کد خبر 441793
تاریخ انتشار: ۲۴ تیر ۱۳۹۴ - ۲۲:۲۰

قائم مقام دبیر شورای نگهبان با بیان اینکه کسی به دلیل وابستگی به جناحی خاص رد صلاحیت نمی‌شود گفت: البته جناح‌ها هم باید دقت کنند هرکسی را جزء خود حساب نکنند.

به گزارش مشرق، قائم مقام دبیر شورای نگهبان با بیان اینکه کسی به دلیل وابستگی به جناحی خاص رد صلاحیت نمی‌شود گفت: البته جناح‌ها هم باید دقت کنند هرکسی را جزء خود حساب نکنند.

محمدرضا علیزاده در مصاحبه‌ای که به مناسبت سالروز تاسیس شورای نگهبان انجام داده در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا طبق پیش‌فرض‌های برخی فعالان سیاسی و رسانه‌ای، شورای نگهبان معمولا یک جناح یا یک طیف را بیشتر با عدم احراز صلاحیت مواجه می‌سازد؟ اظهار کرد: «بینی و بین الله» اینطور نیست. ما برای اینکه کسی به یک جناح خاص وابستگی دارد او را رد نمی‌کنیم. البته بعضی از گروه‌ها هستند که گروه‌های خلاف قانون هستند؛ یعنی قانون انتخابات ورود آنها به عرصه انتخابات را منع کرده است. خب‌، اگر کسی وابستگی به آنها داشته باشد، قطعاً رد خواهیم کرد، چون شرایط لازم را ندارند و موانع در آنها وجود دارد. اما جناح‌هایی که مطابق قانون اساسی فعالیت و مشارکت آزادانه دارند، به این دلیل که فردی وابستگی خاصی به آن جناح‌ها دارد رد نمی‌شود. بسیاری از افرادی که متعلق به جناح‌های مختلف بودند ما رد می‌کردیم. البته جناح‌ها هم باید دقت کنند که هر کسی را جزء جناح خود حساب نکنند. از همین جناحی که ادعا می شود اکثراً داوطلبان آنها تأیید می‌شوند، تاکنون داوطلبان بسیاری رد شده‌اند.

وی درباره ادعای این گروه‌ها مبنی بر اینکه جناح متبوعشان به لحاظ آماری بیشتر با رد صلاحیت مواجه شده است گفت: این‌ها باید این علت را در وضعیت کاندیدای خودشان جستجو کنند. یکی از عیب‌های بزرگی که ما داریم این است که گروه و جناح داریم، ولی حزب نداریم. اگر حزب و الزامات آن وجود داشته باشد مثلاً از طریق احزاب کاندیداها معرفی شوند، در آن صورت خود احزاب نامزدهای خود را غربال می‌کنند و با حفظ حیثیت حزب و کاندیداهای خود افرادی را معرفی می‌کنند که می‌دانند رد نمی‌شوند. آنها باید دقت کنند که هر کس را جزء جناح خودشان لحاظ نکنند. یا لااقل اگر دیدند افرادی از جناح‌ متبوعشان به دلیل نداشتن شرایط یا تخلفات فاقد صلاحیت داوطلبی برای مجلس هستند، آنها را به عنوان داوطلب معرفی نکنند.

قائم مقام دبیر شورای نگهبان در پاسخ به این سوال که آیا احتمال تصویب شدن طرح استانی شدن انتخابات مجلس برای انتخابات آتی وجود دارد یا خیر و همچنین درباره امکان بررسی این طرح در مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: اگر طرح به مجمع هم برود که بعید است، به لحاظ زمانی هم به انتخابات این دوره نمی‌رسد. بعد از ایرادات اخیر شورای نگهبان و اعلام ابهام، این طرح باید یک بار دیگر در مجلس بررسی شود و به شورای نگهبان بر گردد. طبق تفسیر شورای نگهبان، در صورت وجود ابهام در یک مصوبه، ابتدا باید ابهامات مصوبه رفع شود و مستقیماً نمی‌تواند از مجلس به مجمع ارجاع شود.

علیزاده همچنین درباره اعلام نظر دولت مبنی بر اینکه قصد برگزاری انتخابات به صورت رایانه‌ای را دارند گفت: متولی اجرای انتخابات وزارت کشور است. وزارت کشور باید اول، برنامه خود یعنی نرم‌افزار و سخت‌افزار و برنامه پیشنهادی خود را به شورای نگهبان ارائه کند که تمام جهاتی که در فرآیند انتخابات مدنظر است بررسی شود تا معین شود آیا امنیت انتخابات و رأی مردم یا محرمانه بودن آراء با این وضعیت تأمین می‌شود یا خیر؟ اگر شد، شورای نگهبان موافقت می‌کند. اما هنوز هیچ کدام از اینها به شورای نگهبان ارائه نشده است.

وی ادامه داد: ما خوشحال خواهیم شد که انتخابات رایانه‌ای شود. منتها برای دفعه اول و به این وسعت باید برای شورای نگهبان اطمینان حاصل شود. کما اینکه در دوره قبل در برخی از حوزه‌های انتخابیه که انتخابات رایانه‌ای همزمان با انتخابات به صورت دستی در جریان بود، در بعضی مناطق چند ساعت با اشکال مواجه شدیم. از این لحاظ باید دقت کرد تا رد روند برگزاری انتخابات اخلال نشود.


منبع: پایگاه اطلاع رسانی شورای نگهبان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس