کد خبر 457448
تاریخ انتشار: ۱ شهریور ۱۳۹۴ - ۱۸:۰۰

وزرای خارجه ایران و انگلستان دقایقی قبل در محل وزارت امور خارجه ایران به گفت‌وگو نشستند.

به گزارش مشرق، فیلیپ هاموند وزیر امور خارجه انگلستان که پیش از ظهر امروز (یکشنبه) به منظور انجام سفری 2 روزه و دیدار با مقامات کشورمان و همچنین بازگشایی سفارتخانه این کشور وارد تهران شد، دقایقی قبل با محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران در محل وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران به گفت‌وگو نشست.

سفر وزیر خارجه انگلیس به تهران اولین سفر وزیر خارجه این کشور به ایران پس از 12 سال است. پیش از این جک استراو وزیر خارجه وقت انگلیس در چارچوب مذاکرات هسته‌ای ایران با سه کشور اروپایی به تهران سفر کرده بود.

هاموند امروز رسما سفارت این کشور در تهران را افتتاح و جی شارما کاردار ترددی این کشور به عنوان کاردار مقیم مشغول به فعالیت شد.

پس از تجمع دانشجویان مقابل سفارت انگلستان در تهران در هشتم آذر ماه 1390 و ورود دانشجویان معترض به این سفارتخانه و باغ قلهک، روابط تهران و لندن به سردی گرایید و یک روز بعد یعنی نهم آذر ماه 1390 ویلیام هیگ در پارلمان اعلام کرد که دستور تعطیلی فوری سفارت ایران در انگلیس را صادر و به کارمندان این سفارتخانه 48 ساعت فرصت داده شده که خاک انگلیس را ترک کنند.

حدود یک سال بعد علی‌اکبر صالحی و ویلیام هیگ وزرای خارجه وقت ایران و انگلیس در تاریخ 25 خرداد 1391 در حاشیه نشست همسایگان دور و نزدیک افغانستان در کابل دیدار و درباره تعیین حافظ منافع توافق کردند و در نهایت وزارت خارجه ایران با صدور بیانیه‌ای در 25 تیر ماه 1391 اعلام کرد که عمان به عنوان حافظ منافع ایران در انگلیس و سوئد به عنوان حافظ منافع انگلیس در ایران تعیین شدند تا اینکه ظریف وزیر خارجه وقت با ویلیام هیگ همتای انگلیسی خود در مهر ماه 1392 در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک دیدار کردند.

یک ماه بعد از این دیدار در 20 آبان ماه 1392 مرضیه افخم از انتصاب محمدحسن حبیب‌الله زاده به عنوان کاردار غیرمقیم ایران در لندن خبر داد و جی شارما نیز به عنوان کاردار غیرمقیم و ترددی انگلستان در تهران انتخاب شد.

از آن زمان تاکنون کارداران غیرمقیم 2 کشور بارها به پایتخت‌ها سفر کرده و در این مدت بخش کنسولی سفارتخانه ایران در انگلیس مشغول خدمت رسانی به ایرانیان مقیم انگلستان بود.
منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس