نماینده مردم تهران در مجلس با بیان اینکه در ارتباط روحانی و ارتشی موفق‌تر از پیوند روحانی با دانشگاه بوده‌ایم، گفت:نیروهای نظامی ما باید فکورترین و بصیرترین نیروهای جامعه باشند.

به گزارش مشرق، غلامعلی حداد عادل نماینده مردم تهران در مجلس و رئیس فراکسیون اصلوگرایان مجلس شورای اسلامی در پنجمین همایش اندیشه و قلم ارتش در سخنانی ضمن گرامیداشت سالروز ولادت حضرت معصومه(س) و نیز 26 مرداد سالروز ورود آزادگان به میهن اسلامی گفت: وظیفه خود دانستم که به عنوان ادای احترام و سپاسگذاری از نیروهای مسلح ارتش و نیز سپاهی‌ها و بسیجی‌ها و همه آنهایی که در تأمین امنیت کشور نقش داشته و دارند، در این جلسه حاضر شوم و احترام و ارادت قلبی خود را ابراز کنم.

وی افزود: نفس برگزاری جشنواره‌ای دوسالانه تحت عنوان اندیشه و قلم در ارتش حکایت از توجه به تفکر و دانش در نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران می‌کند که باید نیز چنین هم باشد.

نماینده مردم تهران در مجلس در ادامه اظهار داشت: انقلابی که بنیانگذارش یک فقیه بزرگ و مرجع تقلید، فیلسوف درجه اول، مدرس اخلاق، عارف بزرگوار مانند امام راحل و رهبرش نیز رهبری بزگوار، فقیه، ادیب، سخنور، عالم به زمان مانند حضرت آیت‌الله خامنه‌ای باشد، نیروهای مسلح چنین نظامی هم باید اهل فکر، دانش و معرفت باشند.

حداد عادل با بیان اینکه مرتبه قلم نویسندگان به مثابه خون شهیدان است و بلکه می‌تواند برتر از آن نیز باشد، گفت: قلم نویسندگان می‌تواند به خون شهیدان جلوه دهد که از این رو است که می‌گویند مداد علما و جوهر قلم وقتی با خون شهیدان ترکیب شود نتایج پرباری به وجود می‌آورد.

وی اضافه کرد: ارتش، بسیج و سپاهی که مجموعه پرافتخار نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران را تشکیل می‌دهند، خصوصیت اول‌شان ایمان و بصیرت است.

رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی به ذکر حدیثی از حضرت امیر(ع) درباره قلم و شمشیر اشاره کرد و گفت: امیرالمومنین(ع) در نهج البلاغه فصلی درباره بدو اسلام و مجاهدان راه پیامبر(ص) دارند و در وصف آنها می‌گویند که اینها افرادی نبودند که کور کورانه شمشیر بزنند بلکه اینها بصیرت داشتند و بصرت‌شان را با شمشیرهای‌شان در هم آمیختند که به اصطلاح امروز تفنگ‌شان چشم داشته و هر کسی را نشانه نمی‌گرفته است.

حدادعادل با بیان اینکه ممکن است جامعه از این تعجب کند که همایشی تحت عنوان اندیشه و قلم در ارتش برگزار شده است، خاطرنشان کرد: علت آن این است که به طور سنتی و عادی مردم برای افراد و اشخاص در ذهن‌شان دسته بندی کرده‌اند و عده‌ای را اهل قلم و عده‌ای را اهل سلاح، رزم و جنگ می‌دانند و اینها تفکیک اذهان است. البته در اصطلاحات سنتی ما هم هست که می‌گویند مردم دو دسته‌اند و عده‌ای اهل سیف و عده‌ای اهل قلم.

وی  در ادامه افرادی را که در طول تاریخ دارای دو خصوصیت اهل قلم و اهل سیف بوده‌اند را نادر دانست و اظهار داشت: امام علی(ع) در طول تاریخ جزو انسان‌هایی است که هم صاحب سیف و هم صاحب قلم بوده است همه نظامیان که اهل قلمند باید توجه کنند که ایشان پیشوای نظامیان اهل قلم هستند.

نماینده مردم تهران در مجلس تصریح کرد: این نکته قابل توجه است که حضرت علی(ع) در میدان رزم همان توانایی را از خودش نشان می‌داده که در میدان قلم داشته است، ایشان در عرصه قلم و نویسندگی همان شجاعت را نشان می‌داده که در میدان رزم داشته است فصاحت و بلاغت او هم‌پای شجاعت و رزمندگی او بوده است.

حداد عادل در ادامه با بیان اینکه در میان نظامی‌ها و در همه جای دنیا نویسندگان خوب و موثری هم پیدا شده‌اند گفت: بنده در میان خارجی ها بد نیست که به یک خلبان فرانسوی به نام آنتوان سنت اگزوپری اشاره کنم که در 44 سالگی در حین پرواز و در سال 1944 میلادی کشته شده است اما امروز او را بیشتر به خاطر کتاب‌های رمان و آموزنده‌اش می‌شناسند؛ او یک خلبان و اهل قلم بوده که آثارش به همه زبان‌های زنده دنیا ترجمه شده است.

وی حضور نظامی‌ها در عرصه و میدان نبرد و جنگ را یک تجربه مهم برای نویسندگی و ارائه آثار فرهنگی دانست و ادامه داد: حضور در ایران و در جمهوری اسلامی ایران دستمایه و سرمایه بزرگی برای ارتشی‌هایی است که در عرصه قلم نیز فعالیت می‌کنند زیرا حضور در میدان جنگ و عرصه‌های نبرد می‌تواند تجربه موفقی برای آنها باشد و این با نویسندگی که می‌خواهد از طریق قوه تخیل حقیقیت را بیان کند، تفاوت دارد.

رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی با تأکید بر اینکه جنگ مهمترین واقعه است که برای یک ملت اتفاق می‌افتد، گفت: بنده معتقدم که این یک موضوع عجیبی است، جنگ یک واقعیت است که از اول تاریخ بوده و تا آخر هم خواهد بود.

حدادعادل اضافه کرد: اگر یک فرد نظامی چه در دوران خدمت و چه پس از خدمت تجربه جنگ را به قلم درآورد این یک سرمایه و یک موضوع بسیار مهم است. در جنگ واقعیت‌های روانشناسانه و جامعه شاسانه انسان‌ها آشار می‌شود که این برای نویسندگانی که می‌خواهند در این عرصه حضور داشته باشند فرصت مناسبی است تا آثار شگرفی خلق کنند.

وی ادامه داد: جنگ باعث می‌شود که به یک باره یک روستایی و یک کارگر از یکی از روستاهای خراسان بیاید و به مقام فرماندهی برسد که همچنان در دوران دفاع مقدس ما آن را مشاهده کردیم.

نماینده مردم تهران در مجلس در ادامه تأکید کرد: اگر نویسنده توانا باشد این موضوعات را شکار می‌کند و نمی‌گذارد که اینها در طول تاریخ گم و فراموش شوند.

حداد عادل در ادامه به ایثار و رشادت‌های آزادگان در طول دوران دفاع مقدس اشاره و تصریح کرد: بزرگواری‌هایی که آزادگان ما در ضمن اسارت از خودشان نشان دادند و کتاب‌های متعددی از ایثار آنها و خاطراتشان منتشر شده، آثار مطلوبی است که می‌تواند برای نسل های آینده به یادگار گذاشته شود.

وی در همین زمینه افزود: وقتی خاطرات آزادگان را خواندم در برابر بزرگواری‌های آنها احساس کوچکی کردم و به نویسنده آنها که آن را به یادگار گذاشت آفرین گفتم. این خصوصیتی است که ارتشی‌ها از آن برخوردارند و افراد دیگر آن را ندارند.

رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی با بیان اینکه در طول سال‌های پس از دفاع مقدس یک سرمایه بزرگ مکتوب در کشور ما به نام ادبیات دفاع مقدس به‌وجود آمد که خیلی ارزشمند است، گفت: امروز ما بیش از 10 هزار کتاب درباره دفاع مقدس داریم که این خیلی مهم است؛ این ثمره جلوه و میوه اهل قلم در نیروهای مسلح است.

حدادعادل در ادامه اظهار داشت: البته نیازی نیست که موضوعاتی که نظامیان درباره آن می‌نویسند در موضوع جنگ و دفاع مقدس باشد.

وی همچنین تأکید کرد: بنده یک توصیه و درخواست می‌کنم و آن این است که از همه کسانی که مدیریت و در یک کار حساسی عمر صرف می‌کنند لااقل در روزی که فرصت دارند تجربه مدیریتی خود را بنویسند زیرا این خیلی مهم است.

نماینده مردم تهران در مجلس افزود: اگر هر یک از وزرا پس از اینکه این مسئولیت را به دیگری تحویل می‌دهد اندیشه‌های مدیریتی خود را مکتوب کنند می‌بینیم که سرمایه‌ای برای دیگران پدید می‌آید، البته اگر همین طور استانداران ما نیز همین کار را بکنند خوب است.

حداد عادل اضافه کرد: اگر همه استانداران ما از اول انقلاب این کار را می‌کردند و تجربیات مدیریتی شان را مکتوب می‌کردند برای استاندار بعدی مفید بود و می‌توانست از تجربیات وی استفاده کند.

وی خطاب به ارتشی‌های اهل قلم گفت: شما دوستان ارتشی هم سعی کنید چکیده تجربه مدیریتی و واقعیت‌های مهمی که می‌تواند اطلاع آنها برای دیگران مفید باشد را مکتوب کنید؛ البته نیازی نیست که حتماً آثار شما مکتوب شده و به صورت کتاب درآید تا برای‌تان هزینه‌بر باشد، با فضای مجازی دسترسی‌ها آسان‌تر می‌شود و می‌توانید از طریق یک وبگاه و یا سایتی برای آثار قلمی نیروهای نظامی آنها را به رشته تحریر درآورید تا احتیاجی نباشد که هر کسی که مطلبی نوشت چاپ شود اما بهتر است مکتوب شود که بماند.

رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی تصریح کرد: برای پرورش اندیشه و قلم باید سعی کنیم محیط ارتش هرچه بیشتر به رشد فکر و قلم کمک کند.

حدادعادل با بیان اینکه در دوران پیش از انقلاب تعمد داشتند که کسی از نظامی‌ها حتی فکر هم نکند، گفت: امروز نیروهای نظامی ما باید فکورترین و بصیرترین نیروهای جامعه باشند زیرا اقتدار و استحکام نظام ما بر همین است.

وی کتاب و کتاب‌خوانی را در ارتش دارای جایگاه ویژه‌ای دانست و افزود: اگر می‌خواهیم توسعه کمی و کیفی علمی در میان ارتشی‌ها بهتر و بیشتر شود باید در دانشکده‌های افسری در دوره‌های آموزشی کتاب و کتاب‌خوانی را ترویج کنیم.

نماینده مردم تهران در مجلس تأکید کرد: پس از پیروزی انقلاب در جمهوری اسلامی روحانیت با دوقشر دانشگاهی و نظامی ارتباط بیشتری پیدا کرد که بنده فکر می‌کنم در ارتباط روحانی و ارتشی موفق‌تر از پیوند روحانی با دانشگاه بوده‌ایم. البته در مورد اول نیز موفقیت‌هایی داشته‌ایم.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس