کد خبر 457445
تاریخ انتشار: ۱ شهریور ۱۳۹۴ - ۱۷:۴۶

رئیس کل بانک مرکزی از مبادله هیات‌های بانکی بین ایران و انگلیس خبر داد و گفت: به‌زودی فعالیت دو بانک ایرانی در این کشور آغاز می‌شود.

به گزارش مشرق، ولی الله سیف عصر امروز در حاشیه دیدار با فیلیپ هاموند وزیر خارجه انگلستان در خصوص فعالیت بانکهای انگلیسی در کشور گفت: ایران ۴ بانک در کشور انگلستان دارد که دو بانک به زودی می توانند در این کشور فعال شوند. یکی از این بانک ها، بانک ملی لندن و دیگری بانک پرشین اینترنشنال بانک که این بانک، (بانک بین المللی ایران) در انگلیس است.

رئیس کل بانک مرکزی با تاکید بر اینکه دو بانک ایرانی به زودی در انگلستان فعال می شوند T به علاقه مندی انگلیس برای حضور در بورس ایران اشاره کرد و افزود: در این ملاقات که با حضور وزیر خارجه، معاون خزانه داری و همچنین مدیرعامل موسسه بانکی انگلستان برگزار شد، در خصوص روابط فیمابین، سوابق گذشته همکاری های بانکی و همچنین ظرفیت های موجود مذاکراتی صورت گرفت.

وی از تمایل طرف انگلیسی برای حضور مجدد بانک های این کشور در ایران خبر داد و گفت: در همین راستان قوانین و مقررات موجود برای طرف انگلیسی تشریح شد ضمن آنکه در گذشته بانک هایی از ایران در این کشور فعال بودند اما فعالیتشان کاهش یافته و محدودیت های زیادی داشتند که با توجه به برنامه برجام دوباره امکان فعالیت خواهند داشت.

سیف تصریح کرد: تسهیل و افزایش سرعت و همچنین هرچه فعال تر شدن بانک ها از دیگر موارد مورد بحث در این مذاکره بود. در این مذاکره ظرفیت ها و زمینه های بالای مبادلات تجاری دو کشور، جهت گیری اقتصاد ایران در مقایسه با گذشته و تفاوت های آن و زمینه های جلب سرمایه گذاری خارجی برای طرف انگلیسی تشریح شد.

رئیس کل بانک مرکزی ادامه داد: در این مذاکره رفع موانعی که در انگلیس برای بالا رفتن این حجم وجود دارد و عمدتا مربوط به محدودیت های بانکی، بیمه ای و حمل و نقل است، مورد تاکید قرار گرفت و تاکید شد که عزم جدی برای رفع این موانع وجود دارد.

وی اظهار امیدواری کرد با توجه به استقبال مناسبی که در سرمایه گذاران خارجی وجود دارد، این امر در سرمایه گذاران انگلیسی نیز ایجاد شود و با توجه به جهت گیری هایی که در مذاکرات وجود داشته، قرار شد هیات بانکی بین دو کشور مبادله تا زمینه همکاری های بانکی فراهم شود زیرا پیش نیاز حجم افزایش مبادلات بانکی است.

سیف ادامه داد: این دو بانک آمادگی فعالیت سریع را در انگلستان دارند و دیگر بانک ها متعاقبا در انگلستان فعال خواهند شد. رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه بانک های انگلیسی به میزان کافی تمایل برای فعالیت و حضور در ایران دارند تصریح کرد: در کنار این مطلب واقعیت این است که بانک های ایرانی باید مجهز به استانداردهای روز شوند و این اقدام از ماه های گذشته آغاز شده و با جهت گیری هایی که بانک مرکزی انجام داده و با ارائه توصیه و دستورالعمل های ارائه شده بانک ها اقدامات لازم را آغاز کرده اند و آمادگی لازم را به تدریج به دست خواهند آورد.

وی ادامه داد: بانک های ایرانی در حال دستیابی به استانداردهای مورد نیاز هستند تا مانعی برای ارتباطات جدید وجود نداشته باشد. مسلم است تطبیق به استانداردهای روز نیاز به زمان بیشتری دارد و این اقدامات اولویت اول برای رفع موانع است به عنوان مثال موانعی درخصوص ضدپولشویی وجود دارد که خوشبختانه در مرکز شورای اسلامی به تصویب رسیده که با ابلاغ آن و عملیاتی شدن موانع از بین خواهد رفت.

رئیس کل بانک مرکزی همچنین از اظهار علاقه مندی طرف انگلیسی برای حضور در بورس تهران خبر داد و گفت: طرف انگلیسی نسبت به همکاری بورس لندن و بورس تهران اظهار علاقه کرده و قرار است این مساله به رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار منعکس شود تا این ارتباط بین دو بازار برقرار شود.

موسسات مالی انگلیس علاقه‌مند به همکاری با ایران

در همین حال، فیلیپ هاموند در این دیدار گفت: شرایط جدیدی برای ایران به وجود آمده است که با همکارانم می خواهیم چالش های ایران را به ویژه چالش‌ها در حوزه بانک، صنعت و سرمایه گذاری را پس از رفع تحریم ها بدانیم.

وی افزود: بانک‌های اروپایی در دوران تحریم با جریمه های سنگینی از طرف آمریکایی‌ها مواجه شدند، به همین دلیل در ارتباط دوباره با ایران احتیاط زیادی به خرج می دهند.

هاموند افزود: با توجه به بازشدن فضای اقتصادی در ایران، بانک‌ها و موسسات مالی ما علاقه مندند با ایران همکاری کنند.

وزیرخارجه انگلیس گفت: گام نخستی که برای ارتقای روابط باید انجام شود، صحبت میان دو دولت برای رفع موانع بروکراتیک و محدودیت ها است.

هاموند گفت: دولت انگلیس قصد دارد سرمایه گذاری های لازم را در سفارت خود در تهران برای تسهیل امور تجارت و روابط اقتصادی دو کشور انجام دهد.

وی افزود: ما به عنوان انگلستان متعهدیم رفع تحریم ها و آزادسازی منابع ایران انجام شود که بخشی از آن مربوط به منابع مالی و بانکی است.

وزیر امور خارجه انگلیس گفت: ‌با همتایان اروپایی و آمریکایی در حال مذاکره هستیم تا بانک ها پس از رفع تحریم کار خود را به سرعت شروع کنند؛ البته متقاعد کردن موسسات مالی انگلستان به اقداماتی از سوی ایران نیاز دارد که موانعی مانند پولشویی و جرایم سازمان یافته بین المللی وجود دارد و باید رفع شود.

هاموند افزود: بسیار علاقه مندیم در رفع موانع افزایش مبادلات تجاری میان دو کشور همکاری کنیم، البته در این باره دو بانک ایرانی گواهی های مربوط را دریافت کردند که به زودی فعالیت خود را شروع خواهند کرد و یک شرکت مالی انگلیسی نیز برای انجام مشورت ها با بانک‌های ایرانی به زودی به ایران سفر خواهد کرد.

وزیر امور خارجه انگلیس با اشاره به مدیریت اقتصاد کلان و کاهش تورم در ایران گفت: با رفع تحریم‌ها، حجم زیادی از منابع وارد ایران می شود و فضای اقتصادی نیز بازتر خواهد شد.

وی ادامه داد: این فضای اقتصادی موجب می شود موسسات اقتصادی انگلیس برنامه های ایران را برای ثبات اقتصادی میان مدت بدانند و البته مدیریت اقتصاد کلان بدون اصلاحات اقتصادی در زمینه بودجه و منابع مالی که وارد می شود امکان پذیر نیست.

هاموند همچنین از علاقه مندی بورس لندن برای ایجاد و توسعه روابط با بورس تهران خبر داد و گفت: بورس سهام لندن همکاری‌های گسترده ای با بورس‌های دیگر کشورها دارد و این حوزه می تواند زمینه همکاری خوبی با بورس تهران باشد.

وزیر امور خارجه انگلیس گفت: آمادگی داریم همکاری‌های دولت-دولت، بانک مرکزی دو کشور و بانک های دو کشور را گسترش دهیم تا موانع افزایش مبادلات تجاری میان دو کشور رفع شود.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • ۲۰:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۱
    0 0
    "بانک ملی!!!لندن مال ایرانه!!! " یعنی چی ؟!!!!خدایش بانکی که مال یهکشور خارجیه چرا اسم ملی خورده روش؟اینم از اون کاراستا!!!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس