کد خبر 445743
تاریخ انتشار: ۵ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۷:۵۱

وزیر بهداشت با عنوان این مطلب که وزارت بهداشت کمترین نقش را در سیاست های جمعیت دارد، تاکید کرد: البته باید پذیرفت که پیر شدن جمعیت کشور یک توهم نیست.

به گزارش مشرق، دکتر سیدحسن هاشمی در همایش تقدیر از مجریان برتر برنامه ترویج زایمان طبیعی و برترین‌های سلامت مادر و نوزاد با حضور در جمع خبرنگاران گفت: آمار سزارین در کشور از سال ۷۰ تا ۹۲ از ۳۷ درصد به ۵۶ درصد افزایش یافت بطوریکه ما جزو معدود کشورها با شیوع بالای سزارین بودیم.

وی با اشاره به اقدامات طرح تحول سلامت در این زمینه افزود: در قالب طرح تحول نظام سلامت با تغییر تعرفه‌ها و تشویق ماماها و متخصصین، محدود کردن امتیازات و اعتبارات برای مراکز خصوصی و دولتی که شیوع سزارین در آنها بالا بود و با رایگان کردن زایمان طبیعی شاهد کاهش ۱۰ درصدی میزان سزارین بودیم. البته در مواردی که پزشک تشخیص دهد که انجام زایمان طبیعی مخاطره‌آمیز است نباید به این موضوع اصرار کرد.

وزیر بهداشت تاکید کرد: در زایمان اولیه هم در مراکز دولتی و هم در مراکز خصوصی باید به سمتی برویم که میزان زایمان به روش سزارین در حد عدد بین‌المللی آن کاهش یابد.

هاشمی افزود: در بیمارستان‌های دولتی مناطق حاشیه‌ای کشور که کم برخوردار هستند، شیوع سزارین به زیر ۲۰ درصد کاهش یافته است. امیدواریم زایمان بدون درد را نیز بتوانیم ترویج دهیم.

وی از اقدامات انجام شده در جهت ایجاد ۳۶۵ مرکز برای زایمان بدون درد خبر داد و گفت: از این مسیر ما در آینده مادران و فرزندان سالم‌تری خواهیم داشت.

وزیر بهداشت افزود: برنامه‌های دیگری نیز در معاونت بهداشت در راستای ترویج زایمان طبیعی داریم؛ مثلا استفاده از مکمل‌های غذایی برای مادران باردار و کودکان زیر دو سال حتما امسال ادامه پیدا خواهد کرد.

هاشمی ادامه داد: در جهت ایمن سازی نیز تعداد واکسن‌هایی را که در گذشته وجود داشتند، ادامه خواهیم داد و واکسن جدید پنتاوالان را که در کمتر از یکسال گذشته در کشور استفاده می‌شود به کار می‌بریم. در عین حال امیدوارم طی دو سال آینده بتوانیم در مورد این واکسن به خودکفایی برسیم.

وی با بیان اینکه در حال حاضر نیز بهترین نوع واکسن پنتاوالان را در کشور وارد و توزیع می‌کنیم، گفت: شاید بتوانیم یک یا دو واکسن جدید را برای ایمن سازی به این چرخه اضافه کنیم.

وزیر بهداشت در ادامه با بیان اینکه هیچکس به اجبار هیچ خدمتی را انجام نمی‌دهد، افزود: شاید یک عده‌ در مورد این مسائل نگران باشند که باید برای آنها توضیح دهیم. در بیمارستان‌های دولتی و خصوصی هیچ کس مجبور به انجام زایمان طبیعی نمی‌شود و بیمار، پزشک ، نوع و روش زایمان را تعیین می‌کند.

وی در خصوص اقدامات انجام شده در بیمارستان‌های خصوصی برای ترویج زایمان طبیعی گفت: در عین حال از جهت اعتباربخشی برای بیمارستان‌های خصوصی مشوق‌هایی را تدارک دیدند که در کنار آن نیز محدودیت‌هایی اعمال شده است. باید بین مراکزی که شیوع سزارین در آنها کاهش می‌یابد با مراکزی که شیوع سزارین آنها افزایش می‌یابد تفاوت وجود داشته باشد.

هاشمی ادامه داد: ما مراکزی داریم که میزان شیوع سزارین در آنها ۹۰ درصد است، البته مبنای کاهش باید شیوع سال گذشته زایمان در بیمارستان باشد. مثلا اگر شیوع سزارین در بیمارستانی ۹۰ درصد بوده باید سالی ۱۰ الی ۲۵ درصد از میزان آن را کاهش دهد. هدف ما در این برنامه رسیدن به نرم بین المللی سزارین در کشورهای پیشرفته است. نباید میزان سزارین ما از اروپا و آمریکا بیشتر شود و اگر این چنین بود نشان می‌دهد که ارائه دهندگان یا دریافت کنندگان خدمت کاملا همراه نیستند.

وی، یکی از مشکلات موجود در زمینه زایمان‌ها را ثبت دقیق آنها عنوان کرد و گفت: باید زایمان‌ها به طور دقیق ثبت شوند و بازخورد آنها نیز به جراحان و مراکز زایمان داده شود. بیمارستان باید بداند چه تعداد زایمان سزارین و چه تعداد زایمان طبیعی در آنجا انجام شده؛ چرا که دانستن این موضوع مسیر را مشخص می‌کند. بنابراین ثبت تولد‌ها باید به صورت دقیق انجام شود. البته به دلیل شیوع زیاد سزارین در کشور نباید انتظار داشته باشیم که به سرعت آمار سزارین به عدد مورد انتظار ما متمایل شود.

وزیر بهداشت در پاسخ به سئوالی در خصوص فرمایشات اخیر مقام معظم رهبری درباره سیاست‌های جمعیتی و نقش وزارت بهداشت، گفت: مقام معظم رهبری در این مورد نه ناراحت بودند و نه معترض، بلکه یک نصیحت کردند و خطاب به من فرمودند شما مثل ما فکر می‌کنید، اما زیرمجموعه خود را نیز هماهنگ کنید. در همین خصوص ما گزارشی را تنظیم کردیم تا خدمت ایشان ارائه دهیم که نشان می‌دهد در حوزه بهداشت کارهای زیادی در زمینه سیاست‌های جمعیتی انجام شده و شاهد آن افزایش آمار تولد است.

وی افزود: البته برخلاف سیاست‌های گذشته که پیشگیری از افزایش جمعیت بود و وزارت بهداشت در آن نقش داشت، در زمینه افزایش جمعیت، وزارت بهداشت کمترین نقش را دارد و کاری است که باید توسط دولت و همه ارکان حکومت انجام شود. در بحث فرزندآوری مردم با عقل خود حساب و کتاب می‌کنند. بنابراین من فکر می‌کنم مقام معظم رهبری نصیحتی به ما کردند و من هم گزارشی را خدمت ایشان ارائه می‌کنم. اما باید پذیرفت که پیر شدن جمعیت کشور یک توهم نیست و دولت و مجلس باید به این موضوع توجه داشته باشند.

وزیر بهداشت در پاسخ به سئوالی در خصوص چگونگی رفع کمبود ۷۰ هزار تخت بیمارستانی، اظهارداشت: برای این کار ما رقمی حدود ۵۰۰۰۰ میلیارد تومان نیاز داریم که این رقم بیشتر خیالی به نظر می‌رسد چرا که اگر به منابع دولتی فکر کنیم نمی‌توانیم چنین کاری را انجام دهیم.

هاشمی ادامه داد: برای رفع کمبود این میزان تخت بیمارستانی باید از ظرفیت بخش خصوصی و کمپانی‌های بین‌المللی استفاده کنیم. راهی که در این زمینه وجود دارد و مشابه اقداماتی است که در صنعت برق، آب و کشاورزی انجام دادیم و سوبسیدی از بودجه عمومی به آنها اختصاص دادیم این است که این موضوع در بودجه عمومی کشور دیده شود. به نحوی که بتوانیم یارانه آن را تامین کنیم. باید تضمین کنیم که سرمایه و سود سرمایه‌دار بازمی‌گردد.

به گفته وی، با بودجه دولتی می‌توانیم سالی ۲۰۰۰ تخت را به سیستم اضافه کنیم که این کار ۴۰ سال به طول می‌انجامد. بنابراین امیدواریم دولت و مجلس در این زمینه فکر کنند؛ چرا که در تمام اعتبارات عمرانی کشور سهم سلامت سه درصد است.

وزیر بهداشت افزود: اگر می‌خواهیم کشور پیشرفت کند، باید زیر ساخت‌ها را درست کنیم. ای کاش یارانه‌ها به این صورتی که در حال حاضر پرداخت می‌شود، داده نمی‌شد و بخشی از آن صرف زیر ساخت‌ها و ایجاد اشتغال می‌شد. چرا که باید باور کنیم بیکاری یک معضل بزرگ در جامعه و در خانواده‌های ماست.

وی ادامه داد: ما در همین حد اعتباراتی که برایمان پیش بینی می‌شود راضی هستیم و اگر ۶۰ تا ۷۰ درصد همین اعتبارات نیز تخصیص داده شود به اقداماتی که به مردم قول انجامش را داده‌ایم، عمل می‌کنیم. البته به شرط اینکه این رونق ایجاد شود و ضمن توجه به اقتصاد درون‌زا سرمایه‌گذاری خارجی را هم آغاز کنیم. پس همه دستگاه‌ها و گروه‌ها باید به این موضوع فکر کنند.

هاشمی با بیان اینکه در فرصت جدید کمپانی‌های خارجی مختلف باید در حوزه‌های متفاوت فعالیت کنند، گفت: ما بسته‌ای را برای سرمایه گذاری خارجی در ساخت و تجهیز بیمارستان‌ها و در ایجاد شرکت‌های دارویی مشترک پیش بینی کردیم. بنابراین شرایط جدیدی که برای ما ایجاد می‌شود بسیار کمک کننده است.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس