مسئله‌ای که سبب نگرانی جدی می شود، عدم تعهد جدی آمریکا در لغو تحریم هاست تا جایی که اگر یک ایالت آمریکا بخواهد مانع از اجرا و لغو تحریم‌ها بشود، عملا هیچ دستاویزی برای جلوگیری از این اقدام وجود ندارد.

بر اساس متن مذاکرات تنها تعهد آمریکا به ملت ایران «حسن نیت» در لغو تحریم‌‌ها است// اماده انتشار
گروه سیاسی مشرق - یکی از موضوعاتی که در متن مذاکرات وین وجود دارد، مستثنی کردن جمهوری اسلامی در نظام تحریم‌ها، بازرسی‌ها و نظارت‌های فرا پروتکلی است.

ادعای بالا اگرچه در نگاه اول بزرگنمایی به نظر می‌رسد اما با توجه به کلیت متن در داده و ستانده، مشخص می‌شود کشورهای 1+5 در هنگام تنظیم سند با توجه به ظلمی که علیه مردم ایران کرده‌اند، عملاً از ترس اینکه آمریکا یا قدرت دیگری این الگو را علیه کشور دیگری به کار ببرد، رسماً اعلام کرده‌اند این سند، این متن، این‌گونه روش برخورد، این نظام تحریم، این نحوه نظارت و ... خاص ایران است و در نظام بین‌الملل به‌عنوان الگوی جدید به‌حساب نمی‌آید.

البته رهبر انقلاب در تذکری خطاب به تیم هسته‌ای درباره نظام غیرمتعارف نظارت، فرمودند: تذکّر بعدی این است که هیچ شیوه نظارتی غیرمتعارف که جمهوری اسلامی را به یک کشور اختصاصی ازلحاظ نظارت تبدیل می‌کند، به‌هیچ‌وجه موردقبول نیست، همین نظارت‌های متعارفی که در همه دنیا معمول است، اینجا هم همان نظارت‌ها [باشد] و نه بیشتر.[1]

در مقدمه متن برجام درباره مستثنی شدن ایران در مذاکرات وین آمده است:

All provisions and measures contained in this JCPOA are only for the purpose of its implementation between E3/EU+ 3 and Iran and should not be considered as setting precedents for any other state or for fundamental principles of international law and the rights and obligations under the NPT and other relevant instruments, as well as for internationally recognised principles and practices.

ترجمه وزارت خارجه:

کلیه مفاد و اقدامات مندرج در این برجام صرفاً برای اجرای آن بین گروه 1+5 و ایران است و نمی‌بایست به‌منزله ایجاد رویه برای هیچ دولت دیگری، یا برای اصول بنیادین حقوق بین‌الملل و حقوق و تعهدات وفق معاهده عدم اشاعه هسته‌ای و سایر اسناد مربوطه و همچنین اصول و رویه‌های شناخته‌شده بین‌المللی تلقی گردد.

حال‌آنکه از ابتدای پرونده هسته‌ای، همه چهار تیم مذاکره‌کننده به دنبال اثبات این واقعیت بودند که ایران بر اساس معاهده (ان. پی. تی) هیچ تفاوتی با دیگر اعضای جامعه بین‌الملل ندارد اما در متن فوق، به نظر می‌رسد این استثنا پذیرفته‌شده است.

آمریکا هیچ تعهدی در قبال لغو تحریم‌ها ندارد

بر اساس متن مذاکرات تنها تعهد آمریکا به ملت ایران «حسن نیت» در لغو تحریم‌‌ها است// اماده انتشاراز دیگر موضوعاتی که می‌توان در برجام شناسی به آن اشاره کرد، عدم تعهد جدی آمریکا در جهت لغو تحریم‌ها است به‌گونه‌ای که این کشور تمام موضوعات را به حقوق داخلی خود منوط کرده است، بسته به اینکه کنگره متن مذاکرات وین را تأیید کند یا تأیید نکند، شرایطی به وجود می‌آید که راه برگشت‌پذیری برای ایران ندارد و تنها تعهدی که آمریکا به ایران می دهد، حسن نیت در کنار نهایت تلاش است!

در متن انگلیسی و در ماده 26 برجام آمده است:

The United States will make best efforts in good faith to sustain this JCPOA and to prevent interference with the realisation of the full benefit by Iran of the sanctions lifting specified in Annex II. The U.S Administration, acting consistent with the respective roles of the President and the Congress, will refrain from re-introducing or re-imposing the sanctions specified in Annex II that it has ceased applying under this JCPOA, without prejudice to the dispute resolution process provided for under this JCPOA. The U.S. Administration, acting consistent with the respective roles of the President and the Congress, will refrain from imposing new nuclear-related sanctions. Iran has stated that it will treat such a re-introduction or re-imposition of the sanctions specified in Annex II, or such an imposition of new nuclear-related sanctions, as grounds to cease performing its commitments under this JCPOA in whole or in part.

ترجمه وزارت خارجه:

ایالات‌متحده، با حسن نیت، نهایت تلاش خود را برای دوام این برجام و پیشگیری از ایجاد تداخل در تحقق متمتع شدن ایران از لغو تحریم‌های مشخص‌شده در پیوست دو به عمل خواهد آورد. دولت ایالات‌متحده، در چارچوب اختیارات قانونی رئیس‌جمهور و کنگره، از بازگرداندن یا تحمیل مجدد تحریم‌های مشخص‌شده در پیوست 2 که اعمال آن‌ها را وفق این برجام متوقف کرده است، خودداری می‌نماید، فارغ از فرآیند حل‌وفصل اختلافات پیش‌بینی‌شده در این برجام. دولت ایالات‌متحده، در چارچوب اختیارات قانونی رئیس‌جمهور و کنگره، از اعمال تحریم‌های جدید مرتبط با هسته‌ای خودداری خواهد کرد. ایران اعلام کرده است که تحمیل چنین تحریم‌های جدید مرتبط با هسته‌ای را به‌منزله مبنایی برای توقف کلی یا جزئی اجرای تعهدات خود وفق این برجام، تلقی خواهد نمود.

آمریکا همچنین درباره قوانین ایالتی نیز هیچ تعهدی به ایران نداده است و ممکن است اجرای برجام بر اساس قوانین ایالتی در آمریکا، دچار مشکل شود و تنها قولی که آمریکا به ملت ایران می‌دهد، تشویق ایالت‌های مختلف در راستای اجرای برجام است.

در ماده 25 برجام آمده است:

If a law at the state or local level in the United States is preventing the implementation of the sanctions lifting as specified in this JCPOA, the United States will take appropriate steps, taking into account all available authorities,with a view to achieving such implementation. The United States will actively encourage officials at the state or local level to take into account the changes in the U.S. policy reflected in the lifting of sanctions under this JCPOA and to refrain from actions inconsistent with this change in policy.

ترجمه وزارت خارجه:

چنانچه قانونی در سطح ایالتی یا محلی در ایالات‌متحده مانع از اجرای لغو تحریم‏‌های مشخص‌شده در این برجام شود، ایالات‌متحده، با در نظر گرفتن تمامی اختیارات موجود، گام‌های مقتضی را به‌منظور تحقق اجرای مزبور اتخاذ خواهد نمود. ایالات‌متحده به‌طور فعال، مقامات در سطح ایالتی یا محلی را تشویق خواهد کرد که تغییرات در سیاست ایالات‌متحده منعکس‌شده در لغو تحریم‏های وفق این برجام را در نظر داشته و از اقداماتی که با این تغییر در سیاست همخوانی ندارد خودداری نمایند.

حال باید به این سؤال پاسخ دهیم که چگونه باید واشنگتن و ایالات وابسته به حکومت آمریکا را متعهد به اجرای برجام کنیم و اگر تشویق‌های اوباما یا رییس‌جمهور بعدی برای اجرای برجام برای ایالات آمریکا کفایت نکرد، چه اقدامی باید انجام شود و چه کسی جوابگوی عقب‌ماندگی ایران از تحقیق و توسعه خواهد شد؟



[1] -http://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=29440#8


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 19
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 14
  • ۰۰:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۴
    0 0
    از خیلی وقت پیش حسن نیت داشتن لزومی به تعهد دادن نبود ::
  • اهوازی ۰۰:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۴
    0 0
    در برجام اشاره به ایالت ها شده است.
  • اهوازی ۰۰:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۴
    0 0
    طبق قانون اساسی ایلتهای مختلف نمیتوانند قانونی بر خلاف دولت تصویب کنند.
  • مسافر ۰۱:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۴
    0 0
    تیم مذاکره کننده خیلی لطف کرده و تونسته قول حسن نیت آمریکایی بگیره
  • ۰۸:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۴
    0 0
    حال‌آنکه از ابتدای پرونده هسته‌ای، همه چهار تیم مذاکره‌کننده به دنبال اثبات این واقعیت بودند که ایران بر اساس معاهده (ان. پی. تی) هیچ تفاوتی با دیگر اعضای جامعه بین‌الملل ندارد اما در متن فوق، به نظر می‌رسد این استثنا پذیرفته‌شده است. شخص رئيس جمهور ، چندين بار اعلام كرد كه 120 كشور پروتكل الحاقي را امضا كرده اند و ما نمي توانيم از انها مستثني باشيم
  • ۰۸:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۴
    0 0
    بازي رو سه دو برديم مهم اينه
  • ۰۸:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۴
    0 0
    پرو تكل الحاقي رو اجرا ميكرديم سنگين تر نبوديم ؟؟؟؟؟؟؟؟؟
  • ۰۹:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۴
    0 0
    همینقدرم دمشون گرم
  • ۱۰:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۴
    0 0
    بی شرف از امریکا خودش است وبس . آنان دروغگویان کثیف هستند در طول تاریخ . این امریکائیها هیچگاه راست حرف نزدند ف آنها به ملت خودشان خیانت می کنند ، آنها سر ملتشان را کلاه می گذارند تا چه رسد به سایر کشورها مثل ایران ! به این غربی های کثیف نباید اطمینان کرد ، دولت مردان ما گول این شیادان تاریخ را نخورند .ما اصلاً نیاز به این نداریم که امریکا ما را تایید کند ودر باره انرژی هسته ای توافق بکند ویا نکند .ما کار خودمان را به فضل خدا وقتی شروع کردیم ویا علی گفتیم بر سر اعتقاداتمان بوده وخواهیم بود واز هیچکس وحشتی نداریم وهر کس که مانع پیشرفت ملت ایران گردد آنها را نابود می کنیم .
  • مصطفي ۱۰:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۴
    0 0
    همه خطوط قرمز فرموده رهبري ، رعايت شده است . " قسم حضرت عباس " ايرداتي که به درستي گفته ميشود . " دم خروس " حالا قسم حضرت عباس رو باور کنيم ، يا دم خروس رو *** مشرق . لطفاً اين مثبت / منفي ها رو درست کن ديگه .!!!
  • پسر ۱۰:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۴
    0 0
    چه دستاورد مهمی بیشترین دستاورد برگرداندن پولهای بلوکه شده بود اون هم مثلا 3ماه میخوان بدن 6ماهه میدن یا بیشتر
  • ۱۰:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۴
    0 0
    بالاخره آمریکا به هرچی می خواست رسید، این ما هستیم که بعد از 35 سال با مقاومت قشری از ملت از آمریکا سیلی خوردیم . فقط کاری به هسته ای نداریم در زمینه های دیگر هم پیشرفتی نکردیم . اختلاس و رشوه و رانت و سوء مدیریت و غیره رسند پاره کرده هیچ کس و هیچکی قادر به مهارش نیست که نیست .
  • ۱۱:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۴
    0 0
    همه می گفتند این مذاکرات خیلی نفس گیر بوده ولی خنده های آقای ظریف چیزی دیگری می گوید!
  • مهماندار هواپیما ۱۱:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۴
    0 0
    چون اقای اوباما مودب اشکالی نداره همین حسن نیت هم برای ما کافی
  • ۱۱:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۴
    0 0
    آره واقعا ، بيشتر از اين نميشد به دشمن حال داد ، حالا صبر كن دم شما و خانواده محترم هم بزودي توسط دشمن گرم ميشه
  • ناشناس ۱۲:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۴
    0 0
    در توافق ژنو ایران به تمام تعهداتش عمل کرد اما امریکا و اروپا به هیچکدام از تعهدات خود عمل نکردند .
  • ناشناس ۱۲:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۴
    0 0
    این یانکی ها اگر تعهد کتبی هم بدهند اعتمادی بهشون نداریم حالا که تعهدی هم نداده اند و سوء نیت اینها سالهای سال بر ملت ایران ثابت شده است .
  • ۱۲:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۴
    0 0
    پروتکل الحاقی رو هم قراره اجرا کنیم،موقت احتمالا
  • ۲۳:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۴
    0 0
    ناشناس11:40 نکنه دم شما و خانوادتون توسط امریکا گرم شده که بهشون علاقه داری؟!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس