کد خبر 456556
تاریخ انتشار: ۳۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۷

كتاب همسفر ره‌توشه زائران عتبات عاليات با گردآوري و تنظيم جمعي از نويسندگان از سوي مؤسسه فرهنگي هنري مشعر وابسته به حوزه نمايندگي ولي فقيه در امور حج و زيارت منتشر شد.

 به گزارش مشرق، كتاب همسفر ره‌توشه زائران عتبات عاليات از سوي پژوهشكده حج و زيارت وابسته به حوزه نمايندگي ولي فقيه در امور حج و زيارت، با بهره‌گيري از آثار متعددي كه در زمينه‌هاي مختلف مباحث مرتبط با عتبات عاليات چاپ كرده است، تدوين شده و براي بهره‌گيري در اختيار روحانيون اعزامي به اين سفر زيارتي قرار گرفت.

ترديدي نيست كه زيارت در اسلام به ويژه در فرهنگ شيعه و پيرامون اهل بيت عليهم‌السلام، جايگاه والا و ارزشمندي دارد. به خاطر آثار تربيتي كه در زائر بر جاي مي‌گذارد، ائمه معصومين عليهم‌السلام و اولياي الهي، پيروان خود را به زيارت تشويق و پاداش‌هاي فراواني براي زائران مشاهد مشرفه بيان كرده‌اند.

هر ساله خيل عظيمي از عاشقان خاندان عصمت و طهارت براي زيارت آن مشاهد شريف، عازم عتبات عاليات مي‌شوند و از آن مراقد منوره بهره‌هاي معنوي مي‌گيرند. براي بهره‌برداري بيشتر و پربارتر، بعثه مقام معظم رهبري تمهيداتي را پيش‌بيني كرده است كه يكي از آنها اعزام روحانيان براي تبليغ معارف زندگي معصومين و تاريخ شهرهاي زيارتي است.

در كتاب همسفر ره‌توشه زائران عتبات عاليات كه در قطع وزيري، 420 صفحه، شمارگان 3000 نسخه و به قيمت 12 هزار تومان از سوي مؤسسه فرهنگي هنري مشعر وابسته به حوزه نمايندگي ولي فقيه در امور حج و زيارت منتشر شده و در اختيار روحانيان اعزامي به عتبات قرار گرفته، به آثار مختلف ديگر در حوزه زيارت كمتر نياز است.
«همسفر» ره‌توشه زائران عتبات عاليات منتشر شد
آداب سفر، شهر مقدس نجف، كربلا، سيماي كاظمين، شهر بغداد، شهر سامرا و احكام فقهي سفر زيارتي عتبات، بخش‌هاي اين كتاب را به خود اختصاص داده است كه تنها در بخش نخست آن و ذيل عنوان آداب سفر، آداب قبل از سفر، آداب حين سفر و آداب بعد از سفر بررسي شده است.

اخلاص در نيت، زاد و توشه حلال، خداحافظي و حلاليت‌طلبي، انتخاب همراهان شايسته و همشأن، وصيت كردن، غسل، صدقه، آغاز سفر با نماز، دعا هنگام خروج، همراه داشتن خوراكي و بدرقه مسافر از عنوان‌هاي بخش آداب قبل از سفر است.

در بخش آداب حين سفر به نكاتي همچون پرهيز از عجله و شتاب، حفظ دارايي و اثاثيه، مشوق خوبي‌ها بودن، رعايت اخلاق اسلامي، مهرورزي به مردم، احترام به سالخوردگان، سلام به همسفران، كمك به همسفران، ناسازگاري ممنوع، آزار نرساندن به همسفران، ناديده گرفتن لغزش‌ها، مدارا با بيماران، حل مشكلات همسفران و بي‌اعتنايي به اموال ديگران اشاره شده است.

پرهيز از سوءظن، رازداري، زينت تشيع، پوشش مناسب، عبادت عاشقانه، اغتنام فرصت‌ها، توجه به اوقات نماز، شركت در نماز جماعت، پرهيز از پرخوري و خواب زياد، هديه سفر و اطلاع دادن زمان بازگشت از ديگر مطالب مرتبط با آداب حين سفر است و در بخش آداب بعد از سفر مطالبي درباره بازگو نكردن خاطرات تلخ، حفظ آثار زيارت و آداب زيارت به چشم مي‌خورد.

در ذيل عنوان اخلاص در نيت از بخش آداب قبل از سفر مي‌خوانيم: اخلاص، شرط اساسي در تمامي عبادت‌ها است؛ هر كس عبادتي را براي خودنمايي و ريا يا دستيابي به امور مادي و دنيايي انجام دهد، از آن عمل هرگز بهره و نصيبي نخواهد برد.

اين اصل مهم به اندازه‌اي تعيين كننده است كه اگر رزمنده و جهادگري در ميدان نبرد شركت كند و هدفش دستيابي به غنايم جنگي، انتقام‌گيري از دشمن و رسيدن به پست و مقام باشد و در اين راه كشته شود، شهيد به حساب نمي‌آيد.

همه چيز در گرو نيت انسان است و با آن ارتباط مستقيم دارد. رسول خدا صلي الله عليه و آله فرمود: جز اين نيست كه كارها به نيت‌هاست. يعني براساس نيت هركس، بررسي و پاداش يا جزا داده مي‌شود و در حديث ديگري نيز آمده است: هرگاه كاري را انجام دادي، آن را فقط براي خدا انجام ده، زيرا خداوند تنها اعمال خالص را از بندگان خود مي‌پذيرد.

منبع: پايگاه اطلاع‌رساني حج

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس