کد خبر 452656
تاریخ انتشار: ۲۲ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۹:۳۵

وزیر امور خارجه آمریکا پیش از سفر به کوبا طی مصاحبه‌ای با اعلام اینکه در این کشور به نفع دموکراسی سخنرانی می‌کند، گفت مسائل موجود میان آمریکا و کوبا یک شبه تغییر نخواهند کرد.

 به گزارش مشرق، «جان کری» وزیر امور خارجه آمریکا روز گذشته طی مصاحبه‌ای با پایگاه خبری «اونیبیسیون» اعلام کرد که دولت آمریکا در کوبا و در چارچوب روند عادی‌سازی روابط میان دو کشور بار دیگر صدای خود را به نفع دموکراسی بالا خواهد برد.

«کری» در این مصاحبه که پیش از سفر وی به کوبا انجام شده است، اظهار داشت که ما در این کشور نیز به نفع دموکراسی سخن خواهیم گفت و از آزادی مردم کوبا برای انتخاب مسیر آینده خود دفاع خواهیم کرد.

مسائل موجود میان آمریکا و کوبا یک شبه تغییر نخواهند کرد

وی در ادامه تصریح کرد که مسائل موجود میان آمریکا و کوبا یک شبه تغییر نخواهند کرد و برای برقراری مجدد روابط دیپلماتیک میان دو کشور، کوبا باید کیفیت زندگی مردم و سیاست‌های داخلی خود را بهبود ببخشد.

وزیر امور خارجه آمریکا اظهار داشت که با برقراری مجدد روابط دیپلماتیک میان آمریکا و کوبا تحولات وسیعی اتفاق خواهد افتاد، مردم کوبا و آمریکا به کشورهای یکدیگر سفر خواهند کرد، مبادلات بیشتری میان دو کشور انجام خواهد شد و خانواده‌های بیشتری دوباره یکدیگر را ملاقات خواهند کرد.

وی در ادامه ابراز امیدواری کرد که دولت کوبا برای وقوع کامل تمامی این تغییرات تصمیمات لازم را اتخاذ کند.

«کری» روز جمعه 14 آگوست (23 مرداد) جهت انجام اقدامات لازم برای بازگشایی رسمی سفارت کشور خود در کوبا به «هاوانا» پایتخت این کشور آمریکای لاتینی سفر خواهد کرد؛ این سفر با مراسم برافراشتن پرچم آمریکا بر فراز سفارت این کشور در «هاوانا» همراه خواهد بود.

چندی پیش منتقدان سیاست‌های جدید آمریکا در قبال کوبا عنوان کرده بودند که گروه‌های مخالف در حاشیه مراسم‌های نمادین بازگشایی سفارت آمریکا در کوبا قرار خواهند داشت؛ وزیر امور خارجه آمریکا ضمن تکذیب این اظهارات، عنوان کرد که من با مخالفان جلسه‌ای برگزار خواهم کرد و آن‌ها اندکی بعد از انجام مراسم‌های نمادین در همان روز به سفارت آمریکا دعوت می‌شوند اما مراسم برافراشتن پرچم فضای محدودی است و اصولا باید به دست دولتمردان انجام شود.

وی افزود: بعد از مراسم در طول روز با گروه عظیمی از مردم کوبا دیدار خواهم کرد، در شهر قدم خواهم زد و از اینکه بتوانم با مردم کوبا تبادل نظر کنم بسیار خوشحال خواهم شد.

«کری» در پاسخ با این سوال که آیا تحریم‌های کنگره آمریکا علیه کوبا لغو خواهند شد، پاسخ داد که برای این سوال جواب فوری ندارم و همه‌چیز بستگی به ارتباطات دیپلماتیک و همکاری‌های دوجانبه در راستای منافع مشترک دارد.

این دیپلمات آمریکایی بار دیگر به حمایت از سیاست جدید دولت آمریکا در قبال کوبا پرداخت و عنوان کرد که عمیقاً احساس می‌کنیم که در وهله اول در شرایط بهتری برای کمک به مردم کوبا قرار داریم و قادریم ارزش‌های جهانی خود از قبیل حقوق بشر و دموکراسی را به این کشور ارائه دهیم.

وی ادامه داد که در وهله دوم نیز برای ما بهتر است که با دولت کوبا همکاری کنیم و برای مدیریت بسیاری از مسائل منطقه به آنان یاری برسانیم.

سفارت آمریکا در کوبا از 20 جولای (30 تیر) بازگشایی شده اما مراسم‌های رسمی آن به زمان حضور وزیر امور خارجه آمریکا در کوبا موکول گردیده است.

سفارت کوبا در آمریکا نیز در 20 جولای با حضور وزیر امور خارجه این کشور آمریکای لاتین در آمریکا بازگشایی شد و پرچم کوبا بر فراز ساختمان وزارت امور خارجه آمریکا به اهتزاز درآمد و در کنار پرچم 150 کشور دیگر که آمریکا با آنان روابط دیپلماتیک دارد قرار گرفت.

دو کشور با میانجی‌گری واتیکان 18 ماه مذاکرات محرمانه داشتند اما 26 آذر (17 دسامبر) در بیانیه‌ای مشترک اعلام کردند روابط دیپلماتیک خود را از سر می‌گیرند و زندانیان یکدیگر را آزاد خواهند کرد.

پس از آن، اوباما ماه آوریل با «رائول کاسترو»، رئیس‌جمهور کوبا به طور رسمی مذاکره کرد که این نخستین دیدار رهبران دو کشور از سال 1956 بود.

دو طرف از زمان اعلام تاریخ از سرگیری روابط کامل دیپلماتیک دو کشور در 17 دسامبر ( 26 آذر 93) تاکنون چند بار مذاکره کرده‌اند.

واشنگتن از سال 1961 روابط دیپلماتیک خود را با کوبا قطع و این کشور را تحریم کرد؛ اگرچه برخی از این تحریم‌ها در ماه‌های اخیر لغو شده است اما بیشتر تحریم‌های امریکا همچنان به قوت خود باقی است اما اوباما دسامبر گذشته اعلام کرد گفت‌وگوها برای عادی‌سازی روابط دیپلماتیک با کوبا را از سر می‌گیرد.

یک ماه بعد آمریکا کوبا را از فهرست کشورهای حامی تروریسم خارج کرد، همچنین، در پی این چرخش در سیاست خارجی آمریکا، اوباما دستور اجازه‌ی سفرهای بیشتر از این کشور به کوبا، افزایش میزان حواله پول نقد از آمریکا به کوبا و کاهش محدودیت‌های برخی از بخش‌های بازرگانی با کوبا را صادر کرد.

آمریکا خواستار دستگیری «ال ‌چاپو» است

«کری» در طول مصاحبه خود به موضوع فرار «خوآکین گوسمان لوئرا» معروف به «ال‌چاپو» از زندان پرداخت و از تمایل شدید آمریکا برای دستگیری این قاچاقچی مکزیکی مواد مخدر که لقب بزرگترین قاچاقچی جهان را یدک می‌کشد، خبر داد.

وی در این رابطه افزود که آمریکا در این زمینه با مکزیک همکاری‌های لازم را انجام خواهد داد اما آنچه که اهمیت دارد این است که مدیریت این مسئله در دست مکزیک قرار دارد نه آمریکا.

«گوسمان» سال 2001 پس از تحمل 8 سال زندان به جرم قاچاق مواد مخدر و پولشویی با مخفی شدن در یک محموله لباس کثیف از زندان گریخت ولی اسفند ماه سال گذشته بار دیگر دستگیر شد؛ علی‌رغم تدابیر شدید امنیتی وی چندی بعد در 12 جولای (21 تیرماه) برای بار سوم از زندان «آلتی پلانو» در مکزیک گریخت.

«خوان پابلو بادیلو» وکیل مدافع «ال‌چاپو» در این رابطه گفت که وی از ترس استرداد به آمریکا و محاکمه در این کشور از زندان فرار کرد.

وزیر امور خارجه آمریکا در همین راستا عنوان کرد که درخواست استرداد این قاچاقچی مکزیکی همچنان به قوت خود باقی است.

ما خواستار عادی‌سازی روابط با ونزوئلا هستیم

یکی دیگر از مسائلی که در این مصاحبه به آن پرداخته شد، موضوع روابط دیپلماتیک پیچیده میان آمریکا و ونزوئلا بود.

«کری» در این‌باره ضمن تأکید بر اینکه دولت آمریکا خواستار دست‌یابی به یک رابطه دیپلماتیک عادی با ونزوئلا است، تصریح کرد که ما از «نیکلاس مادورو» رئیس‌جمهور ونزوئلا می‌خواهیم که استفاده از آمریکا به عنوان بهانه‌ای سیاسی برای توجیه خطاهای خود را کنار بگذارد.

وی در ادامه به تلاش های وزارت امور خارجه آمریکا برای مذاکره با ونزوئلا اشاره کرد و اظهار داشت که طی سال جاری «مادورو» جلسات متعددی با «توماس شانون» نماینده وزارت امور خارجه آمریکا داشته است و ما امیدواریم که هر دو کشور بتوانند از اتفاقاتی که در سال‌های اخیر در روابط میان دو کشور رخ داد، فاصله بگیرند.

وزیر امور خارجه آمریکا در انتها افزود که ما آرزو می‌کنیم که ونزوئلایی‌ها بتوانند به آن‌چه که می‌خواهند دست پیدا کنند، به رویاهایشان جامه عمل بپوشانند و بتوانند درهای کشور خود را رو به دنیا باز کنند.

روابط میان آمریکا و ونزوئلا پس از آنکه «باراک اوباما» رئیس‌جمهور آمریکا طی یک حکم اجرایی دولت ونزوئلا را تهدیدی غیرعادی و فوق‌العاده برای امنیت ملی و سیاست خارجی کشور خود خطاب و 7 مقام دولتی ونزوئلا را نیز تحریم کرد، بیش از پیش متشنج شد؛ اقدامی که انتقادات مقامات بلند پایه ونزوئلا و رهبران بیش از 40 کشور جهان را برانگیخت.

«اوباما» چندی بعد این حکم را مردود خواند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس