با استفاده از یک نیروگاه‌ هسته‌ای آب‌شیرین‌کن، می‌توان سالانه برابر با حجم آب پشت دو سد امیرکبیر و لتیان آب تولید کرد.

سرویس اقتصاد مشرق - واقعیت این است که اولین و مهمترین بحرانی که در ده سال آینده ایران با آن روبرو خواهد شد، که البته در بیشتر مناطق کشور همین حالا هم این بحران به وضوح زنگ خطر را به صدا درآورده و مردم با گوشت و پوست خود آن را حس می‌کنند، بحران کمبود آب و خشک‌سالی است. اما شاید این سوال پیش بیاید که بحران آب چه ربطی به تاخیر در فعالیت‌های هستهای صنعتی دارد؟ و چرا غرب به دنبال خاموش کردن موتور صنعت هسته‌ای ماست؟

به عنوان شخصی که در چندین دانشگاه بزرگ آمریکا و اروپا فعالیت داشته و امروز هم در یکی از مراکز بزرگ علمی اروپا مشغول به تحقیق و تدریس هستم، تصمیم گرفتم که در این یادداشت، از آرزوهای غرب که مایلم آن را "نهال خشک‌سالی" بنامم، سخن گفته و جهت تنویر افکار عمومی، پرده از این واقعیت بردارم که چرا غرب با یک عملیات تأخیری به دنبال آن است تا فعالیت‌های صنعتی هستهای را محدود کنیم، و اینکه این امر چگونه می‌تواند کشور را تا عمق خشک‌سالی پیش ببرد؟

در این یادداشت سعی می‌شود که موضوع به زبان ساده و به دور از پیچیدگی‌های مرسوم علمی و دیپلماتیک تشریح گردد.

در طول دو سال گذشته، پس از توافق ژنو، من به طور پیوسته در حالی که در بین مراکز مختلف علمی اروپایی و آمریکایی در رفت و آمد بودم و اوقات فراغت را در خیابان‌های دو سه کشور قدم زده و به دنبال جواب سوال‌های فوق می­‌گشتم، سرانجام سرنخی که من را به پاسخ این جواب‌ها هدایت کرد، در یک میوه فروشی پیدا کردم!

با گشت و گذار کوتاهی در فروشگاه‌های مواد غذایی اروپا، به دفعات زیاد می‌توان محصولاتی را دید که روی بستهبندی آنها، کشور تولید کننده را اسرائیل درج کرده است. اما سوالی که من را به جواب‌های دیگر هدایت کرد این بود که چطور ممکن است که در محدوده جغرافیاییای که در عرف کشورهای غربی به عنوان اسرائیل شناخته می­‌شود و از لحاظ مساحت، حدود بیست هزار کیلومتر مربع یعنی تقریبا به اندازه استان زنجان در ایران می­‌باشد، حدود ده میلیون نفر( همراه با فلسطینیان کرانه باختری رود اردن) زندگی می‌­کنند در حالی که هم برای مصرف خوراک این مردم، محصولات کشاورزی تولید می­‌کنند و فراتر از آن، مازاد آن را به کشورهای دیگر می‌فروشند و درآمد کسب میکنند؟

باید توجه داشت که بیش از شصت درصد از مساحت سرزمین‌های اشغالی بیابانی و نیمه بیابانی است و اولین چیزی که به ذهن خطور می‌کند این است که با وجود اینکه حتی یک رودخانه بزرگ هم در این کشور وجود ندارد، پس مشکل آب شرب و کشاورزی در رژیم صهیونیستی را چگونه حل کردهاند؟ چطور با وجود این همه بیابان و خشک‌سالی مفرط در خاورمیانه، محصولاتی با این کیفیت که همگی محصولاتی هستند که به آب فراوان نیاز دارند، تولید کرده و به سایر نقاط دنیا صادر می‌کنند؟

مسئله زمانی جالب‌تر و گیجکننده می­‌شود که توجه کنیم این رژیم تا پنجاه سال پیش برای تضمین تامین آب شرب خودش، سرزمین‌های جنوب لبنان و بلندی‌های جولان سوریه را اشغال کرد تا به سرشاخه‌های دو رودخانه فصلی تسلط کامل داشته باشد! اما امروزه با کمال تعجب شاهد آن هستیم که آنها در صحرای بی‌آب و علف نقب در قلب سرزمین‌های اشغالی، در بر بیابان، واحدهای پرورش ماهی احداث کرده‌­اند و طبق آمار شرکت‌های فعال در این زمینه، سود بسیاری هم از فروش محصولات شیلات خود برای مصرف داخلی، و صادرات مازاد آن به سایر کشورهای دنیا کسب می‌کنند!

با اندکی جستجو در منابع مختلف، متوجه شدم که اسرائیل یکی از بزرگترین نیروگاه‌های هستهای آب شیرینکن دنیا را در کنار دریای مدیترانه در منطقه­ سورک (Sorek) احداث کرده است که ظرفیت شیرینسازی 624 هزار متر مکعب آب در روز را دارد (هر متر مکعب هزار لیتر آب است) که معادل با حدود 230 میلیون مترمکعب در سال می‌­باشد (طرح اولیه برای 150 میلیون متر مکعب آب برنامه‌ریزی شده بود که در طرح نهایی به 230 میلیون متر مکعب ارتقا پیدا کرد).

محدودیت‌های ده ساله در فناوری هسته‌ای // در حال ویرایش
تاسیسات آب‌شیرین‌کن سورِک در 15 کیلومتری جنوب تل‌آویو در اکتبر سال 2013 عملیاتی شد و روزانه توانایی املاح‌زدایی 624 هزار متر معکب آب دریا را داراست که بزرگترین نیروگاه املاح‌زدایی در کل دنیا محسوب می‌شود. ساخت این نیروگاه از ژانویه 2011 آغاز و با هزینه 400 میلیون دلار معادل 1200 میلیارد تومان به اتمام رسید.

برای درک بیشتر موضوع ابتدا باید بفهمیم که 230 میلیون متر مکعب آب در سال یعنی چقدر؟ به عنوان مثال، سد امیرکبیر که به همراه سد لتیان، منابع اصلی تأمین آب آشامیدنی و زراعی تهران می­‌باشند را در نظر می‌گیریم که در مجموع چیزی در حدود 290 میلیون متر مکعب آب (برابر با 290 میلیارد لیتر) در پشت مخازن خود دارند که تازه از این مقدار آب، در طول سال حداکثر تا 65% از ظرفیت آنها مصرف می‌­شود. به عبارتی، بخش اعظم آب استان تهران و استان البرز با جمعیتی در حدود 15 میلیون نفر که عمدتاً از این دو سد تامین می‌شود، چیزی در حدود 250 میلیون مترمکعب در سال است که دقیقا برابر است با ظرفیت یکی از این نیروگاه‌های آب شیرین کن هستهای! که البته با ارقام جمعیتی در سرزمین‌های اشغالی هم‌خوانی دارد و نشان می‌دهد که یک نیروگاه آبشیرینکن از این نوع می‌تواند (در بدترین حالت) برای مصرف حداقل ده میلیون نفر آب آشامیدنی و زراعی کافی تولید کند! به طور خلاصه رژیم صهیونیستی از روش آبشیرینسازی، بیش از نیمی از آب مورد نیاز بخش‌های صنعتی و کشاورزی و آشامیدنی خود را به دست میآورد و این در حالی است که در یکی از خشک‌ترین مناطق دنیا واقع شده است.

محدودیتهای ده ساله در فناوری هسته ای، چه اثری بر متولدین دهه ی شصت دارد؟

اکنون به ادامه بحث خود برمی‌گردیم و اینکه چرا عدم حرکت در مسیر ساخت چنین نیروگاه‌هایی برای منافع ملی ایران حکم زهر را دارد که به آرامی کشور را دست‌خوش نا آرامی کرده و شاید تا آستانه جنگ پیش خواهد برد.

با توجه به بحران آب در کشور و خشک‌سالی روزافزون که ناشی از تغییرات اقلیمی منشعب از اثرات گلخانهای می‌­باشد، نیاز آب کشور روز به روز بیشتر شده است. هم اکنون مناطق وسیعی از کشور با پدیده بیابانزایی که بخشی از آن حاصل حرکت شنهای روان و بادهای تند میباشد، دست به گریبان هستند و قسمت عمدهای از گرد و غباری که در ده سال اخیر هر تابستان و زمستان در مناطق غربی و جنوبی کشور مجال نفس کشیدن را از هموطنان‌مان گرفته است، ناشی از همین پدیده و خشکیِ خاک می‌باشد. در حالی که ما در ایران با داشتن منابع بی‌نظیر، تنها و تنها به خاطر سوءمدیریت، فرصت‌ها را از دست می‌دهیم، این رژیم با مساحت بسیار کوچک، در حال برنامه‌ریزی برای استقرار جمعیتی بیش از 20 میلیون نفر می‌باشد و از یهودیان سراسر جهان هر ساله دعوت می‌کند که به سرزمین‌های اشغالی مهاجرت کنند و برای این کار، زیرساخت‌های لازم را نیز فراهم آورده است.

سوال: در این شرایط ما چه کاری می‌توانیم انجام دهیم؟

در قسمت جنوبی ایران، از سواحل ایران در منتهی‌الیه جنوب استان سیستان و بلوچستان در دریای عمان و چابهار، تا مرز غربی ایران با عراق و سواحل خلیج فارس در خرمشهر، ایران دارای بیش از دوهزار کیلومتر مرز دریایی می‌باشد. اگر و تنها اگر سه نیروگاه آب شیرین کن هر یک با ظرفیت 500 هزار متر مکعب تصفیه در روز، یکی در محدوده چابهار، دومی در محدوده میناب در استان هرمزگان و سومی هم در همین نیروگاه بوشهر که اکنون نیروگاه اتمی آن در حال تولید برق هسته‌ای می‌باشد، احداث گردد، با انرژی حاصل از خود این نیروگاه‌ها، نه تنها آب آشامیدنی به راحتی تولید خواهد شد، بلکه آب کشاورزی نیز به میزان بسیار بیشتر و با صرف هزینه و انرژی کمتری، تولید شده و با انرژی حاصل از همین نیروگاه‌ها به راحتی به عمق دویست کیلومتری داخل استان‌های مرکزی پمپاژ خواهد شد.

برای مثال اگر نیروگاه اول در چابهار احداث گردد، هر هزار لیتر آب در حدود 1800 تومان هزینه خواهد داشت و به ازای پمپاژ تا ایرانشهر در استان سیستان و بلوچستان که از سطح دریا حدود 504 متر ارتفاع دارد، به ازای هر متر مکعب (هزار لیتر آب)، هزینه پمپاژ با برق هسته‌ای چیزی در حدود 500 تومان خواهد بود که در مجموع آب آشامیدنی و البته کشاورزی با قیمتی در حدود 3000 تومان برای هر متر مکعب به عمق دویست کیلومتری داخل خاک ایران پمپاژ شده و البته مناطق بین راه را نیز آبیاری خواهد کرد.

نیروگاه دوم نیز می‌تواند از میناب تا کهنوج به همین ترتیب آب‌رسانی کرده و مناطق و نواحی بین این دو شهر را نیز آبیاری کند. نیروگاه سوم نیز به همین منوال می‌تواند فواصل بین استان‌های بوشهر و فارس تا شیراز را آبرسانی کند. اگر نواحی جنوبی کشور که به این طریق آبیاری می‌شوند را با هم جمع کنیم در نهایت منطقه‌ای به وسعت بیش از سیصد هزار کیلومتر مربع که برابر با وسعت کشور آلمان است را در جنوب ایران می‌توان آبرسانی کرد و تمام این اتفاقات تنها با استفاده از نیروگاه‌های آب شیرین کن که با انرژی هسته‌ای کار می‌کنند توجیه اقتصادی خواهد داشت.

محدودیتهای ده ساله در فناوری هسته ای، چه اثری بر متولدین دهه ی شصت دارد؟

برای مقایسه بهتر، هزینه شیرین‌سازی آب دریا از طریق نیروگاه‌های برق هسته‌ای و هزینه تولید آب در نیروگاه سورک در رژیم صهیونیستی را در اینجا بررسی می‌کنیم. بنا به آمار شرکت آب‌رسانی اسراییل که وظیفه تهیه و توزیع آب در درون خاک فلسطین اشغالی را بر عهده دارد، هر مترمکعب آب در نیروگاه سورک نیم دلار و هزینه پمپاژ آن تا مناطق داخلی سرزمین‌های اشغالی تا ارتفاع 500 متر از سطح دریا، بیست سنت می‌باشد. به عبارتی هر متر مکعب آب از تولید تا مصرف، هفتاد سنت و حداکثر یک دلار هزینه در بردارد که برابر است با سه هزار تومان!!!

لازم به ذکر است که نیروگاه آب شیرین کن سورک با هزینه‌ای برابر با چهارصد میلیون دلار در مدت زمان سه سال از سال 1389 تا سال 1392 احداث و به بهره‌برداری رسیده است. این یعنی در داخل کشور هم منابع مالی لازم برای سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌ها وجود دارد و هم نیاز مبرم و لذا تنها حلقه مفقوده، مدیریت قوی و به گفته رهبری، مدیریت جهادی می‌باشد.

فواید این طرح چیست؟

1- رفع مشکل کم‌آبی و بی‌آبی مناطق جنوبی کشور که این مناطق بیش از نقاط دیگر کشور با مشکل آب شرب روبرو هستند.

2- با توجه به جمعیت جوان کشور و اینکه صدها هزار نفر در ایران در سن ورود به بازار کار قرار دارند و بخش قابل توجهی از آنها هم تحصیلات دانشگاهی در رشته‌های مربوط به کشاورزی کسب کرده‌اند، می‌توان در صورت داشتن آب شرب و کشاورزی ارزان قیمت، ضمن از بین بردن بخش بزرگی از معضل بیکاری این مناطق را به قطب کشاورزی کشور تبدیل نمود که به طور مستقیم چندین میلیون شغل ایجاد کرده و کشور را به طور قطع از نظر تولیدات کشاورزی نه تنها خودکفا خواهد نمود، بلکه توانایی صادرات مواد غذایی به کشورهای منطقه را نیز فراهم خواهد آورد و اقتدار ایران را به عنوان تامین کننده منابع غذایی کشورهای اطراف، افزایش داده و از این طریق امنیت ملی ما را نیز به میزان چشمگیری بهبود خواهد داد. لازم به ذکر است که اولین چیزی که کشورهای مستقل بر آن تکیه دارند، توانایی تولید محصولات کشاورزی بیش از مصرف داخلی خودشان است.

برای مثال ایالات متحده بیش از سه برابر مصرف داخلی مردم آمریکا که درحدود 330 میلیون نفر می‌باشد، محصولات کشاورزی تولید می‌کند که این یعنی، با تولیدات کشاورزی آمریکا می‌توان حدود یک میلیارد نفر را تغذیه کرد. یا مثلا آلمان و فرانسه و انگلستان نیز بیش از سه برابر نیاز داخلی خود، محصولات کشاورزی و دامپروری و غذایی تولید می‌کنند به نحوی که قیمت گوشت خالص بدون استخوان گوسفندی در این کشورها، در حدود 8 دلار در هر کیلوگرم می‌باشد که با توجه به قدرت خرید مردم، حقوق یک کارمند اداری جزء در حدود دو هزار دلار در ماه است و بنابراین یک فرد متوسط می‌تواند با درآمد خود، بیش از دویست کیلوگرم گوشت تازه بدون استخوان و چربی در ماه تهیه کند. یا مثلا در تمامی کشورهای فوق‌الذکر، قیمت پایه برای یک لیتر شیر تازه و باکیفیت از اندکی کمتر از یک دلار شروع می‌شود که حتی از آب معدنی نیز ارزانتر می‌باشد! لذا با افزایش تولیدات کشاورزی و دامی و غذایی و کاهش هزینه‌های تولید و توزیع، جامعه به محصولات بهتری دسترسی داشته و سلامت عمومی افزایش می‌یابد.

3- مردمی که در این مناطق کار خواهند کرد و از راه کارهای کشاورزی در این مناطق درآمد کسب می‌کنند، به دلیل اینکه رزق و روزی آنها به امنیت منطقه بستگی دارد، به طور خودکار تأمین امنیت جنوب کشور را در دست خواهند گرفت و راه را برای گروه‌هایی که مخل نظم و امنیت این مناطق هستند، مسدود خواهند کرد و انگیزه اندک افرادی هم که در گذشته به دلیل بیکاری و نبود درآمد، جذب این فعالیت‌ها می‌شدند، از بین خواهد رفت و امنیت پایدار بیش از پیش و با هزینه بسیار کمتری حاصل خواهد شد.

4- درصورت ایجاد اشتغال میلیونی در مناطق جنوبی کشور، بسیاری از مردم شهرهای مختلف که در گذشته به تهران یا اصفهان و مشهد و دیگر کلان شهرها مهاجرت کرده و مشکلات خاص شهرنشینی را پدید می‌آوردند، برای کار به جنوب مهاجرت کرده و توزیع متوازن جمعیت در کشور بوجود خواهد آمد.

5- با ایجاد اشتغال و درآمد مناسب از طریق محصولات کشاورزی که خداوند برکت را در آن قرار داده است، جوانانی که تا امروز به علل مختلف که عمدتا اقتصادی بوده است، توانایی یا رغبت به ازدواج یا فرزند‌آوری را نداشته‌اند، با درآمد مکفی تشکیل خانواده داده و به طور اتوماتیک، افزایش جمعیت متناسب با ظرفیت‌های واقعی کشور محقق خواهد شد. اجازه بدهید که این مساله را با یک نمونه عینی ملموس‌تر کنیم.

کشوری مثل آلمان با یک پنجم مساحت ایران، به چند دلیل مهم از جمله برخورداری از منابع آبی سرشار، جمعیتی بالغ بر هشتاد میلیون نفر را در سطح بالایی از استانداردهای زندگی مدیریت می‌کند که بدون وجود آب کافی اگر نگوییم که محال اما به سختی امکان‌پذیر است. واقعیت این است که رابطه مستقیمی میان برخورداری از منابع آب کافی و شکوفایی صنعتی وجود دارد و منابع آبی شرط لازم برای رونق اقتصادی می‌باشند.

6- مشکل گرد و خاک و ریزگردها در این مناطق از بین خواهد رفت یا به نحو چشمگیری کاهش خواهد یافت و از همه مهمتر، سفره‌های زیر زمینی فرصت تجدید آب پیدا کرده و با افزایش تنوع محصولات کشاورزی و آب‌رسانی به مناطق مختلف، محیط زیست نیز از این نعمت بی‌نصیب نخواهد ماند و با افزایش غذا، چرخه حیواناتی که در حال نابودی و انقراض قرار داشته‌اند، مجددا احیا شده و در نهایت فرآیند نابودی محیط زیست که در سال‌های اخیر تشدید شده بود، معکوس شده و نشاط ملی را به ارمغان خواهد آورد.

7- کشور با تولید و صادرات محصولات کشاورزی، از اقتصاد تک‌محصولی رهایی یافته و به تامین‌کننده اصلی غذای کشورهای خاورمیانه و سایر کشورها نیز تبدیل خواهد.

8- با رشد درآمد ملی ناشی از رونق کشاورزی، پول و فرصت‌های بیشتری در کشور برای سرمایه‌گذاری وجود خواهد داشت و می‌تواند زمینه‌ساز معکوس‌سازی روند مهاجرت نخبگان گردد چرا که وقتی پول و منابع طبیعی در کشور در دسترس باشد، به صورت طبیعی خلاقیت‌های شغلی شکوفا شده و به طور همزمان باعث فعال‌سازی ظرفیت‌های بومی و محلی خواهد شد.

مزایا و فواید بسیار بیشتری از آنچه که در این مقاله گفته شد وجود دارد که به طور پشت سر هم اتفاق خواهد افتاد و اقتدار ملی و بین‌المللی ایران را به نحو چشمگیری بهبود خواهد بخشید و در درعرصه داخلی و اجتماعی نیز با حل بخش عمده‌ای از مشکل اشتغال، باعث ایجاد امنیت پایدار و رشد جمعیت مناسب گردیده و رضایت و حمایت ملی را نیز در پی خواهد داشت.

معضلات عدم اجرای این طرح

اما در صورتی که مشکل آب که در حال حاضر بهترین و ارزانترین روش آن از طریق احداث نیروگاه‌های هسته ای آب شیرین‌کن است، حل نشود و توافق هسته‌ای ایران با قدرت‌های جهانی مانع از احداث مراکز و نیروگاه‌های جدید هسته‌ای از جمله نیروگاه آب‌شیرین‌کن باشد:

1- در ده سال آینده کشور در حالت اغما فرو خواهد رفت و بین شهرهای همجوار که از منابع آب مشترک استفاده می‌کنند تنش و درگیری به وجود خواهد آمد کما اینکه در بعضی مناطق نیز هم اکنون شاهد این ماجرا هستیم که حاصل آن تنش و آشوب و فرار سرمایه و ثبات اقتصادی، مهاجرت به شهرها و تخلیه روستاها خواهد بود که خود مشکلات ثانویه‌ای را نیز در پی خواهد داشت.

2- شرایط اقتصادی و آرامش فکری برای قشر جوان کشور که در سن کار و ازدواج قرار دارد در ده سال آینده فراهم نخواهد شد و روند کاهشی رشد جمعیت کشور شتاب بیشتری خواهد گرفت. در نتیجه جوانان امروز، به افراد میان‌سال عمدتا مجرد در ده سال آینده تبدیل خواهند شد که توانایی تامین مخارج خود را نیز ندارد و هزینه اضافی به جامعه تحمیل خواهد کرد و سایرین نیز رغبتی برای رفتن به دانشگاه و صرف هزینه برای تحصیلاتی که بازار کاری برای آن وجود ندارد، نخواهند داشت.

3- با افزایش خشک‌سالی و نبود آب کافی، پدیده گردوخاک و ریزگردها سلامت عمومی جامعه را تهدید خواهد کرد و باعث شیوع انواع بیماری‌های عمدتا ریوی و تنفسی و سرطانی خواهد گردید که در نهایت هزینه‌های مادی و معنوی زیادی برای کشور ایجاد خواهد نمود.

4- روند فرسایش و نابودی محیط زیست و گونه‌های جانوری تشدید می‌گردد.

5- با کاهش قیمت نفت در نتیجه افزایش تولید انرژی از طریق انرژی‌های تجدید پذیر و همچنین ذخایر عظیم نفت شیل در آمریکا در پرتو توسعه تکنولوژی استحصال و کاهش هزینه‌های تولید، قیمت نفت در بازارهای جهانی باز هم کاهش یافته و با ورود آمریکا به بازار صادرات نفت، این کالا عملا ارزش استراتژیک خود را از دست خواهد داد و یکی از اهرم‌های قدرت ایران از دست خواهد رفت و به دلیل نداشتن تنوع در منابع درآمد و اقتصاد تک محصولی، عملا اقتصاد کشور فروپاشیده خواهد شد و این مشکل همراه با مشکلات خشک‌سالی و نبود امنیت غذایی و قدرت خرید پایین، باعث ایجاد بحران‌های عمیق اجتماعی و امنیتی خواهد شد. اخیرا زمزمه‌هایی نیز از انتقال نفت شیل آمریکا به اروپا برای کاهش وابستگی این قاره به نفت خاورمیانه و روسیه به گوش می‌رسد که با عملی شد این طرح‌ها، اهرم انرژی از خاورمیانه و روسیه گرفته خواهد شد.

در پایان به طور خلاصه ایده محوری این مطلب را با هم مرور می‌کنیم:

الف) بحران خشک‌سالی و بیابان‌زایی و ریزگردها در کشور با سرعت نگران‌کننده‌ای در حال تشدید بوده و تا کنون هیچ طرح مشخص و روشنی که بتواند به طور اساسی راه چاره این مشکل باشد مطرح نشده است و حتی این بحران جدی یک متولی مشخص ندارد. تأکیدهای مکرر طرف غربی در تحمیل محدودیت‌های طولانی مدت هسته‌ای، نگرانی‌ها را در این زمینه بیشتر نیز کرده است.

ب) تأخیر و محدودیت در پیشرفت‌های هسته‌ای اگر قرار باشد که مانع حل این بحران به روش مقرون به صرفه باشد، بازی با سرنوشت یک ملت است. پیشنهاد عملی این نوشتار، راه‌اندازی نیروگاه‌های آب‌شیرین‌کن ارزان قیمت هسته‌ای در کوتاه‌ترین زمان ممکن است که نمونه موفق آن اخیرا در فلسطین اشغالی در کمتر از سه سال به بهرداری رسیده است.

ج) با توجه به اینکه برنامه تولید و تصفیه آب شرب و کشاورزی از طریق نیروگاه‌های آب شیرین کن هسته‌ای، برنامه‌ای کاملا صلح‌آمیز و تنها برای مصارف مدنی و آب آشامیدنی و زراعی مردم می‌باشد، لذا طبق تعهدات طرف‌های غربی در برجام مبنی بر کمک به برنامه‌های مدنی و صلح‌آمیز هسته‌ای، میزان همکاری طرف‌های مذاکره‌کننده در راستای احداث نیروگاه‌های هسته‌ای آب‌شیرین‌کن، محک خوبی در صداقت گفتار آنها خواهد بود.

*دکتر زین‌العابدین اسماعیلی‌زاده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 120
  • در انتظار بررسی: 31
  • غیر قابل انتشار: 32
  • ۰۱:۲۲ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۳
    13 3
    آب شیرین کنهایی که امارات دارد و از سوختهای فسیلی استفاده می کند فوق العاده آلودگی دارند. در حالی که آب شیرین تولید شده در نیروگاه اتمی فاقد آلودگی است و ضمنا چون همیشه به صورت محصول جانبی نیروگاه تولید می شود عملا فاقد هزینه اولیه است. ضمنا خشکسالی های ایران و ونزوئلا و کره شمالی کاملا مهندسی شده و سازماندهی شده است. البته منظورم افسانه مضحک هارپ نیست. مساله این است که می شود با تخلیه ابرها مانع از رسیدن آن به کشورهای هدف شد. این حرف را احمدی نژاد زد و مسخره کردید اما دیدید که روحانی هم معترف بود که رفع تحریمها مشکل آب مردم را حل می کند. فلان نماینده را هم می شناسید که گفت بعد از برجام بارندگیها افزایش قابل ملاحظه ای داشته است.
  • ۰۱:۴۱ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۳
    5 1
    خوب برید از اقای صالحی بپرسید چه برنامه داره تو مهمترین برنامه های 40 سال اینده که اسمی از این قضیه نبود
  • ۰۱:۴۹ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۳
    12 0
    خطر اولی که کشور ما را تهدید می کند آمریکا نیست نبود آب و خشکسالیه که بی عرضگی و نداشتن شجاعت بعضی مدیران در این بحران بسیار واضح است اما در همین جنوب کشور این تنها بی عرضگی بعضی مسئولین نیست : پل خلیج فارس ، بندر کاوه و پمپ سوخت کشتی با توجه به عمق کم ساحل ما ، کشتی های بزرگ مجبورند به بندر جبل علی امارات بروند بار را تخلیه کنند انبارداری و ... شود بعد بار کشتی های کوچکتر شود و با کلی هزینه دوباره راهی ایران شوند !!!! بعد همین امارات دائما چرت و پلا و توهین ضد ایران و ایرانی تحویل می دهد و مدعی خاک ماست !!! بندر کاوه مستقیم بارهای کشتی های بزرگ را تحویل خواهد گرفت و این بار مستقیما از طریق ریل و بزرگراه روی پل خلیج فارس به داخل کشور و مسیر ترانزیت بین المللی شمال جنوب می رسد روی قیمت ها داخل کشورمان تاثیر مثبت خواهد گذاشت و زبان امارات را کوتاه خواهد کرد . احداث : درگیر بی عرضگی و اهمال مسئولین تا 2 قرن دیگر شاید !!! توریسم بهترین ساحل ها را در گستره وسیع داریم که می تونیم توریسم اسلامی ایرانی راه بندازیم و در چاه های نفتمان را ببندیم و عربستان پیزوری رو ما فشار نزاره اما پول به حساب امارات ریخته می شود !!!!! باز هم اهمال و بی عرضگی بعضی مسئولین پول سرمایه گذاران داخل کشورهای ارتجاع عرب رو هم نتونستیم به داخل کشور جذب کنیم ، باز هم اهمال و بی عرضگی بعضی مسئولین کلا ما عاشق اماراتیم !!!! بخش عمده درآمد شیخک نشین 30 ساله امارات از بی عرضگی و اهمال بعضی مسئولینه بعدشم کلی شیخک ها زر زر هم می کنند ، واقعا در بعضی بخش ها بحران نداشتن مدیر داریم .
  • نیما ۰۱:۵۲ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۳
    6 1
    مشرق أین بویینگ هاچی شد ؟! میخوام شیک تر لم بدم؟!
  • ۰۱:۵۸ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۳
    5 18
    اطلاعاتی داده شده صحیج نمی باشد. دو کشور رژیم اشغال گر قدس و رژیم سعودی بزرگترین آب شیرین کن های دنیا را دارند یکی با روش تقطیر و دیگری با روش اسمز معکوس. واقعیت این که این سیستم ها برای ایران که دارای منابع آبی زیادی است و هر سال دهها میلیارد متر مکعب در کشاورزی مصرف می کند نه اقتصادی است و نه علمی. بلکه با صرفه جویی در مصرف کشاورزی می توان میلیاردها آب با هزینه بسیار کمتر صرفه حویی کرد.
  • مجتبی ۰۱:۵۸ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۳
    9 2
    خب بسازید دیگه.این همه پول رو الکی صرف چیزای بیخود میکنید از اینا بسازید.دولت امید
  • ۰۲:۰۲ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۳
    6 2
    دارم نگران میشم......واقعا چرا بعضیا برای بعضیا تصمیم میگیرن؟
  • ۰۲:۰۴ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۳
    6 4
    کلید اصلی حل مشکلات ما انرژی هسته ایست. هم آب شیرین و هم انرژی برق فراوان و پایدار برای صنایع کشاوری و تولیدی و خدماتی. ای کاش مسئولین مملکت این را میفهمیدند. ای می فهمیدند انرژی هسته ای برای ما حیاتی حیاتی حیاتی است.
  • شوالیه های ایران ۰۲:۰۴ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۳
    6 1
    عالییییییییییییییییییی بود فوق العاده بود این تحلیلتون واقعا دشمن داره چطوری کار میکنه ، ما هم توی خواب غفلت و سرمست برجامی هستیم که این همه ضرر رشونده تا حالا بهمون
  • ۰۲:۰۴ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۳
    4 15
    اگه به همین سادگی و راحتیه که شما میگی ، همین الآن عربستان هم دهها نیروگاه آب شیرین کن کنار خلیج فارس و دریای سرخ میزد و بیابانهای عربستان رو گلستان میکرد ، که تازه اونا نه مشکل مالی دارن و نه مشکل تحریمی... ضمنآ مشکلات زیست محیطی از جمله شورشدن بیش از حد آب خلیج فارس که یه دریای نیمه بسته است یا کم شدن آب آن مثل دریاچه ارومیه و یا اینکه با املاح و نمکهایی که این دستگاههای آب شیرین کن بجا میگذارن چکار میخواهید بکنید ؟ پس یه دفعه و بدون مطالعه لطفآ نظر ندید خواهشآ چون قبلآ چوب خیلی از این طرحهای بی حساب و کتاب رو خوردیم... ضمنآ همین که میگی اسراییل ابتدا اینکارو کرده خودش کلی باید به این طرح بدبین بود
  • محمد ۰۲:۵۹ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۳
    4 1
    واقعا باید به داشتن همچنین افرادی در مملکتمون که از نگاه یک بعدی به چند بعدی رسیدن قدر دانی کرد، و از طریق،یک مدیریت درست که متاسفانه آرزو شده برامون به یک ثبات بین‌المللی رسید، البته اگه آقازاده ها بذارن به امید روزی که ایران و ایرانی در هر کجای جهان به خودش ببالد......
  • ۰۳:۳۱ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۳
    6 5
    هسته ای میخوایم چیکار؟ جمعش کنید بره. با خارج توافق میکنیم، پول و هواپیما میاد. برامون غذا و اب میارنو خودشون نفت استخراج میکنن برامون. ما باید بریم زیر بلیط کدخدااااااااااااا
  • محسن از اصفهان ۰۳:۴۹ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۳
    0 2
    اگر یک مدیر لایق و دلسوز در مدیران کلان کشور دیدید، حتما این مقاله را برای مطالعه به وی بدهید.
  • ۰۴:۰۵ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۳
    1 1
    عالی بود واقعا عالی بود مشرق و رسانه هایی که دستشون میرسه فوکوس کنند رو این مطلب هرچند من خودم تا حدی این قضایا رو حس میکنم و قطعا در اولین فرصت اگه همینطور اوضاع پیش بره از ایران میرم
  • ۰۵:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۳
    1 1
    چه گزارش مستدل و علمی البته با زبان ساده در واقع این یک طرح علمی اقتصادی سیاسی اجتماعی امنیتی و حتی نظامی است که باید توجه قرار گیرد
  • محمد ۰۵:۴۲ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۳
    1 1
    مطلب جالبی بود متاسفانه برخی سواربرامواج فریب مردم دارن باسرنوشت آنها بازی میکنن اگه این چندسالی که مدام انرژی وکلی هزینه شدبرای جلب رضایت غربی ها صرف احداثث حداقل یک نیروگاه آب شیرین کن میشد ثمراتش ازبرجامی که تاحالا هیچ منفعتی نداشته خیلی بیشتر میشد ما کشوری هستیم که خدانعمت هارا گذاشته توی دستمان اما به فکر گرفتن از کدخدا هستیم
  • علي ۰۷:۰۶ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۳
    1 1
    با عرض سلام و ادب خدمت دكتر اسماعيل زاده بنده افتخار ميكنم به هموطن بودن با چنين بزرگاني كه دقدقه رفع مشكل از مردم كشورشون رو دارند مديران خواب و مفت خور (با فيش هاي نجومي) اگر اين مطلب را بخوانند بدليل نداشتن درد مردم و فقط مال اندوزي حرام فكر ميكنن كه جناب دكتر اسماعيل زاده از مريخ اومده و اين مطالب تخيلي رو عنوان كرده اميدوارم مديران غافل حداقل از خواب غفلت بيدار شده و تسريع بخش اقداماتي در جهت التيام زخم هاي دل اين مردم شريف و ميهن دوستمان باشند
  • ۰۷:۱۱ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۳
    2 0
    قشنگ گفتی حالا بریم سر کار سد زنیمون
  • امیرعلی ۰۷:۲۷ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۳
    1 1
    خیلی زیبا و عامه پسند نگارش شده بود وفک میکنم همه مون به اهمیت این موضوع هم واقفیم.ولی از دلمشغولی مسئولین برای موضوعات الکی و حزبی بجای رفع مشکلات مردم و کشاورزان دل آدم درد میگیره.
  • ۰۷:۳۹ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۳
    0 0
    مطالب بسیار ارزنده ای است مشرق لطف کنید این بحث را به سایر رسانه های ملی و خصوصی داخلی بفرستید. حالا باید ارزش خلیج همیشه فارس و دریای عمان را بدانیم.
  • محمد ۰۷:۴۲ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۳
    0 2
    یکم دقت کنید صبر کنید ایشالا تدبیر و امید به همه بخش ها تدریجی میرسه فقط صبر لازمه نترسیر نترسید ما نتظر تدبیر هستیم
  • ۰۷:۴۶ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۳
    0 1
    عالی بود مشرق جان شما هم غیر از درج این مطلب یه وظیفه دیگه داری اونم اینه که اینجور مسائل مهم و استراتژیکو به مسئولان درست و حسابی انتقال بدی که یه حرکتی کنن ممنون
  • ۰۷:۵۳ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۳
    1 0
    من پست نمیزارم معمولا ولی لازم دونستم از این تحلیل و آمار ها تشکر کنم
  • ۰۸:۰۶ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۳
    4 1
    کاملا صحیح است اما ما اول باید تصمیم بگیریم که هدفمان از تاسیس جمهوری اسلامی: 1- غربزدایی است؟ یا 2- پیشرفت صنعتی و افزایش سطح رفاه مردم. برادر من وقتی کشور می رود در فاز تحریم شما محصولات کشاورزی تولید شده با آب هسته ای را با کدام هواپیما صادر کنید؟ به کجا صادر کنید؟ چطور پولش را بگیرید؟ عضو هیات علمی شما از یک دبیت کارت معمولی محروم است! عزیز من مشکل ما دانش نیست ما رتبه 7 دنیا در تولید دانش ور مکانیک و 13 دنیا در برق را داریم. مشکل ما صنعت نیست. مشکل ما این است که به علت سیاستهای خاص، بازار خارجی نداریم،امکان ارتباط با دنیا نداریم و بنابراین شکوفایی صنعتی نداریم. ما با 20 دصد پتانسیلمان داخل را جوابگو هستیم اما شکوفایی صنعتی نیاز به ارتباط بی دردسر با خارج دارد. ما تا قبل از تحریم در همین زمان دکتر احمدی نژاد رشد 6.7 درصد را داشتیم اما تحریمها همه چیز را برد. تا زمانی که این موضوعات شفاف سازی نشود، آزادانه آسیب شناسی نشود، ما پیشرفت صنعتی نخواهیم داشت. تا صنعتگران در سیاست خارجی تعیین کننده نباشند ما رشد صنعتی نخواهیم داشت. صنعتگر فضای کار واقعی می خواهد نه شعاری. تا آن زمان صنعتگر وارد صحنه نخواهد شد.
  • ۰۸:۱۳ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۳
    2 0
    مقاله زیبایی بود ولی یک مشکل اساسی داشت تکنولوژی احداث این نیروگاه را از کجا تامین کنیم واقعااگر با دنیا به توافق نمیرسیدیم خودمان تئانایی احداث چنین پالایشگاه هسته ای رو داریم؟؟؟؟؟؟
  • ۰۸:۱۵ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۳
    1 3
    وای نه دوباره نه،دیگه توانی واسه مقاومت(ریاضت) برا مردم نمونده،
  • سرباز وطن ۰۸:۲۶ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۳
    2 2
    تنها با تدبیر و امید راه به جایی نمیبریم آقا محمد به عمل کار برآید دوصد گفته چو نیم کردار نیست با اقتصاد مقاومتی و تکیه به نیروهای جوان داخل کشور میتوان مشکلات را ریشه کن کرد تا زمانی که نگاهمان به بیرون کشور و بیگانه باشد فقط یآس و نا امیدی در انتظارمان است درود بر همه ی ایران دوستان و آزادگان دنیا مرگ بر استکبار و استعمار یک کلام مرگ بر امریکا
  • امیر ۰۸:۲۹ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۳
    5 1
    از قدیم و ندیم گفتن هرجا آب هست آبادی هم همونجاست... با این تکنولوژی تمام آبهای آزاد به دردمون میخوره و با پمپاز آینهمه آب به عمق کویرها و دشت های بایر میشه زندگی و حیات و رونق کشاورزی رو در تمام این سرزمین پهناور گسترش داد... ولی ظاهرا برگشت دلارهای بلوکه شده نفتی و غیر نفتی مهمتر از این حرفها و برنامه ریزیاست.. بعضیا فقط نوک دماغشون رو میبینن!
  • نکونام ۰۸:۲۹ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۳
    3 0
    لطفا وقت دولتو با این مطالب بی اهمیت نگیرین . دولت کارهای مهمتری از جمله شرکت در سمینارها و همایشهای دو ریالی داره .
  • ۰۸:۳۰ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۳
    0 0
    گوش نمیکنید گوش نمیکنید
  • ناصر ۰۸:۳۴ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۳
    4 2
    با سلام, نویسنده محترم,سالانه ۹۰میلیارد متر مکعب فقط در کشاورزی ایران مصرف میشود ۹۰میلیارد متر مکعب,اونوقت جنابعالی توصیه می‌فرمائید برای تولید سالی ۲۰۰میلیون متر مکعب اب نیروگاه هسته ای تاسیس کنیم,,تولید محصولات کشاورزی در سرزمین اشغالی فلسطین بواسطه روش های نوین کشاورزی ومصرف بهینه اب وروش های نوین ابیاری است ,
  • سروش ۰۸:۳۶ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۳
    4 0
    غربیها دارن به ما در به شکست کشاندن برجام لطف میکنند ...ولی خودمونیم طبق این گزارش رژیم اشغالگر حدود دو الی سه سال این طرح رو اجرا کرده ولی در ایران مثل فرودگاه امام ، مرقد امام راحل، مصلی تهران طرح ها یک ربع قرن طول میکشند تا به مرحله اجرا نزدیک بشن و هر طرحی با عنوان طرح ملی گرفتن میشه بلای جان بودجه ها و بیت المال کشور و مردم که مدیرانی با فیشهای نجومی برای اجرای طرح های ربع قرنی به نون دونی های ایل و تباری دست خواهند یافت ولی این طرح ملی در کشوری مثل رژیم اشغالگر در سطح ملی با زمانی کمتر از سه سال اجرایی شده تا از فرصت سوزی جلوگیری کنه در حالیکه توی ایران وقت حرام کنی فرصتها رو به تنگنا تبدیل کردن درست اجرا نکردن یکبار تا 50 درصد با این مدیر پیش میره و مدیر تعویض میشه و کل طرح رو تخریب میکنه چون با ذائقه اون خوش در نمیاد و غیره طرح ها خاصیتشون رو در گروه زمان از دست می دهند مگر مدیرت جهادی را از سپاه و رهبری قرض کنیم.
  • ۰۸:۴۱ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۳
    2 0
    با صادرات روزانه فقط 50000 بشکه نفت طی 3 سال، هزینه ساخت 3 نیروگاه اتمی آب شیرین تامین میشه، البته از نوع فناوری اروپایی اش. من اگه باشم سریع وارد مذاکره با شرکای فرانسوی یا آلمانی میشم. اما مطمئن هستم در عمل چند برابر این مبلغ شده و چند برابر زمان می برد.
  • AminS130i ۰۹:۱۱ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۳
    0 0
    ...این سیستم ها برای ایران که "دارای منابع آبی زیادی است" و هر سال... پس واسه چی آقایون مدام بر طبل کم آبی و بی آبی می کوبند؟؟!!!
  • ۰۹:۱۵ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۳
    0 0
    خوب صالحی که گفت قراره تو سواحل مکران راه بیفته و اونجا دارن هم بندر میزنن هم پالایشگاه فکر میکنم اقتصاد اونطرفا هم داره خوب میشه
  • ۰۹:۱۶ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۳
    0 0
    از فردا قرارگاه اعلام امادگی می کنه برای ساخت
  • محمدسجاد باجلان ۰۹:۱۹ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۳
    0 0
    ان شاالله که مسئولین اندکی به این موارد عمل کنن
  • ۰۹:۲۰ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۳
    1 0
    ایشون مثال زدن...، میشه نیروگاه های بیشتری و با ظرفیتهای بالاتر ساخت! موضوع مهم دیگه اینکه صادرات محصولات کشاورزی اسرائیل بصورت برند و بسته بندی به فروشگاههای اروپایی صادر میشه در حالی که صادرات محصولات کشاورزی ما فله ای است!
  • بهمن ۰۹:۲۴ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۳
    1 0
    نه دوست عزیز... دکتر کاملا درست میگه و برای اجرای این طرحها امروز هم دیره... مناطقی که دکتر گفته تحت پوشش این طرح باید بره هیچ منابع آبی براش نمونده... در بقیه مناطق کشور هم راهش تنها و تنها یه چیزه... همونطور که گفتید... اصلاح روشهای مصرف آب در کشاورزی... الگوی مصرف آب شرب با همه بدیش تهدیدی به حساب نمیاد... تهدید در شیوه های عصرحجری کشت و آبیاری ما در ایرانه که 90 درصد آب رو هدر میده یه اعلام جهاد علمی، صنعتی و اقتصادی توسط رهبری و مراجع اعلام و جایگزینی تمامی مدیران بی لیاقت فعلی با کاردانان با تخصص تنها راه که باید همین امروز انجام بشه
  • بهمن ۰۹:۲۸ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۳
    4 0
    اولا که عربستان همچین طرحی رو داره... دوما که عربستان اقلیم و خاکش اجازه مانور زیادی بهش نمیده برای کشاورزی... سوما که حجم برداشت آب این نیروگاهها نسبت به آب جریان یافته نزدیک به صفره چهارما املاح و نمکها رو هم میشه ایتفاده صنعتی کرد ازش و هم تفاله ها رو بار کشتی کرد در وسط اقیانوس تخلیه نمود... این طرح و چند طرح دیگه از نظر علمی و امنیتی حرفی توش نیست و فقط مدیران با عرضه و جهادی می خواد تا اجراش کنند فورا.... لطفا الکی مهندس نشو و جو نگیرتت برای ما
  • ۰۹:۳۶ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۳
    1 0
    "رژیم اشغالگر قطب کشاورزی جهان؛" كشت تراريخته ممنوع ايران: بازده كم كشاورزي : كشت تراريخته آزاد بعضي موقع ها فكر مي كنم راهبردهاي اسراييلي از بعضي داخلي ها بهتر و دلسوزانه تر است
  • حسین ۰۹:۳۷ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۳
    1 0
    بچه ها یکی ادرس این صفحه رو برای اقای روحانی فورواد کنه.. من دستم بنده.. دارم صفر های فیش های حقوقی اقایون رو میشمورم
  • علی رضا ۰۹:۴۱ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۳
    1 2
    سلام به نظرم کمی طرح ابکی و بدور از واقعیت می باشد کلا نه با امار واقعی سازگار است نه عملی فقط اومده از رژبم کودک کش تعریف و تمجید کرده اگر این رژیم غاصب مشکلش با اینها حل شده بود مرتب نمی آمد از سهمیه مردم مظلوم فلسطین بدزده طرحم کاملا قلابی و در بهترین شرایط خوش باورانه با تمام این تفاسیر مرگ بر اسراییل رو ما فراموش نخواهیم کرد
  • ۰۹:۴۱ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۳
    1 1
    خیلی خوب است که بسازیم صنعت سیمان کشور به رونق خواهد افتاد. چون بعد بتن میریزیم تا احداث پروژه بعدی
  • حجت ۰۹:۵۱ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۳
    0 0
    به خاطر اینکه با افزایش قیمت حقوقای نجومی شونو بالا ببرند
  • حجت ۰۹:۵۱ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۳
    0 0
    آب و زایمان رو هم فراموش نفرمایید
  • ۰۹:۵۲ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۳
    0 0
    سیستم هارپ افسانه نیست و واقعیت دارد و می توان ازش در بارور سازی یا پراکنش ابرها استفاده کرد. به همین دلیل هم دهه 90 میلادی آمریکا تشکیلات مربوط به طرح بارورسازی ابرها رو رها کرد چون به سیستم به مراتب کارآمد تری دست یافته بود. البته روشهای مختلفی برای تخلیه و بارورسازی ابرها هم وجود دارد.
  • علی رضا ۰۹:۵۳ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۳
    0 2
    سلام به نظرم کمی طرح ابکی و بدور از واقعیت می باشد کلا نه با امار واقعی سازگار است نه عملی فقط اومده از رژبم کودک کش تعریف و تمجید کرده اگر این رژیم غاصب مشکلش با اینها حل شده بود مرتب نمی آمد از سهمیه مردم مظلوم فلسطین بدزده طرحم کاملا قلابی و در بهترین شرایط خوش باورانه با تمام این تفاسیر مرگ بر اسراییل رو ما فراموش نخواهیم کرد
  • ۰۹:۵۶ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۳
    0 0
    از انرژی هسته ای مسئولین محترم فقط و فقط تحریمش را می فهمند که تازه فشارش بر گرده اکثر مردم معمولی است . ولی کو برنامه آبشیرین کن تا در زندگی مردم تاثیری داشته باشه !!! کو نیروی برق ارزان تر ؟؟؟؟
  • ۰۹:۵۷ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۳
    0 0
    ضرر رسونده تازه به این ضرر ها افتخار هم می کنیم و می گیم پیروزی دیپلماسی !!!!! و برنامه بـرد و بـرد
  • ۰۹:۵۹ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۳
    1 0
    خخخخخخ
  • ۱۰:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۳
    1 0
    گشتیم نبود ، نگرد نیست همه دنبال جناح بازی و حفظ صنــــــدلـــــی ریــــاســـت با حقوق های باحال هستند.
  • ۱۰:۰۶ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۳
    1 1
    احمدی نژادی دیگر خواهد این طرح
  • ۱۰:۱۲ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۳
    1 0
    وقتی دشمن از حرفش کوتاه نمیاد و با وجود برجام بازهم داره برنامه خودش رو دنبال می کنه ما هم باید برنامه ای داشته باشیم برای مقاومت در برابرشون و زمانی که کشاورزی که یه کالای استراتژیک هست رو خودکفا نکنی بصورت کامل بقیه بخش ها هم دچار مشکل می شن و در ضمن این مشکل کم آبی برای زنده ماندن حیاتیه نه برای رابطه با خارج شما با کل دنیا رابطه داشته باش ولی تمام مملکتت توش یه دونه خیارهم نتونی بکاری خوب اونوقت از گشنگی می میری که !!!!! در ضمن مردم ما الان مشکل اشتغال هم دارن که با وجود آب همین مردم سیستان دست از قاچاق کردن و یا مهاجرت برمی دارن و به زندگیشان به طور سالم می رسن . ولی دشمن این موضوع رو خوب می دونه که شما اگر اینها را داشته باشی دورت رو حصار هم بکشه می تونی مقاومت کنی ولی اگر نداشته باشی و از اونها بخواهی بخری هر وقت که دلش خواست می تونه کاری کنه که به زانو دربیای مقابلش . افتــــاد ؟؟؟ یا نه درضمن در مورد هدف از جمهوری اسلامی اینی که گفتی به بخشی ازش بود که خیلی فراتره از این بحث !!
  • ۱۰:۱۳ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۳
    1 0
    تا همین جا هم دنیا بهمون دانش هسته ای نداده بود که بعد از این بخواد بده
  • ۱۰:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۳
    1 0
    با حال گفتی
  • ۱۰:۱۶ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۳
    0 0
    به نظرت سیستان بلوچستان که آب نداره رو با این سیستم آب بهش برسه بده ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ فکر کنم نفست از جای گرم در میاد !!!!!!! اگه یک سال تونستی مثل مردم سیستان باشی و اونجا زندگی کنی بعدا نظر بده فیلسوف
  • ۱۰:۵۱ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۳
    0 0
    جنوب کرمان قطب کشاورزی است حالا که خشکسالی و سدهای بالادستی هلیل رود را خشکانده بهترین راهکار انتقال اب از خلیج فارس هست خواهشا خاتم سپاه اقدام کنه تا فاجعه رخ نداده است
  • مهدی ۱۰:۵۲ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۳
    1 0
    عالی بوی ولی کو گوش شنوا؟؟؟
  • ۱۰:۵۹ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۳
    1 0
    کاملا موافقم مقدار آب هدر رفته در بخش کشاوررزی ما وحشتناک است کاش یک مقاله هم درباره روش های آبیاری استفاده شده در رژیم صهیونیستی هم بنویسید
  • وحيد ۱۱:۱۶ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۳
    0 0
    «...ساخت این نیروگاه از ژانویه 2011 آغاز و با هزینه 400 میلیون دلار معادل 1200 میلیارد تومان به اتمام رسید...» يعني اگه فقط يکي از سه‌هزار ميلياردهاي معروف زنده بشه ميتونيم راحت هزينه ساخت دو تا و نصفي از نيروگاههارو تأمين کنيم.
  • ۱۱:۲۵ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۳
    1 0
    مشرق جان طبق توضیحات تصویری که گذاشتید نیروگاه سورک هسته ای نیست و از روش اسمز معکوس استفاده میکنه.
  • ۱۱:۳۲ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۳
    0 1
    شما بروید آب شیرین کن برقی بخرید از آمریکا بسیار خوب و کم هزینه است و قدرت زیادی دارد البته اگر به شما بفروشند......
  • خوزستانی ۱۱:۳۴ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۳
    0 0
    مردم خوزستان بخصوص اعراب خوزستان دیگه صبرشون درباره انتقال آب های پی در پی از رودهای خوزستان و سرشاخه های اون تمام شده تنها چیزی که نصیب خوزستان ایلام کرمانشاه و کردستان و آذربایجان غربی شده گردوخاک ناشی از خشک شدن تالاب ها و رودها هست که زندگی رو جهنم کرده در این گرمای 53 درجه خوزستان اگر این طرح های شیرین سازی اب با نیروگاه های هسته ای اجرا نشه و بخوان با خشک کردن خوزستان مثل عراق که توسط ترکیه با زدن سد روی دجله و فرات خشک شد این مسیر اجرای دستورات صندوق جهانی توسعه در انهدام تولید و صنعت و کشاورزی در ایران و تبدیل کردن ایران مانند شیخ نشین های حاشیه خلیج فارس به بشکه های مصرف گرایی با خام فروشی نفت و گاز ادامه بدن هیچ تضمینی به تجزیه استان های قومیتی که نرخ بیکاری در اونها به بالای 60 درصد رسیده نیست
  • سعید ۱۱:۳۷ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۳
    0 0
    جنگ های آینده بر سر منابع آبی است همین حالا در قسمت های لر نشین که آب فراوانی دارد میخواهند سد بزنند و به مناطق مرکزی انتقال دهند و مردم مناطق لر نشین بسیار مخالفت میکنند مانند درگیری های بلداجی در آینده نه چندان دور شاهد جنگ داخلی بر سر آب خواهیم بود اگه فکری برای تامین آب نکنند
  • دانشجوی مهاجر ۱۱:۳۹ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۳
    0 0
    شما ایرانی ها قبول کنید که منافع دولت های 4 ساله یا 8 ساله با منافع نظام و ایران یکی نیست دولت ها نهایتا دنبال یک سود باد آورده کوتاه مدت هستن که بودجه عمومی سالیانه رو در یک روند کاملا کارمندی و محافظه کارانه بدون ریسک و کاملا تکراری و کلیشه ای پر کنن یعنی به حداقل ها و حفظ وضع موجود راضی هستن نه حرکت دقیقا به خاطر همین هست ایران 20 ساله داره از بعد از جنگ در اقتصاد درجا می زنه حتی در توانایی های نظامی هم منهای بخش موشکی اگر نگیم درجا می زنه نسبت به همسایگان بسیار کند جلو میره...چه در بومی سازی چه خرید
  • ۱۲:۰۳ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۳
    0 0
    به سعید حق با شما است اما دلیل این مساله وارونه شدن زندگی مردم ایران در عصر ستمشاهی پهلوی است. تا پیش از تخت قاپوی رضاخانی همه مردم لر هزاران سال و نسل اندر نسل ایلات کوچ نشین و دامدار بودند و به خوبی می دانستند که مناطق سردسیرذ زاگرس به همان اندازه که برای دامداری ایده آل است برای کشاورزی نامناسب است. اما با تخت قاپو و یکجانشین شدن اجباری عشایر آنها ناگزیر کشاورز شدند و آبی که قبلا به پایین دست رودها می رفت همه صرف کشاورزی آنهم به روش غرقابی و آنهم در زمینهای آهکی و کارستی و مارنی زاگرس گردید. برای رفع این مشکل باید کشاورزی را در مناطق کوهستانی ایران محدود نمود و مجددا با دامداری و پرورش شیلات جایگزین کرد. اتفاقا اینطوری درآمد بیشتری نصیب مردم لر خواهد شد و ضمنا بحران گوشت قرمز و گرانی آن در ایران هم ادامه نخواهد یافت.
  • eagle ۱۲:۱۱ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۳
    0 0
    اره احمدینژاد دیگر خواهد تا قیمت پراید 4 برابر شود
  • عرشیا فرزند شهید ۱۲:۱۳ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۳
    0 0
    این طرح بسیار عالی وایران توانایی ان را دارد که در چندین نقطه استراتژیک کشور جهت ایجاد شیرین کننده ها اقدام کند من مطمئن هستم ما بودجه اینکار را داریم خیلی از مشکلات حل میشود این اقایی که این طرح را ارائه داده مشخص است که بسیار وقت گذاشته و زحمت کشیده اشان شایسته قدردانی هستند و خواهشمندم از عزیزان بالای سر که به طرح ایشان بها داده و ان را عملی کنند بحران کم ابی الان مدت هاست که به چشم می ایدو دل کشاورزان ما خون است
  • ۱۲:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۳
    0 0
    مشکل مردم خوزستان قبل از آنکه گرد و خاک یا بی آبی باشد جهالت مردم و سوء مدیریت مسوولین سیاسی استان است که فکر می کنند برای آنکه دلسوز جلوه کنند و رای بیاورند باید مردم محلی را علیه مردم مناطق مرکزی کشور تحریک کنند. مشکل خوزستان افزایش بی سابقه کشاورزی در مناطق بالا دست رودها مخصوصا در دهه هشتاد است.خاک مناطق جنوب و غرب زاگرس کاملا رسی است و بشدت آب را جذب می کند و با وجد تخلخل بالا نفوذ گذیری بسیار پایین دارد. همین مسال سبب شده است تا راندمان مصرف آب کشاورزی در خوزستان بدتر نوع آن در کشور باشد و به طور مثال تا سه برابر آبی که برای هر کیلوکندم در سایر مناطق کشور باید صرف شود در خوزستان صرف می شود. مردم خوزستان خودشان این حقیقت را می دانند که تا بدان حد خاکشان رسی است که با اولین بارزندگی سیل راه می افتد اما همان زمین را اگر بیست سانتی متر بکنند می بینند خشک است! در این شرایط سخن گفتن از اصلاح روشهای آبیاری بی معنا است. لهذا تا پیش از اکتشاف نفت کشاورزی در خوزستان به چند منطقه نظیر دزفول و شوشتر و رامهرمز محدود بود و بقیه مردم اعم از عشایر عرب یا ایلات لر همه دامدار بودند. اما بعد از تخت قاپو و مخصوصا بعد از پایان جنگ و مخصوصا بعد از طرح کذایی خودکفایی گندم مصرف آب کشاورزی در شمال بود خوزستان بشدت افزایش یافت.که بعد از سال هشتاد آب خرمشهر و آبادان تبدیل به گل شد و حالا اهواز هم بعد از خشکسالی ها به همان وضع دچار شده است. برای اثبات این عرایض نگاه کنید به نمونه آن آب رود جراحی و کرخه که به جایی منتقل نمی شود اما عملا خشک شده است. چرا که بیش از حد تصور از آن برداشت صورت می گیرد.
  • یاسر ۱۲:۱۶ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۳
    2 0
    سرویس کردیم خودمون رو از بس این مورد حیاتی رو گفتیم تازه فهمیدین! خداروشکر اما این دست و اون دست کتید ! بزارید یک دهه دیگه که ملت همدیگر رو خوردن و تیکه پاره کردن سرآب اون وقت دست به کار بشید
  • ۱۲:۱۹ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۳
    0 0
    چه فایده که برجامیون همه توان هسته ای کشور را نابود کردند
  • ۱۲:۴۷ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۳
    0 0
    عجب - عجب بهانه ای
  • عباسی ۱۳:۰۱ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۳
    0 0
    با سلام و تشکر مطالب بسیار جالبی بود ان شالله که رسانه ای شود و در برنامه ای مثل پایش بررسی و موشکافی و در صورت امکان با توجه به مزایا عملیاتی شود.
  • ۱۳:۲۹ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۳
    0 0
    باز اینا اومدن
  • ۱۳:۳۱ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۳
    0 0
    شما بروید آب شیرین کن برقی بخرید از آمریکا بسیار خوب و کم هزینه است و قدرت زیادی دارد البته اگر به شما بفروشند......
  • ۱۳:۳۱ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۳
    0 0
    شما بروید آب شیرین کن برقی بخرید از آمریکا بسیار خوب و کم هزینه است و قدرت زیادی دارد البته اگر به شما بفروشند......
  • علیا ۱۳:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۳
    0 0
    ایران منابع آب خوبی داره. اما موضوع اینه که این منابع به خوبی توزیع نشده. یعنی در قسمت هایی منابع بسیار زیاده و در قسمت هایی بسیار کم. مثلا شمال کوه های البرز منابع زیادی هست که باعث سرسبزی و رونق کشاورزی در شمال شده. یا غرب کوه های زاگرس. اما همین دو رشته کوه باعث شدند که داخل فلات ایران بارندگی منابع آبی بسیار کم باشه که باعث شده بیش از نیمی از خاک ایران رو مناطق خش و کویری در بر بگیره. شما نمیتونی از رودهای زاگرس برای سیستان و بلوچستان آب پمپاژ کنی اما میتونی از دریای عمان با آب شیرین کن آب استخراج کنی تا باغهای مرکبات شمال هرمزگان و جنوب رمان احیا بشه. اگه میخوایم بنادر بزرگی در سواخل مکران داشته باشیم که نیاز مبرمی به این کار از نظر امنیتی و اقتصادی و ... داریم باید برای این مناطق آب شرب پایدار تامین کنیم. واسه اینه که سالهاست رهبری تاکید بر رشد سواحل مکران دارند
  • ۱۳:۳۸ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۳
    2 0
    فقط یه سوال پیش میاد که سه هزار تومن برا هر متر مکعب زیاد نیست؟ من چون پدرم کشاورزی میکنه احساس میکنم با این قیمت کشاورزی اصلا به صرفه نمیشه. همین الان در زمینی که پدرم مشغول هست با وجود اینکه همه سیستم آبیاری مدرن هست و کمترین آب رو مصرف میکنه، تقریبا فقط پول کارگر و حمل ونقل و کود و ... این چیزها درمیاد و در سال برای صاحب کار شاید در هر هکتار 2 میلیون درآمد داشته باشه. اگر قرار باشه برای آب هم پول داده بشه مسلما به زیان دهی میرسه
  • علیا ۱۳:۳۹ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۳
    0 0
    دوست عزیز مناطق جنوبی استان سیستان و بلوچستان در زمانهای نه چندان در دارای شاورزی پر رونقی بوده و جنوب کرمان همین الانشم کشاورزی خوبی داره. شما خاک این مناطق رو با ریگزارهای مرز عربستان مقایسه نکن. همین الان امارات داره این کار رو میکنه در ضمن نمک وو املاح استحصال شده در این روش رو که به دریا نمیریزند. این املاح رو خالص سازی و تجزیه میکنند و مواد اولیه بسیاری ازش به دست میاد. در ضمن قرار نیست این اتفاق در خلیج فارس بیفته. دو عدد نیروگاه در دریای عمان کافیه و بر فرض املاح جداسازی شده رو بریزند توی دریای عمان که بر میگرده به اقیانوس. مقایسه ی دریا با دریاچه ای مقل ارومیه کار پوچی هست. و در آخر اگه اسرائیل انجام داده دیگه ما نباید انجام بدیم؟ مثلا اگه اسراعیل تولیدات گوجه فرنگیش زیاده دیه ما باید بگیم لابد گوجه فرنگی یه مشکلی داره و ما باید گوجه فرنگی رو حرام اعلام کنیم؟
  • ehsan ۱۳:۴۱ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۳
    1 1
    در بیشتر استانها به این طرح نیاز داریم.باید اب دریا رو به استانهای کم اب برند و با این طرح اب اشامیدنی و کشاورزی رو تامین کرد. اگر جلوی دزدی رو بگیرند توی پنج سال میشه بیست از این دستگاه رو افتتاح کرد
  • علیا ۱۳:۴۵ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۳
    1 0
    محصولات کشاورزی رو با هواپیما صادر میکنند؟ میشه یه نمونه بیاری (به جز شرایط اضطراری) که مثلا سیب و پرتغال و موز رو با هواپیما صادر کنند؟ اصلا به صرفه نیست. با کشتی های بسیار بزرگ هیخچالهای بسیار بزرگی دارند این چیزها صادر میشه. مگه گل هست که عمرش چند روز باشه به همین دلیل اجبار به صادرات در زمان کوتاه باشه و...
  • علیا ۱۳:۵۱ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۳
    0 0
    دقیقا. اتفاقا یکی از دلایلی که سازمان انرژی اتمی دنبال ساخت نیروگاه هایی با ابعاد کوچکتر از نیروگاه بوشهر اما با تعداد بیشتر در نقاط مختلف هست همین موضوع تامین آب شربق در این نیروگاه ها هست. همین الان هم نیروگاه بوشهر تونسته آب شرب بوشهر و اطراف رو تامین کنه. اما نیروگاهی که توی مقاله اومده تخصصی برای آب شیرین هست و آب شیرین محصول اصلی هست. در نیروگاه بوشهر آب شیرین جزو محصولات جانبی هست.
  • ۱۴:۱۱ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۳
    0 0
    وقتی برق را از نفت و سوختهای فسیلی می گیریم آن آب شیرین کنهای مورد نظر شما سبب آلودگی شدید خواهند بود چرا به طور سرسام آوری برق مصرف می کنند
  • ۱۴:۱۹ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۳
    0 0
    با تشکر از مشرق مردم باید از همچین چیزایی آگاه بشن تا تبدیل به مطالبه عمومی بشه
  • سروش ۱۴:۳۲ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۳
    0 0
    سلام از جناب آقای دکتر اسماعیلی که این ایده رو مطرح کردند خواهش می کنم اینبار بلوک دیاگرام آب شیرین کن هسته ای را به زبان ساده توضیح بدهند بسیاری از افراد که مدیران و نمایندگان مردم هم در میان مردم هستند به این ایده شما مراجعه کرده اند، لازم است طرح از لحاظ فنی هم قابل فهم تر توضیح داده شود، برداشت بنده این است که آب شیرین کن هسته ای چون وظیفه اصلی اش تولید برق نیست یک سیکل مهم از نیروگاه برق هسته ای کمتر دارد و سریع تر به نتیجه خواهد رسید
  • ۱۵:۳۰ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۳
    0 0
    باید منظور استفاده از برق تولیدی هسته ای باشد بدون ان قطار سریع السیر برقی هم گران در می اید
  • وحید ۱۷:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۳
    0 0
    واقعاً چرا در مملکت اینچنین اهداف کلان و منطقی ایجاد نمیشود و هنر مسئولان فقط منحصر به این است که در تابستان، شعار صرفه جویی در مصرف آب و برق و در زمستان صرفه جویی در مصرف گاز بدهند؟
  • ۱۹:۰۷ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۳
    0 0
    اشتباهات زیادی داشته ایم ولی نباید فقط افسوس گذشته را بخوریم بلکه باید درس بگیریم و آینده را بسازیم. از تجربیات دیگران استفاده کنیم ولی الگو نگیریم. بزرگترین مزیت ایران وجود سرزمینی وسیع و آفتاب فراوان به معنی انرزی فراوان است. همانطور که با بارش چند سانتیمتر باران در واقع میلیاردها تومان ثروت بر سرزمین نازل میشود، با تابش خورشید نیز همین اتفاق می افتد ولی ما از آن غافلیم. چنانچه بخشی از انرزی مصرفی جهت شیرین سازی آب را صرف پمپاز آب به مناطق مرکزی کنیم، استفاده از انرزی خدادادی خورشیدی سهل تر خواهد شد. ضمن اینکه مراکز جدید تولید برق اعم از هسته ای و یا فسیلی باید در کنار آبهای شور احداث شوند تا برق و آب شور همزمان تولید شوند. پس از مطالعات زمین شناسی و ریست محیطی میتوان دریاچه های کوچک و یا حتی آبراه هایی در مناطق کویری و خشک ایجاد کرد. فراموش نکنیم که کویرها قبلا بستر دریا بوده اند. تبخیر طبیعی آب ضمن تعدیل رطوبت هوای محیط، امکانات متعددی از جمله شیرین سازی اب با استفاده از انرزی خورشید ویا حتی انرزی اتمی و یا فسیلی را فراهم میکند. در این دریاچه ها میتوان ماهی یا میگو پرورش ذاد. فراموش نشود که میگو در فصول گرم سال رشد میکند. از طرفی بادهای مشکل ساز کویر بهترین اکسیزن رسان به این آبها و عاملی مهم برای رشد آبزیان هستند. از نمک حاصله استفاده های متعددی قابل ذکر است. کلری که از نمک استحصال میشود ماده اولیه صنایع پلیمر است. ایجاد مراکز جمعیتی با تمام ملزومات و صنایع و مشاغل مرتبط با جمعیت در کنار این آبراه ها و دریاچه ها امری بدیهیست. وسعت سرزمینی ایران و اسلام اصلی ترین دلال ترس استکبار هستند و باید در برنامه ریزیها جایگاه ویزه ای داشته باشند. در کشورهای کوچک فاضلاب پس از تصفیه مجددا به چرخه مصرف انسانی بر میگردد ولی وسعت سرزمین ما را قادر میسازد که فاضلاب را پس از تصفیه با خلوص کمتر و در نتیجه هزینه کمتر به مصرف کشاورزی برسانیم و آب مصرفی انسانی را از منابع پاکتر تامین کنیم.
  • حجت ۱۹:۱۲ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۳
    0 0
    برای سختی گیری آب (یا همان اصطلاح غلط شیرین سازی آب) دو روش هست. یکی اسمز معکوس و دیگری استفاده از روش رزینی هستش. در روش اول از برق استفاده می شه برای فرستادن درون فیلتر های مخصوص ایراد این روش هزینه بالای تولید اون به علت مصرف برق در روش دوم املاحی که باعث سختی آب می شوند جایگزین سدیم می شوند ایراد این روش اضافه شدن مقدار زیاد نمک به آب آشامیدنی است که عوارض جانبی زیادی در بلند مدت دارد. هر دو روش بالا ایرادات دیگری هم دارند: 1. پساب بسیار غلیظ و شور که در صورت وارد شدن به دریا باعث برهم خوردن توازن نمک در آب شده که خود باعث از بین رفتن حیات در منطقه شده که سبب کم شدن ماهی ها و در نتیجه ورشکستگی شیلات و ماهیگری می شود. و در صورت وارد شدن به خاک باعث بهم خوردن ساختمان خاک به دلیل وجود سدیم می شود. این امر نه تنها سبب پوک شدن خاک و از بین رفتن قدر باروری آن می شود بلکه به دلیل دانه دانه شدن خاک با کوچکترین وزش بادی خاک جابجا شده و باعث گسترش بیابان و بیماری های مختلف می شود. 2. اضاقه شدن نمک در آب می تواند عوارض و بیماری های مختلفی را به دنبال داشته باشد
  • ۱۹:۵۵ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۳
    0 0
    برو بجای لمیدن مطالعه کن
  • ۱۹:۵۷ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۳
    0 0
    دقدقه؟!!!!!!!!!!!!!!!!!!
  • ۲۰:۰۴ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۳
    0 0
    بنده خدا خیلی چیزا قرار بود راه بیفته!!!!!!!!
  • ۲۰:۰۵ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۳
    0 0
    عجب ادم ساده لوحی هستی با عرض معذرت!!!
  • ۲۰:۰۶ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۳
    0 0
    بفرمایید خاتم سپاه چه اقدامی کنه فراموش شد
  • ۲۱:۲۷ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۳
    0 0
    هدفمان غربزدایی بود. والا پیشرفت صنعتی و رفاه که در یک دولت سکولار هم ممکن بود و نیازی به انقلاب اسلامی نبود.
  • ۲۱:۴۳ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۳
    0 0
    ما مرز زمینی مان بیشتر از دریایی است . همه کشورهای همسایه هم می تونیم صادرات غیر نفتی داشته باشیم ما محصول خوب تولید کنیم! می تونیم...
  • میلاد ۲۳:۵۹ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۳
    0 0
    سوخت نیروگاه هسته ای اورانیوم است ذخایر اورانیوم کشور ما خیلی کم است و اگر مقدار کل اورانیوم کشور غنی شود فکر کنم فقط برق 6 ماه کشور تامین شود یه سرج کنید ما حتی 1 دصد از ذخایر اورانیوم جهان هم نداریم ولی در ذخایر گاز مقام دوم هستیم به نظر من نیروگاه گازی به صرفه تر است
  • ۰۰:۲۳ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۴
    0 0
    دوست عزیز لطفا قبل از نظر دادن خواهشمند است حداقل مطالعات عمومی لازم را داشته باشید . تمامی اب شیرین کن ها نیاز به برق دارند . در این نوع اب شیرین کن که بهdesalination plants مشهور هستند بخار مورد نیاز توسط برق اتمی تامین می گردد . در نوع "ریورس اسمز " که نیازی به بخار ندارد انرژی پمپ های هدایت سیال و سایر مواردنیز از طریق برق است . فرق اب شیرین کن برقی شما و اتمی مورد اشاره در مقاله فوق در هزینه تمام شده سوخت ان است . در نوع اشاره شده ، منهای هزینه های سرمایه گذاری دو نوع غیر اتمی و اتمی ان ، شاخصی که کل طرح را اقتصادی می کند قیمت سوخت ان است . من یکی از مفید ترین و معقولترین مقالات کاربردی که خواندم همین مقاله بود که حساب و کتابهایش هم ظاهرا همگراست . فقط در گزارش مذکور به چند مطلب اشاره نشده بود که اگر این نظرپخش شد و اقای دکتر اسماعیلی زاده گرامی نیز رویت کردند موارد زیر را در گزارش های بعدی خود ذکر نمایند الف - با توجه به تردد ناوگان نظامی و غیرنظامی و نفتکش ها در محیط تقریبا بسته خلیج فارس - منظور ترافیک دریایی - و الودگی اب خلیج فارس هزینه تمام شده تصفیه اب چگونه لحاظ شده است ؟ ب- پیش بینی های لازم از منظر سونامی با توجه به مخاطرات دریای عمان و سایر موارد امنیتی نظیر جنگ و غیرو . به عبارت دیگر میزان امنیت داخلی از منظر الودگی هسته ای با این وجود مقاله مفید و قطعا عملی است . نسبت هزینه به فایده ان نیز با توجه به حجم سرمایه گذاری بسیار نا چیز است . یکی از همان طرح های اقصاد مقاومتی مدنظر ایت الله خامنه ای عزیز . از اقای دکتر اسماعیلی زاده برای تعهد و زحمتی که کشیدند بنوبه خود صمیمانه تشکر می نمایم . رونوشت :اقای صادق زیبا کلام برای لحاظ در اصلاح نظرات کاملا غیر تخصصی که اکثرا ارایه می دهند .مثلا ؟ می گویند انرژی هسته ای به چه درد ما میخورد .
  • ۰۰:۲۹ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۴
    0 0
    دوست من قدرت اقتصادی و صرفه ان چیزی است که هیچکس نمی تواند مقابله کند . شما محصولات متنوع کشاورزی تولید کن و کشور را خوراک بده امنیت غذایی ات تامین خواهد شد . ضمنا قیمت تمام شده را پایین بیاور می ایند ومی برند . امریکا الان مانور می کند چون تقریبا غیر از صادرات نفت هنر دیگری نداریم . در مورد مواد غایی همین روسیه از خدایش است .
  • ۰۰:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۴
    0 0
    در مورد بخش نیروگاهی ان و اب شیرین کن حرارتی در داخل کشور ممکن است . فقط بخش اتمی ان می ماند که کلا قراربود فعلا با روس ها کار کنیم . توجه کنید قبل از انقلاب در حوزه ساخت نیروگاه که هیچ برای تعمیرات نیرز یک طناب دور توربین ها می کشیدند و اجازه ورود به کسی را نمی دادند . در حال حاضر نیروگاه ساز شده اینم . بنده در این زمینه اطلاعات و تخصص لازم را دارم و با اطلاع بشما عرض کردم . بایستی درگیر کار شویم بشرط اعمال مدیریت درست و جهادی تکتولوژی نیز خواهد امد .
  • ۰۰:۳۵ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۴
    0 0
    افرین بر طنزت . جدا با استعدادی . خداوکیلی کنایه نزدم
  • ۰۰:۳۶ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۴
    1 0
    چه اسمز معکوس و چه حرارتی اختلاف در برق اتمی - بویلر های معمولی و یا راکتور ها - است
  • ۰۴:۲۲ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۴
    0 0
    برای همین متخصصان ما نیروگاه اراک را طراحی کردند که نیازی به منابع ناچیز اورانیم 235 -که تنها هفت دهم درصد اورانیم طبیعی است - نداشت و با اورانیم 238 تولید انرژی می کرد و البته به کف با کفایت سیمانکاران دولت یازدهم بتن گردید.
  • ۰۸:۴۷ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۴
    0 0
    بله
  • حجت ۱۵:۴۰ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۴
    0 1
    قبلنی که می گی کویر دریا بوده چند میلیون سال پیش نبوده عایا؟ در اون زمان هنوز ارتفاع زیادی نداشته و فلات ایران شکل نگرفته بوده. دوم اینکه خودت می گی کویر. کویر بر خلاف بیابان حتی در صورت بارندگی به دلیل خاک نمکی و شور بدرد کشت خیار شور می خوره و بس. تبخیر وقتی باعث باران می شه که در اطراف کوه بلندی داشته باشیم و شرایط مناسب. اگه اینجوریه که باید موقع حموم رفتن بارون بیاد تو حموم. نه جانم اگه آب ببری فقط باتلاق می شه و گنداب نه چیز دیگه به نظر شخص جنابعالی آب شیرین رو ول کنیم تو بیابون شور نمیشه به نظرتان؟ بعد تو این آب شور می شه چیزی پرورش داد عایا؟ از طرف دیگه با نفوذ آب به درون زمین باعث شور شدن سفره های زیر زمینی هم می شه تو کویر و نمک زار بریم مراکز پرجمعتی بسازیم؟ بیشتر نمی گم چون همه حرفا جوکه خخخخخخخخخ
  • حجت ۱۵:۴۲ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۴
    0 0
    در صورتی که آب شیرینو بخوان از گرگان ببرن مشهد هر مترمکعب می شه 3 هزار تومن. و اگه از چابهار بخوان بیارن مترمکعبی می شه 8000 تومن. یعنی اگه شما تا حالا 20-30 تومن قبض می دادی باید 2-3 میلیون قبض بدی. اگه بعضیا دارند ما از این پولا نداریم.
  • حجت ۱۵:۴۵ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۴
    0 3
    محض اطلاع کشت تراریخته خیلی هم خوبه. مشکل کسانی هستند که مافیای دارو و مواد غذاییند که در صورت گسترش محصولات تراریخته بازارشون کساد می شه
  • ۱۶:۵۳ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۴
    1 0
    با پول فقط دوتا از این ایرباس ها میشه این آب شیرین کن رو ساخت که منافع بعدی اون (منافع ثانویه) برای کشوری مثل ایران خیلی زیاده!
  • ۱۸:۵۳ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۴
    0 1
    تنها راه نجات جنوب و شرق ایران طرح ایرانروده اگه جازموریان دشت لوت و کویر از دریای عمان به دریاچه وسیع و عمیق تبدیل کنن رطوبت و بارندگی این مناطق تامین میشه دقیقا اگه این کویرها دریا بشه مثل اینکه یه کوره رو در خانه ای خاموش کنن باعث سرد شدن میشه قرارگاه خاتم همت کنه کشورو نجات بده چون بی ابی بزرگترین تهدید کشوره
  • ۲۲:۰۵ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۴
    0 1
    تنها راه رهایی از این مشکلات احیای هسته ایه که اونم تا سال 96 باید صبر کرد
  • خوزستانی ۱۱:۳۵ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۵
    3 0
    من خودم مهندس عمران هستم داخل سد کرخه و دز کار می کنم اصلاتا هم خوزستانی نیستم شیرازی هستم ولی شما واقعآ خجالت بکشید برای این حرف های عوامانه تخلخل:)) جالبه حتی وزیر نیروی همین جناب روحانی ماهی یک بار میگه هزینه کشاوزی در خوزستان چون در پایین دست هست یک سوم بالادست هست برای قیمت تمام شده آب و محصول چون هزینه انتقال آب که قیمت تمام شده آب رو دو تا سه برابر برای دولت بیشتر می کنه و الان کل بحث دنیا در مورد کشاورزی در بازار آزاد قیمت تمام شده آب هست بماند که کیلویی حساب نکردید!! و همینطور زمستان متعادل خوزستان نسبت به زمستان سرد و خشک فلات مرکزی ایران که کیفیت محصول رو به شدت بالا پایین می کنه و باعث شده سال گذشته کلی از محصولاتشون رو کسی نخره و همه رو دفع کنن شما اصلا می دونی تخلخل چیه!؟ این داستان برای زمانی بود که غرقابی کشاورزی می کردن واقعا فکر کردید نمی دونیم رفتید داخل استان های مرکزی به صورت قطره ای کشاورزی می کنید و آب رو مستقیم به ریشه می رسونید در اون شوره زار بعد داخل خوزستان که بهترین خاک جلگه ای ایران رو داره به جای اینکه بگین کشاورزی سنتی رو غرقابی کنید فکر کردن با خر طرفن و می گید کلآ جمع کنید!! این هم شده مثل داستان 25 تا پتروشیمی این استان که یک مدیرش خوزستانی نیست تماما پروازی با نیروی کار غیر بومی از سد کرخه و دز مدتهاست داره به صورت غیر قانونی آب برداشت میشه لوله گزاری ها رو خودم شخصا دیدم اسم انتقال آب رو که میاریم میگن موضوع امنیتی هست چون هیچ توجیهی ندارن محض اطلاع شما امسال نخلستان های خرمشهر اکثرش خشک شد چون از بس از پشت سد آب برداشت کردن برای استان های دیگه دریچه سدها رو اصلا دیگه باز نکردن برای کشاورزی دی نیمه اول امسال 1000 سال قدمت این نخلستان ها بود الان داخل خرمشهر قیامت شده...شما مرکز نشین ها هنوز فکر می کنید عرب ها و بختیاری های این استان اون بی سواد های زمان جنگ هستن و خوزستان یک غنیمت جنگی خاک استان خوزستان حتی از خاک شمال کشور هم حاصل غیر تر هست محض اطلاع شما موقع خاک برداری سدهای خوزستان تمام خاکش رو بردن استان های اصفهان یزد قم برای کشاورزی چون به شدت خاک غنی و جلگه ای با کیفیتی هست این هم مثل داستان غارت نفت و گاز و معادن این استان هست که 80 درصد نفت ایران رو تامین می کنه ولی 5 درصد سهم استان از نفت رو هم نمیدن برعکس استان های پرنفوذ.... استان خوزستان سالهاست رتبه اول تولید گندم ایرانه رتبه اول آبهای جاری ایران قطب نفت و پتروشیمی ایران هست و کلی معدن ولی جالبه اکثرا مالکین معادن هم خوزستانی نیستن!... این رو بدونید نمیشه با استانی که چراغ قوه ایران هست مثل غنیمت جنگی رفتار کرد چون دیر یا زود صبر مردم نه فقط خوزستان بلکه کردستان چهار محال ایلام و کرمانشاه تمام میشه هم برای انتقال آب هم ریز گردها هم بیکاری وحشتناک 60 درصد این استان ها...همه هم ماشاالله کرد و عرب و غیر فارس هستن...من که شیرازی هستم اینو میگم شما می خوای مثل کپک همینطوری ادامه بده...
  • ۱۱:۳۷ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۵
    1 1
    کشوری که داره خشک میشه از بی آبی خیلی هم ارزان هست! شما کشاورزی یا نمی کنید یا آب یا مفت دارید
  • ۱۱:۳۸ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۵
    1 2
    اورانیوم رو راحت میشه خرید
  • ۱۲:۴۶ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۶
    1 2
    خدا خیرتون بده برای آبادی ایران تلاش میکنید امیدوارم این طرحها به نتیجه برسه
  • مسعود محمدی ۰۲:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۲
    1 1
    اولن تشکر میکنم از طراح این طرح یه نکته ای که میخوام بگم اینه که علاوه بر اب ما از برق هم غافل شدیم . همین مدیران بی مسئولیت فراموش کردن که از کویر های مرکزی میشه برقی رو تولید کرد و به کشور های اطراف فروخت که هیچ کس تصورش هم نکرده المان در صحرا های الجزایر میره سرمایه گذاری میکنه و نیروگاه خورشیدی میزنه بعد ما این همه پهنه کویر داریم یه درصد هم استفاده نکردیم . فقط مدام گفتیم هسته ای حق مسلم ماست . چی میشد این انرژی هسته ای رو روی تجدید پذیر خرج میکردیم . در کنارشم به صنعت هسته ای می پرداختیم . کشاورزی و صنعت هم رشد میدادیم ؟؟؟؟؟ این چند سال چه خیانت های به این مرز بوم شده ؟؟؟ کی میخواد جواب گوی این خیانت ها باشه . قشر جوان ما بیکاره بعد کشور پر از پتانسل هست . امان از کوته فکری مسئولین کشور که ایرانی که می تونه ابر قدرت باشه رو تبدیل به یه بچه گربه کردن که حتی کشور های حاشیه هم میان میززند پس کلش بازم باید مثل دوران جنگ یه سری جون کار به دست بگیرند جهادی کار کنند . شاید نوبت ماست . هر جون باید برای ابادانی ایران عزیز بجنگه با مسئولین شکم پرست و فیش به دست تغییری در زندگی شما نخواهیم داد مگر خودتان تغییر کنید . آیه قران باید تغییر کنیم
  • عليرضا قانع IR ۱۱:۵۸ - ۱۳۹۶/۰۱/۰۱
    0 0
    سلام سؤال داشتم ايا در چهل سال اخير در جزيره ي كيش سيستم اب شيرين كن براي كشاورزي محصولات غير بومي و مصارف صنعتي داريم ؟ ايا هزينه ي اين پروژه در برابر ساير بودجه هاي كلان فرضا برج سازي در تهران پول خرد محسوب نميشود ؟؟ اگر داريم دلسوزي و توجه و همت مسئولين را براي اقدامات بعدي نشان ميدهد تازه سؤال جديد اينست فاجعه ي كم ابي اين چند سال كشف شده ؟ اگر فاجعه است مسئول اين تاخير كيست ؟. در هر كشوري تا مسئول مشخص براي هر امري كه براي كارش پاسخگو نباشد و تشويق بموقع ويا بازخواست جدي نشود و حساب و كتابش مشخص نباشد و اگر موفق نشد جريمه و خسارت ندهد هيچ پروژه اي تضمين موفقيت نخواهدداشت
  • دکتر سید امیر حسین سامی الدبونی IR ۱۱:۵۹ - ۱۳۹۶/۰۱/۰۱
    0 0
    بسیار طرح عملی وقابل اجرایی است ما این طرح را با طرح مهندس فرزد وطرح ایران رود تلفیق کردیم با اجازه در کانال تلگرامی خزر عمان گذاشتیم از دوستانی که علاقمند هستند دعوت می کنم به کانال خزر عمان بپیوندند
  • عليرضاقانع IR ۱۲:۳۸ - ۱۳۹۶/۰۱/۰۱
    0 0
    درمورد چاره كم ابي در كشور ما و چاره ي ساير مشكلات يك نقص عمده وجود دارد كه در صورت موفقيت نسبي پروژه گاهي بودجه اي كه از جيب مردم صرف ميشود روشن وشفاف نيست و اين عارضه را دارد كه افراد سودجواز اين عدم شفافيت سوءاستفاده كنند و كيفيت كار پايين بيايد ،،، ثانيا در صورت عدم موفقيت احتمالي هم هيچگونه بازخواست و جريمه يا بيمه اي نيست كه پولي كه از كيسه ي مردم مستاصل و مضطر رفته جبران كند نمونه هاي قابل توجه انرا در انواع پروژه هاي سدسازي و عمراني و ..... ديده ايم مسئولين هر پروژه اگر دلسوز ومتعهد و متخصص باشند حس نميكنند استقلال و اختيار و قدرت مديريت دارند و تشكيلات موازي و مداخله گر انهارا در منگنه قرار ميدهند و اگر خداي نكرده مسئول پروژه اي غير متعهد و سود جو باشد مطمئن است در صورت شكست پروژه چندان مسئول نيست و حق الزحمه ي قانوني و احيانا فراقانوني !!اش برقرار است و قوانين موجود هيچ كاري با اوندارند !!! ضمانت اجرايي هر پروژه از هرنوع در رفع اين معضل هم هست نيت شرط نيست روش هم مهم است پول مردم وسيله ي ازمايش و ازمون وخطا نيست
  • دبیر IR ۱۹:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۸
    0 0
    قطعا،استفاده از آب شیرین کن،برای مناطق کویری واستلن های کم آب نیمه شرقی وجنوبی لازم است،،،و استفاده از آب های که از مرز ها خارج می شود ومهار آنها،وسوم جلوگیری از مصرف بی حد آب در کشاورزی،و،،برنامه ریزی دجهت استفاده بهینه از منابع آبی دلخلی،،،،ساختن سدها ومهار آب در زمستلن جهت مصرف تابستلن،،،،

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس