کد خبر 443902
تاریخ انتشار: ۳۱ تیر ۱۳۹۴ - ۱۵:۴۶

در حالی که قرار بود،‌ معافیت مالیاتی کتابفروشان از ابتدای سال جاری لازم‌اجرا شود،‌ برخی کتابفروشان با مراجعه به حوزه‌های مالیاتی خود با بی‌خبری ماموران مالیاتی نسبت به معافیت کتابفروشان و مطالبه ۴۰ درصد مبلغ خوداظهاری مواجه شده‌اند.

به گزارش مشرق، آخرین مهلت ارائه اظهارنامه‌های مالیاتی پایان امشب چهارشنبه 31 تیرماه به اتمام می‌رسد‌، این در حالی است که کتابفروشان و ناشران که به موجب  بند «ل ماده 133» قانون مالیات‌های مستقیم در فهرست مشاغل معاف از مالیات قرار گرفته‌اند‌، در ارائه اظهارنامه‌های خود با مشکلاتی روبرو شده‌اند.

یکی از این مشکلات که کتابفروشان در مراجعه برای ارائه اظهارنامه‌های مالیاتی خود به ماموران مالیاتی روبرو شده‌اند،‌ این است که باید طبق روال گذشته 40 درصد مبلغ خوداظهاری را پرداخت کنند.در حالیکه معاف از مالیات به شمار می‌روند.

سید احمدرضا طهوری مدیر انتشارات و فروشگاه کتاب طهوری از جمله کتابفروشانی است که با این مشکل مواجه شده است،‌ او می‌گوید:‌ ناشران و کتابفروشان طبق قانون معاف از مالیات هستند، اما باید اظهارنامه‌های مالیاتی را ارائه کنند. خرداد ماه سال جاری برای من نامه‌ای از دارایی آمد و در مراجعه حضوری به بنده اعلام کردند که اگر تنها به فروش کتاب‌های خود می‌پرداختم معاف از مالیات بودم،‌ اما چون کتاب‌های سایر ناشران را نیز به فروش رسانده‌ام،‌ باید مالیات سال‌های پیش از 93 را پرداخت کنم.

وی ادامه داد:‌ روند محاسبه مالیات نیز اینگونه برایم تعیین شد که رقم تعیین شده برای سال 91 را باید در دو ضرب کرده و برای سال 93 بپردازم که خوب بنده نه توانایی پرداخت مالیات سال 91 را داشته و نه پرداخت مالیات سال 92 را.

طهوری با اشاره به تلاش‌های اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران و وزارت ارشاد برای معاف شدن کتابفروشان و ناشران گفت:‌ 8 سال پیش نماینده‌ای از اتحادیه ناشران و کتابفروشان در کارگروهی 3 نفره در وزارت ارشاد عضویت داشت که ناشران و کتابفروشان را رتبه‌بندی می‌کرد،‌ بر حسب این رتبه‌بندی مالیات‌ها اخذ می‌شد‌،  از سال‌های 88 به بعد وزارت ارشاد دیگر از حضور نماینده اتحادیه استقبال نکرد و کارشناسان خود را وارد کارگروه کرد،‌ از همان زمان مشکلات مالیاتی کتابفروشان آغاز شد،‌ مالیات یک میلیون و 600 هزار تومانی به 8 میلیون تبدیل شد.

طهوری:‌ اظهار بی‌اطلاعی سرممیزان مالیاتی از معافیت کتابفروشان

وی با بیان این مطلب که سرممیزان اداره مالیات از معافیت کتابفروشان اظهار بی‌اطلاعی می‌کنند،‌ گفت:‌ بنده حتی نامه‌ای که  از ریاست جمهوری داشتم و درآن درج شده بود که معاف  از مالیات هستم‌، نامه رئیس سازمان مالیاتی که از طرف اتحادیه در اختیار ما قرار داده شده بود و سایر مدارک را به سرممیز ارائه کردم‌، او گفت،‌ هیچ یک از این نامه‌ها به درد من نمی‌خورد،‌ رئیس من اگر به من بگوید،‌ مالیات بگیر باید بگیرم،‌ اگر بگوید نگیر نمی‌گیرم.اینگونه بخشنامه‌ها را باید از مرکز به ما ابلاغ کنند که هنوز نکردند.

فرشید اقبال از مدیران کتابفروشی اقبال نیز می‌گوید: برخی مودیان می‌گویند که چون برخی ناشر کتابفروش‌ها کتاب‌های ناشران دیگر را نیز می‌فروشند،‌ از مالیات معاف نخواهند شد،‌ در حالیکه این امر غیرمنطقی و خلاف قانون است.

مدیر انتشارات و کتابفروشی مولا:‌ مطالبه 40 درصد مبلغ خوداظهاری و اصلاح «دبه درآوردیم» مامور مالیاتی

حسین مفید مدیر کتابفروشی مولا از دیگر کتابفروشانی است که با مشکل مالیاتی مواجه شده است،‌ مفید در مراجعه به اداره کل مالیاتی مرکز تهران واقع در میدان شعاع با برخود نامناسب ممیز مالیاتی مواجه شده که در پاسخ به گفته او مبنی بر معافیت مالیاتی کتابفروشان از ابتدای سال 93 گفته است،‌ تمامی این حرف‌ها دروغ است،‌ کسانی که این‌ها را مطرح می‌کنند،‌ دروغ می‌گویند،‌ باید مالیات خود را پرداخت کنید.

وی ادامه می‌دهد: ممیز مالیاتی از من خواست 40 درصد مبلغ خوداظهاری را پرداخت کنم که بنده از پرداخت آن سرباز زدم و در نتیجه مامور مالیاتی به من گفت که جریمه خواهی شد. چرا که آیین‌نامه یا ابلاغیه‌ای مبنی بر معافیت کتابفروشان به دست ما نرسیده است.

حسین مفید:‌ برای مالیات تسویه شده سال 92 هم برگه قطعی صادر نمی‌کنند

مفید افزود: مشکل دیگری که برای من پیش آمد این بود که به من گفتند مالیات سال 92 را که پرداخت کرده بودم،‌ نیز دارای اشکال است،‌ چرا که مالیات را توافقی پرداخت کرده‌ای و اکنون مورد قبول نیست،‌ حتی زمانی که من اعتراض کردم و گفتم که برگه مالیات من را ممیز و سرممیز نیز امضا کرده است،‌ گفت: خوب حالا دبه درآورده‌ایم. باید دوباره مبلغی را پرداخت کنی.در حالیکه من مالیات سال 92 را تسویه کرده بودم و بعد از آن اقلا 8 بار برای دریافت برگه قطعی تسویه‌ حساب مراجعه کرده بودم که هر بار می‌گفتند هنوز دستورش صادر نشده و بار آخر نیز گفت که مورد تایید نیتس و باید مبلغ دیگری هم بپردازی.

آموزگار: دستورالعمل هنوز از سوی سازمان امور مالیاتی به حوزه‌های مالیاتی تابعه آن ابلاغ نشده است

محمود آموزگار رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران در این زمینه ضمن تأیید مشکلات پیش آمده برای کتابفروشان در خصوص مطالبه مالیات خوداظهاری 40 درصدی از سوی ممیزان مالیاتی از آنها می‌گوید:‌ با اینکه چند ماه از امضای دستورالعمل معافیت مالیاتی کتابفروشان می‌گذرد، این دستورالعمل هنوز از سوی سازمان امور مالیاتی به حوزه‌های مالیاتی تابعه آن ابلاغ نشده است. ما از سازمان امور مالیاتی می‌خواهیم تا این دستورالعمل را به حوزه‌های مالیاتی ابلاغ کند و امیدوارم اجرای این دستورالعمل با مشکل و مانع رو به رو نشود و اینگونه نباشد که کتابفروشان روی کاغذ معاف باشند اما از آنها مالیات اخذ شود.

  توصیه اتحادیه ناشران و کتابفروشان 

وی ادامه می‌دهد:‌ ما به کتابفروشان توصیه کرده‌ایم که این مبلغ 40 درصدی خود اظهاری را پرداخت نکنند چون در اصل قضیه معاف از مالیات هستند.

سخنگوی ارشاد: ابلاغیه سازمان مالیاتی مبنی بر معافیت  کتابفروشان 25 اسفند سال گذشته ارسال شده است

موضوع بی‌خبری مودیان مالیاتی از معافیت کتابفروشان زمانی رنگ دیگری به خود می‌گیرد که حسین نوش‌آبادی سخنگوی وزارت ارشاد از ابلاغ بخش‌نامه رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور مبنی بر دستورالعمل اصلاحی بازبینی کلیه فعالیت‌های فرهنگی و هنری معاف از مالیات در تاریخ 25 اسفند سال گذشته خبر می‌دهد.

به موجب این بخشنامه به شماره 149/ 93/ 200 علی عسگری رئیس کل سازمان امور مالیاتی به دفاتر مالیاتی دتمامی مراکز استلان‌ها و واحدهای ذیربط ابلاغیه معافیت مالیاتی بخش‌هایی از فرهنگ و هنر را ارسال کرد که در آن کتابفروشان نیز از ابتدای سال 93 معاف از مالیات شدند.

به گفته نوش‌آبادی بر اساس تفاهم نامه فی‌ما‌بین ارشاد و سازمان امور مالیاتی بسیاری از مشاغل در حوزه فرهنگ و هنر از معاف از پرداخت مالیات شدند، از جمله کتابفروشان و ناشران و بعد از تفاهم نامه‌ای که در هفته آخر اسفند سال گذشته امضا شد، رئیس سازمان امور مالیاتی این تفاهم نامه را به تمام مراکز استان ها و واحدهای ذیربط ابلاغ کرد.

وی ادامه می‌دهد:‌ البته باید گفت،‌ کتابفروشی‌ها در صورتی معاف از پرداخت هستند که مجوز قانونی برای فعالیت را داشته باشند،‌ اگر کتابفروشی مجوز نداشته باشد و اقدامات قانونی را انجام ندهند،( تکمیل اظهارنامه مالیاتی و دفتر ثبت درآمد و هزینه) طبعا‌ً معاف از مالیات نخواهد شد.

توجیه نبودن ماموران مالیاتی مشکل‌ساز شده است

 نوش‌آبادی معتقد است که مشکل به وجود آمده برای کتابفروشان ناشی از توجیه نبودن ماموران مالیاتی است که باید هر چه سریعتر رفع شود تا مشکلات گریبانگیر کتابفروشان و سیار بخش‌های فرهنگی معاف از مالیات نشود.

به نظر می‌رسد، بوروکراسی پیچیده اداری‌، هماهنگ نبودن بخش‌های مختلف از بدنه یک سازمان بزرگ هم‌چون سازمان امور مالیاتی و هماهنگ عمل نکردن زنجیره‌های مختلف از این چرخه موجب شده تا معافیت مالیاتی کتابفروشان با وجود مدت‌ها دوندگی مسئولان وزارت ارشاد،‌ اتحادیه ناشران و کتابفرواشن تهران و ... هم‌چنان با مشکلاتی مواجه باشد‌، انتظار می‌رود،‌ مسئولان سازمان امور مالیاتی هر چه سریعتر نسبت به مشکلات پیش آمده اقدام کند تا در بررسی اظهارنامه‌های مالیاتی حداقل این مشکلات برطرف شده و وجوه پرداخت شده از سوی برخی کتابفروشان عودت داده شود.


منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس