توسعه ناوگان هوایی ایران در 10 سال آینده به سرمایه گذاری 20 میلیارد دلاری نیاز دارد.

 به گزارش مشرق، یک کارشناس ارشد صنعت هوانوردی در گفتگو با پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی درباره وضعیت ناوگان ایران بعد از لغو احتمالی تحریم‌ها گفت : مسافران بخش حمل و نقل هوایی شاید انتظار داشته باشند با لغو تحریم ها ، سوار هواپیماهای ایرباس 350 و380 و بوئینگ 777 و 787 خواهند شد در حالی که اندکی باید درنگ کنند.

باستانی افزود : ناوگان‌ بیشتر شرکت‌های هواپیمایی ایران در مجموع 30 میلیون دلار هم ارزش مالی ندارند یعنی اگر 5 شرکت هواپیمایی ایرانی تمام داشته های خود را با یکدیگر به اشتراک گذارند ،فقط می توانند یک فروند هواپیمای جدید وارد ناوگان ایران کنند.

شرکت هواپیمایی ملی ایران (هما) هم دولتی است و شاید حمایت دولت بتواند محبوب ترین شرکت هواپیمایی ایران را از فرش به عرش برساند که در این مورد هم دولت با مشکلات بودجه ای فراوانی دست و پنجه نرم می کند.

این کارشناس ارشد صنعت هوانوردی همچنین با بیان اینکه رفع تحریم ها ، افق تازه‌ای در مهندسی و تعمیرات خطوط هوایی ایران ترسیم خواهد کرد ، اظهار داشت: قطعات هواپیما اکنون (پیش از لغو تحریم) با واسطه و با قیمت چند برابری و زمان طولانی به خط هوایی می رسد و در بیشتر مواقع نوش دارو پس از مرگ سهراب است.

وی ادامه داد : هواپیماها به علت نرسیدن قطعه زمین گیر می‌شوند یا با نقص فنی ناشی از نرسیدن بموقع قطعات ، موجب تأخیرهای چند ساعته ، چند روزه و یا لغو کامل پروازها می شود. همه این موارد علاوه بر اینکه ضررهای مالی را متوجه شرکت های هواپیمایی می کند، رنجش خاطر مسافران و به دنبال آن خدمه پرواز و به ویژه مهمانداران خطوط هوایی را به دنبال دارد.

باستانی افزود: با لغو تحریم ها، می توان امیدوار به مدیریت آسان تر و نظام منسجم تری در مهندسی و تعمیرات بود که تأثیر بسزایی در کاهش تأخیر پروازها و به دنبال آن رضایت بیشتر مسافران خواهد داشت و هواپیماهای زیادی را که در فرودگاه‌های مختلف زمین گیر شده اند ، عملیاتی خواهد کرد.

وی افزود : نیاز مبرم به هواپیما و توسعه ناوگان ، امری انکارناپذیر است و به همین علت خرید هواپیما پس از لغو تحریم ها ،اولویت صنعت هوانوردی ایران خواهد بود.

این کارشناس صنعت هوانورد درباره اینکه چه نوع هواپیمایی با توجه به ظرفیت های موجود می تواند درمانی برای صنعت بیمار هوانوردی باشد ، اظهار داشت : به لحاظ اینکه متوسط ساعت پروازی در ایران یک ساعت و سی دقیقه براورد می‌شود ، بهترین ظرفیت برای حمل و نقل داخلی ایران ، هواپیمای 100 تا 150 نفره از جمله بوئینگ 737-400 ، ایرباس 320، امبرائر 195 ، بمباردیر CRJ1000 و سوخو 100 است.

وی با تاکید بر اینکه هواپیماهای مذکور به لحاظ نوع ، ظرفیت و عمر ، متناسب با آسمان ایران است ، به بررسی هزینه این هواپیماها پرداخت و درباره هواپیمای امبرائر 195 گفت: این هواپیما ساخت شرکت برزیلی امبرائر، با قیمت تقریبی 47 میلیون دلار، اولین پرواز خود را در سال 2004 انجام داد و اگر در سال 2016 خریداری شود ، عمر این هواپیما در آن سال 18 ساله است و دستکم حدود 18 میلیون دلار هزینه دارد. بنابراین به لحاظ سرمایه و با این درآمد ساعت صندلی ، توجیه اقتصادی و بازرگانی برای خطوط هواپیمایی ندارد و این گزینه احتمالا حذف می‌شود.

باستانی همچنین درباره ایرباس 320 گفت: این نوع هواپیما از ناوگان محبوب خانواده ایرباس است و خرید آن با سن پایین، توجیه بازرگانی برای شرکت های هواپیمایی ندارد و هواپیمای با سن بالاتر که اکنون نیز درایران پرواز می کند ، به لحاظ هزینه تعمیرات و نگهداری سنگین است و درآمد خط هوایی را نسبت به هرساعت صندلی کاهش خواهد داد. با این وجود، به جهت اینکه توانمندی ، مهندسی ، تعمیرات و نگهداری این نوع هواپیما در کشور ایجاد شده است ، می تواند گزینه مناسبی برای پروازهای داخلی و منطقه ای خطوط هوایی ایران باشد.

این کارشناس صنعت هوانوردی به هواپیمای سوپرجت سوخو 100 نیز اشاره کرد و افزود : اولین جت تجاری فوق‌پیشرفته شرکت هواپیماسازی سوخوی روسیه، گزینه دیگری برای آسمان ایران است. هواپیمایی که با دو موتور جت زیر بالها و صندلی ها و کابین زیبا ، می‌تواند انتخاب خطوط هوایی ایرانی باشد.

وی ادامه داد: به لحاظ فنی و نوع گواهینامه، این هواپیمای روسی تاییدیه آژانش امنیت پروازی اروپا (EASA) را از اروپا دارد اما با توجه به اینکه ایرانیان دل خوشی از هواپیمای روسی از جمله توپولوف ندارند باید گفت این نوع هواپیما از سایر هواپیماهای روسی پیشی گرفته است.

باستانی گفت : کشورهای بلوک شرق، مکزیک، آمریکا، لائو و...، تاکنون بیش از 300 فروند از این هواپیما را سفارش داده اند که تعدادی از آنها در شرکت های هواپیمایی مثل ایرفلوت روسیه عملیاتی هستند.

وی افزود : این هواپیمای 30 میلیون دلاری ، در اولین پرواز نمایشی خود در سال 2011، در اندونزی به کوه‌های اطراف جاکارتا برخورد کرد و همه سرنشینان آن که از مدیران سوخو و خبرنگاران بودند ، جان خود را از دست دادند. اگرچه علت سانحه کشیدن فیوز هشدار و کاهش ارتفاع غیرمجاز عنوان شد، نگرانی اهالی هوانوردی را در خرید این هواپیما به دنبال داشت.

باستانی گفت : از معایب این هواپیما می توان به اشکال در مدارک و کتاب های هواپیما و هزینه بالای قطعات آن و همینطور ارائه خدمات سوخو با تاخیر زمانی اشاره کرد.

این کارشناس ارشد صنعت هوانوردی درباره هواپیمای بمباردیر CRJ1000 نیز اظهار داشت : این هواپیمای محبوب کانادایی ساخت شرکت بمباردیر ، اولین پرواز خود را در سال 2010 انجام داد و با قیمت تقریبی 46 میلیون دلار ، یکی از بهترین هواپیماها به لحاظ عملکرد و کارایی برای آسمان ایران است و به دلایلی که برای هواپیمای امبرائر ذکر شد ، خطوط هوایی توانایی مالی خرید این هواپیما را ندارد و اگر هم داشته باشد، با درآمد هر ساعت صندلی حال حاضر، توجیه بازرگانی نخواهد داشت.

باستانی افزود : محبوبترین جت تجاری جهان ، بوئینگ 737 ، از آنجایی که مدل 400، 500 و 600 آن به سن اقتصادی برای ورود به بازار ایران رسیده ، بهترین گزینه برای تسخیر آسمان ایران است. بهترین هواپیما به لحاظ فنی، سازگاری با آب و هوا، تأمین قطعات (در صورت لغو تحریم) و محبوبیت در بین جامعه خلبانان ، این هواپیما خواهد بود.

وی افزود : این بررسی ها درباره هواپیماهای مناسب جهت پروازهای داخلی و منطقه ای صورت گرفت و هواپیماهای دور برد برای انجام پروازهای مسیرهای طولانی موضوع متفاوتی است و از آنجایی که درآمد هر ساعت صندلی شرکت های هواپیمایی داخلی، تقریباً برابر با شرکت های خارجی است ، خرید هواپیمای جدید توجیه بازرگانی پیدا می‌کند.

باستانی گفت : از هواپیماهای مناسب خرید برای انجام پروازهای خارجی دور برد خطوط هوایی ایران، می توان به ایرباس 330، ایرباس 340، ایرباس 380، بوئینگ 747 (800) ، بوئینگ 777 و 787 اشاره کرد.

وی افزود : از آنجایی که توانمندی هواپیمای دوربرد بوئینگ 747 در ایران ایجاد شده و از نخستین هواپیماهای با برد طولانی ایران نیز بوده است ، ملکه آسمان های ساخت شرکت بوئینگ 777، می تواند گزینه مناسبی باشد.

این کارشناس ارشد صنعت هوانوردی گفت : بوئینگ 777 که مهمترین و البته مرموزترین سانحه آن ، ناپدید شدن هواپیمای 777 خطوط هوایی مالزی در سال 2014 و بر فراز دریای چین جنوبی است و پس از گذشت بیش از یک سال از آن جریان ، هیچ اثری از سرنشینان و هواپیما نیست تا مرموزترین سانحه هوانوردی قرن را به نام خود ثبت کند. با این وجود ، هنوز هم یکی از امن‌ترین و محبوبترین جت های تجاری دور برد جهان همین به شمار می‌رود.

باستانی در ادامه با بیان اینکه استفاده از فرصت احتمالی لغو تحریم زاویه پنهان دیگری است که می توان به آن پرداخت گفت: لغو تحریم های غرب علیه ایران فرصتی است که باید آن را غنیمت شمرد.

وی افزود : پیشنهاد می شود از آنجایی که صنعت هوانوردی با جان مسافران هوایی سروکار دارد ، با برداشته شدن تحریم ها ، از همه ظرفیت های ملی و اقتصادی کشور استفاده شود و هواپیماهای با سن پایین (ترجیحاً جدید) و قطعات و موتور در حد توان خریداری شود و توانمندی های لازم در کمترین زمان کسب کنیم تا توشه ای ارزشمند برای صنعت هوانوردی غیرنظامی کشور جمع آوری شود.

وی گفت: در شرایطی که احتمالا به دست می‌آید فرصت را برای ایمن کردن آسمان ایران باید غنیمت شمرد تا هواپیماهایی درخور مسافران ایرانی وارد ناوگان حمل و نقل هوایی ایران شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۱۷:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۵
    0 0
    اين سرمايه رو خرج پولدارها مي كنيد چه كسي از هواپيما استفده مي كنه به فكر مردم باشيد چه مسلماني است كه شما داريد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس