کد خبر 456373
تاریخ انتشار: ۳۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۳:۰۱

بازگشت انگلیسی‌ها در میانه مذاکرات هسته‌ای مطرح شد و مجید تخت‌روانچی، معاون اروپا و آمریکای وزیر امور خارجه مسئول پروژه بازگشت انگلیسی‌ها بود.

به گزارش مشرق، روزنامه وطن امروز در گزارش اصلی خود در روز شنبه سی و یکم شهریورماه نوشت: فیلیپ هاموند، وزیر خارجه انگلیس فردا یکشنبه وارد ایران خواهد شد. پس از ۱۲ سال، این برای نخستین بار است که انگلیسی‌ها وزیر خارجه خود را به ایران می‌فرستند و جالب اینکه هم در ۱۲ سال قبل یعنی مهرماه ۱۳۸۲ و هم‌ اکنون یعنی اوایل شهریور ۱۳۹۴ این حسن روحانی است که بانی حضور انگلیسی‌ها در ایران شده است!

مهرماه ۱۳۸۲ جک استراو، وزیر وقت خارجه انگلیس به همراه همتایان فرانسوی و آلمانی خود وارد تهران شد تا بیانیه سعدآباد را با حسن روحانی ببندند. اکنون پس از ۱۲ سال حسن روحانی، رئیس دولت ایران شده است! او این هفته میزبان فیلیپ هاموند، وزیر خارجه انگلیس است. به گزارش گاردین، فیلیپ هاموند به ایران سفر می‌کند تا سفارت این کشور در تهران را بازگشایی کند. بر این اساس، سفارت ایران در لندن نیز همزمان فعال می‌شود.

سایمون گس، سفیر پیشین انگلیس در ایران و مدیرکل سیاسی وزارت خارجه انگلیس، هاموند را در این سفر همراهی می‌کند. براساس گزارشات منتشر شده، انگلیس هنوز سفیر خود را در ایران معرفی نکرده است اما دیپلمات‌های انگلیسی گفته‌اند سفارت را فردی به نام آجای شارما مدیریت می‌کند. این ادعای گاردین البته با تایید وزارت امور خارجه دولت روحانی همراه شد. یک منبع مطلع در وزارت امور خارجه با اشاره به گزارش‌های خبری منتشره در خصوص سفر فیلیپ هاموند به تهران، سفر وزیر خارجه انگلیس به تهران و بازگشایی سفارت این کشور طی این سفر را تایید کرد.

بازگشایی سفارت انگلیس در ایران در حالی رخ خواهد داد که ۴ سال پیش تعدادی از دانشجویان در اعتراض به نقش سفارت انگلیس در فتنه ۸۸، وارد ساختمان این سفارتخانه شدند و از آن زمان سفارت انگلیس در ایران تعطیل شد البته پیش از آن یعنی ۲۳ دی‌ماه سال ۸۸، یک ‏فوریت طرح قطع رابطه کامل دولت جمهوری اسلامی ایران با انگلیس در دستور کار مجلس شورای اسلامی  قرار گرفت که سرانجام پس از کش‌وقوس‌های فراوان، نمایندگان مجلس کلیات طرح ۲ فوریتی کاهش روابط با انگلیس را ۶ آذر ۱۳۹۰ با ۱۷۹ رأی موافق، ۴ رأی مخالف و 11 رأی ممتنع از مجموع ۲۰۱ نماینده حاضر در صحن تصویب کردند.  طراحان این طرح، علت تصویب این طرح را کارنامه سیاه انگلیس در قبال ایران و نقش بسیار مخرب این کشور در رخدادهای پس از انتخابات سال ۸۸ عنوان می‌کردند.  بنابراین طرح، وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی موظف بود «در چهارچوب حفظ منافع ملی و دفاع از حقوق ملت بزرگ ایران ظرف ۲ هفته روابط سیاسی با دولت انگلیس را به سطح کاردار تنزل دهد و روابط اقتصادی و تجاری را به حداقل برساند».  به هر حال اقدام دانشجویان باعث شد سطح روابط نه تنها کاهش یابد بلکه سفارت انگلیس در ایران تعطیل شود.

در آن زمان افکار عمومی در ایران از این اقدام دانشجویان حمایت کرد. یکی از مهم‌ترین دلایل این حمایت عمومی نقش انگلیس در راه‌اندازی فتنه ۸۸ بود. هفته گذشته حجت‌الاسلام حیدر مصلحی، درباره برخی زوایای نقش‌آفرینی انگلیس در فتنه ۸۸ گفت: سفارت انگلستان به ۲۰۰ فرد مأموریت داده بود فقط سراغ خواص بروند و راه‌های نفوذ در آنها را شناسایی کنند؛ این بود که دیدیم ناگهان برخی خواص ساکت شدند و وقتی ما به آنها سند ارائه می‌دادیم، می‌گفتند ما متوجه نمی‌شویم.

حجت‌الاسلام حیدر مصلحی، وزیر اطلاعات دولت دهم با حضور در نشست اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه انگلیسی‌ها در ایجاد تشتت بین اقوام بسیار کارکشته‌اند و آمریکایی‌ها این را از آنها یاد می‌گیرند، تصریح کرد: سرویس اطلاعاتی انگلستان ۲ استراتژی مهم برای اقدامات خود دارد که یکی رفتن سراغ خواص است، مساله‌ای که در فتنه ۸۸ به‌خوبی مشاهده شد و دیدیم سفارت انگلستان به ۲۰۰ فرد مأموریت داده بود فقط سراغ خواص بروند و راه‌های نفوذ در آنها را شناسایی کنند.

اینکه دیدیم ناگهان برخی خواص ساکت شدند و وقتی ما به آنها سند ارائه می‌دادیم، می‌گفتند ما متوجه نمی‌شویم، به همین دلیل بود. وی، دومین استراتژی سرویس اطلاعاتی انگلستان را استفاده از اراذل و اوباش دانست و افزود: این مساله نیز در فتنه ۸۸ و در کودتای ۲۸ مرداد با استفاده از شعبان بی‌مخ‌ها تجربه شد البته مردم ایران در مقاطع مختلف نقش خود را به خوبی نشان دادند و حضور در تشییع ۱۷۵ شهید غواص یکی از آنها بود که دشمن روی آن حساب ویژه باز کرده بود.

وزیر سابق اطلاعات با اشاره به دیگر اهداف دشمن در ایجاد تحریف در گفتمان امام و اسلام ناب محمدی، اظهار داشت: ریل‌گذاری سیاسی جدید از سوی برخی افراد و جریانات با هدف عدول از ارزش‌های امام و انقلاب، تحریف آرمان‌ها و سناریوی تغییر ارزش‌ها و آرمان‌های نظام اسلامی و تحریف برای استحاله نظام از دیگر اهداف دشمنان در این مقوله است، البته دشمن هر کدام از این محورها را برای جای خاصی در نظر می‌گیرد و در برخی موارد مسؤولان یا دانشگاه مورد نظر هستند لذا فضاهای گوناگونی را برای خود تعریف می‌کند. وی در ادامه سخنان خود با اشاره به چارچوب‌های فعلی دشمن برای مقابله با نظام و تحریف گفتمان امام و انقلاب اسلامی، القای ضرورت کنار آمدن با سیاست استکبار در فضای بین‌المللی که یک عده در حال ترویج آن در جامعه هستند را از آن جمله برشمرد.

تفرقه‌افکن‌ها آمدند!

تعطیلی سفارت انگلیس در ایران ۴ سال به طول انجامید. با روی کار آمدن دولت حسن روحانی در ایران، موضوع حضور مجدد انگلیسی‌ها در ایران به راحتی مطرح شد. بازگشت انگلیسی‌ها در میانه مذاکرات هسته‌ای مطرح شد و مجید تخت‌روانچی، معاون اروپا و آمریکای وزیر امور خارجه مسؤول پروژه بازگشت انگلیسی‌ها بود. سال گذشته مقدمات بازگشت انگلیسی‌ها فراهم شد و آنان مشغول تجهیز مجدد سفارت خود بودند. نکته قابل تامل اینکه در جریان تجهیز سفارت، نهاد‌های امنیتی کشور تلاش کردند مانع ورود برخی اقلام مشکوک (بویژه در حوزه شنود و رصد) به بهانه تجهیز سفارت شوند!

موضوع البته در سال جدید نیز به صورت ویژه در دستور کار وزارت امور خارجه قرار داشت تا اینکه اواخر هفته گذشته موضوع سفر فیلیپ هاموند به ایران مطرح شد البته پیش از این مجید تخت‌روانچی در گفت‌وگو با یک سایت داخلی از بازگشایی سفارت انگلیس خبر داده بود. او در این‌باره گفت: «هنوز تاریخ دقیقی برای بازگشایی سفارتخانه انگلیس مشخص نشده است البته بخش کنسولی سفارت ایران در لندن فعال بوده و خدمات کنسولی خود را به ایرانیان مقیم انگلستان ارائه می‌دهد، چرا که اگر این بخش فعال نبود، ایرانیان مقیم انگلستان برای دریافت ویزا باید به کشورهای همسایه می‌رفتند که هزینه‌های زیادی را متحمل می‌شدند؛ در عین حال که تعداد ایرانی‌های مقیم در انگلستان نیز قابل توجه است، ارائه این‌گونه خدمات نیز ادامه پیدا خواهد کرد. اقدامات بازگشایی سفارت انگلستان در ایران نیز فراهم شده است. فقط یکی، دو موضوع از نظر کارهای اداری باقی مانده و با لندن در این زمینه در تماس هستیم. آنها نیز اعلام کردند تا پایان سال میلادی سفارت بازگشایی می‌شود اما هنوز بر سر زمان مشخصی به نتیجه نرسیده‌ایم.

زمانی که در لوزان بودیم، برای سفر آقای هاموند به ایران در موعد مقتضی صحبت‌هایی صورت گرفت، اما هنوز پیگیری برای سفر انجام نشده است. با این حال شما شاهد سفر هیات‌های مختلف اروپایی به ایران هستید. درصدد هستیم سفر آقای هاموند به ایران نیز در موقع مناسب انجام شود». برخی منابع در این‌باره به «وطن امروز» گفته‌اند بازگشایی سفارت انگلیس، یکی از اصلی‌ترین مطالبه‌های انگلیسی‌ها برای پذیرش سفر هاموند به ایران بوده است. به هر حال وزیر خارجه انگلیس این هفته به تهران می‌آید! او با کلید سفارت به تهران می‌آید!

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • شريف ۰۸:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۵/۳۱
    0 0
    مثل سايه دنبال اين "خبيث"هاي انگل يسي باشيد!!.نذاريد نفس راحت در اين كشور بكشند.واين بخاطر خيانت هاي بيشماري كه در طول تاريخ بر عليه ملت ما روا داشته اند.خصوصا تجزيه خاك ايران نظير بحرين و...... مرگ بر انگليس به عدد تمام كشته هاي ناشي از خباثت انگليس در جهان......
  • ۱۲:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۵/۳۱
    0 0
    باید مثل شمشیر بالای سرشون بود. احتمالا این روباه های پیر تونلهایی از محل سفارت به خیابانهای اطراف حفر کرده اند و رفت و آمد عوامل نفوذی خود را از این طریق صورت میدهند. پیشنهاد میکنم بررسیهای فنی در اطراف محوطه این سفارت صورت بگیره تا اگر فضای خالی از این سفارت بیرون میاد مسدود بشه. البته باغ قلهک رو هم نباید فراموش کرد. مطمئنا اینها با تجهیزات و نقشه های جدید وارد خواهند شد تا اقدامات چند سال آینده شون رو پوشش بدهند. نگاه نکنید یه هندی رو دارند میفرستند!! تعجب برانگیز است که تاریخ برای بعضی از سیاسیون عبرت آموز نیست!
  • ۱۲:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۵/۳۱
    0 0
    باید مثل شمشیر بالای سرشون بود. احتمالا این روباه های پیر تونلهایی از محل سفارت به خیابانهای اطراف حفر کرده اند و رفت و آمد عوامل نفوذی خود را از این طریق صورت میدهند. پیشنهاد میکنم بررسیهای فنی در اطراف محوطه این سفارت صورت بگیره تا اگر فضای خالی از این سفارت بیرون میاد مسدود بشه. البته باغ قلهک رو هم نباید فراموش کرد. مطمئنا اینها با تجهیزات و نقشه های جدید وارد خواهند شد تا اقدامات چند سال آینده شون رو پوشش بدهند. نگاه نکنید یه هندی رو دارند میفرستند!! تعجب برانگیز است که تاریخ برای بعضی از سیاسیون عبرت آموز نیست!
  • محمد ۱۵:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۵/۳۱
    0 0
    قاتل همیشه به محل جنایت برمیگردد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس