میخره و مهندسی معکوس میکنه وخودش ارتقاء میده ترشون از تحویل s300هم همینه مهندسی معکوس ایران فقط کافیه یه طرح اولیه بیاد دستش بعد خودش نو آوری میکنه اینو از زبون یه مقام مسئول میگم نه خودم
  • احمد ۱۶:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۴
    0 0
    حالا بذار همون S-300 بیاد بعد ببینیم دیگه پول چی رو بدیم که بهمون ندن. من که چندان به همون S-300 هم امید ندارم مگر این که پایین رفتن قیمت نفت خیلی به روسیه فشار آورده باشه.
  • ناشناس ۱۷:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۴
    1 0
    میگ 31 را هم برای دفاع از آسمان ایران میخواهیم.
  • اهوازی ۱۷:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۴
    1 0
    سوخو 27 اف 15 را میترکونه تا چه برسه به سوخو 30 که از سوخو 27 پیشرفته تره.
  • ۱۷:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۴
    0 1
    جنگنده عمود پرواز اسم و قیافه قشنگی داره. در عمل هم برد بسیار کمتری داره هم سرعت و مانورپذیری کمتر نسبت به بقیه. زیاد عملیاتی نیست هنوز و جای پیشرفت داره.
  • ۱۷:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۴
    0 0
    چرا یکی نیست بگه چرا خودمون نتونیم درست کنیم چرا مثل عربا فقط به خریدن تکیه کنیم ؟؟؟ مثل مثال دوستمون که پول بدیم ولی s300 نیریم یا دیر بگیریم چرا همیشه باید متکی باشیم ما نتونستیم پهپاد بسازیم؟ ما نتونستیم ماهواره پرتاب کنیم اونم با اونهمه فشار و تحریم که رومون بود
  • سعید ۱۷:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۴
    0 0
    این خبرارو میشنوم قلبم میگیره. بخدا ان همه پولو بریم سرمایه گذاری کنیم میتونیم جنگنده ساز بشیم. ولا اینا بدرد ما نمیخورن. 150 کیلومتر برد رادار؟؟؟؟؟؟؟ الان روسیه داره su 35 با 300 کیلومتر برد رادار میسازه اونو به ما میده.؟؟ f 14 های 40 ساله پیش برد رادارشون از این بیشتره. اخرشم بدستمون برسه معلوم نیست چند کیلومتر برد واقعیش باشه. حالاگیریمم خریدیم. همین فردا که نمیدن. بعد از کلی گرفتن تائیدیه شورای امنیت و لابی صهیونیستا برای دانگرید کردن هر چه بیشتر جنگنده ها و پوتین یه روز مصاحبه میکنه من نمیدم و یه روز میگه میدمو و مطالعات تطبیق کردن این جنگنده با اب و هوای ایران و ... شاید تا اولین فروندش بدستمون برسه سه سال طول بکشه ( این زمانیه که مثلا عربستان برای گرفتن خریدهاش طی میکنه ما حالا بماند ) تا زمانی که کلش بدستمون برسه شاید 6 تا 7 سال دیگه. توجه داشته باشین 6 7 سال دیگه همین همسایه هامون به f- 35 مجهز شدن و بعید نیست به دست اسرائیل f- 22 هم برسه و تازه اون موقع ما 40 نهایتا 50 تا su 30 و معلوم نیست یا چه امکانات از رده خارجی تحویل گرفتیم. بخدا اگر همین الان کار رو بر روی شفق شروع کنیم و از ته انبار درش بیاریم با همین پول خریدن su 30 میتونیم تا همین سه چهار سال اینده عملیاتیش کنیم. شاید از یه su 30 دانگرید شده هم پائین تر باشه. ولی میتونیم بهش عشق بورزیم. به چیزی که خودمون ساختیم. مسئولان به جای su 30 لااقل برن هواپیماهای و هلیکوپتر های ترابری بخرن. جنگنده رو میتونیم حداقل به یه شفق برسیم.
  • ۱۷:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۴
    0 1
    اف 35 همون بوقلمون عزیز را میگی؟
  • ۱۷:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۴
    0 0
    هواپیما های روسی بیشتر مدل سازین تا ساخت عمده و زیاد یعنی اگه یه قطعه شون خراب شه قابلیت جایگزینی از هواپیما دیگه رو نداره وباید به خود روسیه بره یعنی اگه یه وقت یه چیز هواپیما خراب شد نمیشه از هواپیمای قطعشو استفاده کرد
  • ۱۷:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۴
    0 0
    برادر تو مهندسی معکوس یه سری مراحل حساس هست که به راحتی نمیشه ساخت. مثلا ما چند صد عدد موتور توبوفن در کشور داریم و تا ریز پیچا و نقشه هاشو هم میدونیم ولی چیزایی مثل نحوه ساخت آلیاژ محفظه ها و پره توربین و ... هنوز حل نشده است و ما هنوز به موتور توربوفن تولید داخل نرسیدیم البته گویا هنوز با تلاش مهندسین داره روش کار میشه.
  • علیا ۱۷:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۴
    0 0
    دوستان. قرار نیست اف14 ها بازنشسته بشند. چون در منابع بسیار معتبر داشتیم که یک سری ارتقاهای سنین توس خود ایران برای اف14 ها در نظر گرفته شده ه تا سال 2020 به نتیجه میرسه. ارتقاهایی جه در بحث بدنه و تسلیحات و رادار و احتمالن شاید در بحث موتور. بحث رادار و تسلیحات که قطعی هست و دو نمونه به این استاندارد رسیدند. اگر بحث موتور هم وجود داشته باشه که نور علی نور هست. اما با ورود یو30 یا سو35 یا حتی میگ 35 (هرکدوم که بیاد) در کنار اف14 ها ترکیبی موثر رو ایجاد میکنند. درضمن دوستی که اف14 ها رو در اواخر جنگ مسخره کرد. اون زمان به شدت ناوگان اف14 فرسوده شده بودند اونهم به خاطر پشتیبانی ضعیف از این جنگنده. اما بعد از جنگ با توجه به تلاش های نیروی هوایی در پشتیبانی از این جنگنده به خودکفایی رسیدیم و الان خبرهای ارتقاهای سنگین هم به گوش رسیده.
  • محمد ۱۷:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۴
    0 0
    مشرق ای کاش این همه تلاشی که برای نوشتن چندین گزارش درباره ی سوخو 30 انجام دادی رو پای طرح قاهر انجام میدادی خواهشا یه گزارش و یا سوال از مسولین وزارت دفاع بکن ببین سرنوشت قاهر چی شده ایا هنوز روش دارن کار میکنن یا مثل شفق خدابیامرز شده
  • علیا ۱۷:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۴
    0 0
    احتمالن تحت لیسانس با استفاده از تجهیزات بومی باشه. چون اونموقع هم میتونیم بومی سازی کنیم و هم خیالمون از ضعیف تر بودن مدلهای صادراتی راحت میشه. ما در بحث هایی مثل رادار و موشک ها بسیار پیشرفت داشتیم و ساخت قسمتهایی از بدنه و موتور با قابلیت تغییر بردار رانش رو میتونیم از روسیه تامین کنیم.
  • علیا ۱۷:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۴
    0 0
    قربون دهنت. یه نفر یه حر درست و بی طرفانه زد به دور از بغض و کینه و یا علاقه به غرب یا شرق و ... فدایی دارییییییییییییی ستاره بچینیییییی جنگنده بخرییییییی بوس بوس
  • علیا ۱۷:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۴
    0 0
    از سال 2002؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ میشه مبدا تاریخی شما رو بدونیم؟ هجری میلادی؟ هجری شمسی؟ شمسی قمری؟ شمسی همسر آقا جوات؟ مرحوم قمرالملوک ضرابیها؟
  • The only easy day was yesterday ۱۷:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۴
    0 0
    مشرق لطفا نظر منو تایید کن تا برخی ها بدونن چشم بسته به کسی توهین نکنن
  • ۱۷:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۴
    0 0
    جنگنده داخلی که مطمئن باشی روز مبادا پرواز میکنه و موشک برای شلیک کردن داره بهتر از 100 تا f22 یا سوخو پکفاست که روز مبادا نتونه پرواز کنه و قطعه و موشک نداشته باشه و سیستم IFF اش جنگنده دشمن رو نشناسه . این همه پولی که میخواد به روسها یا فرانسوی ها داده بشه اگه در داخل هزینه بشه میشه جنگنده خوب و مطمئن ساخت. مثلا فرض کنید به جای دادن 2 ملیارد دلار به خارجی ها (اونم فقط واسه 30 تا جنگنده) بگن قراره معادلش یعنی 7000 ملیارد تومن به پروژه توربوفن و اویونیک و بدنه رادار گریز جنگنده بومی تخصیص داده بشه.
  • ایران ۱۸:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۴
    0 0
    گل گلاب تامکت جنگنده ای هست که دیگه تکرار نمیشه میدونی چرا چون اون زمان که خود آمریکا ساختش بهش میگفتن کامپیوتر پرنده.30 سال پیش کامپیوتر پرنده داشتن یعنی همون زمان از همه کشورا تو صنعت هوا نوردی جلوتر بودن.اون موقع رغیب تامکت میگ 25 بود اصلا قابل مقایسه هستند.اصلا صنعت هوانوردی آمریکا با روسیه قابل مقایسه است.بچه ها به قرآن ما هیچ کدوم غرب زده نیستیم ولی نباید چشم ها رو روی واقعیت بستآمریکا نامرده خیانت کاره ولی بهترین صنعت رو داره.خواهشن دوستان حرف های خنده دار نزنن
  • ۱۸:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۴
    0 0
    تا ما بخوایم جنگنده بسازیم امریکا نسل ششم جنگنده هاشم به عربستان و سایرین فروخته! الان این جنگنده نیاز فوری ما در برابر تهدید هوایی کشورهای حاشیه خلیج فارس است، به مرور زمان و به طور موازی می توانیم بر روی جنگنده داخلی هم بدون اینکه امنیت خودمونو به خطر بیندازیم کار کنیم
  • ۱۸:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۴
    0 1
    اتفاقا برعکس، جثه اف-35 در برابر سوخو-30 کوچولوئه!
  • ۱۸:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۴
    0 0
    آفرین...
  • امیر ۱۸:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۴
    0 0
    من دعا میکنم که تحریم تسلیحاتی برداشته نشود بیایید کمی واقع بینانه فکر کنیم۳۵ سال پیش را به یاد اورید ما برای ساختن سیم خاردار عاجزززز بودیم وبا ایمان در مقابل کل دنیا ایستادیم چون خود را باور کردیم والان یکی از دشمنان قدر امریکا هستیم ما باجوانان خود قدرت هفتم موشکی جهان شدیم ما با اراده خود رهبر واقعی مسلمین روی زمین شدیم با بودجه دفاعی 9میلیارد دلار در مقابل شیخ نشین های خلیج همیشه فارس با بودجه 90 میلیاردی خود قد علم کردیم
  • ۱۸:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۴
    0 0
    منظورتون موتور AL-41 ساتورن است؟! بله ایده خوبیه ،در واقع این موتور ارتقا یافته همون موتور AL-31 هستش.
  • ۱۸:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۴
    0 0
    به نظر میرسه شما اصلا تو باغ نیستی!
  • ۱۸:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۴
    0 0
    توسعه پکفا ادامه داره.......این جنگنده هنوز تکمیل نشده ! ولی خانواده سوخو-30 جواب خودشو پس داده و قابل اطمینانه، در آخرین ورژن هاش هم کاستی های مدلهای قبلی خانواده فلانکر بر طرف شده!
  • FARZAD ۱۸:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۴
    1 0
    تنها کشور های از روسیه خرید میکنند که ناچار هستند
  • ۱۸:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۴
    0 0
    ۱۵:۵۵ اف14 یک جنگنده ی فوق زمانه تو هم بهتره چرت نگی چون قرار سرمایه ملت بره اونجا افراطی برخورد نکنین نخود کیشمیش که نمیخریم
  • ۱۸:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۴
    0 0
    از اینهایی که مشرق براش نوشته اکثرشو داریم مث سریkh
  • ۱۸:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۴
    0 0
    از کی میخوای رافایل بخری سوریه یا لبنان
  • ۱۹:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۴
    0 0
    یه نظر به المان بگیم بیان با هم برای ما به جای خودروی ملی جنگنده ی ملی بسازن. والا. المانیا صنعتشون که خوبه. میشه یینعی؟؟
  • ۱۹:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۴
    0 0
    به به! ما اين همه كارشناس داشتيم خبر نداشتيم؟ اين عقل كلهايي كه جنگ ايران و عراق و اف ١٤ و فلان رو وسط ميكشن هنوز نفهميدن كه اون زمان آخرين مدل هواپيماي غربي با آخرين مدل تجهيزاتش در مقابل هواپيماهاي رده متوسط و پايينتر روسي نه رده بالاش و اونم نه با آخرين رده موشكي و راداريش درگير ميشدن؟ اف ١٤ اگه تو دنياي كنوني كارايي داشت آمريكا اسقاطتش نميكرد و ١٠ سال پيش بازنشست نميشد. هزينه و زمان آپگريد كردن اف ١٤ از توليد يه هواپيماي جيتر و بهتر براي غرب بيشتر بود اگر چه بروز رساني نسبي براي ايران هنوز اجباري و به صرفه هست چون گزينه دومي پيش رو نيست. اما در صورت عدم بذوز رساني معجزه وار رادار و موشك اف ١٤ تو يه جنگ الكترونك ساده امروزي مغلوبن و اما سوخويي كه شما كارشناسان محترم هيچ ميدونيد و خيال ميكنيد تو فلا جا خودبخود سقوط ميكردن تو غرب هنوز يه چلش بزرگ در مقابل هوپيماهاي چند منظوره اونا بحساب مياد.لطفا صرف اينكه دوره خدمت سربازي رو گذروندين توهم كارشناسي نزنين. بعدشم انگار يه عده اي مزدور يه جاي خاصين و هر وقت ايران ميخواد با روسيه معامله بكن براي ايجاد جنگ رواني دستور ميگيرن بيان عليه اين برنامه نظر بدن تا تشويش افكار عمومي و شكست طرح رو باعث بشن.
  • احمد ۱۹:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۴
    0 0
    توی زمینه رادار سوخو30 150 کیلومتره ولی مدل های قدیمی f16 بیشتر از 160 کیلومتر برد رادار دارند و قابلیت تجهیزات الکترونی سوخو30 هم که در جنگ واقعی دیده نشده پس نشون میده f16 بر سوخو30 برتری داره
  • ۱۹:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۴
    0 0
    داداشم فناوری جنگنده با همه انچه گفتی تفاوت هایی داره الکی نیست تونل باد می دونی چیه اولین نیاز ساخت موتور جنگنده تونل باده فکر نمی کنم در کشور تونل باد داشته باشیم در ضمن ساخت زمان زیادی می بره و ما باید نیاز فوریمان را تامین کنیم بعد بفکر ساخت باشیم
  • ۱۹:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۴
    0 0
    دعاکنین جنگ نشه خرید سلاح پیش کشتون
  • محمد رضا ۱۹:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۴
    0 0
    یه جایی خوندم که قرار هست تکنولوژی ساخت این هواپیما رو بخرن؟!! اگه این طور باشه که عالیه.... اما بعید می دونم روسها بخواند بفروشند... این هواپیما چندان هم قدیمی نیست... زمان به کارگیریش در روسیه از سال 1996 بوده... اگه واقعا بشه تکنولوژی ساخت این رو خرید یک گام خیلی بلند در عرصه هوا فضا بر خواهیم داشت... اما بعید می دونم این شدنی باشه...
  • ۱۹:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۴
    0 0
    اقا تو بگو 100 هزار میلیارد وقتی توان فنی اش وجود نداره از کجا بیارند شما 100 هزار ملیارد داشته باش ایا می توانی ایدز را درمان کنی نه چون فناوری اش هنوز به وجود نیامده هم چیز که فقط پول نیست
  • ۲۰:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۴
    0 0
    تحریف تاریخ نکن عراق غیر از 2 سال اول جنگ برتری کامل هوایی داشت
  • محسن ۲۰:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۴
    0 0
    این حرفی که میگم نه ازروی علاقه به غربه و نه دشمنی با شرق، بلکه با اطلاع و آگاهیه: هیچ مارک و مدل جنگنده ای در دنیا به جنگنده های امریکایی نمیشه.
  • رضا ۲۰:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۴
    0 0
    اساتید هدف ایران اینکه مثل هندوستان و چین خودش دانش تولید جننگنده رو در حد جنگنده های پیشرفته دنیا داشته باشه توی خبر هم خوندید وزیر دفاع گفته که قصد داریم خودمون بسازیم پس باید مدلهایی رو داشته باشه ایران جنگنده های مختلف امریکایی رو داره مدل روسی رو داره و حالا میخواد یه مدل هم مثل سوخو 30 بگیره قطعا دانشمندهای ایرانی به تواناییهای جنگنده های امریکایی واقف هستن
  • مهدی ۲۱:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۴
    0 0
    اف4 ها رو میدیم اون شرکت خودرو ساز وانتشون کنه واسه نیرو هوایی
  • احسان ۲۱:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۴
    0 0
    البته بنده امید وار نیستم پولشو میدیم معلوم نیست کی تحویل میگیریم؟شایدم زدن زیرش. ولی من به شخصه از میگ 29 خوشم میاد. من میگم موتور جنگنده تهیه کنیم یا تکنولوزیشو بیاریم رو قاهر خودمون سوار کنیم تا تکمیل و عملیاتی بشه.
  • ۲۱:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۴
    0 0
    اشتباه می کنی اگه باند فرودگاه را بمباران کنند اونوقت که فقط هواپیماهای عمود پرواز بدرد می خورن
  • ۲۱:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۴
    0 0
    به نظر من بجای خود هواپیما باید فن آوری اش رو خرید و در جنگنده های بومی بکار بست
  • ۲۱:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۴
    0 0
    2002 ؟؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!!!!!
  • ۲۱:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۴
    0 0
    ایران اگه بلده بره ماشین سواری رو مهندسی معکوس کنه نه اینکه 20 ساله پراید و پژو 405 سوار شیم
  • محمد رضا ۲۱:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۴
    0 0
    جنگده سوخو 30 نسل 4 هست... هر چند یک هواپیمای بینظیر هست اما اسمان ایران به چیزی قوی تر نیاز داره... وزارت دفاع و نیروهای هوایی ایران به تکنولوژی نسل 4 رسیده اند و با کمی سرمایه می تونند نظیر سوخو 30 رو هم بسازند... اگه ما می خوایم صنعت هوایی رو با خرید جنگده تقویت کنیم باید به گزینه ای بهتر از سوخو 30 فکر کنیم... ما برای تقویت دفاع هوایی به یک جنگده نسل 4++ مثل سوخو 35 و یا میگ 35 نیاز داریم... به خصوص سوخو 35 که با رادرا بسیار قوی و قدرت مانور بالاش واقعا بینظیر هست. ضمن اینکه سوخو و میگ 35 هر دو از هواپیماهای کاملا به روز هستند. اگه بحث خرید تکنولوژی ساخت که شامل نقشه های طراحی بدنه و قطعات ساخت موتور ، نوع الیاژ ، رادار و نقاط ضعف و قوت جنگده هست که خوب بله ارزش خرید داره اما اگه بحث خرید خود جنگده هست به نظر من سوخو 30 نسل 4 بر خلاف حرفها ارزش 35 تا 50 میلیون دلار برای هر فروند رو نداره... اگه سوخو 35 و یا میگ 35 رو دادند که هیچ اگه ندادند بیاید و این چند صد میلیون دلار رو روی همین جنگنده های بومی سرمایه گذاری کنید. در مورد میگ31 هم باید گفت اگه بتونیم سخو 35 و یا میگ 35 بخریم نیازی به میگ 31 و هزینه اضافی برای یک رهگیر نداریم... میگ 35 هر چند در برخی مواردبهتر از اف 14 هست اما با داشتن تامکت ها فعلا ضرورتی برای میگ 31 نیست... بهتره یه مدل چند منظوره نسل 4.5 رو مد نظر قرار داد که بهترینشون سوخو 35 هست.
  • محمد مسلم ۲۲:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۴
    0 0
    سوخو35بی ام واس وسوخو34بهتر هستند اما با توجه به اف35 های اسرائیل وترکیه بهترین گزینه برای یک سرمایه گزاری بلند مدت سوخوتی50موسوم به پکفا می باشد
  • ۲۲:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۴
    1 0
    اولا باید بگم هیچی سر اف امریکایی نمیشه زیادی خودتونو خوش نکنید ....جنگنده اف ۱۴ که میگین از زبونتون نمیفته هم نمونه خیلی قدیمی از سری اف هست که تواناییشو تو ۸ سال دفاع مقدس شاهدش بودیم فقط یک سقوط!!!!!!! سوخو ۳۰ یک گزینه ای هست برای ایرانکه از ناچاری ما باعث شده سراغش بریم و الا اف ۱۵ که میگن قیب اینه این کجا و ان کجا!!!! اگه خودمون f-313 رو توسعه و تولید انبوه کنیم از این بهتره ...
  • ۲۲:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۴
    0 0
    باید قاهر را به تولید انبوه رساند
  • ۲۲:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۴
    0 0
    f-15 و f-18 را میترکونه برای ما کافیه.
  • ۲۲:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۴
    0 0
    جوری کارشناسی می کنیم که انگار هزار پیشنهاد خرید از آمریکا ، اروپا ، روسیه و ... داریم !!! آمریکا در زمین ما و دریای ما دقت کنید در محیط ما ، حریف نیروی دریایی و زمینی ما نیست یعنی صدماتی می بیند که برایش صرف نمی کند ، بخش زیادی از قدرت سیاسی نظامی ابهت آمریکا در دنیا به ناوهای هواپیمابرشه که در صورت درگیری با نیروی دریایی ایران در حوضچه خلیج فارس و دریای عمان قطعا خسارت وحشتناکی خواهند دید . در بخش هوایی هم پدافند ما در عمل نشان داده که پنهان کارترین جنگنده بمب افکن پهبادها را شناسایی می کند ، به فرض البته محال حمله هوایی آمریکا به کشورمان صورت بگیرد ممکن است خلبانان خود روحیه بدهند که تامکت های ایران از رده خارج شده اما اگر سوخو و میگ های جدید داشته باشیم ترسی بزرگ در نیروهای متخاصم به وجود می یاد که سطح مهارتی عقیدتی پایین تری نسبت به خلبانان ما دارند ، مثلا این همه پدافند بومی و قدرتمند و کارا داریم مثل باور 373 که مشابه سازی اس 300 و رو به توسعه است اما فقط خبر انتقال اس 300 معروف به ایران ، آمریکا را به تکاپو و وحشت و موضع گیری انداخته آمریکایی که خوب می داند سامانه هایی که بارها پرنده هایشان را شکار کرده سامانه های بومی ایران بوده و نه اس 300 400 . ورود این جنگنده ها قدرت بازدارندگی کشور را افزایش خواهد داد .
  • ناشناس ۲۳:۲۱ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۴
    0 0
    ایران باید سوخو 34 نمب افکن و سوخو 35 و میگ 35 را هم خریداری کند.
  • ۲۳:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۴
    1 0
    آقا ما این همه مدت تحریم بودیم 6 تا قطعنامه شورای امنیت بر علیه ما صادر شد، سامانه های دفاعی رو به ما ندادند، هر روز تهدید به حمله شدیم اما کسی جرات نکرد این تهدید رو عملی کنه. بیایید الان که حداقل وضعیت اون زمان رو نداریم یه تصمیم انقلابی بگیریم و به جای ریختن پولمون به جیب دیگران به دانشمندان و صنعتگران خودمون اعتماد کنیم. بخدا این پول رو خرج صنایع خودمون کنیم هم اشتغال ایجاد میشه هم صد برابر بهتر نتیجه میگیریم الان یه بزنگاه تصمیم گیری برای شروع نقطه عطف صنعتی شدن کشور هستش.
  • سعید کریمی ۲۳:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۴
    0 0
    عشق است قاهر 313 درسته ممکنه صدتا اشکال داشته باشه ولی حداقل تولید خودمونه و قابل ارتقا هست و اگه خوب کار کنیم چند سال بعد کمتر محتاج این کشور و اون کشور میشیم که با صد تا ناز و کرشمه بهمون هواپیما بدن
  • seyed ۲۳:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۴
    0 0
    سلام. به نقل از خلبانان نیروی هوایی آمریکا، هر زمان که هواپیماهای آمریکایی اف15و 16 و18 به پرواز در می اومدند، هواتپیماهای عراقی واکنش نشون داده حتی درگیر نیز می شدند، اما زمانیکه اف 14 آمریکا به پرواز درمی اومد، حنگنده های عراقی درگیر نمی شدند. از اونجا بود که خلبانان آمریکایی هنر خلبانان ایرانی رو فهمیدند و اینکه ایران یا تامکت چه کرده اند.
  • ۰۰:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۵
    0 0
    رقیب اصلی تامکت میگ 31 هست
  • ۰۰:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۵
    0 0
    یکی از محسنات درج مقالات و مطالب نظامی این است که کارشناسان نظامی ما خودشان را لو میدهند........چقدر کارشناس داریم ماشالله ...........
  • شناس ۰۰:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۵
    0 0
    سو-30 47 میلیون دلاره(مدل پایه) و سو-35 : 65 میلیون دلاره خرید سو-30 اگر از مدل اس ام با قابلیت تغییر بردار رانش و رادار آرایه فازی باشه خوبه وگرنه پول هدر دادنه و از روسیه و مسولان ایرانی بعیده بخرن سو-34 هم که اگر بگیریم عالیه ولی باید در تعداد یکی دو اسکادران خریداری بشن و بقیه پول صرف تولید مشترک یک جنگنده یا خط تولید یک موتور جنگنده باشه تا کی می نونیم دست به دامن این و اون باشیم وقتشه دست مون رو بالا بزنیم و با کار اصولی ولو اگر 20 سال هم طول بکشه خودمون جنگنده بسازیم با سلاح هاش
  • ۰۱:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۵
    0 0
    والا
  • ۰۱:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۵
    0 0
    آره به همین خیال با ش که مدل اس ام رو به ایران بدن!
  • ۰۲:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۵
    0 0
    اميدورام كه اين قرارداد با انتقال دانش فني همراه باشه زياد به نوع و كارايي جنگنده كاري ندارم بنده شخصاً ترجيح ميدم ميگ ٢١باشه اما بعداز مدتي ساخت داخل بشه چون در يك جنگ فرسايشي تعداد جنگنده بسيار حائز اهميت هستش در ضمن دوستاني كه ميگن جنگنده هاي روسي بدرد نميخورن يك سر به آمار تلفات فانتومهاي آمريكائي در مقابل ميگهاي ٢١ ويتنامي بزنن لازم به توضيح نيست كه آمريكا سازنده فانتوم هستش و بهترين نوع اين جنگنده را به همراه بهترين پرسنل فني و قطعات يدكي در اختيار داشت ولي بازهم ميگهاي ويتنامي تلفات قابل توجهي از فانتومها گرفتند در ضمن در جنگ تحميلي هم ميگهاي عراقي تلفات زيادي از فانتومها و تايگرهاي ايراني گرفتند
  • استاد دانشگاه ۰۵:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۵
    1 0
    امیدوارم نظر منتشر بشه مشکل اصلی این هست که در جنگنده مهمترین ابزار رادار هست و اینکه زودتر شناسایی کنی هدف رو و کسی که زودتر شلیک کنه شانس فرار و موفقیت بیشتری داره روسی متاسفانه در بخش الکترونیک حدود یک دهه هست که در حال درجا زدن هست حتی از بعضی کشورهای آسیایی مثل کره جنوبی و چین هم عقب افتاده الآن شرکت سامسونگ کره جنوبی ترانزیستورهای سه بعدی حالت جامد برای اولین بار در دنیا طراحی می کنه و می سازه و اولین SSDهای ارزان قیمت دنیا رو با همین تکنولوژی میده بیرون ولی آیا شما در روسیه اصلا شرکتی در بخش بازار میکرو الکترونیک می بینید!!؟؟ چینی ها چندی پیش موفق به رهگیری F-35 توسط یک رادار دریاپایه فوق پیشرفته شدن چرا!؟ مشخص هست چون به شدت روی الکترونیک و میکرو الکترونیک تمرکز کردن که ما وقتی به بازار می ریم می نیم تمام محصولات در این بخش یا امریکایی هست یا شرق آسیایی الآن سال 2015 هست و نه 1995 شخصا اصلا تعجب نمی کنم پرنده های روسیه حتی توسط آخرین نسل F-15 و F-16 بلاک سی و دی امارات یا عربستان رهگیری بشه ما باید در این بخش استراتژیک خودمون وارد بشیم چون با خرید فقط به صورت مسکن زمان می خریم
  • ۰۵:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۵
    0 0
    حسین راست میگه عراق و و ایران هر دو یه نسل از پرنده ها رو داشتن...به غیر از میگ و سوخو میراژ هم که بهشون دادن..
  • احسان ۰۶:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۵
    0 0
    شما بگید یه بمب افتاده تو آمریکا!!!!مطمئن باشین اگر تو خاک آمریکا فقط یک جنگ رخ میدن امریکا هم عقب میموند حتی تو جنگ جهانی هم یه بمب داخل این کشور نیافتاد این خودش خیلی هست دذر آرامش کامل بودن باعث پیشرف میشه.
  • ۰۶:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۵
    0 0
    اولا اف سی پنج قیمتی تقریبا دو برابر سوخو سی و پنج داره. دوما سوخو سی و پنچ مانور خیلی بالا تری نسبت ب اف سی پنج داره بعدم تو مدلهای امریکایی اف 22 بهتر وو ب صرفه تر است.هرچند بازم مانور سوخو سی وو پنج رو نداره بعدم ما ب مدل های امریکایی دسترسی نداریم و عملا دشمن ما هستن.پس سوخو بهترین گزینه است. البته مدل سوخو هم از 27 ب بالا قدرت مانور بالای دارن.تو هواپیماهای شکاری هم مهمترین چیز مانور وو رادار هواپیما هست.
  • Hellboy ۰۹:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۵
    0 0
    آخه. تاوقتی ندونيم قراره با چه جنگنده ای روبرو شه که نمیشه مقایسه کرد۰ولي اگر بخواهیم با F35 و ،F22و۰۰۰مقایسه کنیم که نخریم سنگین تریم ۰۰۰
  • ابی ۰۹:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۵
    0 0
    آها !!!! f14 ها خودشون خودشونو پرواز می دادند !!!نخیر پسر جون خلبان نقش مهمی در هدایت هواپیما داره.
  • ۰۹:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۵
    0 0
    نظراتی که در ادامه می اید تراوشات ذهن خلاق مهندسان ایرودینامیک، پیشران، و... علوم هوانوردی است نه کاربران عادی اینترنتی!!!!
  • کارشناس ۰۹:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۵
    0 0
    سوخو30جنگنده بسیار خوبیه اما کاش گزینه های پیشرفته تری رامد نظر قرار میدادند
  • شهرام ۰۹:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۵
    0 0
    میگ 21 بازنشسته شده رفته پی کارش و دیگه تولید نمیشه فقط در کشورهای دارای نیروی هوایی ضعیف به کار گرفته میشه متاسفانه در ایران هم هنوز فعال است فقط میگ 21 پلت فرم فوق العاده ای داره اگه یه جنگنده ی فوق پیشرفته با پلت فرم این جنگنده تولید بشه محشره.
  • سید ۱۰:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۵
    0 0
    به کم قانع نشید...........روسیه مشکل اقتصادی دارد،تو دادگاه هم توسط ایران محکوم شده است،باید هم اس300 بدهد و هم 4میلیارد دلار خسارت بدهد،تا می تونید استفاده رو ببرید و روس ها رو مجبور کنید به ایران سلاح های قدرت مندی هم چون اس 300 و اس400 و جت سوخو 35 بدهند.
  • ۱۰:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۵
    0 0
    نیروی هوایی امریکا تبلیغات زیادی داره وگرنه خود امریکایی ها هم اذعان دارن که نمیتونن جلوی نیروی هوایی روسیه رو بگیرن بابا روسیه نسل پنجم هواپیما هاشو هم عملیاتی کرده متاسفم که اینقد اسیر تبلیغات هستید جاوید ایران
  • علی ۱۰:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۵
    0 0
    چینی شو بخرن بهتره نیست موتورش 1800 ،سانروف داره ، حداقل مثل اس 300 نمیشه و ....
  • سراج ۱۱:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۵
    0 0
    با سلام قطعا دوستان مسئولان کشور اینقدر هم ساده نیستن احساساتی نشید. همه چیز رو به زمان بسپارید.این رو هم بگم سوخو 30 جنگنده عالی هست مطمئن باشید
  • ۱۲:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۵
    0 0
    آلمان و ژاپن چی که با خاک یکسان شدن الان جز 2 3 تا کشور برتر اقتصادی و صنعتی و نظامی دنیا هستند ؟!
  • امیرعلی ۱۲:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۵
    1 0
    دو نظر دیدم که فکر کنم مطلع نبدند اولی نمیدونست درباره تونل باد که باید بگم در دانشگاه فردوسی مشهد یه تونل باد خیلی پیشرفته با ابعاد صنعتی در حال فعالیته و دومی استاد گرامی دانشگاه بود که باید به ایشون عرض کنم صا ایران و صا شیراز و ایران ایز که ارگان وزارت دفاعند بر لبه ی فناوری های نوین الکترونیک و نانو در حرکتند ولی چیکار میکنند نه من میدانم و نه شما
  • ۱۲:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۵
    1 0
    ناشناس 19:57 در این چند ساله چند تونل باد در کشومون ساخته شده. یکیش توسط سپاه فکر کنم پارسال بود که بالاتر از 3 ماخ سرعت داشت و برای تست موشک ها ساخته شده بود و برای جنگنده هم به کار میره
  • ۱۳:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۵
    0 0
    نویسنده فراموش کرد به رادار دید پشت سوخو 30 اشاره کند که از نقاط قوت آن است! ولی فراموش نشود برد کم رادار که 140 کیلومتر است یکی از بزرگترین عیبهای این جنگنده هست یعنی در یک نبرد هوایی با جنگنده ای که به موشکهای برد بلند آمرام با برد 150 کیلومتر مجهز هستند براحتی هدف قرار می گیرد پس همون اف 14 های قدیمی با برد رادار 400 کلیومتر از این جنگنده سر تر هست. این جنگنده فقط بدرد نبردهای نزدیک و داگ فایت می خورد که اونهم به خلبانان بسیار ماهر نیاز دارد.
  • سالسا ۱۳:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۵
    0 0
    احتمال اینکه چین به ایران جنگنده بفروشه خیلی بیشتره تا روسیه این آقای سورنا فقط از نمایشگاه ماکس بازدید کرده و اصلن مطلبی در مورد خرید این جنگنده مطرح نبوده فقط بحث مسافربری سوخو سوپرجت100 بوده ما چون به بازسازی نیروی هوایی علاقه مندیم این خبرهای خیالی رو از خودمون در میاریم که سرخوردگی مون رو پنهان کنیم
  • ۱۶:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۵
    0 0
    بذار اول پروازشو ببنیم هروقت پریدنشو دیدی بعد برو سراغ تولید انبوه حالا کاراییش پیشکش
  • محمد رضا ۱۶:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۵
    0 0
    حرفت رو قبول ندارم... وقتی ما جنگده نسل 4 صاعقه 2 می سازیم و قاهر نسل 5 رو پیش رو داریم و توان ساخت جنگده های دیگه رو درایم چرا باید یه جنگده نسل 4 بخریم که خیلی از کشورهای دیگه دارنش!؟ چه لزومی داره از کشوری خرید کنیم که هیچ اعتباری بهش نیست... یادت نرفته که زیرداریایی کیلو رو بدون قابلیت و امکان شلیک راکت به ما فروختند!؟ اینها رو یادت نیست که این چیزا رو می گید
  • محمد مسلم ۱۷:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۵
    0 0
    نسل پنجمی های ایرانی تا تولید انبوه فاصله دارند نمونه های روسیه وچین هم زودتر از2022بدست مانمی رسه انتقال تکنولوژی نسل 5 هم جای شک داره بوجه هم که محدوده اولویت هم که نبرد دریایی هست آفند هم که بر پدافند ارجح می باشه پس بهترین گزیته سوخوی 30 اس ام می شه چون هم قدرت مانور اف5راداره هم مثل اف4بمب افکن خوبیه و هم توان رهگیری خوبی داره اگر موشک ار 37 را هم رویش سوار بشه دیگه از اف14 چیزی کم نداره نقط ضعف دریایی نیرو هوایی و هوایی نیروی دریایی ماراهم جبران می کنه
  • صمیمی ۱۸:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۵
    0 0
    بله ولی فکر کنید در گستره هوایی ایران و تعداد محدود اف-14 به کا رآید
  • غلام شیش لول بند ۱۹:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۵
    0 0
    حالت خوبه؟
  • شهرام ۰۹:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۶
    0 0
    عمو جون اف 14 جزو جنگنده های غیر صادراتی امریکا بود و فقط طی شرایط خاصی به ایران فروخته شد اف 14 جزو جنگنده های برتری هوایی بود و در سال 2005 از رده خارج شد اتفاقا همون سال هم اف 22 عملیاتی شد و اف 22 در همین کلاس به کار گرفته شد اف 14 رو از رده خارج کردند چون با وجود اف 22 نیازی به اون نداشتند و گرنه اف 14 از اف 15 و اف 16 هم بهتره.
  • رضا ۱۲:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۶
    0 0
    به نام خدا تاسف باره کشوری که به دلیل کمبود اعتبارات پژوهشی طرحهای بسیار موفق جنگنده خود نظیر شفق و قاهر و همچنین صاعقه را بلا تکلیف رها کرده و به دنبال کاسه لیسی دشمن روس و آمریکا افتاده چقدر بدبختند کسانی که امروز بی تابه فروختن صنعت هوایی کشور به جلادان روسی هستند...ای کاش به اندازه دانه ارزنی شعور داشتید و شناخت..
  • ۱۵:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۶
    0 0
    احسنت. ما در کشور شرکتی داریم که CPU تولید کرده ولی کیه که باور کنه و بها بده؟! پوتین به تازگی دستور داد ارگانهای روسیه باید فقط از cpu ساخت روسیه استفاده کنن، ولی ما همش میگیم مرغ همسایه فلانه و بهمانه!!!
  • محمد ۱۶:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۶
    0 0
    کاش دوستان کمی کارشناسانه تر نظر میدادن به دور از احساسات اول باید عرض کنم این خرید جنگنده که یکی از اونها جت اموزش یاک ودیگری سوخو 30 است تنها یک شروع است وشروع بسیار خوبی برای مدرن سازی نیروی هوایی است واما در رابطه با دوستانی که توهم ایجاد برتری هوای علیه امریکا هستند باید عرض کنم جنگی بین امریکا وایران قرار نیست رخ بده که بخواهیم برتری هوایی داشته باشیم ما تنها میتوانیم قدرت بازدارندگی هوایی خود را ارتقا دهیم وخرید جنگنده از روسیه هر کشور دیگری محدود خواهد بود هم بدلیل رعایت توازنات از روسیه وهم به دلیل نبود منابع مالی از سوی ایران تعدا جنگنده هایی که ایران میتواند خرید کند نهایتا 4.اسکادران سوخو 30 خواهد بود ونه بیشتر ولی عملا تمرکز وزارت دفاع و ستاد مشترک قوای مسلح برای تولید جنگندهای بومی است البته احتمالاتی هست که ایران تا چند سال اینده وبسته به شرایط جهانی اقدام به جایگزینی سوخو 24 با رده بالاتر سوخو34کند که یک بمب افکن بسیار سنگین و دوربرد است که بازهم احتمالا فقط 1تا 2اسکادران به ایران فرخته شود امروز ایران در حال کار کردن بر جنگندها سبک وزن بر پایه جنگنده صاعقه است واحتمال دارد تا سال اینده شاهد پرواز اولین نمونه از این جنگنده باشیم که یک جت تک پیشران خواهد بود
  • محمد ۱۶:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۶
    0 0
    کاش دوستان کمی کارشناسانه تر نظر میدادن به دور از احساسات اول باید عرض کنم این خرید جنگنده که یکی از اونها جت اموزش یاک ودیگری سوخو 30 است تنها یک شروع است وشروع بسیار خوبی برای مدرن سازی نیروی هوایی است واما در رابطه با دوستانی که توهم ایجاد برتری هوای علیه امریکا هستند باید عرض کنم جنگی بین امریکا وایران قرار نیست رخ بده که بخواهیم برتری هوایی داشته باشیم ما تنها میتوانیم قدرت بازدارندگی هوایی خود را ارتقا دهیم وخرید جنگنده از روسیه هر کشور دیگری محدود خواهد بود هم بدلیل رعایت توازنات از روسیه وهم به دلیل نبود منابع مالی از سوی ایران تعدا جنگنده هایی که ایران میتواند خرید کند نهایتا 4.اسکادران سوخو 30 خواهد بود ونه بیشتر ولی عملا تمرکز وزارت دفاع و ستاد مشترک قوای مسلح برای تولید جنگندهای بومی است البته احتمالاتی هست که ایران تا چند سال اینده وبسته به شرایط جهانی اقدام به جایگزینی سوخو 24 با رده بالاتر سوخو34کند که یک بمب افکن بسیار سنگین و دوربرد است که بازهم احتمالا فقط 1تا 2اسکادران به ایران فرخته شود امروز ایران در حال کار کردن بر جنگندها سبک وزن بر پایه جنگنده صاعقه است واحتمال دارد تا سال اینده شاهد پرواز اولین نمونه از این جنگنده باشیم که یک جت تک پیشران خواهد بود
  • مهران ۲۰:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۶
    0 0
    مشرق جان منتشر کن. اولا با مدرک صحبت کنید .شما از مطلعین عزیز نیروی هوایی بپرسید تا به شما بگن نیروی هوایی عراق از درگیری با تامکت منع شدن .شما که صحبت از تلفات تامکت میکنی چرا امار نمیدی.‌ قدرتمند بودن تکنولوژی صنعت هوانوردی امریکا بر روسیه واضح است.و هیچ ربطی به غرب زدگی نداره. در اکثر رویارویی ها ازمایشی جنگنده های روسیه شکست خوردن .مثال رویارویی میگ۲۹با یا۱۶ . در دریای بالتیک بارها جنگنده های روسیه حتی جنگنده پیشرفته سوخو ۳۴ قبل از اینکه بفهمه چی شد تایفون ها رهگیری و از پشتشون در امده بودن.این یه مثال از نیروی هوایی انگلیس بود خیلی از نیروی هوایی امریکا ضعیف تره.زمان تکنولوژی های راداری و پنهانکاره نه بالا بردن مانور پذیری. در ضمن بتونیم این ها رو بخریم خیلی خوبه چون باعث بازدارندگی ما میشه وگزینه دیگری جز روسیه نداریم.
  • سروش ۰۷:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۷
    0 0
    واقعاداگرطبق ادعای دبکا فایل ۲۵۰تا بخریم ارزشش را دارد اف۳۵هم که اعراب داشته باشند وقتی خلبانان بی عرضه داشته باشند هیچ غلطی نمیتونند بکنند چه برسه به تایفون این جنگنده ترکیبی از میگ ۲۷ومیگ۳۱ است
  • ۰۷:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۷
    0 0
    هر پرنده ای نیاز به قطعات مناسب برای پرواز داره و الان بیش از سی سال از تامکت ایرانی که اولین سری از تامکتها بودن و هنوز بعضی نواقص توشون وجود داشت، هستند. این رو در کنار این بگذارید که حتی هزینه تعمیر و نگهداری این هواپیما برای آمریکا هم سنگین بود یکی از دلایل رفتن به سمت هواپیمای مناسب اما ارزانتر مثل f16 یا f18 هم همین بود.
  • هومن ۱۷:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۷
    0 0
    سوخو 30 عالی هست .
  • ناشناس ۲۱:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۹
    0 0
    اشتباهی مثبت دادم . من با بخش فنّی نظرت مخالفم . درسته تامکت مابین نسل 4 ها و نسل 4++ ها قویترینه ولی در برابر جت های نسل پنجمی حرف چندانی برای گفتن نداره . این نظر من درباره سوخو30 ، سوخو35 ، میگ 31 و میگ 35 و رافال و یوروفایتر هم صدق میکنه . ما به یه جنگنده نسل5 نیاز داریم . ما نباید به کمتر از پکفا راضی شیم حتی اگر هم سوخو 30 بخریم باید یه نسل5 هم در کنارش داشته باشیم و اگه هم به ما پکفا ندادن باید از تکنولوژی موتور و رادار آرایه فازی فعّال سوخو 30 مهندسی معکوس کنیم و بعد این تکنولوژی رو هم ارتقا بدیم و این تکولوژی ارتقا یافته رو رو جنگنده نسل پنجمی قاهر 313 به کار بگیریم مشرق لطفا این نظر منو منتشر کن .
  • ناشناس ۲۱:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۹
    0 0
    در پاسخ به غلام شیش لول بند : اتـفاقا احسان حرف خوبی میزنه . وحالا یه سوال : حال شما چطوره ؟ خوبه یانه ؟ من که فکر نمیکنم خوب باشه .
  • در پاسخ به ناشناس 16:13 ۲۱:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۹
    0 0
    اتفّاقا ناشناس 22:38 حرف چندان بدی هم نمیزنه اگه ما بتونیم تکنولوژی موتور توربو فن رو به چنگ بیاریم می تونیم قاهر رو بپرونیم و تولید انبوه بکنیم تنها نقطه ضعف ما در صنعت ساخت جنگنده همین بخش موتور و سامانه پیشرانه . ما الان حتی میتونیم تجهیزات جنگال و رادار و اویونیک و موادّ جاذب امواج رادار و ...... رو بسازیم . حتی تونل باد وسیستم تست سطح مقطع راداری هم ساختیم . تنها مشکل ما در این زمینه فقط و فقط مربوط میشه به عدم توانایی در ساخت موتور و سامانه پیشران قدرتمند و قابل اطمینان هستش .
  • حسین ۲۱:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۱
    0 0
    ناشناس | United Kingdom | ۱۵:۱۶ اولین شکار تامکت ایرانی همین فاکس بت زاغارت روسی بود.تامکت به ایران خیلی خدمت کرد.عوضش روسیه یک کلاه بردار حرفه ای هست همچین کلاهی بزاره سرتون نفهمید از کجا خوردید.
  • افشین تهران ۰۰:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۵
    0 0
    شما که عرضه ندارید نظرات رو نشر بدید چرا سایت میزنید؟؟؟
  • باقر ۰۲:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۵
    0 0
    چند نکته ....دوستان جوری حرف میزنند که انگار آمریکا داره التماس میکنه میگه بیا اف35 بخر بعد ما داریم میریم سوخو میخریم...اگه این جنگنده مدل اس امشو به ما بدن باید کلامونو بندازیم هوا...چون بهترین گزینست برای شروع.....نکته بعد شما سوخورو با میگ های آشغال مقایسه نکنید...نکته آخر بعضی از دوستان چنان از اف14 تعریف میکنند که انگار اف14 رقیب قدیمیه خودش میگ31 رو تو دفاع مقدس شکست داده...چهارتا میگ21 لگن که دیگه انقدر جوگیری نداره تازه ما خلبانامون آمریکا آموزش دیده بودن لطفا خداهم شامل حال ما شد...انقدر ناشکری نکنیم یادمون نره اگه روسیه به ما جنگنده نفروشه گزینه ای جز j10چین نداریم.
  • سرباز ۲۲:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۱
    0 0
    شما چنان از این هواپیماها صحبت میکنید اینگار چندیدن سال پشت اونا نشستید . یعنی اونای که هم سن پدر شما تجربه جنگ و ۳۰سال تجربه اینکارو دارن نمیدونند چیکار دارن میکنند و چه باید بخرن
  • محمد مسلم ۲۲:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۵
    0 0
    سلام مشرق جان دمت گرم خواهش میکنم طی یک مقاله مثل همین مقاله مقایسه کاملی بین سوخوی 30وسوخوی 35وسوخوی 34 وسوخوی تی 50انجام بدین و با میگ31 ومیگ35 مقایسه بکنید وهمچنین آنها را با رقبای غربی به ویژه اف15(SE)نسل4.5(4++)سایلنت ایگل اف15ای(ٍE) و اف 35 نسل پنجمی مقایسه نماید به نظر شما کدام هواپیمای روسی برای ایران مناسبتر است با تشکر فراوان
  • بابک ۲۲:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۵
    0 0
    به عقیده من همون تامکتهای فسیل بهتر از اوراق های روسی مثلا پیشرفته هستن.!! لااقل کارنامه جنگیشون که اینرو میگه... حالا اصن کاری به اف22 ندارم.
  • محسن ۱۵:۰۸ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۱
    0 0
    لطفا هواپیما های دیگر راهم به نمایش بگدارید با تشکر
  • ۱۰:۴۶ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۵
    0 0
    برد رادار تامکت های دهه هفتادی ۲۵۰ کیلومتر بوده حالا اینها تو هزاره سوم برد رادار ۱۴۰ کیلو متری دارن میراژیا جنگنده اروپایی بخریم بهتره یه اطلاعات از میگهای ۲۹ که دهه ۹۰ خریدیم و وضعیت عملیاتیشون میتونه نشون بده معامله با روسها خوبه یا نه
  • محمد مسلم ۱۸:۵۸ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۷
    0 0
    با توحه به قدرت بالای نیروهای هوایی وپدافندهوایی آمریکا فرانسه بریتانیا اسرائیل عربستان وترکیه فقط هواپیماهی نسل5 قادر به اجرای عملیات خواهندبود بهتره ایران برای اطمینان با هر دو کشور روسیه وچین همکاری کنه البته برای خارج شدن از تیررس دشمن ایران باید هواپیماهاش را به موشکهای کروز دور برد مثل سومار مجهز کنه(سوخو24وفانتوم) یا هواپیماهای مناسب نهیه کند(سوخو34وسوخو30)
  • محمد مسلم ۱۸:۱۳ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۸
    0 0
    زیردریاییهای موشک انداز خطرناکترین سلاحیه که بشر ساخته نمونه های آمریکایی و روسی کروزهای 3000کیلومتری وبالستیکهای 10000کیلومتری دارن ایران باید زیردریاییهای سنگین کیلوکلاس که قادر به شلیک موشکهای کروز و بالسنیک 2000کیلومتری ازیر آب باشه بسازه
  • محمد مهدی ۲۰:۳۳ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۹
    0 0
    بعضی ها میگن هواپیما های روسی بدرد نمیخورند بعدش میگن تو جنگ با عراق این ثابت شده آخه عراقیا شتر هم نمیتونن سوار شن چه برسه به هواپیما شوروی از شکم مردمش زد اسلحه درست کرد هواپیمایی روسی فوق العادل اند ولی شما اينو درک نمیکنید چون چهار تا هواپیما روسی که همشون حداقل مال40 سال پیش اند رو دیدید بعد میگین هواپیماهایی روسی الان بدرد نمیخورند روسیه رغیب زده برای اف22 برین نگاه کنید آمریکایی ها خودشان هم توش موندن يه هواپیمای نسل5 عالی به نظرم ما باید چندتا سوخو تی50 چندتا سوخو 37 و چندتا میگ 35 بگیریم اینجوری عالی میشه
  • طلا ۰۱:۲۳ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۱
    0 0
    کسی نمیدونه چرا سوخو 35نمیخریم اخه میگن از اف22هم بهتره و مانور پزیری خارق العاده ای داره پس چرا میگن سوخو 30
  • علي ۱۰:۴۲ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۱
    0 0
    عاشق تامكت هستم،دوستشون دارم،f 22 هم فوق العاده اس
  • رضا ۱۰:۴۸ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۱
    0 0
    يعني ديونه تامكت هستم،ديونشم،كاري به امريكا ندارم،اين جنگنده محشره
  • بهلول ۱۳:۱۱ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۱
    0 0
    دو تا نکته به نظرم جالب اومد 1-تا حالا این همه توهین و بی ادبی در یک صفحه ندیده بودم 2-اکثر نظرات احساسی . بدون تحقیق و سطحی بود
  • امیر ۰۴:۴۱ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۲
    0 0
    ایول واسه من هم جالب بود اصلا نرفتن یه سرچ ساده تو گوگل بزنن بعد بیان نظر بدن
  • امیر ۰۶:۴۸ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۲
    0 0
    من موندم چرا اینهمه متخصص صنعت هوانوردی تو نت میچرخن. اینا کی سر کار صنعتی و طراحی خودشون میرن.شنیدم دارن این متخصص ها یک ابر جنگنده نسل شپش طراحی میکنن.راسته؟
  • محمد ۰۰:۳۵ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۳
    0 0
    دوستان باید توجه داشته باشین هر جنگنده ای با توجه به نظرات شما دارای اشکال هست و هیچ جنگنده ای نیست که بی نقص باشه. من به روسیه اعتماد ندارم. اونا جنگنده های فوق العاده ای میسازن ولی فقط برا استفاده ی داخلی خودشون نه برای مدل های صادراتی. من اف 14 رو خیلی قبول دارم و همینطور سوخو 35 رو. در مورد استفاده از جنگنده های ایرانی هم باید بگم که اینا هنوز امتحانی پس ندادن که تو روز مبادا بخوان به درد ما بخورن .
  • علیرضا ۰۱:۱۵ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۳
    0 0
    عزیزیان هموطن مطمئنا ساختن هوا پیمای جنگی کار ساده ای نیست و پروژه قاهر نیز کناراگذاشته شده. اف 14 هم در زمان خودش برترین رهگیر دنیا بوده ولی 45 سال زمان کمی نیست . باید واقع بین باشیم و در زمان حال با توجه به رقبای خبیث عربی در منطقه و نیروی هوایی کاملا فرسوده ما بهترین گزینه خرید سوخو 50 برای 5 سال آینده بعد برجام ویا حتی سرمایه گذاری مشترک برای تولید این نوع جت جنگی میباشد با تشکر
  • ۰۰:۰۹ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۵
    0 0
    این رو خوب امدی
  • ۰۰:۲۸ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۵
    0 0
    دوست عزیز زیردریایی های کلاس فوق سنگین و هسته های برای حمل موشکل های هسته ای و توان بازدارندگی هسته ای طراحی شدن یک جور پایگاه موشکی متحرک که دشمن رو عقب نگه داره و ایران نیازی بهش نداره چون سلاح هسته ای نداره
  • ۰۹:۲۵ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۶
    0 0
    میگ 21 سوخو 22 هم بدنیست
  • ۱۰:۵۷ - ۱۳۹۴/۱۱/۳۰
    0 0
    دوستان از79 فروند اف14 حدود 32فروند عملیاتی هست ما نیاز به جنگنده خوب داریم غرب که به جنگنده نمیده.قطعا سوخو30 بهتر از جی 10 چینی هستش.
  • سینا ۰۰:۱۰ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۸
    0 0
    اینکه میگن اف های آمریکا خیلی بهتر از سوخو و میگ روسیه هستن حرفه چرتیه چون تو جنگ ایران با عراق اف های ایران بهتر عمل کردن بیشتر فکر میکنن اف ها بهترن اما این برتری بیشتر به خاطر خلبان هاشون بوده
  • ۱۴:۴۷ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۸
    0 0
    کوچولو؟
  • Sr72 ۲۲:۴۹ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۷
    0 0
    فقط ایالات متحده امریکا وsr72...
  • کیارش ۱۱:۴۱ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۸
    0 0
    به نظرمنF35آمریکایی خوبه
  • مجید ۲۱:۲۲ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۹
    0 0
    دوستان با واقعیت روبرو شویم و آنرا بپذیریم، تامکت هواپیمای بسیار خوبی است به شرط اینکه تجهیزاتی که بر روی آن سوار میشود را داشته باشیم، یکی از قابلیت های تامکت حمل موشک فونیکس بود که با سرعت خارق‌العاده ایی که داشت اوایل جنگ نیروی هوایی عراق را با آن هواپیما ها وموشک های پیشرفته اش زمین گیر کرد، اما با اتمام موشک فونیکس تامکت برتری خودش را از دست داد، نتیجه آن برتری نیروی هوایی عراق در اواسط جنگ به بعد بود، ایران ناچار شد رو به سمت هواپیما های روسی از جمله میگ 29 بیاورد، این یک واقعیت است که هواپیماهای آمریکایی ارزانتر وتنوع بیشتری برای ماموریت های مختلف دارد در مورد هزینه ساخت هواپیما یک جمله میگویم دنیایی معنی دارد ما هنوز در ساخت پراید مانده ایم، هنوز زود است برای ساختن هواپیما، انشاءالله تلاش خواهد شد که روزی خودمان هواپیما بسازیم به امید ایرانی آزاد ومقتدر
  • ناشناس ۰۰:۴۳ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۵
    1 0
    اینکه بیان میشه که در. ساخت پراید مانده ایم تعبیر درستی نیست این ضعف مربوط به خودرو ساز هاست که به فکر جیبشون هستند . پس باید موشک بالستیک نسازیم ،برای این که شرکت سایپا عرضه ساخت ماشین بهتری رو نداره .ایران تنها کشوری است که توانست هواپیمای u2. را شناسایی کند وبه خلبان آن هواپیمای متجاوز اخطار دهد.حتی قدرت هایی مانند چین و روسیه هنوز توانایی رهگیری این هواپیما را ندارند
  • ناشناس ۰۰:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۵
    0 0
    اینکه بیان میشه که در. ساخت پراید مانده ایم تعبیر درستی نیست این ضعف مربوط به خودرو ساز هاست که به فکر جیبشون هستند . پس باید موشک بالستیک نسازیم ،برای این که شرکت سایپا عرضه ساخت ماشین بهتری رو نداره .ایران تنها کشوری است که توانست هواپیمای u2. را شناسایی کند وبه خلبان آن هواپیمای متجاوز اخطار دهد.حتی قدرت هایی مانند چین و روسیه هنوز توانایی رهگیری این هواپیما را ندارند
  • محمد مسلم ۲۰:۱۶ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۸
    0 0
    تلاش اندونزیایی‌ها بعد از چين برای در اختیار گرفتن سوخو 35 و یک تأمل برای ما در پی موافقت دولت اندونزی با از خدمت خارج کردن جنگنده های آمریکایی اف 5 (ملقب به تایگر)رسانه‌های رسمی اندونزی از در دستور کار قرار داشتن خرید یک اسکادران سوخو 35 10 فروند سوخو 35 برای جایگزینی این پرنده های بازنشسته خبر دادند. قانع شدن برای خرید سوخو 35 های گران قیمت، زمانی سخت تر می‌شود که بدانیم هم این جنگنده و هم سوخو 30، هر دو نوع ارتقا یافته سوخو 27 هستند؛ جنگنده‌ای قدرتمند که هنوز در خدمت نیروی هوایی روسیه و بسیاری از کشورهاست. با ذکر این نکته که سوخوی 35 و جنگنده نسل پنجمی این کمپانی، شباهت های انکار ناپذیر زیادی به هم دارند که مجابمان می‌کند سوخو 27 را نیای سوخو پک فا بخوانیم. قیاس تصاویر سوخو پک فا و سوخو 35 نشان می‌دهد، دو سکان عمودی پهن و البته با فاصله بیشتر است. غلاف موتور و محل قرار گیری چتر ترمز و پرتاب کننده شراره و حتی جست‌وجوگر تصویر ساز فروسرخ کاملا مشابه است. پک فا در پیش نمونه از دو موتور توربوفن ساترون ۱۱۷ از نوع ای ال ۴۱ اف۱ بهره می‌برد. ساترون ۱۱۷ همان موتور سوخوی۳۵ است که البته نسخه پرتوان‌تر آن روی پک فا نصب شده است. این موتور دارای کنترل دیجیتال و خروجی متغییر سه بعدی همانند سوخوی۳۵ است و رانش به وزن ۱٫۱۹ را برای تی ۵۰ فراهم می‌کند. ای ال 41 قرار است بر روی سری اول تولید تی ۵۰ (همان پک فا) نصب شود ولی از سال ۲۰۲۰ قرار است موتور izdeliye ۳۰ روی آن نصب شود. شاید همین اشاره کافی باشد، به چرایی تمایل چینی ها به خرید سوخو 35 پی ببریم؛ قرابت این جنگنده با سلاح مخوف و پنهان کار روس ها که قرار است رقیب اف 22 (رپتور) آمریکایی ها باشد. جنگنده هایی متعلق به نسل پنجم که توان رزمشان بسیار ارتقا یافته و در ساختشان تلاش بر این بوده که قدرت بلامنازع در نبردهای هوایی و حتی هوا به زمین، در ید قدرت دارندگان این جنگنده ها قرار گیرد. با این حساب، می‌توان نتیجه گرفت که چرا سوخوی 35 افق گسترده تری مقابل خریداران خود قرار می‌دهد و به چه دلیل می‌بایست آن را به رغم نرخ گران، از تصمیم خرید خارج نکرد رویکردی که حتما مورد توجه مسئولان کشورمان نیز قرار گرفته و احتمالا خرید سوخوهای 30 مقدمه رسیدن به آن باشد.
  • محمد مسلم ۲۰:۰۵ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۹
    0 0
    سلام با توجه به دکترین جنگ نامتقارن (برتری هوایی دشمن) در ایران و بمب باران گسترده فرودگاه ها در یک جنگ احتمالی جایگاه واهمیت جنگنده های عمود پرواز در نیرو هوایی ایران چگونه خواهد بود ؟ (البته جایگاه این جنگنده ها در نیروی دریایی غیر قابل انکار است) وچه گزینه هایی برای خرید ایران وجود دارد؟ در جایی خواندم ایران در کنار سوخو ۳۰ باید یک جنگنده عمود پرواز(مثلا یاک ۱۴۱) هم بخرد فرد دیگری گفته بود در یک جنگ نامتقارن فقط عمود پرواز بودن کافی نیست وبرای عملیات در این شرایط باید پنهانکار هم باشد وتنها گزینه محتمل برای ایران جی ۲۶ (کپی اف ۳۵ بی) چینی است بهتر است ایران مثل هند که در پروژه تی ۵۰ با روسیه سرمایه گزاری مشترک کرد ایران هم در پروژه جی۲۶ و جی۳۱ (کپی اف ۳۵ سی) با چین برای تولید مشترک جنگنده های نسل۵ سرمایه گزاری مشترک کند نظر شما در این مورد چیست؟
  • محمد مسلم ۱۷:۴۶ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۸
    0 0
    جنگنده روسی یا کپی چینی مسئله این است؟ ۱-سطح مقطع راداری جنگنده های چینی کمتر از سوخو ۳۰ روسی است مثلا جی ۱۱بی ۳متر وسوخو۳۰ ۵مترمربع است ۲-رادارجنگنده های چینی از نوع آرایه فازی فعال است(مثلا جی۱۱بی) در حالی که رادار سوخو روسی از نوع غیر فعال است اگر سوخو۳۵ با رادار آرایه فازی فعال تولید شود(که به زودی کپی چینی آن هم به بازار خواهد آمد) این مشکل تا حدودی حل می شود ولی با قیمت بیشتر ولی باز جنگنده های چینی برتریی دارند که حتی سوخوتی ۵۰هم ندارد نکته مسخره ماجرا این است که جنگندههای چینی سلاح های چینی مشابه تاروس و اس دی بی ویا ای جی ام ۱۵۴ را حمل میکند که جنگنده های روسی نمی توانند حمل کند دلیل ان نیز الگو برداری چین از اکثر طرح های غربی و تلاش به ساخت نسخه های مشابه است. درمورد موشکهای تصویر ساز حرارتی وموشکهای رادار فعال شبکه محور دوربرد هم چین جلوتر از روسیه است مثل همه محصولات چینی قیمت جنگنده های چینی هم که کمتر از جنگنده های روسی است
  • یونس ۲۱:۵۸ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۴
    0 0
    به نظر من دراین بخش به سمت چین برویم بهتر از روسیه هستش چون تجربه ثابت کرده چینیها خوش قول تر از روسها هستن جی ده مدل بی بسیار مناسب وعالیه چین داره جنگنده نسل پنج رو میسازه
  • یالدوری ۲۰:۰۳ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۵
    0 0
    سلام دوستان نظرات بالا را خواندم بعید است چین از روسیه جلو بزنه اگر واقعیت داشته باشه ::::جنگنده های چینی مثل اجناس دیگر چین نباشه خوب ::::به هرحال باید فرماندهان و کارشناسان نظامی نظر بدهند ولی اگر عمود پرواز هم بخرند که عالی می شود ( ادو شود سبب خیر ) بلکه بخاطر تهدیدات وهابیهای خلیج فلرس نیروی هوایی مدرن و قوی داشته باشیم انشا الله مرگ بر وها بیون
  • حسن ۰۲:۳۲ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۱
    0 0
    با قابلیت هایی که سوخوی ۳۰ داره مخصوصا مدل اس ام اگر اشاله بتونیم بخریم ما میتونیم با سیستم های پیشرفته اف۱۴که در اختیار داریم میتونیم با نصب سیستم رادار وسایر سیستم های پیشرفته اف۱۴ جنگنده سوخوی ۳۰ رو تبدیل به یک جنگنده هولناک برای دشمنان تبدیل کنیم علاوه بر اینا چون این مدل سوخو انعطاف پذیری در نصب انواع تسلیحات غیر روسی رو داره با نصب موشک های هوا به هوا و هوا به سطح ساخت خودمون امکانش برامون وجود داره همچنین با دانش بومی کاهش سطح مقع راداری و... که دانش بومی ساختشون رو داریم و.. این جنگنده رو به قابلیت های بسیار بالایی برای درگیری با ابر قدرت ها تبذیل کنیم
  • ایرانی ۲۰:۱۷ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۳
    0 1
    خواهشا کسانیکه فکر میکنن جنگنده روسی ضعیفه بدونن که در نمایشگاه لندن وقتی پکفا به پرواز در اومدنماینده امریکا گفتما از روسها خیلی عقب افتادیم در ضمن پکفاسلطان اسمانه هرچند تبلیغات برای اف ۲۲ زیاد باشه در ضمن با مقایسه نسل جدید جنگنده های روسی میفهمید که روسها قویترن . برای مثال کره جنوبی طالبجنگنده های روسیه تا امریکای . هرچند متحد امریکاس.. بدون اطلاع سخن نزنید

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس