کد خبر 458505
تاریخ انتشار: ۳ شهریور ۱۳۹۴ - ۱۴:۳۶

مدیرعامل بانک سپه از آغاز اجرای طرح شیرین‎سازی آب خلیج‎فارس و ذخیره‎سازی نفت در مبادی خروجی کشور خبر داد و گفت: طرح تحول نظام بانکی به زودی به نتیجه می‎رسد.

به گزارش مشرق، سیدکامل تقوی‌نژاد امروز در نشستی خبری به مناسبت هفته دولت در وزارت اقتصاد از آغاز اجرای طرح شیرین‌سازی آب خلیج‌فارس با سرمایه‌گذاری ۲ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومانی خبر داد و گفت: براساس این طرح، ۴۳۰ میلیون مترمکعب آب شیرین‌سازی خواهد شد و خط انتقال آن از خلیج‌فارس به سیرجان خواهد بود.

مدیرعامل بانک سپه از انعقاد تفاهم‌نامه‌ای با وزیر نیرو با حضور معاون اول رئیس جمهور برای تامین آب شرب ۵۰ شهر و ۲۰۰ روستا با تامین اعتبار ۶۵۰ میلیارد تومانی لوله‌های فولادی برای جمعیت ۸ میلیون نفری خبر داد و افزود: همچنین طرح ذخیره‌سازی نفت در مبادی خروجی برای حل مشکل ذخیره‌سازی نفت تا پایان سال ۹۴ با تامین اعتبار ۶ هزار و ۲۰۰ میلیاردتومانی بانک سپه با ظرفیت ۱۰ میلیون بشکه اجرایی خواهد شد.

وی همچنین از مشارکت این بانک در فروش اوراق مشارکت برای طرح‌های انرژی و آب و همچنین همکاری برای اجرای طرح تنظیم و مهار آب‌های مرزی سخن گفت و افزود: براساس تفاهم نامه امضاء شده بین بانک سپه و سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور، این بانک تاکنون ۳۵ هزار و ۸۵۱ میلیارد ریال از منابع طرح ملی مهار و تنظیم آبهای مرزی را پرداخت کرده است. این میزان منابع بابت ۹۵ طرح برای وزارتخانه های نیرو و جهاد کشاورزی پرداخت شده که در دوازده استان در حال اجرا است.

تقوی‌نژاد در مورد طرح تحول نظام بانکی گفت: این طرح به مدیریت بانک سپه و محوریت ۸ بانک در حال انجام است و چالش‌های نظام بانکی را مورد بررسی قرار می‌دهد. در این زمینه قراردادی با دانشگاه تهران منعقد شده است که حوزه عملیات، اصلاح ساختارها و بهبود عملکرد نظام بانکی در دستور کار است. این طرح دارای ۵ فاز است که فاز اول آن را از مجری تحویل گرفته‌ایم.

وی از تشکیل کارگروهی در وزارت اقتصاد به ریاست وزیر اقتصاد در این زمینه خبر داد و افزود: قرار است نتیجه بررسی‌های کارگروه در طرح تحول نظام بانکی تلفیق شود و به صورت لایحه به مجلس برود و پیش‌بینی می‌شود طی یکی دو جلسه آینده نیز به نتیجه برسد.

مدیرعامل بانک سپه در خصوص مشکلات این بانک با بانک ایران‌زمین، گفت: این موضوع به سال ۹۰ و مشکلات سپرده‌گذاران در ادغام شرکت تعاونی بهمن ایثار در موسسه اعتباری مولی‌الموحدین بازمی‌گردد که یک خط اعتباری ۲ هزار میلیاردریالی توسط بانک مرکزی و از طریق بانک سپه در اختیار آنها قرار گرفت. البته بانک مرکزی در شش‌ماه خط اعتباری را تسویه کرد اما مولی‌الموحدین از انجام وظایف خود در بازپرداخت این خط اعتباری ناتوان بود.

وی ضمن گلایه از مسئولان بانک مرکزی و عدم همکاری در بازپرداخت خط اعتباری ۲ هزار میلیارد ریالی، گفت: بانک سپه برای به نتیجه رسیدن به دادگاه مراجعه کرده و در نهایت میزان مطالباتمان از این دو بانک در حال حاضر ۴ هزار میلیارد ریال است.

تقوی‌نژاد، مانده کل سپرده‌های این بانک در مردادماه ۹۲ را ۳۱۹ هزار میلیارد ریال اعلام کرد و افزود: این رقم در مرداد ۹۴ به ۴۲۳ هزار میلیارد ریال افزایش یافته است که رشد ۳۲ درصدی را شاهد بوده‌ایم، این در حالی است که این بانک در سال‌های ۹۳ و ۹۴  نرخ‌های مصوب شورای پول و اعتبار و ابلاغیه بانک مرکزی را اجرایی کرده است.

وی ادامه داد: همچنین آنچه توافق مدیران بانکی در بخش نرخ‌های سود بوده و مورد تایید بانک مرکزی قرار گرفته، به طور کامل رعایت شده است. این اقدام بدون هیچ‌گونه نرخ‌شکنی، دور زدن قانون و اعمال برخی شیوه‌هایی که برخی بانکها آنها را برای جذب سپرده‌ها به کار می‌گیرند، بوده است.

مدیرعامل بانک سپه گفت: با همکاری دولت با اجرای احکام و قوانین بودجه عمومی، سرمایه این بانک از محل فروش اموال مازاد و تجدید ارزیابی و دارایی ها در سال گذشته نسبت به مرداد ماه سال ۹۲ حدود ۹ برابر افزایش یافت. سرمایه بانک مردادماه سال گذشته ۸ هزار و ۵۵۹ میلیارد ریال بود که به رقم ۷۵ هزار و ۵۳۲ میلیارد ریال در سال ۹۳ رسید. سرمایه پایه بانک از ۱۰ هزار و ۷۰۰میلیارد ریال در سال ۹۲ با ۱۱۸ درصد رشد به ۲۳ هزار و ۴۰۰ میلیارد ریال در سال گذشته رسید.

وی در خصوص کفایت سرمایه بانک اظهار داشت: کفایت سرمایه بانک سپه در مردادماه سال ۹۲ منفی ۱۹صدم درصد بود که در سال گذشته به ۲۱.۵ درصد افزایش یافت. همچنین مانده کل سپرده های این بانک از رقم ۳۲۰ هزار میلیارد ریال در مرداد ۹۲ به ۴۲۳ هزار میلیارد ریال در مرداد ماه سالجاری رسید که رشد ۳۲ درصدی را نشان می دهد.

تقوی نژاد ضمن تاکید بر مشارکت نظام بانکی در توسعه کشور، اظهار داشت: مانده کل تسهیلات بانک سپه در اسفندماه سال ۹۲ مبلغ ۲۳۸ هزار میلیارد ریال بود که به ۲۸۷ هزار و ۹۷۹ میلیارد ریال در مرداد ماه سالجاری رسید. این آمار رشد ۲۱ درصدی تسهیلات اعطایی بانک سپه به بخشهای مختلف اقتصادی را نشان می دهد.

رئیس هیات مدیره بانک سپه مجموعه تسهیلات پرداختی بابت تامین نیاز خانوارها از ابتدای سال ۹۲ تا پایان تیرماه سال ۹۴ را ۲۳ هزار و ۳۴۱ میلیارد ریال عنوان کرد و افزود: این میزان تسهیلات پرداختی به خانوارها در سال ۹۳ در مقایسه با تسهیلات پرداختی در سال ۹۱ نزدیک به ۴.۵ برابر بوده است.

وی افزود: استراتژی بانک کمک به مناطق محروم است لذا تعداد ۲۳ طرح ایجادی در مناطق محروم به مبلغ ۴۲۵۰ میلیارد ریال از بانک سپه تسهیلات دریافت می کند که این میزان معادل ۴۴ درصد کل تسهیلات پرداختی به طرحهای بزرگ اقتصادی در دست اجرا می باشد.

تقوی نژاد در ادامه با اشاره به طرح عظیم پتروشیمی لردگان گفت: بانک سپه بمنظور فعالان اقتصاد برای بهره مندی از منابع مالی خارجی در فاینانس چین مشارکت داشته و عاملیت طرح پتروشیمی لردگان را برای استفاده از منابع مذکور به مبلغ ۳۵۶۹ میلیارد یوآن معادل ۵۰۰ میلیون دلار برای اجرا و تولید کود شیمیایی در این منطقه محروم از توابع استان چهارمحال و بختیاری پذیرفته است.

وی از کاهش نسبت مطالبات غیرجاری بانک به کل تسهیلات خبر داد و گفت: این نسبت در مرداد سال ۹۲ معادل ۱۶ درصد بود که با ۳.۵ واحد درصد کاهش به ۱۲.۵ درصد در پایان سال ۹۳ رسید.

تقوی نژاد تشکیل کمیته بحران برای شناسایی مشکلات واحدهای تولیدی غیر فعال و کمک به رفع مشکلات آن ها را از دیگر اقدامات بانک سپه در راستای تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی عنوان کرد و اظهار داشت: در این راستا همچنین بانک سپه تسهیلات لازم به منظور تامین سرمایه ثابت برای ایجاد، تکمیل و توسعه واحدهای تولیدی به منظور کمک به افزایش تولیدات داخلی را در دستور کار خود قرار داده است.

رئیس هیات مدیره بانک سپه افزود: قطعاً با توجه به لغو تحریم ها در روز اجرای توافقنامه " برجام"، بانک ها می توانند به عنوان نهادهای امن نقش واسطه بین وارد کنندگان و صادر کنندگان ایفاد کرده و این امر موجب کاهش هزینه های بنگاه های تولیدی و امنیت بیشتر در نقل و انتقال وجوه آنان در واردات و صادرات کالا شود.

وی درباره نحوه ارتباط و سیاست گذاری بانک ها برای رفع نیازهای بخش مولد پس از رفع تحریم ها گفت: با توجه به سیاست دولت مبنی بر کنترل تورم و اعطای تسهیلات هدفمند به بخش های مختلف و به ویژه بخش تولید، از آنجائیکه پس از دوران تحریم قدرت وام دهی بانک ها افزایش می یابد می بایست با اتخاذ سیاست های دقیق این تسهیلات به سمت رفع موانع تولید و توسعه زیر ساخت های کشور با مدیریت و کنترل دقیق انجام و از افزایش نقدینگی جلوگیری شود.

وی با اشاره به شرایط پیش روی اقتصاد کشور بعد از رفع تحریمها اظهار داشت: رفع تحریم ها نباید موجب ورود سیل کالاهای خارجی به کشور شود. لذا بانک ها می بایست با اعطای تسهیلات ارزی و ریالی به شرکت های تولیدی و تسهیل در تامین مواد اولیه بنگاه های تولیدی موجب رونق تولید و خروج کامل از رکورد در کشور شوند. از سوی دیگر با انعقاد قراردادهای بلند مدت فاینانس و یا قراردادهای کوتاه مدت با بانک های بین المللی موجب تامین مالی پروژ ه های زیر ساختی کشور شوند.

وی اظهارداشت: نظام بانکی کشور از مدت ها پیش با رصد دقیق تحولات صورت پذیرفته در حوزه بین المللی، آماده استفاده از فرصت های احتمالی ناشی از ایجاد گشایش در فضای حاکم بر روابط سیاسی بوده است. با حصول این مهم و لغو قریب الوقوع تحریم های مالی، هریک از بانکها برای فعال سازی و گسترش شبکه برون مرزی خود در کنار ایجاد و برقراری روابط قرارداد همکاری با بانک های کارگزار خارجی و متنوع ساختن سبد خدمات بین المللی قابل ارائه به فعالان اقتصادی، برنامه های جامع و مدونی را تنظیم نموده اند.

رئیس هیات مدیره بانک سپه اظهار داشت: شش خط تولید جدید کنسانتره به ظرفیت ۱۲ میلیون تن، دو خط تولید جدید گندله به ظرفیت ۱۰ میلیون و ۶۰۰ هزار تن و پنج خط تولید جدید احیا مستقیم فولاد به ظرفیت ۷ میلیون تن از جمله طرحهای جدید مورد حمایت بانک سپه در حوزه آهن و فولاد است که با راه اندازی آنها شاهد توسعه صنعت فولاد کشور خواهیم بود.

تقوی نژاد از راه اندازی سه نیروگاه جدید ۵۰۰ مگاواتی خبر داد و گفت: این نیروگاهها در سیرجان، هریس و چادرملو احداث خواهد شد. این بانک در راه اندازی مخازن نفتی استراتژیک گناوه به ظرفیت تولید ۱۰ میلیون بشکه مشارکت دارد.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • مجتبی ۱۴:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۳
    0 0
    خدا رو شکر...
  • محمدی نسب از جنوب ۱۰:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۴
    0 0
    از اختراع آب شیرین کن بدون نیاز به پمپ فشار قوی و سوخت زیاد آقای علائی فرد که دیروز خبر اختراعش تو مشرق زده شد استفاده بشه هم قیمت شیرین سازی هر مترمکعب کمتر است هم بعلت مصرف سوخت کمتر، آلودگی کمتر ایجاد خواهد کرد و نیاز به سرمایه گذاری کمتری دارد چون نیاز به پمپ فشار قوی نداره از اختراعات جوانان ایران زمین استفاده کنید
  • ۱۸:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۱
    0 0
    این کارها مایه خوشحالی است که باید وسعت داده بشه.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس