کارگردان "عبور از خط سرخ" اظهار داشت: هنوز می‌توان درباره شخصیت عباس دوران سریال و فیلم سینمایی ساخت/ زندگی این شهید فرازهای و نشیب‌های دراماتیک خوبی دارد.

به گزارش گروه جهاد و مقاومت مشرق، جمال شورجه، با بیان اینکه فیلم «خلبان» نسخه سینمایی از سریال «عبور از خط سرخ» است، گفت: «عبور از خط سرخ» در حقیقت یک مینی سریال درباره شهید عباس دوران است که فیلم سینمایی «خلبان» از دل این اثر بیرون آمد و در سینماها اکران شد.

شهید عباس دوران زندگی دراماتیکی داشت و نحوه شهادتش بسیار سلحشورانه است

وی ادامه داد: پیش از ساخت فیلم «خلبان» فیلمی را با عنوان «دایره سرخ» درباره نیروی هوایی و تلاش های خلبانان در زمان جنگ هشت ساله را تولید کردیم و علت ساخت این فیلم نیز این بود که ما سناریویی درباره شهید عباس بابایی داشتیم و مدت ها با تیرداد سخایی نویسنده این پروژه کارهای تحقیقاتی و پژوهشی آن را انجام دادیم و نیروی هوایی نیز سرمایه گذاری خوبی روی این کار کرد؛ ولی به دلیل زمان بر بودن نگارش فیلمنامه می خواستیم پیش از ساخت فیلم با ظرفیت های نیروی هوایی، زندگی خلبانان، ادبیات آنها و ... بیشتر آشنا شویم از این رو در وهله اول فیلمنامه احمدشهرابی فراهانی را با عنوان «دایره سرخ» را با بازی فرامرز غریبیان، محمد کاسبی، شجاع کاوه و ... ساختیم که با استقبال خوب نیروی هوایی و بنیاد جانبازان همراه شد.

کارگردان «33 روز» با بیان اینکه بعد از ساخت فیلم «دایره سرخ» ما همچنان در حال نگارش فیلمنامه شهید بابایی بودیم، افزود: در این عین متوجه شدیم که فرصتی ایجاد شده تا بتوانیم فیلم شهید عباس دوران را که زندگی دراماتیکی داشت و نحوه شهادتش نیز بسیار حماسی و سلحشورانه بود  را پیش از ساخت مجموه 27 و 28 قسمتی شهید عباس بابایی بسازیم. البته هم شهید عباس دوران و هم شهید عباس بابایی دارای ویژگی های خاص به خود از لحاظ شخصیتی بودند.

شهید دوران تنها با عملیات استشهادی خود مانند یک لشکر در جنگ عمل کرد

شورجه تصریح کرد: فیلمنامه سریال شهید عباس دوران را به نیروی هوایی و بنیاد مستضعفین ارائه کردیم که هر دو سازمان برای ساخت اثر اعلام آمادگی کردند؛ البته این اثر با سرمایه گذاری سیمافیلم ساخته شد و با همکاری بسیار خوب نیروی هوایی توانستیم این پروژه را قبل از ساخت فیلم شهید عباس بابایی بسازیم.

وی با اشاره به شخصیت عباس دوران تصریح کرد: در زندگی این شهید فرازهای و نشیب های دراماتیک خوبی وجود دارد و در نهایت نیز با عملیات استشهادی توانست کنفرانس غیرمتعهدها را که قرار بود سال 62 و دقیقا در کوران جنگ ایران و عراق و دفاع مقدس در بغداد برگزار شود، را لغو کرد؛ البته این عملیات از آن جهت دارای اهمیت است که در آن زمان صدام و رژیم بعث اعلام کرده بود که بغداد از زمان جنگ جهانی دوم نیز امن تر است و حتی مگس نیز نمی تواند در آسمان این کشور در امان باشد؛ ولی شهید عباس دوران با علم به همه این مسائل این عملیات را انجام داد و به گفته یکی از فرماندهان جنگ عملیاتی که این شهید انجام داد را یک لشکر نمی توانستند انجام دهند.

کارگردان «33 روز» در خصوص نحوه شهادت عباس دوران در فیلم «خلبان» اظهار داشت: هواپیمای شهید در یکی از میادین اصلی بغداد سقوط کرد ولی ما این مهم را در فیلم اینگونه نشان دادیم که شهید عباس دوران هواپیمای خود را به هتلی که کنفرانس غیرمتعهدها در آن برگزار شد، کوبیده است؛ چرا که هم وجه نمایشی فیلم زیباتر شود و هم ایجاد خلل در برگزاری کنفرانس منطقی تر جلوه کند.

هنوز می‌توان درباره شخصیت عباس دوران سریال و فیلم سینمایی ساخت

شورجه افزود: ما آن بخش از زندگی این شهید را که می توانستیم در ظرف زمانی مینی سریال و یک فیلم سینمایی نشان دهیم به تصویر کشیدیم؛ البته زندگی این شهید دو بخش است که یک بخش پیش انقلاب و زمان حضور وی در آمریکا و بخش دیگر در خلل جنگ تحمیلی بوده است و ما تنها به بخش دوم پرداخته ایم. البته در فیلم «خلبان» بحث نقشه تروری که منافقین برای شهید عباس دوران کشیده بودند را نیز به تصویر کشیدیم.

وی با بیان اینکه با همکاری نیروی هوایی توانستیم به اهداف تعیین شده برای ساخت فیلم «خلبان» دست یابیم، خاطر نشان کرد: با این حال هنوز می توان درباره شخصیت عباس دوران سریال و فیلم سینمایی ساخت؛ چرا که هر کارگردانی با نظرها و دیدگاه های خاصی به شخصیت ها نگاه می کند و شخصیت عباس دوران تا حدی متنوع و جذاب و نمایشی است که می توان از طرق دیگر و رویکردهای دیگر باز هم به این شخصیت ها ورود کرد.

منبع: نسیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۲۰:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۴/۳۰
    0 0
    یاد شهدا به خیر ودرود وصلوات بران سرداران خط شکن که دشمن از نامشان می تر سید کاش امروز مسولین بدانند استقلال و ازادی ما چگونه بدست امده وخود رادر محضر خدا وشهدا بدانند.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس