باید این سوال را سخنگوی محترم دولت پرسید که چه تغییراتی در رفتار و نگرش دولت آمریکا در قبال ملت ایران و مردم مسلمان منطقه رخ داده است که در ادبیات جدید سخنگوی دولت چنین تغییری قابل توجهی رخ داده است؟

گروه سیاسی مشرق - جناب آقای محمد باقر نوبخت در 24 تیرماه در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران با بیان اینکه من این رخداد بزرگ ملی (جمع‌بندی مذاکرات هسته‌ای در وین) را به همه ایرانیان داخل و خارج از کشور تبریک می گویم، در اقدامی عجیب دولت آمریکا را "دولتی محترم" خطاب کرد.

نوبخت با اشاره به اینکه می توان با رجوع به متن توافق در خصوص آن داوری و قضاوت کرد، گفت: ما «دولت محترم آمریکا» را درک می کنیم!، زیرا این توافق را در شرایطی انجام داد که تحت فشار رقبای سیاسی خود بود.[1]

تغییر قابل توجه لحن سخنگوی دولت بعد از جمع بندی مذاکرات هسته ای در وین در حالی است که بارها از سوی بزرگان نظام به این موضوع اشاره شده است که دولت آمریکا کامل ترین مصداق استکبار است و سیاست جمهوری اسلامی در مقابل دولت مستکبر آمریکا هیچ تغییری نخواهد کرد و سیاست های آمریکا در منطقه با سیاست های جمهوری اسلامی ۱۸۰ درجه اختلاف دارد.

رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز اخیرا در دیدار با دانشجویان در پاسخ به سوالی در خصوص «وضعیت مبارزه با استکبار پس از مذاکرات هسته ای» به صراحت آمریکا را مصداق کامل استکبار خطاب کردند و فرمودند: «مبارزه با استکبار و نظام سلطه، براساس مبانی قرآنی، هیچگاه تعطیل پذیر نیست و امروز امریکا کامل ترین مصداق استکبار است. مبارزه با استکبار جزء مبانی انقلاب و از کارهای اساسی است، بنابراین، خودتان را برای ادامه مبارزه با استکبار آماده کنید.»[2]

محترم خواندن "دولت آمریکا" توسط سخنگوی دولت حتی با مواضع مذاکره کنندگان هسته ای نیز تفوات داشت به طوری که محمدجواد ظریف وزیر امورخارجه به تهدیدهای نظامی که از سوی برخی آمریکایی ها طی چند روز گذشته مطرح شد پاسخ داد و گفت: در شرایطی که جهان توافق هفته گذشته در وین را پیروزی دیپلماسی بر جنگ و خشونت قلمداد کرد، متاسفانه هنوز کسانی هستند که از کاربرد غیر قانونی و نامشروع زور برای دستیابی به مقاصد توهم آمیز خود سخن می‌گویند و اصرار بیهوده بر حفظ یک گزینه از پیش ناکار آمد دارند.

وزیر امور خارجه اضافه کرد: بنظر می رسد این افراد توان درک این موضوع را ندارند که کاربرد زور برای تجاوز به حقوق دیگران یک گزینه نیست بلکه یک وسوسه خطرناک و نابخردانه است که معمولا از سوی کسانی مطرح می شود که فاقد ظرفیت و توانایی لازم برای مدیریت، پیشبرد و تثبیت دیپلماسی هستند. (29 تیرماه) [3]

و اما چند نکته قابل ذکر است که در این گزارش به آن اشاره می کنیم.

- در حالی که طی ماه های اخیر به بهانه مذاکرات هسته ای 1+5 مقامات رسمی کشورمان از به كارگيري ادبيات تهاجمي در برابر مقامات آمريكايي خودداري کردند ولی بارها شاهد گستاخی و بی احترامی مقامات آمریکایی نسبت به ملت ایران بودیم. در ماه های اخیر بارها "اوباما" رئیس جمهور آمریکا، "جان کری" وزیر خارجه آمریکا و "جو بایدن" معاون رئیس‌جمهور آمریکا با لحن توهین آمیزی جمهوری اسلامی ایران را تهدید نظامی کردند. آیا صرف به نتیجه رسیدن یک جمع بندی برای توافق در مسئله هسته‌ای که ماه هاست با فشار بر روی تیم مذاکره کننده و ملت ایران در صدد گرفتن امتیازهای بیشتر برای تحت فشار دادن جمهوری اسلامی هستند با چه توجیه و استدلالی می توان دولت مستکبر آمریکا را "دولتی محترم" مورد خطاب قرار داد.

- یکی از اوصاف مدیریتی دولتمردان آمریکایی تهدید مکرر نظامی اقتصادی ایران بوده که حتی در سال های اخیر که رویکرد مذاکرات برای رسیدن به توافقی بین ایران و کشورهای غربی در جریان بود نیز کاملا قابل مشاهده و ملموس بود. البته ناگفته پیداست در چند سال اخیر این تهدید در بخش‌های متعددی از قبیل تحریم نظامی و مالی، ترور دانشمندان، تخریب زیرساخت‌های اقتصادی کشور، کارشکنی در فعالیت‌های علمی هسته‌ای کشور، طراحی و اجرای عملیات‌های تروریستی در مناطق مرزی و... جامه عمل به خود پوشیده است. در یک نگاه کلی غیرت ملی مانع از آن است که کسی دولت آمریکا را "محترم" خطاب کند. بی‌ادبی ماهیتی دولت مردان آمریکا که در انظار عمومی مکررا زبان به تهدید نظامی ملت ایران می‌گشایند مورد غیر قابل انکار است.

- نگاهی گذرا به کارنامه دولت اوباما در کشورهای منطقه از جمله عراق، افغانستان، پاکستان و حتی سوریه و یمن موید آن است که دولت آمریکا با شعار دروغین دفاع از حقوق بشر، تامین امنیت جهانی و مبارزه با تروریسم بین‌المللی فرمان به کشتار دسته‌جمعی شهروندان بی‌گناه این کشورها داده است و نقش قابل توجهی در کشتارهای سال های اخیر منطقه داشته است. روشن است یک دولت آمر به قتل جمعی از افراد بیگناه در کشور ثالث را (به هر بهانه و توجیهی) نمی‌توان از منظر بین‌المللی "محترم" دانست.

- مقابله همه‌جانبه و فراگیر با نظام جمهوری اسلامی، تسلیح و تجهیز تروریست‌های مخالف نظام، ایجاد گروه های تروریستی برای آشوب و کشتار در منطقه، اعمال تحریم‌های خصمانه غیرانسانی بر ملت ایران و تلاش سازمان یافته تشکیلاتی برای مسدود کردن باب پیشرفت علمی و اقتصادی کشور از عمده ویژگی‌های مدیریتی دولت آمریکا در سال های اخیر در قبال ایران اسلامی محسوب می‌شود. باید این سوال را سخنگوی محترم دولت پرسید که چه تغییراتی در رفتار و نگرش دولت آمریکا در قبال ملت ایران و مردم مسلمان منطقه رخ داده است که در ادبیات جدید سخنگوی دولت چنین تغییری قابل توجهی رخ داده است؟





نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 16
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 84
  • جعفر ۱۵:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۹
    0 0
    میخوان بگن ما بچه های باادبی هستیم ولی نمیدونن نوع برخورد با استکبار که در راس آن آمریکاستچطور باید برخورد کرد
  • اسی خطر ۱۶:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۹
    0 0
    ای بابا . . .
  • ۱۶:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۹
    0 0
    لا اله الا الله !!!
  • علی ۱۷:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۹
    0 0
    مرگ بر آمریکا
  • علي ۱۷:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۹
    0 0
    بسم الله الرحمن الرحيم سلام عليكم اگر جنايتهاي سالهاي گذشته امريكا رو كنار بگذاريم جنايتهاي همين جناح دمكرات حاكم كه خانم هيلاري كلينتون گفت صد سفر خارجي رفتم تا داعش رو درست كنم و يا همين دولت محترم ظالمانه ترين تحريمها كه داروي بيمار سرطاني را هم شامل ميشد وضع كردند ، اقاي نوبخت شما نماينده نظام مقدس جمهوري اسلامي هستيد با هزاران شهيد كه دست دولت محترم امريكا تا ارنج در خون جوانان مردم دخيل است
  • ۲۰:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۹
    0 0
    نماینده ایران در سازمان ملل در بند نهایی بیانیه خود که در جلسه شورای امنیت قرائت شد برای اولین بار تاریخ جمهوری اسلامی بجای عبارت "رژیم غاصب صهیونیستی" از عبارت"رژیم اسرائیل " استفاده و در انتهای کلام خویش تنها موضوع برخورداری از سلاح هسته ای را محکوم و موضوع اشغال گری این رژیم را مستثنی کرد
  • ۲۱:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۹
    0 0
    مشرق حواست هست باز این دکمه ها خراب شد
  • عماد ۲۳:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۹
    0 0
    مرگ بر «دولت محترم» امریکا
  • ۰۰:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۴/۳۰
    0 0
    وقتی این دولت جنایتکار میگوید ریشه ملت ایران را باید خشکاند وقتی این دولت جانی ما را محور شرارت می داند و قتی این دولت حمامی ترور ما را مهم به حمایت از تروررزیم می کند ما چگونه او را محترم خطاب کنیم ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
  • علي حقجو ۰۰:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۴/۳۰
    0 0
    مرررررگ بر آمريكا مرررررررگ
  • ۰۱:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۴/۳۰
    0 0
    من عامی هم می دونم مشکل انگلوساکسون ها یعنی امریکا و انگلیس و بلوک استعماری نظیر فرانسه ، مسئله هسته ای نیست ، قحطی تاریخی حدود جنگ اول جهانی ، سرنگونی مصدق ، زدن هواپیمای مسافری ، حمله صدام ملعون و ... تنها تیترهایی از کتاب جنایت علیه ملت ما هستند هم هسته ای بود ؟!! مشکل این ها استقلال ایران و نداشتن ایران استراتژیک با منابع سرشار معدنی انرژی و ... و صادرات انقلاب ماست که استعمارگران رو در کشورهای دیگه هم عذاب می ده . انگلوساکسون و فرانسوی ها روبه سقوط قدرت و جایگزینی هستند این ها بازی می خوان اجازه بدیم مسئولان بازی کنند تا سال های اخر حضور جدی این ها در عرصه ببن الملل طی شود ، با پنبه سر استعمارگران رو می بریم و مراقب خطوط قرمزمان هم هستیم .
  • ۰۲:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۴/۳۰
    1 0
    حالا که نمیشه مثبت منفی بدیم لااقل اینو بذار +100000
  • ضیاء ۰۸:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۴/۳۰
    0 0
    کسی که سخن گو باشد و شخصیت با ادب داشته باشد بایستی درست صحبت کند . شاید نظرتان است بگوید دولت بی ادب . مگر آنها به شما می گویند بی ادب؟
  • ۰۸:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۴/۳۰
    0 0
    مرگ بر آمریکا و این مشرق سانسور چی!!
  • محسن ۱۳:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۴/۳۰
    0 0
    به نظر من که این یک لغزش کلامی بوده و شما دارید بنا به خاصیت ژورنالیستی خودتون از کاه کوه می سازید بعدش هم قاطعیت و ایستادن بذار سر اصول ربطی به ادب و احترام نداره چون دولت امریکا هم مناسبت هایی مثل نوروز را به ما تبذیک می گه من اشکالی در رعایت ادب حتی در مقابل دشمن نمی بینم
  • محمد ۱۵:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۱
    0 0
    درآینده نزدیک شاهد بی احترامی به کسانی خواهیم بود که میگویند مرگ بر امریکا

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس