کد خبر 444297
تاریخ انتشار: ۲ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۹

وزیر کشور ضمن تاکید بر لزوم پویایی سیاسی و اجتماعی در جامعه از احیای خانه احزاب خبر داد و گفت: پیش‌نویس قانون احزاب به عنوان تشکلی مهم در ساماندهی رفتار سیاسی جامعه به دولت ارائه شده است.

به گزارش مشرق، رحمانی‌فضلی در همایش ملی سازمان‌های مردم نهاد حوزه سلامت که با حضور رییس جمهور و جمعی از وزرای دولت در سالن همایش‌های برج میلاد برگزار شد، درباره نقش سمن‌ها در دولت تدبیر و امید گفت: از ابتدای شکل‌گیری دولت با توجه به برنامه‌های اعلامی رییس جمهور در مقطع انتخابات، یکی از اولویت‌های خود را تقویت سازمان‌های مردم نهاد، تشکل‌ها، انجمن‌های صنفی، احزاب و... قرار دادیم تا به عنوان بازوی دولت در عرصه‌های اجتماعی، فرهنگی و سیاسی فعالیت کند.

وی با بیان اینکه وزارت کشور به عنوان متولی اصلی این امر اولین مسوولیت خود را آسیب‌شناسی دقیق از روند شکل‌گیری و فعالیت تشکل‌ها و انجمن‌ها قرار داد، گفت: با همکاری تشکل‌ها و نهادهای مردمی آسیب‌شناسی جدی و موثری در این زمینه داشتیم که نهایتا این آسیب‌شناسی‌ها به تدوین پیش‌نویس مربوطه و ارائه آن به دولت منجر شد.

وزیر کشور افزود: پیش از این شاید شکل‌گیری برخی نهادها و تشکل‌ها حدود چهار سال به طول می‌انجامید اما به دنبال صدور دستورالعمل مربوطه در سطح ملی و استانی مقرر شد که در کوتاه‌ترین زمان مجوز لازم برای تشکیل نهادها، تشکل‌ها و... صادر شود. به این ترتیب اکنون طی سه ماه هر تشکلی که قصد فعالیت داشته باشد، تشکیل می‌شود.

رحمانی‌فضلی بحث مشارکت‌های عملی در فعالیت‌ها را مورد اشاره قرار داد و گفت: با هماهنگی دستگاه‌های اجرایی و وزارتخانه‌های متعدد، نهادهای متناظر فعالیت‌ها را در دستگاه‌ها ایجاد کردیم تا به این ترتیب در هر وزارتخانه‌ای یک نهاد متولی هماهنگی و تقویت مشارکت‌های اجتماعی باشد.

وی افزود: از طرف دیگر با مصوبات شورای اجتماعی مقرر شد وظایف حاکمیتی قابل واگذاری به نهادهای مردمی را در دستگاه‌های مختلف احصا کنیم. در حال حاضر 1000 نهاد مردمی در مبارزه با آسیب‌های اجتماعی و 500 نهاد مردمی و سمن نیز در حوزه سلامت فعال هستند.

وزیر کشور در ادامه صحبت‌هایش گفت: در بحث توانمندسازی نیز آموزش‌ها و پیگیری‌های لازم در معاونت مربوطه وزارت کشور انجام می‌شود. به این منظور سمینارها و دوره‌های مشارکت و همفکری را بارها برگزار کرده‌ایم.

رحمانی‌فضلی به پشتیبانی رییس جمهور از سمن‌ها اشاره کرد و گفت: وجود سمن‌ها، انجمن‌ها، احزاب و گروه‌ها به عنوان ضروریات اصلی و اولیه تحولات اجتماعی در شرایط کنونی است. با تغییرات اجتماعی سریع به دنبال تغییر تکنولوژی، دولت‌ها قادر نیستند که به همه این تغییرات پاسخ مناسب دهند. بنابراین مردم با توجه به علم، دانش و... بهترین عناصری هستند که می‌توانند به تحولات اجتماعی در قالبی قانونمند پاسخ دهند.

وی تاکید کرد: برنامه‌های دولت برای مشارکت‌های اجتماعی با سرعت قابل قبولی پیش می‌رود و امیدواریم با تصویب لایحه مربوطه در دولت و مجلس، بتوانیم پشتیبانی‌های بیشتری را در زمینه سمن‌ها و همکاری‌های مردمی داشته باشیم.

وزیر کشور درباره تشکل احزاب نیز گفت: احزاب در طول شکل‌گیری در ایران نیازمند آن هستند که مورد توجه و حمایت بیشتری باشند. پیش‌نویس قانون احزاب را هم به عنوان تشکلی مهم در ساماندهی رفتار سیاسی جامعه به دولت ارائه کرده‌ایم. خانه احزاب را نیز با هماهنگی احزاب احیا کردیم. امیدوایم با شکل‌گیری رفتار سیاسی متکی به قانون بتوانیم از پویایی سیاسی و اجتماعی بالاتری برخوردار شویم و مسئولیت واقعی اداره قدرت در جامعه را به خود مردم بسپاریم.

رحمانی‌فضلی در پایان صحبت‌هایش گفت: این جلسه به عنوان گام مهمی در ارتقاء سلامت اجتماعی و اعتماد عمومی است و از وزیر بهداشت جهت برگزاری چنین جلسه‌ای تشکر می‌کنم.
منبع: ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس