نیروهای ویژه بسیاری در دنیا وجود دارند که با وجود نداشتن شهرت جهانی و پوشش آنچنانی رسانه ای و تبلیغاتی از جمله یگان های بسیار توانا در اجرای عملیات های ویژه به حساب می آیند.

به گزارش گروه دفاع و امنیت مشرق، امروزه اکثر کشورهای جهان دارای نیروهای ویژه در ساختار نیروهای مسلح خود هستند که عملیات هایی مثل رهایی گروگان، شناسایی در پشت خطوط دشمن، محافظت از شخصیت ها و عملیات های جستجو و نجات را به انجام می رساند. امروزه در جهان یگان هایی مثل SAS انگلستان، گروه آلفای روسیه، دلتا فورس در آمریکا یا کلاه سبزها و صابرین ایرانی از جمله یگان هایی با شهرت خاص به حساب می آیند. در این میان نیروهای ویژه دیگری هم وجود دارند که با وجود نداشتن شهرت جهانی از جمله یگان های بسیار توانا در اجرای عملیات های ویژه به حساب می آیند. در ادامه با 5 یگان ویژه ناشناخته آشنا خواهیم شد.

JW GROM

قدمت نیروهای ویژه امروزی در ارتش لهستان به زمان جنگ جهانی دوم برمی گردد. در جریان اشغال این کشور توسط آلمان نازی گروهی از نیروهای لهستان یگانی را برای انجام عملیات های ویژه در لهستان اشغالی تشکیل دادند که با عنوان Cichociemni را تشکیل دادند. با پایان جنگ دوم جهانی و ورود ارتش سرخ به لهستان اعضای این یگان عمدتا از این کشور خارج شده و یا در این کشور بدون اشاره ای به خدمات خود در زمان جنگ به زندگی پرداختند.

در سال 1990 و با بالا گرفتن مشکلات در پیمان ورشو، لهستانی ها به دنبال یک یگان ویژه با توان عملیات در عمق خاک دشمن رفتند. یگان جدید که JW GROM نام گرفت به سرعت سازمان یافته و تا به امروز در عملیات های زیادی شرکت داشته است.

از گربه های سیاه وزرات کشور هند تا مردان قورباغه ای ارتش اندونزی+عکس (آماده نیست!!!)

استعداد انسانی این یگان در حدود 500 نفر است و عملیات های مختلف ویژه مثل رهایی گروگان، عملیات در عمق خاک دشمن و یا حفاظت از اشخاص مهم را انجام می دهد. این یگان ارتش لهستان تا به امروز در عملیاتهایی به منظور دستگیری جنایت کاران جنگی صرب، عملیات در عراق و افغانستان، حفاظت از شهروندان این کشور و مسابقات فوتبال یورو 2012 و عملیات در کشور هاییتی از جمله عملیات های انجام شده توسط این یگان است. عمده سلاح های مورد استفاده توسط این یگان ساخت اروپای غربی و آمریکا است.

JW GROM امروزه به صورت منظم با یگان های عملیات ویژه از کشورهایی مثل آمریکا، انگلستان، آلمان و فرانسه در حال تمرین است و در سازمان ناتو به عنوان یکی از بهترین یگان های عملیات ویژه شناخته می شود. شعار این یگان: "افتخار و قدرت برای سرزمین پدری است. "

SASR

هنگ خدمات ویژه هوایی یگان عملیات ویژه ارتش استرالیا است که به صورت کامل بر اساس یگان SAS انگلستان شبیه سازی شده است. این یگان از سال 1957 میلادی تا به امروز فعال است و جنگ ویتنام، جنگ عراق، درگیری در تیمور شرقی و درگیری با داعش از جمله نبردهایی بوده است که این یگان در آن شرکت کرده است.

پرش با چتر از ارتفاع بالا، عملیات ضد تروریستی، حفاظت از اشخاص مهم، رهایی گروگان و مقابله با تهدیدات هسته ای، بیولوژیک و شیمیایی از جمله تخصص های این گروه استرالیایی است.
 
استعداد این یگان استرالیایی به مانند SAS استرالیا یک هنگ است و نکته جالب تر این که حتی آرم این یگان، نحوه تمرین ها و گزینش و حتی شعار این یگان نیز از یگان ویژه ارتش انگلستان یعنی SAS کپی شده است.

از گربه های سیاه وزرات کشور هند تا مردان قورباغه ای ارتش اندونزی+عکس (آماده نیست!!!)

این یگان عمده تمرینات مشترک خود را با واحدهای عملیات ویژه انگلستان و آمریکا انجام داده و در حوزه تسلیحات هم به طور کامل از سلاح های غربی بهره می برد. سلاح های مختلفی مثل گلوک اتریشی، ام 4 آمریکایی، اچ کا 417 آلمانی و همچنین خودروهای تاکتیکی لندرور انگلیسی از جمله تجهیزات این گروه ویژه است.

گارد امنیت ملی هند

نیروهای مسلح هندوستان در شاخه های زمینی، دریایی و هوایی دارای نیروهای ویژه است، اما یکی از معروفترین یگان های عملیات ویژه کشور هند گارد امنیت ملی هند متعلق به وزارت کشور هندوستان ملقب به "گربه های سیاه" است.

این یگان در سال 1984 میلادی و پس از ترور ایندیرا گاندی نخست وزیر هندوستان تشکیل شد. این یگان از آن زمان تا به امروز عملیات های مختلف ضد تروریستی و رهایی گروگان را در سرتاسر شبه قاره هند به انجام رسانده است که می توان به نوعی معروف ترین آن را مقابله با حملات تروریستی در شهر بمبئی در سال 2008 میلادی دانست.

از گربه های سیاه وزرات کشور هند تا مردان قورباغه ای ارتش اندونزی+عکس (آماده نیست!!!)

این یگان به صورت خاص برای عملیات های امنیت داخلی یعنی مبارزه با تروریسم و همچنین حفاظت از شخصیت های مهم داخلی و خارجی آموزش دیده است و در طول حیات خود تا به امروز موارد زیادی از عملیات های تروریستی در خاک هند را خنثی کرده است که همانگونه که اشاره شد عملیات ضد تروریستی در بمبئی در سال 2008 اوج عملکرد این گروه به حساب می آمد. این گروه در جریان آن درگیری موفق شد تا 9 تروریست را از بین برده و 600 گروگان در هتل مربوط به درگیری را نجات دهند. دو تن از اعضای این گروه نیز در درگیری کشته شدند.

این گروه از سلاح هایی مثل AKM روسی، گلوک اتریشی و یا تک تیرانداز SP66 ساخت ماوزر آلمان و یا سلاح های ساخت SIG سوئیس بهره می برد. مرکز این گروه در شهر دهلی قرار داشته و حدودا 7500 نفر نیرو در اختیار دارد.

AFEUR

کلمبیا یکی از کشورهایی به شمار می آید که عملیات های تروریستی، آدم ربایی و قاچاق مواد مخدر تبدیل به بخشی از زندگی روزمره مردم شده است. یگان اصلی ارتش کلمبیا برای مبارزه با این تهدیدات گروه AFEUR می باشد. این یگان که از ترکیب افراد نیروی زمینی و دریایی ارتش کلمبیا تشکیل شده است یکی از ورزیده ترین نیروها در عملیاتهای رهایی گروگان، مبارزه با قاچاق مواد مخدر، مبارزه با گروه های تروریستی و حفاظت از شخصیت های مهم است.

از گربه های سیاه وزرات کشور هند تا مردان قورباغه ای ارتش اندونزی+عکس (آماده نیست!!!)

این یگان که از سال 1985 میلادی تا به امروز در خدمت قرار دارد بیشتر در سایه ای از پنهان کاری فعالیت کرده و اطلاعات زیادی از عملیات های آن منتشر نمی شود. اما آنچه که مسلم است بار اصلی مبارزه با گروه های سازمان یافته قاچاق و همچنین گروه های تروریستی در کلمبیا به عهده این یگان از ارتش کلمبیا است. در هنگام انتخاب اعضای این گروه آمادگی جسمانی و توان شلیک با دقت بالا از جمله نیازمندی ها برای پیوستن به این گروه خاص می باشد.

تاسیسات اصلی آموزشی این گروه در نزدیکی شهر بوگوتا، پایتخت کلمبیا قرار دارد . اعضای این گروه برای آموزش پیشرفته تر معمولا به آمریکا اعزام شده و تحت نظر کلاه سبزهای نیروی زمینی ارتش آمریکا آموزش می بینند.

KOPASKA

کشور اندونزی در جنوب شرقی آسیا از تعداد زیادی از جزیره های کوچک تشکیل شده و جغرافیای این کشور لزوم وجود یک نیروی دریایی نیرومند و همچنین یگان عملیات ویژه دریایی را بیش از پیش گوشزد می کند. واحد عملیات ویژه KOPASKA متعلق به نیروی دریایی اندونزی واحدی از ارتش این کشور به حساب می آید که شدیدا از نیروی معروف SEALs نیروی دریایی آمریکا تاثیر پذیرفته و عمده تمرینات و تاکتیک های این نیرو از این واحد آمریکایی الگو برداری شده است.

از گربه های سیاه وزرات کشور هند تا مردان قورباغه ای ارتش اندونزی+عکس (آماده نیست!!!)

معمولا از هر 300 نفری که برای عضویت در این یگان وارد دوره آموزشی می شوند نهایتا 25 الی 30 نفر موفق به پایان رساندن دوره می شوند. به اعضای این گروه عملیاتهایی مثل تهاجم آبی- خاکی ، تخریب زیرآبی و عملیات ضد تروریسم آموزش داده می شود. در بخش تسلیحاتی تنوع بسیار گسترده ای برای اعضای این تیم وجود دارد که در آن انواع سلاح های سبک ساخت روسیه، آمریکا، کشورهای اروپای غربی و چین دیده می شود.

بر اساس اطلاعات موجود این گروه در حال حاضر دارای استعدادی در حدود 300 نفر است که در دو گروه در شرق و غرب کشور اندونزی مستقر شده اند. شعار یگان KOPASKA  این است: "هیچ مانعی که نتوان آن را شکست داد وجود ندارد"

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 29
  • در انتظار بررسی: 3
  • غیر قابل انتشار: 13
  • ۰۱:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۶
    0 0
    لطفا درباره گروه فوق پیشرفته ایرانی "عیون" مطلب بزارید......البته اگه بطور کامل پیدا شد
  • ۰۱:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۶
    0 0
    این یگان ها شاید در سطح داخل کشورشان بتوانند کاری بکنند اما در مواجه با تهدیدات خارجی چه داخل کشور و چه خارج کشور ضعیف خواهند بود ، چراکه سلاح ، ساختار نظامی تشکیلاتی و اموزش و .... مشخصی دارند ، در دنیای امروز فقط 2 نیروی ویژه زبده و مهارنشدنی داریم یکی صابرین ایران دیگری نیروی دریایی سلطنتی انگلستان . حتی بچه های روباه و خصوصا دلتا فرص امریکا نیروی تعیین کننده نیستند .
  • ۰۱:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۶
    0 0
    فک کنم تنها کشور هایی که سه تا نیرو ویژه دارن ایران و امریکا هستن. در ضمن نوپو رو یادت رفت مشرق
  • مهدی ۰۲:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۶
    0 0
    تیپ نوهد ارتش رتبه سوم دنیا روکسب کرده وبهترین است
  • ۰۶:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۶
    0 0
    فقط کلانتری 120
  • ۰۷:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۶
    3 0
    نوهد هم از تیپ های ترسناک وکشنده ارتش ایران
  • lمحمد ۱۰:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۶
    1 0
    سلام بابا لباس نیرو ویژه باید زیر پوش باشه و شلوار کردی و کفش کتونی (جوتی ) اسلحه هم کلاش و نارنجک و ی چاقو .
  • میثم ۱۱:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۶
    0 0
    فقط کلانتری11رشت
  • ۱۲:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۶
    0 0
    دلتا فرص؟!!! یا دلتا فورس
  • ۱۲:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۶
    0 0
    یگان صابرین یه یگان نوپا است وفکر کنم10- 15 سال هست که به وجود امده کلاه سبز های نیروی زمینی هستتند که در سطح جهانی مطرح هستند ولی خیلی هم قدیمی هستند اوج شهرتشون بعد از جنگ بود که تو یه رزمایش مکان های حساس تهران رو تو کمتر از دو ساعت تصرف کردند العان هم تیپ 55و 65 خیلی معروفن
  • kamran ۱۲:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۶
    4 0
    من که الان نیم ساعته اسم نیروی ویژه صابرین را به چند صورت انگلیسی جستجو کردم ولی تو مجلات و سایت های نظامی اصلا نامی ازش ندیدم که خیلی کارامد باشه...وطن پرستی خوبه ولی توهم فایده نداره
  • ۱۳:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۶
    0 0
    نوپو مال پلیسه نیروی انتظامی به حساب میاد نه نظامی
  • شایان ۱۳:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۶
    0 0
    منظورت از فوق پیشرفته چیه؟!
  • مجید ۱۳:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۶
    0 0
    چرت نگو صابرین همین نوهد آموزش داده
  • ۱۴:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۶
    0 0
    پس دل تا قرص چی شد؟
  • alireza ۱۵:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۶
    0 0
    عالی بود خخخخ. ممنون
  • ۱۶:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۶
    0 0
    یعنی اضافه بر آموزش های پیشرفته قبلی ، خلبانی با هلیکوپتر جت، جنگال آشنایی با ادوات سنگین نظامی دریایی ،آشنایی با فنون کامل کلامی و اطلاعاتی پیشرفته،تازه اکثر این نیروها هم برای عملیات های برون مرزی آموزش می بینند(جدای از نیروی قدس) و .... که کلا من درموردشون کم می دونم واسه همین هم این درخواست رو از مشرق داشتم
  • ۱۷:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۶
    0 0
    ممنون جالب بود
  • تریستان ۱۸:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۶
    0 0
    فقط خدا پرستیدنیست و البته وطندوستی هم بسیار زیبا و بجاست... کامران اگه توی اینترنت دنبال صابرین میگردی چیزی پیدا نمیکنی و درستش هم همینه. اگه خیلی از کشورای ضعیفتر دم از نیروی ویژه میزنن به این دلیله که باید اول جنگ روانی رو ببرن بعد نیروی ویژه ی اونا وارد میشه و معمولن دشمن از ترس این نیرو فرار میکنه که این همون پیروزی توی جنگ روانیه. نیروهای ویژه ی بریتانیا آمریکا انگلیس و... اگه امروز شناخته شده هستن دلیلش ماموریت های زیادشونه که از نظرها دور نمیمونه و البته با چاشنیه اغراق که همون جنگ روانیه که گفتم. یگان صابرین هم ماموریت داشته ولی خیلی مخفی تر از اونا و البته اونی که باید ببینه میبینه حالا میمونه جنگ روانی که ایران در این زمینه همه رو شکست داده. نیروی صابرین هم وجود دارد هم بهترین است فقط کسی دست درازی کنه قدرتشو میفهمه
  • ۱۸:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۶
    0 0
    یگان صابرین ونوپو رو تیپ قهرمان نوهد ارتش اموزش داده ونیروهای خوبی هستند منتها درجستجوت اسمی ازش ندیدی چونکه انگلیس زبانها به دلیل شجاعت وجسارت این نیرو دل خوشی ازش ندارند ودربایکوت خبری است
  • محسن ۱۹:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۶
    0 0
    من خودم دوره خدمتم رو تی 65 بودم همون نوهد :) ده روز نیست تموم شده خدمتم :)
  • ۲۱:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۶
    0 0
    من فکر میکنم دلیل اینکه اسم نیروهای ایرانی در این لیست نیست این استکه نیروهای ایرانی با نیروهای کشورهای دیگر تمیرنهای مشترک ندارند و هیچ کشوری هم نیروهای ویژه ایرانی را آموزش نمیدهد.لذا توانایی نیروهای ایرانی تقریبا برای کشورهای دیگر ناشناخته هست.از طرفی دیگر یک مقدار هم در تهیه این امارها غرض ورزی میشود.اما میتوان با نگاهی اجمالی به نیروهای شبه نظامی نظیر حزب الله و جدیدا حماس که توسط ایران آموزش و تجهیز شده اند میتوان به توانایی و هنرهای رزمی ایران پی برد.بطوریکه یگانهای کماندویی اسراییلی که جزو 10 نیروی برتر جهان هستند و تاکنون تعداد زیادی عملیات موفق علیه فلسطینیان ودیگر اعرای انجام داده اند در برابر این نیروها دچار شکست میشوند.بنابراین اگر ازاین زاویه نگاه کنیم نیروهای ویژه ایرانی بخوبی دراین لیست خواهند گنجید.
  • ناشناس ۲۳:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۶
    0 1
    یگان بی ادعا و قدرتمد صابرین بهترین یگان ویژه ی جهان.
  • شهریار ۰۹:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۷
    0 0
    تیپ تکاوری نوهد گردان یاسر سپاه منطقه سه را در اوایل جنگ تحمیلی اموزش داد که این نیروها ارکان اصلی لشکر کربلا و لشکر قدس را تشکیل دادند و جان فشانیهای فراوانی را در طول دفاع مقدس وبعد از ان را به نمایش گذاشتند یادش به خیر
  • مصیب ۲۱:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۷
    0 0
    صابرین بهترینه چون ترس از مرگ ندارن و عاشق شهادتن
  • ۱۲:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۲
    0 0
    برايم سوال است چرا از اسامي ايراني استفاده نميكنيم. چرا صابرين و چرا عيون كه هر دو عربيند. ايا بهتر نبود از اسامي ايراني استفاده ميكرديم با اين زبان غني واين تمدن چند هزار ساله؟
  • علی ۱۴:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۶
    0 0
    نیروی صابرین عالی اند.اما هیچ کس اسمی از تکاورهای نیروی دریایی رو نبرد.که هم در دریا کارآمدند.هم روی زمین.چندیبار بدون تلفات نفتکش های ایران و کشورهای همسایه رو نجات دادند
  • مسعود ۱۳:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۵/۳۱
    0 0
    البته در کنار بچهای با غیرت و با قدرت ويژه نوهد ارتش باید نامی هم از نیروی ويژه ابابيل سپاه برد که از نیروهای توانمند و با غیرتی برخورداره ...با آرزوی موفقیت برای تمام نیروهای نظامی و انتظامی کشور عزيزمون در حفاظت و حراست از مرزهای زمینی و هوایی و دريايي ایران عزيز
  • IR ۱۷:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۶
    0 0
    ببخشید میشه درباره ایران بنویسی

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس