کد خبر 443177
تاریخ انتشار: ۳۰ تیر ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۸

قطع طولانی مدت آب در روستای «دهق» در مجاورت زاینده‌رود طی یک ماه گذشته در حالی رخ داد که مسئولان در ابتدا از این موضوع اعلام بی‌اطلاعی کرده و حتی آن را امری بعید برشمردند.

به گزارش مشرق، به گفته اهالی روستای دهق که در 135 کیلومتری اصفهان قرار دارد و از توابع شهرستان فریدن است؛ از ابتدای ماه مبارک رمضان آب این روستا قطع است و به جز ساعات کمی از روز که آب باریکه ای در لوله ها جریان پیدا می کند و مردم مجبور به جمع آوری آب در دبه ها هستند در مابقی ساعات روز از این نعمت خداوندی محروم هستند.

حسنا مرادیان یکی از اهالی این روستا در این ارتباط به مهر می گوید: مردم روستای دهق حدود یک ماه است که برای شستشو، استحمام و کارهای روزمره خود با مشکل روبرو هستند چرا که در بیشتر ساعات روز آب قطع می شود.

وی افزود: در اواسط ماه مبارک رمضان این مشکل تا حدودی برطرف شد اما کمبود و قطعی آب در ایام عید سعید فطر نمود جدی تری پیدا کرده است که دلیل آن برای مردم منطقه مشخص نیست.

در این ارتباط با مسئولان مختلفی تماس گرفت که اغلب آنها از این مسئله اظهار بی اطلاعی کردند و حتی برخی از این موضوع اطلاع نداشته و در جواب پیگیری های لازم رفع این معضل بیان داشتند که این منطقه همواره با مشکل کمبود آب روبرو بوده است و بسیاری از روستاهای این منطقه با تانکر آبرسانی می شود و این در حالی است که آب این منطقه به شکل لوله کشی بوده و مردم دهق تاکنون مشکلی در زمینه آبرسانی نداشته اند.

در این ارتباط محمدعلی اسفنانی نماینده فریدن در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: منطقه فریدن از مناطق پرباران کشور و حتی استان است و  در طول سالهای گذشته در فصول پرباران تامین آب در روستاها به راحتی انجام می شده است.

وی افزود: با توجه به مشکلات آبی منطقه و اینکه در سال ۹۱ آب برخی چاه های تامین آب این منطقه نیتراته تشخیص داده شد علاوه بر برخی اقدامات مقطعی قرار بر این شد که سیستم آبرسانی روستاهای این منطقه به شکل شبکه ای درآید تا اگر مشکلی برای یک روستا ایجاد شد امکان تامین آب از روستای مجاور وجود داشته باشد که بخشی از این پروژه انجام شده و مابقی منتظر تامین اعتبار است.

اسفنانی بیان داشت: به طور کلی حدود ۸۱ روستا در منطقه انتخابی من وجود دارد که با مشکلات آبرسانی مواجه هستند و طرح‌هایی برای رفع این مشکلات ارائه شده و یا در حال انجام است.

وی ادامه داد: آبرسانی به روستاهای دارای مشکل، به شکل سیار انجام می شود اما باید این مطلب را درنظر داشته باشیم که توان آبفار روستایی فریدن نیز تا اندازه ای است و با توجه به کمبود امکانات گاهی امکان دارد در فاصله آبرسانی سیار به یک منطقه بخش دیگری از روستا دچار مشکل شود.

نماینده فریدن در مجلس شورای اسلامی در ارتباط با اینکه منطقه دهق مشکل آبرسانی سیار ندارد، داری سیستم لوله کشی است و تنها جریان آب آن قطع شده است ضمن بی اطلاعی از این موضوع  برای رفع مشکل موردنظر قول پیگیری داد.

قول های مسئولان برای پیگیری رفع مشکل دهق

تاجمیری سرپرست فرمانداری فریدن نیز پس از شنیدن مشکل فوق این مطلب را امری بعید دانست و گفت: تاکنون چنین گزارشی به فرمانداری نرسیده است و حدس من این است که به دلیل افزایش جمعیت در ایام تعطیل این مشکل رخ داده است.

وی در پاسخ به این که اما مردم این روستا مدعی هستند آب آنها از ابتدای ماه رمضان با چنین مشکلی روبرو شده است، ابراز داشت: اکنون ۱۰ روستا در این منطقه با تانکر آبرسانی می شود و می توان مشکل این روستا را نیز با تانکر آب رفع کرد.

سرپرست فرمانداری فریدن در پاسخ به این سوال که مشکل این منطقه آبرسانی با تانکر نیست چراکه دارای سیستم لوله کشی آب هستند؛ بیان داشت: به طور کلی وضعیت آب در این منطقه بحرانی است اما اینکه روستایی از ابتدای ماه رمضان آب نداشته باشد قابل قبول نیست و باید این مسئله را بررسی کنیم تا مشخص شود چرا از دهیاری و شورای این روستا اطلاعی در این زمینه به ما نرسیده است.

همچنین محمد حسین قرائتی مدیرعامل آبفار استان اصفهان پس از اطلاع از قطع طولانی مدت آب در دهق فریدن اظهار داشت: در برخی مناطق روستایی در ایام عید سعید فطر به دلیل حضور مسافران متعدد با مسئله کمبود آب روبرو شدیم که این مسئله هم به علت آب سهمیه بندی شده بود.

وی افزود: به طور مثال مناطقی همچون نطنز، برخوار و میمه به دلیل کثرت جمعیت ورودی به برخی روستاها در ایام تعطیلات عید سعید فطر تنها ساعاتی در شبانه روز دارای آب بودند تا در ساعات خاموش مخازن آب پر شود.

قرائتی با اظهار بی اطلاعی از مشکل پیش آمده برای روستای دهق بیان داشت: سامانه ۱۵۲۳ در تمام ساعات شبانه روز در اختیار مردم است تا اطلاعات و گزارشها در این زمینه به ما ارائه شود و ما نیز مدام در حال رصد این سامانه هستیم.

وی اضافه کرد: شاید منظور مردم دهق همین قطعی چندساعته بوده است و بعید است که در این زمان طولانی مردم با مشکل کمبود آب روبرو شده باشند و این مطلب به اطلاع ما نرسیده باشد اما این مطلب را پیگیری می کنیم.

تایید اطلاعات قطعی درازمدت آب در دهق

گفتنی است ساعتی پس از گفتگوی خبرنگار ما با مدیر عامل آب و فاضلاب روستایی،قطع آب طولانی مدت در روستای دهق را تایید و در این ارتباط اعلام داشت پس از اطلاع از این موضوع از طریق این رسانه با پیگیری های انجام شده توسط شرکت آبفا مشخص شد که با وجود اینکه این منطقه درکنار رودخانه زاینده رود واقع شده و دارای چاه های دایمی است اما در ماه های اخیر به دلیل پایین رفتن سفره های آب زیرزمینی دچار کمبود آب بوده است.

وی افزود: به همین دلیل کمبود آب، آبدار این روستا برای تامین آب عادلانه در کل روستا در طول روز آب ورودی بخشی از روستا را می بسته است تا آب به دیگر بخش های منطقه برسد و در نیمه دیگر روز وضعیت برعکس بوده است.

قرائتی بیان داشت: برای رفع این مشکل چاهی قدیمی در این منطقه که بلااستفاده بوده است پس از آزمایش سلامتی آب در مدار آبرسانی قرار گرفته و مشکل کمبود آب رفع شده است تا اینکه در طول تعطیلات عید فطر به دلیل نوسانات برق پمپ آب سوخته و بار دیگر مشکل کمبود آب در منطقه تکرار شده است.

وی ادامه داد: هم اکنون امکان نصب پمپ جدید وجود دارد اما با توجه به اینکه امکان سوختن دوباره  آن محتمل است با پیگیری از اداره برق قرار است ترانس برق این منطقه جابه جا شود تا مشکل به شکل کلی و مناسب رفع شود.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۱۷:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۴/۳۰
    0 0
    در شهر نطنز هم تقریبا از اول تابستان بیشتر روزها آب تا دو و نیم بعدازظهر قطع میشود، به فرمانداری هم رجوع شده.مردم کلافه شده اند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس