کد خبر 450545
تاریخ انتشار: ۱۷ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۳:۰۳

با توجه به این که تحریمهای اعمال شده علیه روسیه، محدودیتهای مالی زیادی را برای دولت مسکو موجب شده و این موضوع برنامه مدرنیزه سازی ارتش مسکو را با مشکل مواجه کرده، این احتمال قوی وجود دارد که روسیه با توجه به هزینه بالای انسانی تسلیح مجدد ارتش، رو به سیستمهای بدون سرنشین و رباتیک بیاورد.

به گزارش مشرق، چند مورد حادثه ناگواری که اخیرا برای ارتش روسیه پیش آمد شامل انفجار موشکی حین پرواز در جریان مانور روز نیروی دریایی روسیه و سقوط یک هلی کوپتر طی چند روز پیش در منطقه ریازان که باعث کشته شدن یک خلبان شد نشان دهنده مشکل داشتن برخی تکنولوژی های نظامی روسیه بودند.

اما دو دورنما در پیش روی برنامه مدرنیزه سازی ارتش روسیه وجود دارد. نخست این که مسکو به دلیل محدودیتهای مالی در اثر تحریمها این برنامه را به حال تعلیق در آورد و دوم این که روسیه با توجه به هزینه انسانی بالای تسلیح مجدد ارتش، تمرکز خود را صرف سیستمهای رباتیک و بدون سرنشین کند. با توجه به توانایی روس‌ها در پیشبرد تلاشهای تلافی جویانه به ویژه با اتفاقی که در مورد شبه جزیره کریمه رخ داد، دومین احتمال قدرتمندتر است.

البته این مساله تبعاتی دردسرساز برای جنگ هایبریدی روسیه و توسعه هوش مصنوعی تسلیحاتی در آینده خواهد داشت.

ایده تمرکز روسیه بر سیستمهای بدون سرنشین چیز جدیدی نیست. در سالهای اخیر توسعه چشمگیری در سیستمهای تسلیحاتی روباتی به وجود آمده و روسیه نیز در راستای مدرن کردن ارتش خود مساله روباتها را به طور جدی پیگیری کرده است. برنامه روسیه برای ساخته تسلیحات بدون سرنشین ریشه در تلاش این کشور در عبور کردن از الگوی نظامی شوروی که معتقد بود کمیت خودش یک کیفیت است دارد. برنامه ریزات نظامی روسیه اخیرا جلب سیستمهای روباتیک شده اند و رسانه های دولت این کشور اخیرا مدعی شدند که تانک آرماتا می تواند نخستین تانک کاملا بدون سرنشین جهان باشد.

برنامه رباتیک جدید ارتش روسیه به هدف اجتناب از تلفات شرم آور نیروی انسانی است که این کشور پیش از این در چچن و تا حدی در گرجستان تجربه کرد.

استفاده فراوان پوتین از پهپادها در درگیری های اوکراین پیش زمینه قدرتمندی به این ایده می دهد. البته توسعه برنامه رباتیک روسیه بدون کاستی نیز نبوده است. در حال حاضر رباتهای زمینی روسیه چندان موثر نیستند. مقامهای دفاعی بلندپایه روسیه گفته اند که پهپادهای جنگی این کشور تا سال 2020 به خدمت گرفته خواهند شد. برنامه ریزان نظامی پوتین به منظور تقویت هر چه بیشتر نفوذ روسیه در طول مرزها احتمالا تاکتیکهای استفاده از وسایل بدون سرنشین را غنی تر خواهند کرد تا قابلیت آنها برای درگیری های آینده را افزایش دهند.
منبع: ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس