حمید فرخ‌نژاد بازیگر سینما گفت: در کشور ما همه چیز خودمانی و دورهمی انجام می شود و هنوز نمی‌دانیم سینما برای صنعت چه می‌تواند انجام دهد و در عین حال صنعت می‌تواند چه پشتوانه‌ای برای سینما باشد.

به گزارش مشرق، در نشست بررسی «اقتصاد خلاق و چگونگی ارتباط صنعت و سینما»، غلامرضا خلیل ارجمندی، مشاور اقتصادی وزیر ارشاد و رییس صندوق اعتباری هنر به همراه حمید فرخ‌نژاد و سعید محصصی حضور داشتند.

مشاور اقتصادی وزیر ارشاد: ما هستیم که باید به اقتصاد، راه را نشان بدهیم

در ابتدای این نشست، غلامرضا خلیل ارجمندی مشاور اقتصادی وزیر ارشاد با بیان اینکه به واسطه دو دغدغه در این برنامه حاضر شده است، گفت: یکی از آن‌ها به واسطه مسئولیت اقتصاد خلاق فرهنگی و هنری است که دارم و دیگری اینکه وظیفه خودم می‌دانستم که اینجا حاضر شوم و گزارشی از کارهای دولت ارائه بدهم.

وی ادامه داد: کشورهای پیشرفته سال‌های زیادی است که صنایع سخت خودشان را دست کشورهای جهان سوم می‌دهند و خودشان در حوزه صنایع نرم کار می‌کنند و راه رسیدن به اقتصاد خلاق را یاد گرفته‌اند.

رییس صندوق اعتباری هنر با بیان اینکه آلمان را به عنوان یک کشور پیشرفته می‌شناسیم، ادامه داد: برخلاف تصور عموم که این کشور را در زمینه صنعت پیشرفته می‌دانند؛ اما آلمان توانسته با صنعت اشتغال‌زایی کند و همه این‌ها ناشی از فعالیت ذهن و فکر صاحبان صنعت است.

وی افزود: یکی دیگر از نکته‌های مورد نظر در اقتصاد خلاق، استفاده از ابزارهای زیست محیطی است و همچنین در این حوزه با هزینه‌های کم شغل ایجاد کرد و برگشت سرمایه خوبی داشت. این در حالی است که کشورهای دنیا روی این موضوع خیلی کار کردند و معمولا سهم به‌سزایی از فعالیت‌های کشورها در جهت همین اقتصاد خلاق است.

خلیل ارجمندی با بیان اینکه برخی کشورها اِلمان‌های اقتصاد خلاق خود را مشخص کرده‌اند، یادآور شد: برای مثال در کشور آلمان گردشگری را از این دایره خارج کرده‌اند و برنامه‌ریزی‌ها بر روی دیگر بخش‌ها مانند سینما، تئاتر، موسیقی و... است.

وی با تاکید بر این نکته که کمتر کسی باور می‌کند که می‌توان از نقاشی پول درآورد، یادآور شد: در همین سال گذشته ما دو حراج را در کشور برگزار کردیم که مبالغ زیادی هم در آن ها جریان داشت و حتی یک نقاشی به مبلغی بیش از دو میلیارد تومان فروخته شد.

مشاور اقتصادی وزیر ارشاد خاطر نشان کرد: اقتصاد با بازار فرق می‌کند، اما برخی هستند که تنها به میزان فروش فکر می‌کنند و این نکته را در نظر نمی‌گیرند که تنها یکی از پارامترهای اقتصاد، نرخ است.

وی با تاکید بر اینکه اقتصاد پویا است، گفت: اقتصاد ساکن نمی‌ماند و در این راه هم مسیر خودش را پیدا می‌کند، این ما هستیم که باید به آن، راه را نشان بدهیم و در جهتی که می‌خواهیم راهنمایی‌اش کنیم. برای این کار باید کسانی که خودشان بازیگران هنر هستند، جذابیت‌ها را نشان دهند تا صاحبان سرمایه به این بازار کشیده شوند.

همه پول‌مان را خرج یک بازیگر معروف می‌کنیم و از بقیه کارها باز می‌مانیم

رئیس صندوق اعتباری هنر تاکید کرد: بازیگران هنر باید این موضوع را جا بیندازند که یک اثر و کار هنری است که می‌تواند وجه تمایز و تفاوت را به وجود بیاورد. البته در این میان گاهی اتفاق می‌افتد که از یک بازیگر خوب و شناخته شده برای فیلم استفاده می‌کنیم، اما چون بیشتر سرمایه را برای استفاده از این بازیگر خرج کرده‌ایم، کمتر پولی برای مابقی کارها می‌ماند و در این شرایط فیلم هم جایگاه اقتصادی خودش را از دست می‌دهد.

خلیل ارجمندی با بیان اینکه ما در کشور برای کاری که انجام می دهیم برنامه‌ریزی نداریم، اظهار کرد: تا زمانی که برای ما اقتصاد به ریال و عدد محدود باشد انتظار بیشتری از سینمای ایران نمی‌توان داشت. دنیا اقتصاد فرهنگ و هنر را به اثری که آن‌ها بر روی فرهنگ اجتماعی، سیاسی و اقتصادی دارند، می‌شناسد و نه اینکه از نظر مالی چه جایگاهی دارند.

وی افزود: اگر بخواهیم کاری را در حوزه اقتصاد خلاق پیش ببریم؛ به ابزار، نهاد و نیروی انسانی نیاز داریم.

فرخ‌نژاد: تهیه‌کننده‌ها با ارتباط از بانک‌‌ها و بنگاه‌ها پول می‌گیرند

در ادامه این نشست حمید فرخ نژاد که فعالیت‌هایی را در زمینه اقتصاد خلاق آغاز کرده است، بیان کرد: واقعیتی که وجود دارد این است که در کشور ما همه چیز خودمانی و دورهمی انجام می شود و هنوز نمی‌دانیم سینما برای صنعت چه می‌تواند انجام دهد و در عین حال صنعت می‌تواند چه پشتوانه‌ای برای سینما باشد. کسی هم نیست که این دو را به یکدیگر نزدیک کند. در حقیقت ما یک بنگاه اقتصادی نداریم که بتواند یک تعریف جامع و با مرکزیت از این کار را ارائه دهد.

وی ادامه داد: متاسفانه ارتباط‌ها در کشور غلط، محلی و غیر اصولی است و معمولا تهیه‌کننده‌ها با استفاده از ارتباط‌هایی که دارند از بنگاه‌ها و بانک‌ها پول تهیه می‌کنند.

این بازیگر شاخص سینمای ایران با ابراز تاسف از اینکه صاحبان صنایع و سرمایه با قدرت رسانه غریبه هستند و تلویزیون را به سینما و تئاتر ترجیح می‌دهند، یادآور شد: باید این فرهنگ در کشور به وجود بیاید که چرا امریکا که یکی از قطب‌های صنعتی دنیا است بخش زیادی از این اعتبار را از همین سینما به دست آورده است. آن‌ها در فیلم‌هایشان این قدرت را به تصویر می‌کشند؛ برای مثال هرکسی به زمین حمله می‌کند یکی از امریکا برای نجات می‌رود و همچنین در همه فیلم‌ها با استفاده از سکانس پرچم که در همه فیلم‌ها آن را دارند، ملیت خودشان را بالا می‌برند. همین کارها قدرتی را از امریکا در میان مردم خودش و میان مردم دنیا می‌سازد.

فرخ‌نژاد در ادامه سخنانش با انتقاد از مدیران صنعتی برای حضور نداشتن در این نشست بیان کرد: باید افرادی از وزارت صنایع در این‌جا حضور می‌داشتند و جای آن‌ها خالی است که ببینند و بفهمند که کشورهای دیگر چطور و از چه راه‌هایی پول در می‌آورند. با اینکه ما در کشور چیزهای زیادی داریم، اما قدرتمان در ارائه آن‌ها خوب نیست و از کسانی که در این کار تجربه دارند هم بهره نمی‌گیریم.

این بازیگر شاخص سینمای ایران در پایان تاکید کرد: صاحبان سرمایه باید قدرت رسانه را درک کنند و بدانند که استفاده از سینما می‌تواند آ‌ن‌ها را ارتقا بدهد.


منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس