کد خبر 449561
تاریخ انتشار: ۱۴ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۵:۴۱

در حاشیه امضای تفاهم نامه دو ساله ستاد مبارزه با مواد مخدر با دانشگاه آزاد اسلامی، قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر، آمار دانشجویان معتاد به شیشه و ترامادول را به تفکیک دانشگاه‌های علوم پزشکی و وزارت علوم اعلام کرد.

 به گزارش مشرق، علیرضا جزینی قائم مقام دبیرکل ستاد در مراسم امضای این تفاهم‌نامه که در ساختمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی برگزار شد؛ اعتیاد را یکی از آسیب‌های مهم در حوزه اجتماعی خواند و گفت: از زمان ورود ناتو به افغانستان میزان تولید تریاک به بیش از 7500 تن رسیده است و 300 هزار هکتار از زمین‌های آن کشور زیر کشت خشخاش رفته است که مشکلات زیادی را برای دولت افغانستان ایجاد کرده است.

وی افزود: 30 درصد مواد مخدر تولید شده در افغانستان، از طریق ایران ترانزیت می‌شود که خطر جدی برای کشور تلقی می‌شود. درست است که بخشی از این مواد در در داخل کشور به مصرف می‌رسد اما کشورمان سالانه حجم زیادی از مواد مخدر را کشف می‌کند. به گونه‌ای که طی چهار ماهه نخست سال‌جاری 213 تن مواد مخدر کشف شده است.

قائم مقام دبیرکل ستاد در ادامه مواد مخدر صنعتی را خطر بسیار جدی برای جامعه برشمرد و بیان کرد: نماد این مواد، شیشه و روان‌گردان‌ها است و سال گذشته 88 میلیون قرص روان‌گردان در سطح کشور کشف شد که امسال نیز تلاش‌ها در جهت کشف این مواد ادامه خواهد داشت.

جزینی افزود: ترامادول یکی از قرصهایی است که برای بیدار ماندن و رفع خستگی مصرف زیادی بین دانشجویان دارد، در حالیکه مصرف بیش از اندازه آن موجب تشنج می‌شود و متاسفانه دانشجویان این آگاهی را ندارند که ترامادول مقدمه‌ای برای اعتیاد است.

وی بیان داشت: براساس آخرین آمار انجام‌شده، 2.6 درصد (دو و شش دهم) دانشجویان وزارت علوم و 1.6 درصد (یک و شش دهم) دانشجویان وزارت بهداشت موادمخدر مصرف می‌کنند که در مجموع 1.1 درصد (یک و یک دهم) دانشجویان هر دو دانشگاه مصرف‌کننده شیشه هستند. همچنین 67 درصد این دانشجویان معتاد، اعلام کرده‌اند مصرف مواد مخدر را پیش از ورود به دانشگاه و در دوره متوسطه تجربه کرده‌اند.

این مقام مسئول در ستاد تصریح کرد: ما معتقدیم مراکز آموزشی در حوزه پیشگیری از اعتیاد نقش اساسی دارند و می‌بایست فعالیت‌های پیشگیرانه را برای دانشجویان و دانش‌آموزان ارائه دهند که در این رابطه طی مکاتبه‌ای با وزارت علوم تقاضای خود را مبنی بر ایجاد رشته پیشگیری از اعتیاد مطرح کردیم که تصویب شد. همچنین تلاش کردیم تا در کتب درسی دانش‌آموزان مبحثی به این زمینه اختصاص داده شود.

جزینی در ادامه، بهره‌گیری از ظرفیت‌های موجود علمی، تحقیقاتی و تشکل‌های دانشجویی، تولید و چاپ منابع علمی و آموزشی برای کلیه گروه‌های هدف تحت پوشش با تهیه و تولید بسته‌های آموزشی مختص دانشجویان، ‌خانواده‌ها، کارکنان و اعضای هیات علمی، همکاری و تبادل اطلاعات در طراحی برنامه‌های آموزشی مناسب به‌منظور ارتقا سطح آگاهی دانشجویان، انجام پروژه‌های پژوهشی و آموزشی در عرصه‌های مرتبط با مبارزه با مواد مخدر، اختصاص دو واحد درسی مرتبط با پیشگیری از اعتیاد در دانشگاه، هدایت و حمایت از پایان‌نامه‌های تحصیلی بویژه در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری‏ را از جمله موضوعات مهم در تفاهم‌نامه برشمرد که انتظار می‌رود نسبت به تحقق آن اقدام شود.

وی، آگاهسازی در حوزه پیشگیری از اعتیاد را مهم توصیف کرد و گفت:  والدین باید در دوران نوجوانی یعنی سنین راهنمایی و در دبیرستان توجه کافی را به فرزندان داشته باشند تا در دوره دانشگاه نگران مصرف مواد مخدر توسط فرزندان خود نباشند، همچنین مسوولان مراکز آموزشی نیز نقش موثری در این امر دارند، که می‌توانند آگاه شوند و آگاهی بدهند، مهارت‌های زندگی را به دانش‌آموزان و دانشجویان ارائه دهند، اینها اقدامات بزرگی در جهت پیشگیری از اعتیاد است و ما معتقدیم هر اقدامی که بتواند در پیشگیری از اعتیاد در جامعه تاثیرگذار باشد، باید دنبال کرد.

همچنین سید طه هاشمی معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی در این مراسم، مواد مخدر را خطری جدی خواند که کیان اجتماعی جامعه را تهدید می‌کند گفت: دانشگاه یک برشی از جامعه است ﻭ ﺟﺪﺍﯼ ﺍﺯ ﺟﺎﻣﻌﻪ ﻧﻤﯽ ﺗﻮﺍﻧﯿﻢ ﺁﻥ ﺭﺍ ﺗﻌﺮﯾﻒ کنیم. اما همه افرادی که در دانشگاه حضور دارند فرهیخته هستند به همین دلیل آمار اعتیاد در دانشگاه در مقایسه با جامعه کم‌تر است.

به گفته وی؛ طبق تصمیم هیات رییسه دانشگاه آزاد اسلامی در جهت همکاری با ستاد مبارزه با مواد مخدر و مشارکت در امر مبارزه با این منکر بزرگ اجتماعی مقرر شد معاونت های فرهنگی، آموزشی، دانشجویی، ورزشی و سازمان سما دانشگاه آزاد اسلامی برنامه مشترکی برای تقویت امر مبارزه با مواد مخدر از طریق اجرای پایان نامه تحصیلی، برنامه‌های فرهنگی، ورزشی و آموزشی در سطح واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی اجرا کنند.

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: مبارزه با مواد مخدر را باید از درون خانواده‌ها شروع کرد. بیشترین آموزش‌ها نیز باید از طریق والدین صورت بگیرد. همچین باید یک نهضت فراگیر در جامعه آغاز شود و کلیه دستگاه‌های فرهنگی و آموزشی در این مبارزه مشارکت کنند.

هاشمی افزود: هر چقد جامعه به لحاظ فکری و دانش توسعه یابد، کمتر در آن گرایش به اعتیاد وجود دارد، در عین حال باید به افرادی که در دانشگاه مبتلا به اعتیاد هستند، کمک کنیم تا به بهبودی برسند. دانشگاه‌ها ظرفیت‌های خوبی را برای فعالیت‌های پیشگیرانه دارند، در مناسبت‌های فرهنگی و آموزشی که برگزار می‌شود، می‌توان از کارشناسان و نمایشگاه‌های پیشگیری به منظور افزایش آگاهی دانشجویان استفاده کرد.

گفتنی است این تفاهم نامه در پایان به امضای طرفین رسید و در آن مقرر شد کارگروه مشترکی مرکب از نمایندگان تام‌الاختیار دبیرخانه ستاد و دانشگاه تشکیل شده تا بر روند اجرای تفاهمات نظارت ‏کنند.‏

منبع: ستاد مبارزه با مواد مخدر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس