به گزارش گروه دفاع و امنيت مشرق به نقل از ايسنا، حجت الاسلام والمسلمين سعيدي، در اجلاس سراسري دبيران استانها و شهرستانهاي حزب موتلفه اسلامي سراسر کشور با اشاره به موضوع مشروعيت حکومت اظهارداشت: مهمترين مساله در برابر هر حکومت و نظام سياسي اين است که منشا مشروعيت و حاکميت آن نظام از چه جهان بيني سرچشمه مي گيرد .
وي ادامه داد: مشروعيت نظام ها در دنيا بايد پاسخ اين دو سوال را که چه کساني و با چه اختياراتي حق حاکميت داشته و مردم از چه حاکمي موظف و يا مجازند تبعيت کنند.
سعيدي با اشاره به نظريه قرارداد اجتماعي به عنوان يکي از مطرح ترين نظريات در تشکيل حکومتها، بيان داشت: در نظريه قرار داد اجتماعي که در طول صدها سال قبل مطرح شده يعني مراجعه به آراي مردم، مبناي اين نظريه اين است که به دليل منابع محدود و تقاضاي بسيار تنازع به وجود مي آيد و به همين دليل مردم جمع شده و جمعي از اختيارات را به فردي تفويض مي کنند.
وي افزود: افراد چون حق را به آن فرد تفويض کردهاند، بر خود فرض مي دارند که بايد از نظرات حاکم تبعيت کنند، اين نظريه بعد از رنسانس مبناي حاکميت کشورها در دنيا شده و از ابتداي مطرح شدن بارها پوست اندازي کرده است، اما نتيجه حاصل اين کار مطلوب نيست.
نماينده ولي فقيه در سپاه مراجعه به ذات باري تعالي و نشات گرفتن حق از صاحب اصلي حق را نظريه دوم مشروعيت حکومت دانست که در مقابل نظريه قرار داد اجتماعي قرار دارد و گفت: اين ديدگاه مي گويد بايد حق را از صاحب حق گرفت و کسي حق حاکميت دارد که هستي را به وجود آورده است، در اين نظريه خداوند حق حاکميت داشته که با بعثت به پيامبر اکرم (ص) بخشيده است.
وي ادامه داد: در اين نظريه حيات بستگي به پيروي از خدا و رسول اکرم(ص) دارد.
سعيدي نبوت،امامت و در زمان غيبت نيابت عام امام زمان (عج) را سه سطح نظريه توحيدي دانست و ابراز داشت: نيابت عام امام زمان از زمان شيخ طوسي تا مقام معظم رهبري ادامه دارد.اين مساله شروط حکومت ديني است و اساسي ترين و مهمترين اصل حکومت الهي، ولايت ديني در اين سه سطح است که مشمول موردي زمان نمي شود.
وي افزود: همساني خالقيت با شارعيت مساله بسيار مهمي است و ترديدي در آن نيست،شيطان خالقيت خدا را قبول، اما شارعيت را قبول ندارد . سکولار ها و ليبرال ها نيز شارعيت را قبول ندارند.
نماينده ولي فقيه در سپاه تصريح کرد: ولي فقيه همان اختيارات امام معصوم(ع) و پيامبر اکرم (ص) را دارد، حجت حکم ولي فقيه با حجت حکم امام زمان (عج) تفاوتي ندارد و نبايد با حکم ولي فقيه مخالفت کرد.
سعيدي تاکيد کرد: تبعيت از ولايت فقيه و ولايتمداري تمريني براي ظهور کبري حضرت حجت(عج ) است، شرط لازم براي حاکميت ديني وجود ولي فقيه و رهبري الهي در راس حاکميت و حضور مردم شرط کافي است، مردمسالاري ديني دو مساله جداي از هم نيست و حقيقتي است که سه ضلع آن قانون،مديريت الهي و مردم است.
وي افزود: شرطي که براي استقرار حاکميت ديني وجود دارد اين است که مجموعه سه قوه در کشور از جنس گفتمان رهبري باشند، متاسفانه در طول انقلاب در تحقق اصول و آرمانها با فراز و نشيب هايي مواجه بوده ايم و اين تزلزل به دليل عقب نشيني از آرمانها و اصول در دولتهاي گذشته بوده است.
نماينده ولي فقيه در سپاه گفت: اگر دو گانگي در مبنا وجود داشته باشد مشکلات به وجود مي آورد، ما با کسي تعارف نداريم، ما اصولگراييم و ملاک ما حجت خداست، هر فردي را با شاخص ولايت فقيه مي سنجيم. اگر شخصي با از جنس گفتمان ولي فقيه نباشد نمي توانيم با او همراهي کنيم.
وي ادامه داد: امروز شرايط کشور و منطقه بسيار حساس است و افراد تحت آزمون هاي ولايتمداري قرار مي گيرند، انقلاب اسلامي ناخالصي ها را تحمل نمي کند و هر کس بخواهد به انقلاب رو دست بزند مشت اش باز مي شود و اين خاصيت انقلاب است، بايد مراقب باشيم دشمن از مسائل سوء استفاده نکند.
سعيدي در ادامه حزب موتلفه اسلامي را سالم ترين و همراه ترين تشکل همراه با ولايت دانست و اظهار داشت: امروز وظيفه آگاهي بخشي و پرهيز از هرگونه تنش و تشنج است،بايد آرامش کشور حفظ شود زيرا ايران در دنيا جايگاه ويژه اي دارد و ثبات در کشور مي تواند بسياري از مسائل را در جهان رقم بزند.
نماينده ولي فقيه در سپاه در پايان تاکيد کرد: بايد مسائل فرعي و اصلي مشخص شود و در اين مساله بسيار دقت کرد ،اما نمي توان از کوتاهي برخي افراد گذشت کرد.