به گزارش مشرق، سعيد تقوايي افزود: متاسفانه مواد اوليه اي که براي ساخت اين لاستيک ها استفاده مي شود بسيار بي کيفيت است که اين موجب عرضه اين محصول با قيمت بسيار پايين مي شود.
وي با بيان اينکه لاستيک هاي چيني موجود در بازار با قيمت بسيار ارزان در اختيار مصرف کنندگان قرار مي گيرد ، به واحد مرکزي خبر گفت که افزايش 20 درصدي مصرف بنزين از ديگر مشکلات استفاده از لاستيک هاي چيني در خودروها است.
دبير انجمن صنعت تاير کشور هم گفت: آمارها نشان مي دهد که در10 سال گذشته ، واردات لاستيک به کشور 2 برابر شده است که 50 درصد آن را لاستيک هاي چيني تشکيل مي دهند.اين ميزان واردات از 18 درصد به 35 درصد رسيده که 50 درصد آن مربوط به تايرهاي بي کيفيت چيني است.
محمد توانا با بيان اينکه واردات لاستيک هاي چيني به کشور نيز موجب کاهش توليدات داخلي مي شود ، افزود: هم اکنون 14 هزار نفر به طور مستقيم و 70 هزار نفر به صورت غير مستقيم در صنعت تاير کشور مشغول به فعاليت هستند که ورود اين لاستيک ها مي تواند کاهش شديد اشتغال را به همراه داشته باشد.
10 کارخانه توليد لاستيک در کشور ، سالانه 14 ميليون حلقه لاستيک توليد مي کنند که 2 کارخانه آن در استان البرز واقع است.
وي افزود: هم اکنون صنايع لاستيک کشور نيازمند تغيير در فناوري در تمامي ابعاد توليدات کارخانه اي است به طوري که فناوري توليد لاستيک از باياس ( فعلي ) به استيل تغيير کند تا بتوان سالانه از خروج ميليون ها ارز از کشور جلوگيري کرد.
آمارها نشان مي دهد که هم اکنون در خاورميانه 22 کارخانه توليد لاستيک وجود دارد که در مجموع 10 کارخانه آن در ايران وجود دارد.
سهم تايرهاي ايراني در بازارهاي داخلي 68 درصد است که 32 درصد آن از طريق واردات تامين مي شود.